2017-05-16, 21:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag förespråkar inte bil, tycker bara att det är synd att i ett rikt land som Sverige att det finns folk som inte har råd med bil... för handen på hjärtat, hade det varit gratis för dig att ha bil hade du haft en.

Fet har jag aldrig varit och är noga med vad jag äter så kommer aldrig bli det heller.

Nej jag hade inte haft det om det varit gratis ens. Jag sålde den eftersom jag inte gjorde annat än att flytta den från parkering till parkering vilket måste ske en gång per vecka samt att serva den och åka till besiktningen. Mycket bekvämare att hyra den bil jag behöver när jag behöver det eller ta en taxi. Jag bor ju inte ute i buschen och behöver inte bil så ofta.

Men jag känner för dig och kan trösta dig de dagarna du mår så dåligt över din dåliga ekonomi att du bara kräks i en hel vecka. Skicka bara ett pm så ska jag stötta dig.
Citera
2017-05-16, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ja enligt Carpe Diem folket är det extremt imbecillt att inte belåna sig, men jag kommer få rätt denna gången oxå som jag alltid fått, men tar kanske ända fram till den dagen du är fattigpensionär innan du inser det.

Än så länge har livet endast givit mig lycka, men självklart kan det vända i morgon och om det gör det och jag måste leva på sjuklön eller arbetslöshetskassa så är jag innerligt glad över att jag har liten skuld och pengar investerade.

Jag har själv inte en krona i lån, men ångrar såklart att jag inte belånat mig upp till öronen med tanke på senaste tidens uppgångar på bostad och aktiemarknader.då hade jag haft bra mycket mer pengar idag. Belåning är en hävstång, kan vara både positivt och negativt. Men har man en bostad värd 11 miljarder så är det självklart positivt att belåna den. På vilket sätt hjälper det dig att ha en 11miljardersvilla som du absolut inte kan sälja eller belåna ifall du skulle bli sjuk, arbetslös eller liknande?
Senast redigerad av gfbs88 2017-05-16 kl. 22:05.
Citera
2017-05-16, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej jag hade inte haft det om det varit gratis ens. Jag sålde den eftersom jag inte gjorde annat än att flytta den från parkering till parkering vilket måste ske en gång per vecka samt att serva den och åka till besiktningen. Mycket bekvämare att hyra den bil jag behöver när jag behöver det eller ta en taxi. Jag bor ju inte ute i buschen och behöver inte bil så ofta.

Men jag känner för dig och kan trösta dig de dagarna du mår så dåligt över din dåliga ekonomi att du bara kräks i en hel vecka. Skicka bara ett pm så ska jag stötta dig.
Hade du haft råd med villa hade du inte behövt flytta din bil dagarna i ända 😅

Faktiskt cyklar jag en hel del själv, inte för jag måste (som ju sker om man inte har bil) utan för att jag tycker det är skönt.
Citera
2017-05-16, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Jag har själv inte en krona i lån, men ångrar såklart att jag inte belånat mig upp till öronen med tanke på senaste tidens uppgångar på bostad och aktiemarknader.då hade jag haft bra mycket mer pengar idag. Belåning är en hävstång, kan vara både positivt och negativt. Men har man en bostad värd 11 miljarder så är det självklart positivt att belåna den. På vilket sätt hjälper det dig att ha en 11miljardersvilla som du absolut inte kan sälja eller belåna ifall du skulle bli sjuk, arbetslös eller liknande?
Vad hindrar dig att ta lån?

Bor du i hus eller BR så är det ju bra presterat att inte ha lån, bor du i hyresrätt hade det varit skandal om du hade haft lån.
Citera
2017-05-16, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Blir jag sjuk eller arbetslös har jag fina försäkringar och pengar sparade/investerade
Citera
2017-05-16, 22:38
Medlem
framtands avatar
Vad bra, då är alla överens. Ts har rätt till sin egna tråd och det är hans utveckling vi ska följa, hans målsättning är satt av honom själv och vägen dit är hans egen. Härligt. Lycka till Ts!

Undantagen är Herr Larsson och geniet calvinclown som ska fortsätta skrika i sina respektive hörn om att allting förutom fiatvaluta är värdelöst och möjligtvis BajsBoo som visserligen håller med om att Ts får räkna med sin bostad, men verkar i övrigt ha drabbats av någon form av psykos eller mentalt sammanbrott.

Kan vi gå vidare nu?
Citera
2017-05-16, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Vad bra, då är alla överens. Ts har rätt till sin egna tråd och det är hans utveckling vi ska följa, hans målsättning är satt av honom själv och vägen dit är hans egen. Härligt. Lycka till Ts!

Undantagen är Herr Larsson och geniet calvinclown som ska fortsätta skrika i sina respektive hörn om att allting förutom fiatvaluta är värdelöst och möjligtvis BajsBoo som visserligen håller med om att Ts får räkna med sin bostad, men verkar i övrigt ha drabbats av någon form av psykos eller mentalt sammanbrott.

Kan vi gå vidare nu?
Har du mandat att styra och ställa och bestämma över ts tråd?
Citera
2017-05-16, 23:53
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
I egenskap av medlem som, precis som alla andra, kan anmäla off topic så visst har jag det.
Fast den ödmjuka och briljanta investeraren Framtand är förstås undantagen off-topic, denne otroligt begåvade människa får självfallet diktera villkor för en annan medlems tråd (som inte överensstämmer med TS egna villkor vilket vi tidigare såg) och när det blir obekvämt hur övriga världen beräknar HNWI så kan man slänga in lite cirkelresonemang, ledande frågor, martyrargument eller valfritt lågvattenmärke. Framtands sidodiskussioner är så klart inte relevant.

Har du inget härligt fantasiexempel att erbjuda varför du sitter och svarar på TS vägnar?
Citera
2017-05-17, 09:08
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
autistiskt sidoargument av en redan besvarad ledande fråga
Called it.

Du är mycket för att domdera i tråden, nu är det dags för dig att svara.
1: är ditt räkneexempel verkligen on-topic?
2: är det realistiskt att anta att TS om 3,1 år har gått från 505 000 till 5 000 000?
3: Är det du eller TS som bestämmer vad som ska diskuteras i tråden?
Senast redigerad av Herr Larsson 2017-05-17 kl. 09:11.
Citera
2017-05-17, 10:58
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Larsson
Called it.

Du är mycket för att domdera i tråden, nu är det dags för dig att svara.
1: är ditt räkneexempel verkligen on-topic?
2: är det realistiskt att anta att TS om 3,1 år har gått från 505 000 till 5 000 000?
3: Är det du eller TS som bestämmer vad som ska diskuteras i tråden?

Påstår du att du har svarat JA eller NEJ på följande fråga:

4.5 år efter att Ts skapat denna tråd så gör han ett inlägg:

"
Jag äger idag en 6-miljonersvilla och 5 miljoner i en värdepappersportfölj.
Mina skulder är ett bolån på 5 miljoner.

Detta är alla mina tillgångar och alla mina skulder.
"

Har Ts då lyckats med sitt mål att bli miljonär?

Kan du länka till detta JA eller NEJ?

Eller skriva ut det igen, det är inte många bokstäver.

JA
NEJ

----------------------------------

1. Absolut, det lägger ju grunden till om Ts anses klarat av sitt mål eller inte. Detta har jag förklarat för dig flera gånger nu.
2. Vad spelar realismen för någon roll i framtidsspekulationer? Men absolut, lustigare saker har hänt.
3. Ts

Titta där så kort och enkelt man kan svara på direkta frågor. Se till att svara på min nu.

JA
NEJ
Citera
2017-05-17, 11:28
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Påstår du att du har svarat JA eller NEJ på följande fråga:

Du fick flera öppna svar på en ledande fråga, detta verkar sätta käppar i hjulet på dig. Har du autism?

Citat:
1. Absolut, det lägger ju grunden till om Ts anses klarat av sitt mål eller inte. Detta har jag förklarat för dig flera gånger nu.
över 90% av TS tillgångar är idag i bostaden med en belåningsgrad på 84 %. Ditt exemepel är bara 16 %. Är du verkligen on-topic med ditt tramsande?
Citat:

2. Vad spelar realismen för någon roll i framtidsspekulationer? Men absolut, lustigare saker har hänt.
För du förstör tråden genom att vara off-topic. Är det on-topic att antaga att TS vinner på lotto? (tips till autist: detta är en retorisk fråga)

Citat:
3. Ts
Om TS bestämmer, ska du m a o inte sitta och bestämma vad som får diskuteras? Varför sitter du och ifrågasätter TS? Är inte nedan citat saxat ifrån TS?
Ni är alla varmt välkomna att ventilera era åsikter kring resan mot miljonen!! ..eller vad fan som helst

Citat:
Titta där så kort och enkelt man kan svara på direkta frågor. Se till att svara på min nu.

JA
NEJ
Ditt off-topic trams kommer inte få ett Ja eller Nej, förrän du förhåller dig till TS verklighet. Du är i en fantasibubbla utan verklighetsförankring, så finns ingen anledning att svara på hypotetiska sidoargument.
Citera
2017-05-17, 11:44
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Larsson
Du fick flera öppna svar på en ledande fråga, detta verkar sätta käppar i hjulet på dig. Har du autism?

över 90% av TS tillgångar är idag i bostaden med en belåningsgrad på 84 %. Ditt exemepel är bara 16 %. Är du verkligen on-topic med ditt tramsande?

För du förstör tråden genom att vara off-topic. Är det on-topic att antaga att TS vinner på lotto? (tips till autist: detta är en retorisk fråga)

Om TS bestämmer, ska du m a o inte sitta och bestämma vad som får diskuteras? Varför sitter du och ifrågasätter TS? Är inte nedan citat saxat ifrån TS?
Ni är alla varmt välkomna att ventilera era åsikter kring resan mot miljonen!! ..eller vad fan som helst

Ditt off-topic trams kommer inte få ett Ja eller Nej, förrän du förhåller dig till TS verklighet. Du är i en fantasibubbla utan verklighetsförankring, så finns ingen anledning att svara på hypotetiska sidoargument.

Så kortfattat: Du vet inte om:

---------------------------------------------

"
Jag äger idag en 6-miljonersvilla och 5 miljoner i en värdepappersportfölj.
Mina skulder är ett bolån på 5 miljoner.

Detta är alla mina tillgångar och alla mina skulder.
"

Har Ts då lyckats med sitt mål att bli miljonär?

-------------------------------------------

skulle innebära ett uppnått mål att bli miljonär eller inte?
Kunde du inte bara skrivit det med en gång?

Din åsikt är alltså att Ts enbart får tillgodoräkna sig fiatvaluta, är det specifikt svenska kronor då eller duger annan form av likvider? Om han ger sig in i valutamarknaden och sitter med 500.000 pund i slutet av tråden har han klarat det då? Han är ju trots allt inte miljonär i nuvarande valuta? Är aktier, företagsobligationer, mineraler eller samlarobjekt ok?

Kan du inte skriva ner en lista på tillgångar som är OK enligt Herr Larsson och vilka som inte är det och måste likvideras innan man kan säga om Ts lyckades eller inte?

Eller får du bekymmer igen? Ska du dra igång ett autist-skrik om cirkelresonemang? Det verkar ju vara ett riktigt höjdarord, betyder inte riktigt samma sak i min ordbok där cirkelresonemang är mer
"-Gud är allsmäktig.
-Hur vet du det?
-Det står i Bibeln.
-Hur vet du att det som står i bibeln är sant.
-Gud har sagt det, och han är allsmäktig"

Ser inte riktigt samma cirkel i frågan om jag beskriver en miljonär, JA eller NEJ:

Tillgångar:
En fastighet värderad till 6 miljoner
En aktieportfölj värd 5 miljoner
Skulder:
Bolån 5 miljoner

Är det verkligen samma sak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem