2017-05-13, 23:38
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsInvisible
En sjuåring och en femåring kan inte lyfta en fyraåring tillsammans om det är dödvikt och verkligen inte utan att släppa barnet rejält, om det ens går då. Det är så pass mycket tyngre än man oftast tror. Jag får en känsla att du har bestämt dig för att de är skyldiga, oavsett vad som kommer fram och kommer komma fram? Rätta mig om jag har fel.
Absolut inte. Jag beaktar självfallet alla aspekter i fallet i mitt ställningstagande. En vinklad dokumentär påverkar mig dock inte det minsta.
Håller inte med om att de barnen inte kunnat lyfta en fyraåring. Tänk på att det var snart 20 år sedan och att jämföra med vissa utav dagens innesittande, skräpmatsätande ungar med typ2-diabetes kanske inte är så rättvisande. Jag och mina syskon kunde lyfta varandra i den åldern åtminstone.
Att upptäcka om kroppen släpat i lite ute i en sådan miljö som naturen är efter att en viss tid förflutit är inte heller det någon lätt uppgift. Det kan missas.

Det är då inte ett bevis på att det inte skett om det inte hittades åtminstone, vilket någon påstod och som jag invände mot.
Citera
2017-05-13, 23:38
Medlem
Att den skithögen får tv.tid efter allt han och hans Norell-gäng ställt till med vid flera mordförundersökningar. https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=3914566
Citera
2017-05-13, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Sedan kan det vara så att när en förälder blir obekväm och sätter ner foten så kan myndigheter gå in och omplacera ena barnet.....

Helt rätt! Hade föräldrarna inte låtit sig hunsas av polisen och socialen, med all den makt myndigheterna har, så hade de kanske förlorat barnen helt och hållet.
Citera
2017-05-13, 23:40
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
What? Jag tror du fått något om bakfoten. DJ = Dan Josefsson

Intressant isåfall, men jag tror det inte förrän jag fått en källa. Hur som helst är rapporten skriven på uppdrag av länspolisen i Värmland och Nina Hjelmgren har haft tillgång till FUP.

Ja hjelmrapporten skrevs på uppdrag av polisen men den föll inte polismyndigheten i smaken så de skrev aldrig under på att det var en rapport från polismyndigheten.

Jag får googla lite och se om jag hittar detta igen.
Citera
2017-05-13, 23:40
Medlem
Citat:
Sedan kan det vara så att när en förälder blir obekväm och sätter ner foten så kan myndigheter gå in och omplacera ena barnet.....

Jag kan absolut förstår att föräldrarna kanske var både rädda och givetvis även chockade. Men de skulle ändå ha kunnat kräva åtminstone att en försvarsadvokat hade varit närvarande vid förhören. Det är inte att jävlas med myndigheterna utan en självklarhet.

Sen förstår jag uppriktigt sagt inte hur en pappa kan lita mer på sin fru - som INTE är pojkarnas biologiska mamma - än på sina barn. Hur väl kände den här damen dessa killar? Vad visste hon om deras karaktärer och ev. våldsamhet? Hur kan man stanna kvar i en relation (är de fortfarande ihop?) om frun med sitt irrande har åtminstone delvis förorsakat ett otroligt lidande åt ens ungar?

Självklart är det framför allt polisen och domstolen som bär ansvaret. Och det är ju otroligt att man överhuvudtaget kan förhöra en människa som sitter på psyket pga att hon mår så dåligt.. Men själv skulle jag ha extremt svårt att förlåta min partner som har gått med på polisens story istället för att försvara mina barn till varje pris… Hon kunde ju ha avstått att prata överhuvudtaget.
Citera
2017-05-13, 23:41
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Jag förstår mig inte på föräldrar som inte har ryggmärgsreflexen att försvara sina barn. Men för den sakens skull ska de inte dömas oskyldiga.

Citat:

Jag funderade också mycket över föräldrarnas roll i detta. Men jag tror att de helt enkelt var hederligt folk som inte hade haft så mycket med polisväsendet att göra. De ville vara till hjälp och få fallet löst från början - därför körde de den yngste till polisen efter några dagar för att han kanske hade sett något.

Väl hos polisen fick inte föräldrarna vara med längre, de flesta förhör hölls utan närvarande målsman.
Föräldrarna hölls inte heller fortlöpande informerade om vad som kom fram - styvmodern Eva fick ju inte ens reda på att uppgiften om att den yngste sett "knivmordet" var rena påhitt. Man lät henne falla ihop i en blöt pöl med hjärnspöken om vilka blodiga minnesbilder 5-åringen kan haft.

Tror man med makt, kraft och pondus körde över föräldrarna fullständigt, något målsägarbiträde hade de inte heller. Kanske förklarade man också att de skulle vara glada, för någon straffmätningen kommer inte att ske och samarbetar föräldrarna kommer heller inte sociala att ta barnen ifrån dem.
Men om de obstruerar och sätter sig på tvären kommer myndigheterna anse dem som olämpliga vårdnadshavare och omhänderta mördarna/barnen...
Citera
2017-05-13, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Absolut inte. Jag beaktar självfallet alla aspekter i fallet i mitt ställningstagande. En vinklad dokumentär påverkar mig dock inte det minsta.
Håller inte med om att de barnen inte kunnat lyfta en fyraåring. Tänk på att det var snart 20 år sedan och att jämföra med vissa utav dagens innesittande, skräpmatsätande ungar med typ2-diabetes kanske inte är så rättvisande. Jag och mina syskon kunde lyfta varandra i den åldern åtminstone.
Att upptäcka om kroppen släpat i lite ute i en sådan miljö som naturen är efter att en viss tid förflutit är inte heller det någon lätt uppgift. Det kan missas.

Det är då inte ett bevis på att det inte skett om det inte hittades åtminstone, vilket någon påstod och som jag invände mot.

På vilket sätt är dokumentären vinklad? Vilka belägg har du för att så är fallet?

Barnen kunde inte bära Kevin. I nästa avsnitt får vi se när barnen ska lyfta en docka i Kevins storlek och vikt. Det går inget vidare.

Släpspår fattades inte bara i utemiljön utan också på kroppen. Släpas en kropp blir det nämligen spår av det på kroppen också.
Citera
2017-05-13, 23:44
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Helt rätt! Hade föräldrarna inte låtit sig hunsas av polisen och socialen, med all den makt myndigheterna har, så hade de kanske förlorat barnen helt och hållet.

Ja det unika samarbetet mellan polis, skola (?) och sociala myndigheter som Rolf pratar så fint om är ingen liten maktfaktor att stå upp emot som liten gräsrot.
Det är lätt att vara tuff i teorin men aldrig med barnen som insats.
Citera
2017-05-13, 23:47
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:

Men för helvete, det är polisen som kommit fram till att de omöjligen kunde bära Kevins kropp. Det är inte vad vi hittat på, det är inte vad Dan Josefsson hittat på, det är inte vad någon annan hittat på. Det är vad polisen upptäckte efter att låtit barnen bära en docka med samma vikt motsvarande sträcka.

Vad du anser är fullständigt ointressant. Och eftersom du är fullständigt inkapabel eller åtminstone saknar all vilja att besvara något som helst argument på ett tillfredsställande så blir jag tvungen att dra slutsatsen att du helt enkelt vill att barnen ska ha varit skyldiga. Varför vet bara du.

I sak har du ingenting att komma med som inte redan har fullständigt pulveriserats om och om igen i tråden.
Citera
2017-05-13, 23:49
Medlem
Z2361s avatar
Citat:

Det fanns inte heller spår på kroppen av att den blivit släpad. Vad du tror att du klarade när du var 5-7 år är irrelevant.

Att dokumentären är vinklad fråntar inte det faktum att utredningen är milt sagt bristfällig.
Citera
2017-05-13, 23:49
Medlem
thedarkmatterss avatar
Märket på Kevins hals, som också hade viss skrapskada, var rektangulärt.

Han hittades med halsen ner på en LASTPALL.

Hmmmm, vad, vad, vad tro, kan han ha kvävts emot som inte är händer, snara, random pinne eller mjölkpaket??

Ett äldre barn, eller en av de stollar, lågbegåvade och psyksjuka som det går ca 13 på dussinet i Dottevik,
kan mycket troligt puttat ut pallen en bit i vattnet för att påskina drunkning efter ett dråp eller olycksfall vid vattenbrynet.

Det som jag inte kan förstå är bara vad är det för jävla lek eller bråksituation där man endera trycker ner Kevins huvud "över" lastpallskant, eller motsatt, trycker lastpall mot Kevin liggande på rygg eller mot väggen vid boden... min fantasi räcker inte till för att få en rimlig bild här.
Citera
2017-05-13, 23:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
På vilket sätt är dokumentären vinklad? Vilka belägg har du för att så är fallet?

Barnen kunde inte bära Kevin. I nästa avsnitt får vi se när barnen ska lyfta en docka i Kevins storlek och vikt. Det går inget vidare.

Släpspår fattades inte bara i utemiljön utan också på kroppen. Släpas en kropp blir det nämligen spår av det på kroppen också.

Dessa två barn 5 och 7 år gamla skulle alltså kunna samordna sig så att de gemensamt utan upptäkt kan lyfta en nyss mördad 18 kg tung kompis genom vatten och vass upp på en lastpall och lägga honom tillrätta där. Utan att en enda gång låta kroppen nudda vattnet eller släpas. Och efter denna gemensamma samordnade övning återgå till leken på gården hemma. Och knipa om denna händelse för föräldrar och kompisar under åren för att idag ha tomt minne?
Tror faktist inte att det är så troligt med så små barn.

Backa i egna minnet. Stora omvälvande saker som när mamma kom hem med nyfött syskon, när morfar dog eller när blixten slog ner i huset minns man i den åldern. Bröderna borde haft minnesbilder av Kevins död. De kan naturligtvis ljuga om detta idag, men föräldrarna/vårdnadshavarna skulle märkt förändring i barnens beteende - mardrömmar, sängvätning, annan lek, tystnad, inbunden eller att de helt enkelt berättat. De hade inte gått igenom ett utfört mord på Kevin utan någon form av PTS.
Senast redigerad av Solglittret 2017-05-13 kl. 23:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in