2017-05-13, 22:16
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Och då hade de eventuellt fått kriga i ett civilrättsligt mål. Sampo har naturligtvis inget emot att uppfattas som ett bolag som vill samhällets bästa. Men tro mig, det är ingen prioritet hos Sampos aktieägare.

OT: Svammel. Det är inget som Sampos ägare bestämmer. Försäkringsverksamhet är hårt reglerad i lag och regeringen har lagt ansvaret på försäkringsföretagen att utreda oklara försäkringsfall.
De följer en branschgemensam riktlinje som du hittar här:
http://www.svenskforsakring.se/globalassets/riktlinjer/riktlinjer-for-forsakringsforetagens-utrednings.pdf
Citera
2017-05-13, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Den "okända" manspersonen kan också vara Aki själv.

Tilläggsprotokoll 3 av 3. Sid 23. Topsningen av Akis händer. Hö hand blod på alla 5, 1 finger innehöll blod/dna från Aki själv. Vä hand, blod på 3, sekret på 2. Sekret från Aki.
Sedan står det att blod/dna inte kan bindas till person. Min fråga, är det = ingen matchning mot de misstänkta ( samt aki själv, han var med på jämförelselistan) eller betyder det att blod/dna inte var av den kvalitet att det gick att använda för jämförelse?
Senast redigerad av Ramaria 2017-05-13 kl. 22:30.
Citera
2017-05-13, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
OT: Svammel. Det är inget som Sampos ägare bestämmer. Försäkringsverksamhet är hårt reglerad i lag och regeringen har lagt ansvaret på försäkringsföretagen att utreda oklara försäkringsfall.
De följer en branschgemensam riktlinje som du hittar här:
http://www.svenskforsakring.se/globalassets/riktlinjer/riktlinjer-for-forsakringsforetagens-utrednings.pdf

Inget där som säger att försäkringsbolag bör vända sig till media om polisen inte agerar som de vill.
Citera
2017-05-13, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Min son tror att jag ångrade mig på en gång -
https://www.youtube.com/watch?v=EjXv6oRco1s

Försa hon sig?

Det verkar så ja, kanske åklagarna kan göra något av i sin slutplädering sedan .
Citera
2017-05-13, 22:45
Medlem
Kallixs avatar
Brevet från Johanna till dottern Julia (försökt att smugglas ut via ett brev till Försäkringskassan) var magstarkt att läsa. Hur stort bevisvärde har det i åtalet mot mordförsöket på föräldrarna?

https://www.d0pe.se/domarpdf/Sommarstugemordet-Arboga/Tillagsprotokoll/Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf

s. 114 och framåt.
Citera
2017-05-13, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
OK. Antingen hög dos som aldrig han ut i urinen (mindre troligt) eller en icke detekterad drog eller inte drogad alls. Känns mer och mer som om han drunknat på egen hand.

Den båten är sannerligen ingen roddbåt. Den är snarast en båt avsedd att framföras med motor.

Om en 90 kilo tung man ramlar ur båten borde den åra, som räddningstjänsten fann, som var fritt liggande på en bräda högt upp i båten rimligen inte legat kvar, särskilt inte om det skulle blåst den kvällen/natten som skulle fått båten att "driva".

Eftersom JM var där utan tillåtelse från föräldrarna gissar jag att en saknad åra snabbt skulle avslöjat närvaron av att någon annan varit där.

Hennes föräldrar hade ingen aning om att Aki hade dött förrän dom läste begravningsannonsen i tidningen.

Om jag minns rätt.
Senast redigerad av Remark 2017-05-13 kl. 23:05.
Citera
2017-05-13, 22:58
Medlem
Media tycks censurera sina direktreferat. I SVTs fall är det en fördröjning innan inläggen publiceras ser det ut som eftersom de tydligt ligger efter övriga referat. De har även färre inlägg än övriga. I Expressens fall tycks censuren ske i efterhand. Såg ett intressant inlägg som nämnde ett av JMs barn (utan att identifiera). Tänkte referera det här men då var det borta. Minns inte nu vad det var.
Citera
2017-05-13, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Brevet från Johanna till dottern Julia (försökt att smugglas ut via ett brev till Försäkringskassan) var magstarkt att läsa. Hur stort bevisvärde har det i åtalet mot mordförsöket på föräldrarna?

https://www.d0pe.se/domarpdf/Sommarstugemordet-Arboga/Tillagsprotokoll/Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf

s. 114 och framåt.

Jag tänker så här. Hon kan inte förneka att hon försökte få ut ett brev i ett annat utan någons vetskap. Eller hon kan förneka att det var hennes avsikt, däremot kommer ingen tro på henne.
Däremot innehållet i brevet, det kan hon påstå är avsiktligen utformat av henne som det är för att uppnå ett mål, en del av en plan så att säga "hon sa så för att...". Däremot kommer nog ingen tro på henne. Jag ser det som mycket svårt att snickra ihop en bra förklaring till innehållet i brevet. Men jag är säker på att hon kommer att försöka.
Citera
2017-05-13, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Jag tänker så här. Hon kan inte förneka att hon försökte få ut ett brev i ett annat utan någons vetskap. Eller hon kan förneka att det var hennes avsikt, däremot kommer ingen tro på henne.
Däremot innehållet i brevet, det kan hon påstå är avsiktligen utformat av henne som det är för att uppnå ett mål, en del av en plan så att säga "hon sa så för att...". Däremot kommer nog ingen tro på henne. Jag ser det som mycket svårt att snickra ihop en bra förklaring till innehållet i brevet. Men jag är säker på att hon kommer att försöka.

Antagligen gjorde hon ett "socialt experiment". Hur svårt/lätt det är att förmedla sig med yttervärlden när man sitter i häktet med fulla restriktioner
Citera
2017-05-13, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Min son tror att jag ångrade mig på en gång -
https://www.youtube.com/watch?v=EjXv6oRco1s

Försa hon sig?
Tack för delningen då jag inte sett detta. Tror nog att MJ försäger sig stup i kvarten mellan alla lögner hon presenterat/presenterar. Jag har då inget hopp om denna kvinna då hon med vädligt stor sannolikhet är en psykopat.

Frågan är om delaktiga i mordet på Aki visar sig vara av samma typ eller om de tar ansvar för sin delaktighet. Hur orkar man leva med detta, om man nu inte är en psykopat, är min fråga till de som med största sannolikhet är inblandade på ett eller annat sätt. MR orkade inte leva med mordet medan andra, som är närmre MJ, lever med det dagligen???

Det fanns ett mord för några år sedan där Ida Fässberg blev mördad av AJ. Hans kumpaner var DB och FH som fraktade bort liket av Ida. En av dem lever happy family nu, den andra lever på botten som han alltid gjort. För i helvete man kan inte försvara det oförsvarbara!! Då är man dömd för evigt!
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2017-05-13 kl. 23:48.
Citera
2017-05-13, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Tack för delningen då jag inte sett detta. Tror nog att MJ försäger sig stup i kvarten mellan alla lögner hon presenterat/presenterar. Jag har då inget hopp om denna kvinna då hon med vädligt stor sannolikhet är en psykopat. Frågan är om delaktiga i mordet på Aki visar sig vara av samma typ eller om de tar ansvar för sin delaktighet. Hur orkar man leva med detta, om man nu inte är en psykopat, är min fråga till de som med största sannolikhet är inblandade på ett eller annat sätt. MR orkade inte leva med mordet medan andra, somär närmre MJ, lever med det dagligen???

Hon förser dom med droger och pengar. Regelbundet. Ett beroende JM varit högst delaktig i att skapa.

PS. JM=Johanna Möller
Citera
2017-05-13, 23:49
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Tilläggsprotokoll 3 av 3. Sid 23. Topsningen av Akis händer. Hö hand blod på alla 5, 1 finger innehöll blod/dna från Aki själv. Vä hand, blod på 3, sekret på 2. Sekret från Aki.
Sedan står det att blod/dna inte kan bindas till person. Min fråga, är det = ingen matchning mot de misstänkta ( samt aki själv, han var med på jämförelselistan) eller betyder det att blod/dna inte var av den kvalitet att det gick att använda för jämförelse?
Blod på alla Akis alla fingrar höger hand, 4 fingrar höger hand kan inte bindas till person och på 3 fingrar med blod på vänster hand... blod/dna inte kan bindas till person. Någon kunnig som vet exakta vetenskapliga betydelsen?
Senast redigerad av Pandalina4 2017-05-13 kl. 23:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in