2017-05-13, 20:52
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Rent generellt tror jag att de skulle kunna låta bli att betala även om Johanna inte fälls för mord.
I det här fallet är dessutom försäkringen förfalskad så hon lär inte få något oavsett vad.

Rätt och riktigt, men de driver detta för att försäkra sig om att det blir resultatet, inte något samhällsansvar från finska Sampos håll.
Citera
2017-05-13, 20:56
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Rätt och riktigt, men de driver detta för att försäkra sig om att det blir resultatet, inte något samhällsansvar från finska Sampos håll.
Jag tycker tvärtom att det vittnar om stort samhällsansvar, att man vill statuera för allmänheten att man gör sitt yttersta för att stävja brottslighet i samband med försäkringar. Annars hade de kunnat nöja sig med att konstatera förfalskningen, vilket ledde till att försäkringsavtalet var ogiltigt.
Citera
2017-05-13, 20:58
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Jag tycker tvärtom att det vittnar om stort samhällsansvar, att man vill statuera för allmänheten att man gör sitt yttersta för att stävja brottslighet i samband med försäkringar. Annars hade de kunnat nöja sig med att konstatera förfalskningen, vilket ledde till att försäkringsavtalet var ogiltigt.

Och då hade de eventuellt fått kriga i ett civilrättsligt mål. Sampo har naturligtvis inget emot att uppfattas som ett bolag som vill samhällets bästa. Men tro mig, det är ingen prioritet hos Sampos aktieägare.
Citera
2017-05-13, 20:59
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
https://www.youtube.com/watch?v=ag8Yz3O6rP0

https://www.youtube.com/watch?v=mRgxj3Dj4rc

Jag vet inte om dessa två ljudfiler postats tidigare. I den första så säger JM att hon medicinerats inför rättegången. Hon tar en medicin som ska göra henne känslomässigt avtrubbad, syftet ska vara att hon inte ska gråta så mycket.

I klipp nummer två berättar Akis mamma att Aki i själva verket bodde hos en bekant i Eskilstuna då han inte var i Stockholm och jobbade. Han ska alltså inte ha bott hos JM fre-sön varje vecka. April 2015 flyttade han ut från JM:s lägenhet. Då berättade han också att JM hade en ny kille.

Edit: Slänger in en bonuslänk också https://www.youtube.com/watch?v=EZZswCZjotc

I och för sig inga nyheter i den videon men den kanske kan vara lite intressant ändå. Intervju med If:s utredare ute på Hjälmaren.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-05-13 kl. 21:06.
Citera
2017-05-13, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Man ska kanske väga in att det var närmast vindstilla och spegelblankt, enligt vittnesmål från brandmän.
Dessutom sjunker en kropp till botten. Jäsning, som dels ofta höjer alkoholhalten, men dels gör att kroppen senare flyter upp, tar väl längre tid än den tid som vi tror att Aki funnits i vattnet?
När han påträffades låg han på rygg, men händerna var ovanför kroppen. Nästan "uppe vid ytan".

Tilla_ggsprotokoll_I_2017-04-13__del_1__3_.pdf, sid 28 m.fl. enligt paginering.

Vittnesmål om fyndet och fyndplatsen:
"Patrik minns att kroppen då låg på rygg och att händerna nästan befann sig uppe vid ytan. Han minns även att han såg en randig tröja på kroppen. Han säger att kroppen då låg med huvudet åt höger om man då står på bryggan och tittar ut mot Hjälmaren.
Som Patrik minns så var djupet där kroppen anträffades mindre än en meter.
Han minns även att en bidragande orsak till att han upptäckte mannen var att vattenytan i det närmaste var spegelblank och att det i princip var vindstilla och att vattnet nästan var kristallklart."

Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf, sid 89 enligt paginering.

Ja men i tråden tidigare publicerade data tyder på att det blåst en del under natten och armarna kunde då ha fungerat som segel som fått kroppen att vagga sig fram. Bakströmmar från land kunde ha dragit kroppen åt andra hållet. Svårt att vara stensäker men kanske är det troligast att han drunknat som han återfanns. Fallit ur båten, hög på alkohol och GHB?
Citera
2017-05-13, 21:01
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Är inne på liknande teori. Och jag tror det fanns medhjälpare. Om dessutom Aki kommit dit under hot så kanske han även tvingades att dricka alkohol? Samt att han förgiftades med något kräkmedel (blå substansen på tänderna) och behövde spy på toaletten, varvid mördaren dränkte honom i toaletten.
Skulle ju också kunna förklara varför han inte åt maten som serverades.

Dödsorsaken är drunkning
Drunkning har fastställts som dödsorsak. Lungorna vattenfylls vid inandning. Jag tolkar det som att om Aki var död när han kastades i sjön så har han dränkts innan. Om han dött på annat sätt hade han inte haft vatten i lungorna.

Citera
2017-05-13, 21:10
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ja men i tråden tidigare publicerade data tyder på att det blåst en del under natten och armarna kunde då ha fungerat som segel som fått kroppen att vagga sig fram. Bakströmmar från land kunde ha dragit kroppen åt andra hållet. Svårt att vara stensäker men kanske är det troligast att han drunknat som han återfanns. Fallit ur båten, hög på alkohol och GHB?

"ej påvisats
metanol, aceton, isopropanol, barbiturater, salicylsyra, läkemedel, droger,
fenetylaminer, piperaziner, katinoner, butan, digoxin eller kloroform i lårblod,

metanol, aceton, isopropanol, amfetaminer, opiater, cannabis, bensodiazepiner, kokainmetaboliter, buprenorfin, MDMA-analoger eller gamma-hydroxy-butyrat (GHB) i urin,"

Tilla_ggsprotokoll_I_2017-04-13__del_1__3_.pdf, sid 28 enligt paginering.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-13 kl. 21:14.
Citera
2017-05-13, 21:17
Medlem
Citat:
"ej påvisats
metanol, aceton, isopropanol, barbiturater, salicylsyra, läkemedel, droger,
fenetylaminer, piperaziner, katinoner, butan, digoxin eller kloroform i lårblod,

metanol, aceton, isopropanol, amfetaminer, opiater, cannabis, bensodiazepiner, kokainmetaboliter, buprenorfin, MDMA-analoger eller gamma-hydroxy-butyrat (GHB) i urin,"

Tilla_ggsprotokoll_I_2017-04-13__del_1__3_.pdf, sid 28 enligt paginering.

OK. Antingen hög dos som aldrig han ut i urinen (mindre troligt) eller en icke detekterad drog eller inte drogad alls. Känns mer och mer som om han drunknat på egen hand.
Citera
2017-05-13, 21:19
Medlem
Citat:
Dödsorsaken är drunkning
Drunkning har fastställts som dödsorsak. Lungorna vattenfylls vid inandning. Jag tolkar det som att om Aki var död när han kastades i sjön så har han dränkts innan. Om han dött på annat sätt hade han inte haft vatten i lungorna.

Kan man fylla lungorna i efterhand? Krävs bara en halv liter vatten. OK, känns extremt långsökt. Tror inte på det själv.
Citera
2017-05-13, 21:24
Medlem
Citat:
Är inne på liknande teori. Och jag tror det fanns medhjälpare. Om dessutom Aki kommit dit under hot så kanske han även tvingades att dricka alkohol? Samt att han förgiftades med något kräkmedel (blå substansen på tänderna) och behövde spy på toaletten, varvid mördaren dränkte honom i toaletten.
Skulle ju också kunna förklara varför han inte åt maten som serverades.

Vissa toaletter har blått vatten, sånt där block i tanken eller som hänger på kanten. Kanske skulle han spy men blev ned tryckt i toastolen. Frågan är om det gick att hålla ner huvudet tillräckligt djupt under ytan? Alternativt spola flera gånger i rad?

Edit: Jag var lite för snabb på kroken där lol. Då hade nog mer än tänderna varit blått. Även vattnet i lungorna.
Senast redigerad av Ramaria 2017-05-13 kl. 21:33.
Citera
2017-05-13, 21:45
Medlem
Min son tror att jag ångrade mig på en gång -
https://www.youtube.com/watch?v=EjXv6oRco1s

Försa hon sig?
Senast redigerad av girlang 2017-05-13 kl. 21:58.
Citera
2017-05-13, 21:48
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Contant
Blå? Var inte AP blå i munnen/tänderna? Kanske stoppat rop/skrik med just ett blått flöte

Och jag spekulerar hej vilt såklart...
JM köpte ju blå Valium i Thailand vid ett tillfälle. Julia bekräftar att JM köpt lugnande medicin där men säger sig inte komma ihåg färgen på dom. I Sverige är den medicinen (Diazepam) narkotikaklassad.

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/lethal-pills-peddled-valium-could-8488290
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in