2017-05-13, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Jävlar vilket tapp i faktiskt upplaga. Och går ni tillbaka och tittar så är det stora tappet mellan 4e kvartalet och 1a varje år. Verkar nästan som fok avlagt nyårslöfte att inte köpa tidningen mer. Är det prisökningarna som kommit just där?

Nej. Det är bara en gång de måste skriva ut siffrorna. Resten drar de en vals. De kan bara övertyga någon som har mindre än underkänt i statistik att det skulle vara 140st i Q2 -> Q3 men 19 000 Q4 -> Q1.

Att det kan variera, visst, men kom igen, över 100 ggr fler?...

Räckvidden är säkert en halv miljon för annonsörer. Det borde gå under grovt bedrägeri. Sofia bör inte skriva under vilket papper som helst, kan bli svettigt om något företag går till tingsrätten.
Citera
2017-05-13, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Nej. Det är bara en gång de måste skriva ut siffrorna. Resten drar de en vals. De kan bara övertyga någon som har mindre än underkänt i statistik att det skulle vara 140st i Q2 -> Q3 men 19 000 Q4 -> Q1.

Att det kan variera, visst, men kom igen, över 100 ggr fler?...

Räckvidden är säkert en halv miljon för annonsörer. Det borde gå under grovt bedrägeri. Sofia bör inte skriva under vilket papper som helst, kan bli svettigt om något företag går till tingsrätten.

Japp, det är fake news. Schibsteds rapporter överensstämmer inte med Aftonbladets egna
upplagesiffror. "Aftonbladet i siffror" redovisade ett ganska jämt tapp över året, samtidigt redovisade Schibsted ett stort tapp mellan Q4 & Q1.

(FB) Gammelmedias annalkande död
Citera
2017-05-14, 00:46
Medlem
Härligt !
Citera
2017-05-14, 08:04
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Fra samme kilder - noen nøkkeltall fra ABs regnskap (alle tall i MSEK):

AB Q1/2017 (sml med AB Q1/2016):

Omsetning 436 (462)
- Herav offline 239 (260)
- Herav online 197 (202)

EBITDA (driftsresultat) 31 (44)
EBITDA-margin 7 % (10 %)

Tilsvarende nøkkeltall for SvD Q1/2017 (sml med SvD Q1/2016):

Omsetning 225 (233)
(fordeling offline - online redovisas inte)

EBITDA 11 (17)
EBITDA-margin 2 % (7 %)

Räknar man baklänges på Aftonbladets siffror för offline så kan man multiplicera upplaga med pris minus moms och provision. Då tjänar AB 149 Mkr(169) i upplageintäkt Q1 17 (Q1 16).
Drar man den siffran från den uppgivna totalintäkten så får man en intäkt på annonser på 89 Mkr (90).
Annonsförsäljningen Offline verkar inte påverkas så mycket av minskande upplaga, eller så har man inte hunnit med att kommunicera nedgången i upplaga till annonsörerna ännu
Nu ingår också bilagor och sånt i omsättningen, men jag tror huvuddelen av intäkterna ligger på huvudtidningen och att man kan approximera bort inflytandet för bilagorna.
Senast redigerad av Siegfrid 2017-05-14 kl. 08:13. Anledning: Korrigerat siffrorna för provision.
Citera
2017-05-14, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Räknar man baklänges på Aftonbladets siffror för offline så kan man multiplicera upplaga med pris minus moms och provision. Då tjänar AB 149 Mkr(169) i upplageintäkt Q1 17 (Q1 16).
Drar man den siffran från den uppgivna totalintäkten så får man en intäkt på annonser på 89 Mkr (90).
Annonsförsäljningen Offline verkar inte påverkas så mycket av minskande upplaga, eller så har man inte hunnit med att kommunicera nedgången i upplaga till annonsörerna ännu
Nu ingår också bilagor och sånt i omsättningen, men jag tror huvuddelen av intäkterna ligger på huvudtidningen och att man kan approximera bort inflytandet för bilagorna.

Har du räknat med Aftonbladets prishöjningar på tidningen i dina beräkningar? Det är förmodligen för att kompensera för såväl minskat antal tidningar och minskade annonsintäkter.
Citera
2017-05-14, 13:48
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Har du räknat med Aftonbladets prishöjningar på tidningen i dina beräkningar? Det är förmodligen för att kompensera för såväl minskat antal tidningar och minskade annonsintäkter.
Ja, jag räknade med 20 kr 2016 och 23 2017. Sen vet jag inte om AB räknar in provisionen i intäkterna och drar bort den som kostnad sedan, jag har räknat på att provisionen ingår.

Men nu hittade jag andra siffror i Schibsteds material, som gör att jag måste räkna om allt.
Där anges "Circulation Revenues" för AB Q1 17 till 206 Mkr som utslaget på 76968 ex i 90 dagar blir 29,74 kr. Betydligt mer än de 21,62 som varje exemplar drar in exklusive momsen på 6%.
En del av pengarna kan komma från försäljning av bilagor, men vet inte om de säljer så bra? Här behövs en utredning.
Kanske har Vossevangen någon idé om hur siffrorna ska tolkas?
Källa Financials and Analytical Info Q1 2017
Citera
2017-05-14, 20:20
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Ja, jag räknade med 20 kr 2016 och 23 2017. Sen vet jag inte om AB räknar in provisionen i intäkterna och drar bort den som kostnad sedan, jag har räknat på att provisionen ingår.

Men nu hittade jag andra siffror i Schibsteds material, som gör att jag måste räkna om allt.
Där anges "Circulation Revenues" för AB Q1 17 till 206 Mkr som utslaget på 76968 ex i 90 dagar blir 29,74 kr. Betydligt mer än de 21,62 som varje exemplar drar in exklusive momsen på 6%.
En del av pengarna kan komma från försäljning av bilagor, men vet inte om de säljer så bra? Här behövs en utredning.
Kanske har Vossevangen någon idé om hur siffrorna ska tolkas?
Källa Financials and Analytical Info Q1 2017
Presstödet?
Citera
2017-05-14, 21:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Presstödet?
Aftonbladet har inget presstöd.
Citera
2017-05-14, 21:56
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Presstödet?

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Aftonbladet har inget presstöd.
En gammal diskussion. AB får inte presstöd via presstödssystemet. Men tar som andra tidningar del av en generell subvention med lägre moms, 6% istället för 25% och undantag från reklamskatt. Det är ett presstöd så gott som något annat.
Citera
2017-05-16, 01:25
Medlem
Såg en artikel i Resumé för en eller två veckor sedan. Av Stampens totala intäkter kom bara 4 procent
(!) från digitala aktiveter förra bokslutsåret.

Och AB lär ha tappat en tredjedel av pappersupplagan på bara lite drygt de tre senaste redovisningsåren om Jag har fattat siffrorna rätt i den här tråden. Det verkar gå skrämmande fort ....
Senast redigerad av IvrigeIvar 2017-05-16 kl. 01:28. Anledning: edit
Citera
2017-05-16, 01:28
Medlem
Gästkrönika i "Det Goda Samhället" om ny och traditionell media:

"En av demokratins grundstenar är den fria åsiktsbildningen: individens rätt att uttrycka sin uppfattning utan bestraffning även om den inte går i takt med elitens uppfattning. Men den komponenten har media inte tagit på tillräckligt allvar. För istället för att erbjuda en arena för debatt har media allt för ofta ägnat sig åt åsiktsförtryck. Det är väl det väljarna upptäckt och det är väl därför de handlar som de gör. Hur media tänker besvara denna attack från väljarna ska bli intressant att se."

https://detgodasamhallet.com/2017/05/15/gastskribent-anne-marie-palsson-media-i-maktelitens-tjanst/#more-7265
Citera
2017-05-16, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Såg en artikel i Resumé för en eller två veckor sedan. Av Stampens totala intäkter kom bara 4 procent
(!) från digitala aktiveter förra bokslutsåret.

Och AB lär ha tappat en tredjedel av pappersupplagan på bara lite drygt de tre senaste redovisningsåren om Jag har fattat siffrorna rätt i den här tråden. Det verkar gå skrämmande fort ....

Det är värre än så enligt siffrorna ovan. AB har tappat halva pappersupplagan mellan våren 2014 och våren 2017.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in