2017-05-13, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Långsökt. En beräknande mördare som planerade att hämta Kevin senare under natten skulle ha gömt honom betydligt noggrannare. Antingen inne i vassen som det fanns gott om på platsen eller t.o.m. under lastpallen men nu låg ju Kevin helt exponerad.

Inte enligt GW, folk som försöker göra sig av med lik gör det inom den närmsta radien över var de själva bor, ta bara exemplet med personen som hällde kroppsdelar över en bro i Stockholm innerstad och de hamnade på isen.

Folk som mördar får panik och brukar sjabbla när de sedan ska göra sig av med kroppen, all statistik visar på att det är på det sättet.

Det finns oftast inga beräknade mord om det inte handlar om den organiserade brottsligheten, majoriteten av alla mord oavsett om det är sexmord eller andra sorts mord sker i stundens hetta, och när man plötsligt står där med ett lik kommer problemet, hur i helvete gör jag med det här nu då, det är då tankeförmågan slutar funka och man handlar i panik.

Jag tror inte ett ögonblick på att någon planerat att mörda 4 årige Kevin, det blev så att han blev mördad, av vem, vilka vet vi inte ännu.
Citera
2017-05-13, 17:52
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Inte enligt GW, folk som försöker göra sig av med lik gör det inom den närmsta radien över var de själva bor, ta bara exemplet med personen som hällde kroppsdelar över en bro i Stockholm innerstad och de hamnade på isen.

Folk som mördar får panik och brukar sjabbla när de sedan ska göra sig av med kroppen, all statistik visar på att det är på det sättet.

Det finns oftast inga beräknade mord om det inte handlar om den organiserade brottsligheten, majoriteten av alla mord oavsett om det är sexmord eller andra sorts mord sker i stundens hetta, och när man plötsligt står där med ett lik kommer problemet, hur i helvete gör jag med det här nu då, det är då tankeförmågan slutar funka och man handlar i panik.

Jag tror inte ett ögonblick på att någon planerat att mörda 4 årige Kevin, det blev så att han blev mördad, av vem, vilka vet vi inte ännu.
Fast nu var ju PCuris tes att Kevins skulle hämtas senare under natten. De låter beräknande i mina öron.
Citera
2017-05-13, 17:53
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Det är uppgifter på att det fanns fingeravtryck,det är uppgifter på handavtryck. Vilka uppgifter ska man tro på? Hur exakt kan man se finger/handavtryck på en pinne?
Är ens pinnen mordvapnet?

Inte orkade eller inte förstod vad de skulle göra? De var pressade och kanske gjorde de enklaste,bara för att få det gjort,dvs släpade. Är övertygad att en 5 och 7-åring har styrka att bära en 4-åring.
Valla barn sådär på brottsplats är dock obegripligt.

För mycket fokus på pinnen och lastpallen.
Teknikern är förstahands information och handavtrycket är andrahands information. Du väljer själv vad du vill tro på
Citera
2017-05-13, 17:53
Medlem
Citat:
Långsökt. En beräknande mördare som planerade att hämta Kevin senare under natten skulle ha gömt honom betydligt noggrannare. Antingen inne i vassen som det fanns gott om på platsen eller t.o.m. under lastpallen men nu låg ju Kevin helt exponerad.

Jag påstod inte att det var fråga om en utpräglat beräknande mördare utan att även en mördare med ett litet mer avancerat tänk än en 5-åring i hastigheten kan ha funnit något slags rationellt skäl för att lägga den döda kroppen på en lastpall. Och lastpallen skall ju ha legat i vassen.

Frågan är hur väl den syntes. Om lastpallen med kroppen föreföll vara relativt dold i vassen kan detta ha inneburit att mördaren kände mindre press att försöka dölja kroppen bättre. Frågan är också vilket sorts material som eventuellt hade kunnat dölja kroppen som fanns eller inte fanns i närheten. Och hur lång tid det hade tagit att dölja kroppen för en mördare som antagligen var rätt angelägen om att snabbt avlägsna sig från brottsplatsen.

En placering under lastpallen hade kanske dolt kroppen bättre. Men då hade det kanske blivit knepigare att dra kroppen ut till en båt i enlighet med vad jag tidigare skisserat.
Citera
2017-05-13, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Eller så hittade man fingeravtryck, precis som teknikern berättar, men eftersom dessa inte matchade vare sig Christian eller Robin, förvandlades de till "handavtryck från ett barn" för att inte kullkasta teorin om pinnen som mordvapnet

En märklig sak i dokumentet Kevin-fallet är det vid upprpeade tillfällen hävdas att "man kan till exempel inte ta fingeravtryck på ett barn som är misstänkt i en utredning enligt 31§ LUL" (se t.ex. sid. 52). Detta trots att man visst kunnat ta fingeravtryck på barn enligt LUL sedan 1992 enligt SFS 1992:824: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-1992824-om-fingeravtryck-mm_sfs-1992-824
Citera
2017-05-13, 17:56
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Jag påstod inte att det var fråga om en utpräglat beräknande mördare utan att även en mördare med ett litet mer avancerat tänk än en 5-åring i hastigheten kan ha funnit något slags rationellt skäl för att lägga den döda kroppen på en lastpall. Och lastpallen skall ju ha legat i vassen.

Frågan är hur väl den syntes. Om lastpallen med kroppen föreföll vara relativt dold i vassen kan detta ha inneburit att mördaren kände mindre press att försöka dölja kroppen bättre. Frågan är också vilket sorts material som eventuellt hade kunnat dölja kroppen som fanns eller inte fanns i närheten. Och hur lång tid det hade tagit att dölja kroppen för en mördare som antagligen var rätt angelägen om att snabbt avlägsna sig från brottsplatsen.

En placering under lastpallen hade kanske dolt kroppen bättre. Men då hade det kanske blivit knepigare att dra kroppen ut till en båt i enlighet med vad jag tidigare skisserat.
På de bilder jag sett fanns det ingen vass precis vid pallen. Från land såg man Kevin tydligt. En del har ju t.o.m. beskrivit det som en rituell placering.
Citera
2017-05-13, 17:58
Medlem
Citat:
Varför ska jag leta inlägg åt dig. Tråden är uppe i över 4.400 inlägg, jag har bättre saker för mig.

Du kräver ju det av andra, men du visar dubbelmoral även där...;0)

Ha ha.

Din trovärdighet är noll.
Citera
2017-05-13, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri

Citat:
Fast nu var ju PCuris tes att Kevins skulle hämtas senare under natten. De låter beräknande i mina öron.

Min tanke var väl snarare att detta var en idé som farit genom huvudet hos en mördare i panik. Ungefär som när den 16-årige gärningsmannen i Sturebymordet precis efter mordet tar mordoffrets mobil och SMS:ar till mordoffrets pappa att hon är "jagad av invandrare" (f ö en uppgift som inte togs med i domarna trots att den framkom under tingsrättsförhandlingarna).

Citat:
På de bilder jag sett fanns det ingen vass precis vid pallen. Från land såg man Kevin tydligt. En del har ju t.o.m. beskrivit det som en rituell placering.

OK, bra uppgift. Vill någon lägga ut länkar på bilder på vassen och platsen där kroppen hittades så är det bra. Frågan är också hur det såg ut i vassen före resp efter räddningspersonal och polis varit där.
Senast redigerad av PCuri 2017-05-13 kl. 18:03.
Citera
2017-05-13, 18:01
Medlem
Citat:

Lastpallen låg i vassen. Finns ett flygfoto som jag inte hittar på rak arm, men titta på bilden på sida 9 i Kevinfallet för att få en uppfattning. Där ligger den helt tydligt inne i vassen.
Citera
2017-05-13, 18:02
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
En märklig sak i dokumentet Kevin-fallet är det vid upprpeade tillfällen hävdas att "man kan till exempel inte ta fingeravtryck på ett barn som är misstänkt i en utredning enligt 31§ LUL" (se t.ex. sid. 52). Detta trots att man visst kunnat ta fingeravtryck på barn enligt LUL sedan 1992 enligt SFS 1992:824: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-1992824-om-fingeravtryck-mm_sfs-1992-824

Fick intryck att man kollat grabbarnas, men kan ha minns fel. Orkar inte gå tillbaka och kolla nu
Citera
2017-05-13, 18:03
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Du kräver ju det av andra, men du visar dubbelmoral även där...;0)

Ha ha.

Din trovärdighet är noll.
Du verkar inte förstå hur Flashback fungerar. Jag kan lätt söka på mina egna inlägg. Och jag kan lätt söka på dina inlägg, generellt och i just detta ämne. Det hör ihop med hur Flashback fixat sin sökfunktion. Men jag kan inte söka på ett inlägg som jag inte kommer ihåg vem det var som skrev. Det går visserligen i en tråd med 100 inlägg men inte i en tråd med 4500 inlägg. Det där begriper en pärlhöna men uppenbarligen inte du. Det är otroligt vilka idioter den här tråden lyckas locka till sig.
Citera
2017-05-13, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S

Samt "avtryck av hand, fot eller öra" eftersom många fäst sig vid handavtrycket på pinnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in