2017-05-13, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Denna utredning var ju förlorad redan från start. Man antar ju direkt att det är ett mord, och att barn även kan dö av olyckor var något som inte fanns med i beräkningen hos polisen.

Olycka? Hur tänker du nu? Det står klart att han blev strypt. Inget tyder på att det inte var så.
Citera
2017-05-13, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Du har sett en Dan Josefsson-dokumentär, inte bevistat någon rättegång. Det är fullt möjligt att bröderna har ett alibi men om du inte förstår vad du har tittat på bör du ta det litet försiktigt med slutsatserna.

Hur man kan bry sig om vad en jubelidiot som Anrell tycker är för övrigt helt obegripligt. Dummare människa får man leta länge efter.

Eftersom du leker expert i tråden behöver man inte leta länge...;0)

Har du inte något enda exempel på hur någon som tror att småbarnen blev utsatta för ett justitiemord ens diskuterat deras eventuella framtida brottslighet?
Citera
2017-05-13, 16:59
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Sagolikt idiotiskt resonemang... Det är inte på något vis garanterat att man hittar teknisk bevisning eller att spår kan säkras, speciellt inte ute i naturen. Detta säger endast att inget hittats. Inte att det är ett bevis på motsatsen.

Hittar man inget spår från varesig anklagade eller BO på det så kallade mordvapnet när ingen av parterna burit något skydd, exempelvis handskar och halsduk, så kan man snabbt konstatera att man faktiskt inte hittat mordvapnet.

Hittar man inga spår i marken där en fyraåring ska ha blivit släpad av en 5- och en 7-åring så kan man snabbt konstatera att han faktiskt inte släpats den sträckan.

Hittar man inga spår av väta på BO så kan man snabbt konstatera att han faktiskt inte varit i vattnet.

Man hittade inte heller några som helst tekniska bevis i det här fallet som jag länkat till flera gånger utan att få någon som helst kommentar från blandannat dig. Var de barnens vittnesmål trovärdiga? Om inte, på vilket sätt blir barnens vittnesmål i det här fallet trovärdigare när liknande förhörstekniker användes?
Citera
2017-05-13, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Om polisen säger att han släpades till flotten och inga tecken på detta hittas på Kevin (eller marken) så kan man väl visst säga att det bevisligen inte kan ha skett som polisen säger. I alla fall är det extremt osannolikt.

Polisen, inklusive Sandberg, säger själva att pojkarna inte kan ha flyttat på kroppen. De struntade helt enkelt i att förklara hur det gått till. Lyssna ca 55 minuter in här:
https://soundcloud.com/hejhej-tjena-213707369/mordet-pa-kevin
Citera
2017-05-13, 17:01
Medlem
Det finns en pedofil där ute som fortfarande går fri från detta.
Han (förmodat) är den enda som sitter på svaren vi alla vill veta.
Jag hoppas att den nya utredningen gräver djupt i vilka då dömda och framtida dömda pedofiler som hade koppling till platsen vid tidpunkten.
Jag vet att många Arvikabor bara vill glömma detta och helst ser att historien får ligga orörd, men det är just ni Arvikabor som kan vara behjälpliga i detta nu. Kanske finns det en liten strimma hopp att den skyldiga till slut kan ställas till svar och låsas in för gott.
Citera
2017-05-13, 17:02
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Nej det vore att gå för långt att även kalla det extremt osannolikt. Han hade sand i kallingarna vilket kan ha kommit ifrån bärandet/släpandet. Det var även folk som rört sig på platsen och hur långt efter de letade släpspår vet jag ej. Kan ha dröjt.
Jag tror helt enkelt inte på att de två ska ha varit så pass veka att de tvunget måste släpat honom hela tiden i backen heller för den delen. Både en femåring och en sjuåring klarar säkert att lyfta sin egen vikt så att bära en fyraåring mellan sig bör inte vara några problem. Han behöver inte nödvändigtvis ha släpat i backen i någon större omfattning åtminstone.
Tycker avsaknaden av släpspår inte säger någonting.

Man undersökte saken genom att låta barnen bära en docka med samma vikt och upptäckte då att de faktiskt inte orkade bära den, utan släpade den i marken. Vad du sen tror är fullständigt ointressant.

Jag måste fråga: vill du att barnen ska ha varit skyldiga?
Citera
2017-05-13, 17:05
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Nej det vore att gå för långt att även kalla det extremt osannolikt. Han hade sand i kallingarna vilket kan ha kommit ifrån bärandet/släpandet. Det var även folk som rört sig på platsen och hur långt efter de letade släpspår vet jag ej. Kan ha dröjt.
Jag tror helt enkelt inte på att de två ska ha varit så pass veka att de tvunget måste släpat honom hela tiden i backen heller för den delen. Både en femåring och en sjuåring klarar säkert att lyfta sin egen vikt så att bära en fyraåring mellan sig bör inte vara några problem. Han behöver inte nödvändigtvis ha släpat i backen i någon större omfattning åtminstone.
Nu blandar du bort korten.
Frågan var om det kan anses bevisat att det inte gick till som polisen säger, och de säger att han släpades till flotten. Det skulle ha funnits släpmärken på Kevin om så skett och det fanns inte (så vitt jag vet).

Men det är intressant att du inte tror på polisen (du säger att de bar Kevin), vilka andra saker som polisen har sagt, tror du inte på. Hur gör du när du väljer vad du ska tro på?
Citera
Medlem
Citat:

Vad tycker du att det säger att polisen, inklusive Sandberg, själva sade att pojkarna inte kan ha flyttat på kroppen och då helt enkelt struntade i att förklara hur det gått till? Lyssna ca 55 minuter in här:
https://soundcloud.com/hejhej-tjena-...ordet-pa-kevin
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Olycka? Hur tänker du nu? Det står klart att han blev strypt. Inget tyder på att det inte var så.
Fast strypt kan man ju även bli i en olycka. Det är just det här jag menar att man drar förhastade slutsatser, och då blir det något slags tunnelseende. Man har ännu inte uteslutit någon olycka, och därefter så blir det väldigt svårt att bedriva någon mordutredning på ett korrekt sätt.

Jag kör på G.W.'s teori om att man "inte kan utesluta en olycka" som han yttrade på nyhetsmorgon
Citera
2017-05-13, 17:06
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Tror massmedia tog för givet att det var ställt utom rimligt tvivel och att man på något sätt backade undan då det var så små barn.

Nån sorts etik?? Även för kvällstidningarna?
Ja, de hade inget annat att gå på när det gäller utredningsresultatet. På den tiden var inte skvallerjournalistiken lika utbredd och de hade något som kallades yrkesheder och etik.
Det är två ord de saknar idag.
Citera
2017-05-13, 17:07
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Eftersom du leker expert i tråden behöver man inte leta länge...;0)

Har du inte något enda exempel på hur någon som tror att småbarnen blev utsatta för ett justitiemord ens diskuterat deras eventuella framtida brottslighet?
Varför ska jag leta inlägg åt dig. Tråden är uppe i över 4.400 inlägg, jag har bättre saker för mig.
Citera
2017-05-13, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Fast strypt kan man ju även bli i en olycka. Det är just det här jag menar att man drar förhastade slutsatser, och då blir det något slags tunnelseende. Man har ännu inte uteslutit någon olycka, och därefter så blir det väldigt svårt att bedriva någon mordutredning på ett korrekt sätt.

Jag kör på G.W.'s teori om att man "inte kan utesluta en olycka" som han yttrade på nyhetsmorgon

Rättsläkaren som utförde obduktionen avfärdar att det ska ha varit en olycka och är mycket skeptisk till att unga barn kan ha utsatt Kevin för den mängd våld han drabbats av. Se mitt tidigare svar till dig: (FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in