Citat:
Ursprungligen postat av
OldWolf
Utifrån ditt resonemang skulle man lagt ner utredningen, utan att peka ut dem som gärningsmän. Jag tror inte ens man funderade på bevistalan. Läs mitt inlägg ovan
Mitt resonemang beskriver hur det var, vilket jag pekat på tidigare. Det fanns juridisk möjlighet att föra bevistalan. Det hade emellertid aldrig använts och fanns därför »inte på kartan«.
Det var säkert så många olika känslor som rörde sig i och omkring denna händelse. Jag håller det inte för otroligt att man faktiskt delade upp händelsen i två delar, nämligen »att ett litet barn hade bragts om livet« och »att två mycket minderåriga upplevdes ha stått för gärningen«.
På något sätt [som rimmade med den tiden] tror jag att utredarna kände att de kunde hantera dessa saker var för sig, men ändå tillsammans, utan att det skulle bli en konflikt. Jag tror att de omedvetet valde bort skuldfrågan och såg det som »att lösa ett brott« och »att hjälpa tillrätta«.
Detta kan vara orsaken till att de drev på som de gjorde. De var förblindade av uppfattningen om att barn under 15 inte skulle belastas med skuld. De förstod framför allt inte att framtiden kommer att se på sakerna i ett annat ljus och att den [framtiden] inte glömmer.