2017-05-13, 00:16
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
För mig ger det en tydligare bild av hans och hans telefons rörelse. Om det inte ger dig något får du gärna scrolla förbi. Tanken är inte att det bara ska vara telefonen men nu började jag med den listan. Jag skulle t.ex. gärna fylla i tiden på det påstådda ica-inköpet också. Jag fundrar kring om det finns nån hållbar story kring de faktiskta omständigheterna.
En tänkbar story är att AP och JM åkte till JM:s bostad och att en hel del åkte in i hennes kylskåp. Fyra flaskor bubbel lämnades i hennes lägenhet, men sedan kom hon på att en flaska kanske var i minsta laget att ta med sig varpå hon före avfärden kompletterar med ytterligare två flaskor. - En annan variant är att hon och AP i stället hämtar upp medhjälparna och därefter kör till den sista bubbelbutiken.
Citera
2017-05-13, 00:16
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Varför skulle han anlända i en bagagelucka när han lika gärna kunnat gå för egen maskin till bryggan..? - Och om han togs av daga på annan plats, varför forsla honom till ett ställe kopplat till JM?

JM:s SMS:ande till AP:s mobil kan möjligen ha varit en signal till hennes medhjälpare, och hon skulle då också få reda på om uppdraget hunnit slutföras.

Bra fråga!
Iofs kommer fler frågor som följd, om det nu var så att det var JM, Aki och tvillingarna som åkte svart Volvo med barnstolar i baksätet ut till Granliden.
Hur var det med JMs sms-ande under bilresan? Var det inte någon som sa att hon aldrig gjorde så?
Om JM inte skött allt själv, när kom dom övriga?
Plus ett antal andra detaljer som jag inte orkar trassla ut just nu...

Citera
2017-05-13, 00:18
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Har hon laddat den? Den borde ju ha dragit ur. Dessutom har hon ju påstått att den var låst och att de inte kom in i den.
Ja, men det är inte så sannolikt. - Mer troligt är att AP fråntogs en upplåst mobil, alt. att någon mobilkunnig hanterade mobilen efter hans död.
Citera
2017-05-13, 00:21
Medlem
Citat:
Kan det inte lika gärna ha varit ett insektsbett med åtföljande allergisk reaktion..?

Ja, varför inte, en lagom giftig spindel t.ex.

Det verkar inte helt bevisat att han stuckits med en nål.
Citera
2017-05-13, 00:25
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Varför skulle han anlända i en bagagelucka när han lika gärna kunnat gå för egen maskin till bryggan..? - Och om han togs av daga på annan plats, varför forsla honom till ett ställe kopplat till JM?

JM:s SMS:ande till AP:s mobil kan möjligen ha varit en signal till hennes medhjälpare, och hon skulle då också få reda på om uppdraget hunnit slutföras.

Tänkte en gång till och kom fram till...

Kanske var planen just att det skulle se ut som en drunkningolycka i Granliden.

"Statistik", 1,36‰ i blodet, man, drunknad, ingen flytväst. Det behöver väl inte ens undersökas, eller?

I 13 månader såg det ut som om det kunde ha varit ett nästan perfekt mord.

Om Aki hittats död på någon annan plats, så kanske det startats en mordutredning genast. Då hade det kunnat komma fram en hel del sådant som försvinner med tiden.

Citera
2017-05-13, 00:27
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Har hon laddat den? Den borde ju ha dragit ur. Dessutom har hon ju påstått att den var låst och att de inte kom in i den.

Telefonen har på nåt sätt använts, under dagen den 7/8 tills åtminstone 10/8.
Flertalet sms från 13-tiden, fredag och framåt är dock maskade i fuppen.

Har åklagaren en plan ala Sickan ?
Citera
2017-05-13, 00:27
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Om vi har rättens perspektiv som mall så behövs inga direkta förklaringar som försvar. Det ligger på åkl att bevisa att ett brott begåtts

Om vi leker med tanken att hon, som de yrkeskriminella, skulle kört på "inga kommentarer" och "minns inte" för att eliminera bruset av kackel, lappar och gud vet allt.
Blev Aki mördad eller var det en olycka/själmord?
Ge mig en gärningsbeskrivning hur Aki förlorade livet, vem gjorde det och när hände det?

Exakt. Om inte åklagarna kan prestera det blir det inte någon fällande dom i den här delen av åtalet.

Att det finns väldigt mycket som talar för att JM på något sätt är (med)skyldig räcker inte.
Citera
2017-05-13, 00:29
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ja, men det är inte så sannolikt. - Mer troligt är att AP fråntogs en upplåst mobil, alt. att någon mobilkunnig hanterade mobilen efter hans död.

Jag håller med dig men hon kan inte ha det på två vis. Antingen var den låst eller så var den inte det - åtminstone inte för den som kunde koden.
Citera
2017-05-13, 00:33
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja du, vem vet? Allt blir ju gissningar, veta får vi aldrig. Utflykten ner till stranden/bryggan var 20.55 i alla fall. Sen det här med kiselalger, om det nu kan bevisas, ställer ju bara till scenariot. Men å andra sidan är det väl mord då.

Då var JMs utflykt till bryggan strax efter det sista SMS som hon skickat till Aki. På bordet på bryggan låg telefonen som hon skickat sms till. Då, på kvällen såg hon den inte. När det gäller morgonen efter har vi hört två versioner om telefonen, från JM:
– JM ser telefonen på bordet och ringer därför sos-alarm.
– JM ringer sos-alarm och upptäcker under samtalet telefonen på bordet.

Kanske det finns fler versioner?

Citera
2017-05-13, 00:36
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Ett sms som redan tidigare är beskrivet i tråden är ju det avfotograferade, från 2015-08-08, 21:19 på N***a´s telefon. Spotify " Jag har lyssnat på Jalat alta av Charles Plogman"

Vem som gjort sig omaket att skicka vet jag naturligtvis inte. Sorry

8/8? När han redan var funnen död?
Citera
2017-05-13, 00:38
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Då var JMs utflykt till bryggan strax efter det sista SMS som hon skickat till Aki. På bordet på bryggan låg telefonen som hon skickat sms till. Då, på kvällen såg hon den inte. När det gäller morgonen efter har vi hört två versioner om telefonen, från JM:
– JM ser telefonen på bordet och ringer därför sos-alarm.
– JM ringer sos-alarm och upptäcker under samtalet telefonen på bordet.

Kanske det finns fler versioner?

Eftersom det var det fetade som hon själv sa i det inspelade samtalet med sos-alarm kan vi nog utgå från att den versionen stämmer.

Detta med att hon skulle ha sett telefonen tidigare och då insett att något måste vara galet är nog något som hon hittade på när hon pressades om varför hon inte gick ut och tittade i båten.
Citera
2017-05-13, 00:38
Medlem
När det gäller AP har jag svårt att tänka mig några andra alternativ än att han dränkts av JM eller på JMs initiativ eller att han drunknat själv. Det senare är fullt möjligt om inte åk kan styrka att han inte drunknat i sjövatten.

Om han nu dränkts är frågan om det förevarit någon planering eller om det var en spontan händelse.

Om nu JM lider av ADHD, är hon i stånd till någon planering?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in