Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Fatale Femme - dödlig/ödesdiger kvinna
JMs resonemang är bland det mest störda som skådats och det framkommer tydligt hur farlig hon är i denna sammanställning där hennes bakomvarande resonemang skymtar fram.
Hon är grandios och självrättfärdigar sig själv att hon råder över liv och död.
Två män har varit väldigt, väldigt elaka mot JM. Bägge dör på Granliden i augusti, pappan dör på Akis födelsedag.
Det är så oerhört märkligt, olustigt och konstigt.
Karma dödade Aki.
[... mitt utelämnande.]
J: Alltså tycker inte ni också att det är lite märkligt det här att samma månad….på mindre än ett år har jag förlorat två personer."
(..) jag tycker att det är så konstigt att min pappa blev dödad på Akis födelsedag, 3 augusti."
Blev min pappa dödad. Och det var min mans födelsedag som ja, vi var ute och firade. Året innan. Det känns. Det känns olustigt. Ja, det är en olustig känsla tycker jag."
"- Nej jag tycker det är olustigt bara.
- Att vi åk.. min man fyllde år 3 augusti, samma datum som min pappa blev dödad på samma ställe som vi firade min mans födelsedag.."
Det är två män. I mitt liv. Min pappa och min man. Som har varit väldigt, väldigt elaka mot mig.
- Aki och min pappa, de har betett sig så jävla illa mot mig."
"- Jag menar det att min pappa är död.
- Och Aki är död.
- I augusti varje år."
"- Karma, vet du vad karma är?
- Karma, när något oförutsetts sätts in och det inte blir som man tänkt sig alltså. De tycker det var karma att Aki dog för han var en skitstövel mot mig och barnen. "
- " Det är ingen som dödat honom, det var nog karma som tog han.
- Och karma syns inte på blodprov."
:
Det där är mycket intressant måste man säga. Finns flera saker att notera. OBS, varning för längd och spekulation här!
Å en sida kan man se vad som ser ut som ett försök att prata bort att morden skett på samma plats med ett års mellanrum, med JM närvarande vid det första tillfället. Eller så är det möjligen JM:s hjärna som för att skydda sig själv från minnet av skulden inför fhl trasslar med sig själv så att det låter så pass skruvat (nu har jag ju bara dina klipp, inte hela kontexten). "Bemärkelsedagen" är densamma, men datumen skiljer. "Samma dag" på samma plats med ett års mellanrum. Möjligen är JM hårt ansatt av långa förhör eller grälsjuk för att ha blivit provocerad. Sen påpekar hon å ena sidan en dimension av slump (tänk att det kunde bli så) och å andra en av lagbundenhet (båda försökte -- min tolkning -- lura mig (det går inte alltid som man tänkt) och är skitstövlar), m.a.o. Karma. Jag upplever dels en identifikation mellan GM o AP från JM:s sida, dels att något av tillfällena eller båda omgärdas av en slumpmässighet som åstadkommit detta sammanfall "till namnet" (alltså dem nominella födelsedagen): säg att JM tänkte ha Aki ut den 3:e men han kunde eller vågade inte då eller var med sin nya, eller fick inte löftet om påskrivna skilsmäsopapper då; och å andra sidan att mordet på GM kanske skulle skett den 2:e, men blev inte av (MR "hittar inte huset"). Vilket ev. också ledde till att gärningsmannakonstellationerna blev andra än tänkt och att JM blev i högre grad (handgripligen) inblandad. Karmans signifikans för JM ligger dessutom helt uppenbart i att hon har fått någon att hjälpa henne, dvs. det finns de som är beroende av henne för sitt uppehälle och som kan tänka sig att skydda henne/dem genom delaktighet i mord. Karman är ju de som ställer upp för henne, och överfört från vad vi vet om mordet på GM så måste ju "karma syns inte på blodprov" betyda att JM (som med det ju själv att tänkt på vad som förenar morden) inte lämnar spår av sig själv eller ngt annat på eller i offrens kroppar utan att morden, eller "avlivningarna" således, utförts av villiga mänskliga verktyg, dvs. MR i det ena fallet och ngn eller några andra i det andra fallet. JM kan ha ansett att MR:s (och andras) existens berodde på möjligheten att behålla hennes bostäder och ev Granliden. Möllerparet gillade inte "afghanerna". På liknande sätt kan ev någon eller något vars existens Aki och skilsmässan hotade ha tagit livet av honom. (Räknade hon med att Aki skulle försöka ta vårdnaden av tvillingarna ifrån henne på sikt pga saker han visste?) Möjligen ändå JM alldeles själv på något utstuderat sätt, om hon tvingats gripa sista chansen då Aki inte vågat tidigare? Eller har flera ur familjen gått samman och hjälpts åt? De stora matinköpen för Akis pengar kan ju antyda ett gille bland mördarna. (Notera också den väldigt stora blöjstorleken enligt kvittot, från Coop var det väl? Är inte det för stort? Vad kan man ha blöjor till? Går det kväva eller tysta någons skrik med en blöja i munnen (som färgar turkosblått från tejpen?) eller fylla den med något (kräkmedel) innan man drar den över huvudet? Skulle det vara som att "tvillingarna" dödat Aki på hans födelsedag?). Karma ser ut att betyda att JM har mänskliga hantlangare som är beredda att skydda dem och henne mot yttre hot till varje pris och med gemensamma ansträngningar som inte lämnar spår eftersom de planeras tillsammans och innebär ett våldsövertag? Ledda av JM:s manipulationer. Är det fel tänkt? Betyder inte det också att JM ovan i sina insisteringar förtäckt också hotar dem som förhör henne med just denna "karma"? Eller ska man vända ut och in på det resonemanget och tänka att hon kanske hotar fhl med goons men i själva verket har tvingats uppträda mer som flink bödel själv för att skydda det gemensamma än vad hon hade hoppats och tänkt?
Men det är ju ändå där eller hur, att "de var precis på väg att blåsa oss och gå vidare men vi slog till först. När sommaren är på väg att ta slut och hösten ska börja."
Ta vad ni ev kan använda.