2017-05-12, 23:46
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
För mig ger det en tydligare bild av hans och hans telefons rörelse. Om det inte ger dig något får du gärna scrolla förbi. Tanken är inte att det bara ska vara telefonen men nu började jag med den listan. Jag skulle t.ex. gärna fylla i tiden på det påstådda ica-inköpet också. Jag fundrar kring om det finns nån hållbar story kring de faktiskta omständigheterna.

Jag uppskattar alla "hårda" fakta, inklusive alla inköp, uppkopplingar, sms, FB messenger och vad det kan vara. Sedan får man ju väga in att någon kan ha använt annans kort eller annans telefon. Tack för att du tar dig tiden Zissea!

Sedan gäller det att komma ihåg att många tidsangivelser är UTC, vilket innebär att man ska lägga till 2 timmar om det är svensk sommartid som gäller. Annars en timme.

Citera
2017-05-12, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, men antag att JM fejkat samtliga SMS till NL, att alla inköpen är fejk och att hon före JM:s ankomst till sommarstugan (med AP:s mobil i väskan) levererat honom till sitt underbetalda fotfolk; ge mig då en tänkbar förklaring till varför han sedan skulle drasslas i väg till Arboga och fejkdrunkna? - Och varför skulle JM göra sig besväret att fejka en massa meddelanden till NL?

Ja just meddelandena till NL känns, för mig, verkligen inte som något JM skulle fixa. Inte ens i syfte att få Aki att verka levande.
Citera
2017-05-12, 23:49
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomeline
Jag undrar över det samtal som ska ha ringts från Akis mobil efter antagen död? Har sett att det antytts om det flera gånger, och JM fick även en fråga om det av åklagaren nu i veckan tror jag, men de går aldrig in på varför, eller vem hon ringde?
AP:s mobil har enligt JM legat på någon spishäll el. likn. och i princip kan vem som helst (förslagsvis något av hennes barn) lånat mobilen.
Citat:
Ursprungligen postat av Pomeline
Ang den 3/8-2016: Jag förundtrats över ad MR sagt i förhör, att när han kom it ur huset den 3/8 efter knivöverfallet och springer till bilen, så sitter JM i bilen och sover!! Alltså vem GÖR det när man (förmodas) veta vad som pågår inne i huset?! Det känns ju snarare som om man skulle vara så sjukligt nervös och spänd? Att hon slaggar till där runt 22.00 stämmer sock bra överens med vad PG, hon själv samt någon av hennes döttrar sagt- att hon är kvällstrött. Men jäkligt märkligt ändå, att man kan somna till vid ett sådant tillfälle...
Eller också ville hon med sitt lite loja sätt lugna ned MR. - Hon kanske drömde om sitt kommande arv..? - När hon såg den nedblodade MR kan hennes morbida humor ha tagit sig uttryck i att hon frågade vad han gjort.
Citera
2017-05-12, 23:50
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
För mig ger det en tydligare bild av hans och hans telefons rörelse. Om det inte ger dig något får du gärna scrolla förbi. Tanken är inte att det bara ska vara telefonen men nu började jag med den listan. Jag skulle t.ex. gärna fylla i tiden på det påstådda ica-inköpet också. Jag fundrar kring om det finns nån hållbar story kring de faktiskta omständigheterna.

Ett sms som redan tidigare är beskrivet i tråden är ju det avfotograferade, från 2015-08-08, 21:19 på N***a´s telefon. Spotify " Jag har lyssnat på Jalat alta av Charles Plogman"

Vem som gjort sig omaket att skicka vet jag naturligtvis inte. Sorry
Citera
2017-05-12, 23:54
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Ja, visst hade han valt det själv, han var inte unik i det avseendet. Hon har charmat många flera, antagligen inte bara med sex - det är många som uppskattar "driftiga kvinnor". För en tid sedan började jag på en drapa till fundering ( (FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03) som egentligen skulle landat i tanken att detta var två utsatta människor som hoppades befria varandra från diverse livets plågor, men som var helt oförenliga i synen på hur detta mål skulle uppnås. De blev i stället en belastning för varandra.

Medfödd hjärtforstoring har vi i familjen, den upptäcktes ganska sent, i samband med att han mönstrade. Och blev malaj. Alltså kan jag påstå att sådant finns och inte är ovanligt bland dem som faktiskt har ett sådant hjärta. Däremot vet jag inte hur stor andelen är. Sedan kan hjärtförstoring komma som en följd av olika typer av stress, framför allt fysisk sådan och det är ju möjligt att det blivit vanligare bland alla hårt drivande motionärer och idrottspersoner numera. Jag vet inget om siffrorna där. Slutligen kan stress av alkohol och droger leda till hjärtförstoring.
Aki sägs ha varit vältränad, måttlighetsdrickare, åtminstone historiskt, och utan leverpåverken. Eller har jag fel?
Jag tycker inte det är fånigare att fundera på ett medfött hjärtfel än att vräka ur sig att han supit på sig det. (Finne var han ju dessutom, den idioten - eller hur?)

Hur definierar du "hedersknös"?

I tur och ordning, hjärtproblem upptäcks som du sa sent ibland. Men att som 40+ inte upptäkt detta finner jag mindre sannolikt.

Det finns mängder av orsaker till förstorat hjärta, har dock svårt att förstå vad det skulle göra för skillnad om han shotade mellanmjölk eller sköt heroin.

Aki var med sll säkerhet en lika komplex person som vi andra, massa goda sidor och massa dåliga sidor. Det finns ingen anledning att såga honom längs fotknölarna ell höja honom till skyarna. Det enda vi vet är att han var rätt full vid dödstillfället, inget mer.

Sist men inte minst, "hedersknös" är för mig en person som lever ett respektabelt och klandersfritt liv.
Citera
2017-05-12, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
I tur och ordning, hjärtproblem upptäcks som du sa sent ibland. Men att som 40+ inte upptäkt detta finner jag mindre sannolikt.

Det finns mängder av orsaker till förstorat hjärta, har dock svårt att förstå vad det skulle göra för skillnad om han shotade mellanmjölk eller sköt heroin.

Aki var med sll säkerhet en lika komplex person som vi andra, massa goda sidor och massa dåliga sidor. Det finns ingen anledning att såga honom längs fotknölarna ell höja honom till skyarna. Det enda vi vet är att han var rätt full vid dödstillfället, inget mer.

Sist men inte minst, "hedersknös" är för mig en person som lever ett respektabelt och klandersfritt liv
.
Du säger! Herrregud!
Dessutom "kaka söker maka" men glömmer "säg mig med vem du umgås och jag ska säga dig vem du är" samt och viktigast "motsatser dras till varandra".
Citera
2017-05-13, 00:00
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja just meddelandena till NL känns, för mig, verkligen inte som något JM skulle fixa. Inte ens i syfte att få Aki att verka levande.

Jag vacklar lite där och pusslar fortfarande...

Å ena sidan ser det ju ut som om vigsel och livförsäkring runt årsskiftet långt innan, ingick i en långsiktig plan.
Å andra sidan ser det ofta ut som om JM i hög grad är impulsstyrd och gör saker när hon blir ganska arg.

Kan JM ha setat där, när barnen hade somnat, Aki kanske redan var död, eventuellt redan dumpad i vattnet, eventuellt dräpt på annan plats och anlände i bagagelucka senare på natten, och skrivit meddelanden så att det skulle se ut som om Aki levde?

Omöjligt är det inte.

Vad är det andra alternativet. JM är inne och sover med tvillingarna och Aki sitter på bryggan och skriver mess?

Det var så JM ville att vi ska tro att det var, men då har ju temsningen visat att hon troligen var på bryggan. Om temsningen stämmer, och JM var på bryggan, vad är det då som är sant?

Kan JM ha skrivit på Akis lur?

Citera
2017-05-13, 00:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Om man sedan begrundar NL:s sista meddelande till AP 22.36: ”sov gott” så fick hon inget svar på detta.

Enl. NL hade AP loggat in och ut på fb:s Messenger hela tiden, vilket NL upplevt som väldigt konstigt. Detta kan ju iofs tolkas på olika sätt: dels att AP känt sig bevakad av JM och inte velat visa henne vad han sysslade med; dels att AP:s mobil hanterades av den otekniska JM.

Låten AP spelade 21.19: "När du fick mig att falla för dig" kan möjligen vara ett utslag av JM:s sataniska humor. - Å andra sidan var låttiteln på finska...
Citera
2017-05-13, 00:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
/.../ Kan JM ha setat där, när barnen hade somnat, Aki kanske redan var död, eventuellt redan dumpad i vattnet, eventuellt dräpt på annan plats och anlände i bagagelucka senare på natten, och skrivit meddelanden så att det skulle se ut som om Aki levde?
Varför skulle han anlända i en bagagelucka när han lika gärna kunnat gå för egen maskin till bryggan..? - Och om han togs av daga på annan plats, varför forsla honom till ett ställe kopplat till JM?

JM:s SMS:ande till AP:s mobil kan möjligen ha varit en signal till hennes medhjälpare, och hon skulle då också få reda på om uppdraget hunnit slutföras.
Citera
2017-05-13, 00:07
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ja, men antag att JM fejkat samtliga SMS till NL, att alla inköpen är fejk och att hon före JM:s ankomst till sommarstugan (med AP:s mobil i väskan) levererat honom till sitt underbetalda fotfolk; ge mig då en tänkbar förklaring till varför han sedan skulle drasslas i väg till Arboga och fejkdrunkna? - Och varför skulle JM göra sig besväret att fejka en massa meddelanden till NL?

Om vi har rättens perspektiv som mall så behövs inga direkta förklaringar som försvar. Det ligger på åkl att bevisa att ett brott begåtts

Om vi leker med tanken att hon, som de yrkeskriminella, skulle kört på "inga kommentarer" och "minns inte" för att eliminera bruset av kackel, lappar och gud vet allt.
Blev Aki mördad eller var det en olycka/själmord?
Ge mig en gärningsbeskrivning hur Aki förlorade livet, vem gjorde det och när hände det?
Citera
2017-05-13, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag vacklar lite där och pusslar fortfarande...

Å ena sidan ser det ju ut som om vigsel och livförsäkring runt årsskiftet långt innan, ingick i en långsiktig plan.
Å andra sidan ser det ofta ut som om JM i hög grad är impulsstyrd och gör saker när hon blir ganska arg.

Kan JM ha setat där, när barnen hade somnat, Aki kanske redan var död, eventuellt redan dumpad i vattnet, eventuellt dräpt på annan plats och anlände i bagagelucka senare på natten, och skrivit meddelanden så att det skulle se ut som om Aki levde?

Omöjligt är det inte.

Vad är det andra alternativet. JM är inne och sover med tvillingarna och Aki sitter på bryggan och skriver mess?

Det var så JM ville att vi ska tro att det var, men då har ju temsningen visat att hon troligen var på bryggan. Om temsningen stämmer, och JM var på bryggan, vad är det då som är sant?

Kan JM ha skrivit på Akis lur?

Ja du, vem vet? Allt blir ju gissningar, veta får vi aldrig. Utflykten ner till stranden/bryggan var 20.55 i alla fall. Sen det här med kiselalger, om det nu kan bevisas, ställer ju bara till scenariot. Men å andra sidan är det väl mord då.
Citera
2017-05-13, 00:14
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
AP:s mobil har enligt JM legat på någon spishäll el. likn. och i princip kan vem som helst (förslagsvis något av hennes barn) låna mobilen.

Har hon laddat den? Den borde ju ha dragit ur. Dessutom har hon ju påstått att den var låst och att de inte kom in i den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in