2017-05-12, 21:46
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Finns ju inte på kartan att de inte borde sökt hjälp för alla blånader tycker jag. Och knakandet i kroppen. Och då menar jag rejäl hjälp, att man tar och ringer BVC, att man visar alla mobilbilder med blåmärken på barnet och kräver en undersökning. Inte att man mumlar något förbifarten i anslutning till en rutinundersökning.

Sedan tror jag absolut inte på sjukdomsfall, det finns ju ingen diagnos som verkar stämma överens med alla skador/symptom. Och självklart har ingen kunnat upptäcka den stora skadan, den skedde ju natten hon dog. Det troligaste är ju att det var då hon tillfogades så svåra skador att kroppen hamnade i chock, hon fick cirkulationssvikt osv. Inte dagen de var på läkarbesöket.

Låter lite på dig som att Hailey hade krämpor jättelänge och att det därför är superkonstigt att ingen upptäckte det, men herregud, barnet blev ynka fyra veckor...fyra veckor med förmodligen sporadisk misshandel och vanvård och sedan kom droppen som fick livet att rinna ur henne

Sitt ansvar som vårdnadshavare kommer de ju inte ifrån.
Alexander hade ju trots allt erfarenhet av att ta hand om barn sedan tidigare och Erika har ju uppenbarligen uppmärksammat att hon haft skador och googlat en massa. Så helt bakom flötet har de ju inte varit.
Och därför tror jag båda, om ingen erkänner eller bevis framkommer som kan binda någon eller båda till misshandel, kommer att fällas för brotten enligt garantansvaret till relativt långa fängelsestraff.
Citera
2017-05-12, 21:55
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Man får väl se till sammantagna sannolikheter. Sannolikheten att rättsläkaren missat att H hade benskörhet OCH att man på BB eller inläggning på barnavd. inte upptäckt hjärnblödning är oerhört osannolikt. Att båda dessa missar skulle gjorts är mångfalt osannolikt. Att båda dessa individer dessutom då varit så störda i hjärnkontoret att de inte fattade att H var sjuk på något vis är också det otroligt. Så då har vi tre otroliga scenarion som sammanfaller om teorin om sjukdomar skulle stämma. Och då tangerar vi omöjlighet vill jag påstå.

Ja, och det är väl därför de sitter där de sitter, och har suttit ett tag.
Men jag tycker det är viktigt att försöka se saker från allas sida och försöka se vad som kan läggas i andra vågskålen med. Inte för att jag hittat mycket men... och det känns väl efter deras försvarares anföranden att de inte har så mycket av vikt att lägga där heller.
Citera
2017-05-12, 22:05
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stickan888
Erikas fejja öppen igen.

Nu är man ju naturligtvis påverkad av att veta vad som hänt...Men hennes omslagsbild ger väldiga obehagskänslor.
Citera
2017-05-12, 22:07
Avslutad
Citat:
Har han knäckt så många revben på plats lär det ju ha knakat och brakat i bröstkorgen, så vi får väl höra vad han säger om det vid förhöret. Om det var så att han krossade dem då.

Ärligt?
Barns skelett är inte som vuxnas, men inte heller som brosk.
Citera
2017-05-12, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Ärligt?
Barns skelett är inte som vuxnas, men inte heller som brosk.

Ber om ursäkt om jag var otydligt, men saxade från nätet och hopas det klarnar:

Utöver det har barn och ungdomars skelett broskpartier på grund av tillväxt (förbenas senare) och en större andel proteinämnen (och mindre mineraler) än vuxnas, vilket gör det mjukt och elastiskt.

Sedan förstår jag inte vad knakande i bröstkorgen har med detta att göra. Vad jag menade var att om han pumpat sönder ett tjugotal revben vid HLR så har han ju hört och känt hur revbenen krossades. Det kan ju knappast gå obemärkt förbi. Och han lär berätta i rätten att revbenen krossades där och då?
Senast redigerad av Florman 2017-05-12 kl. 22:19.
Citera
2017-05-12, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
Lite intressant studie om benskörhet hos spädbarn i samband med misstänkta fall av misshandel.

http://rffr.se/forskning-och-kunskap/frakturer-hos-nyfodda-2/

Det gäller barn som i moderlivet varit utsatta för höga magnesiumnivåer, kopparbrist, D-vitaminbrist och med efter födelsen övergående skört skelett, många av dem falska misshandelsfall. Benskörheten sågs upp till 12 månader efter födelsen. Värt att notera att magnesium finns i läkemedlen Gaviscon som används på gravida mot sur mage och Trandate, blodtrycksmedicin som används på gravida med början till havandeskspsförgiftning.

Fick Erika nån behandling för sina tecken på havandeskapsförgiftning eller satte de bara igång förlossningen utan medicinering

Är det HELT uteslutet att Hailey fått en liten hjärnblödning vid födseln? Har ju framkommit i några inlägg tidigare att små blödningar han uppstå utan synliga symptom.
Benskörhet BORDE ju vara uteslutet då rättsläkaren efter obduktion konstaterar att Hailey inte led av det. Men läkare har ju gjort misstag förr...

Tanken är nästan ännu mer skrämmande. Att lilla Hailey skulle dö vara för att mamma och pappa inte förstod bättre och gjorde så gott de kunde med det lilla förstånd de hade. Var och en med sina egna brister och tillkortakommanden.
Och båda två har suttit inlåsta 8 mån. och vetat att de inte gjort nått och antagligen inte velat tro att dem andra gjort nåt men tvingats inse att kanske...

Ibland har jag faktiskt känslan att de känns för snälla... Lite bakom, annorlunda, omogna, mer eller mindre som små barn själva. Men onda?

Pengar är ingen tröst när livet rövknullar ens såriga stjärt men OM de skulle befinns vara helt oskyldiga så skulle de iallafall inte ha ekonomiska problem på ett tag iallafall. Skadeståndet skulle bli astronomiska.
De har ju trots allt haft ett garantansvar Men å andra sidan HAR det inte gått många dagar i sträck heller utan att de på något sätt varit i kontakt med vården. Senast vid bvc besöket den 5/9 (?) där Hailey undersöktes av läkare som inte hittade något att anmärka på...

Förklaringar till blödningar i näthinna och glaskropp? Kan spontant drabba diabetiker och gamlingar, men inte en icke-prematur bebis utan att våld ligger bakom.
Citera
2017-05-12, 22:49
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rulesbymary
Förklaringar till blödningar i näthinna och glaskropp? Kan spontant drabba diabetiker och gamlingar, men inte en icke-prematur bebis utan att våld ligger bakom.

Eller symptom på hjärnblödningen, som rent teoretiskt KAN vara oskadd av läkningsprocessen av den första, som rent teoretiskt KAN uppkommit vid födseln.

Men som tidigare påpekats. Allt sammantaget. Problem med matning henne, Hjärnblödningar, blåmärken, revbensfrakturer av olika ålder, svullnad under tungan och en hel del frågetecken runt deras vittnesmål så är det väldigt osannolikt att hon inte utsatts för våld.

Ang matning och ersättning.
En uträkning i ett tidigare inlägg visade att den ersättning de tiggde ihop och fick av en främling knappast kan ha räckt särskilt länge om hon ätit så pass mycket de påstår. De har ju enligt Erika inte köpt någon ny.
Har inte sett någonstans att de ifrågasätts om det. Hur fick dom det att räcka?
Finns väl en del som tyder på att Erika försökte mata men aldrig fick i henne särskilt mycket och att Alexander gav fan i att mata helt och hållet på nätterna och nöjde sig med att ge henne morgonmålet innan Erika vaknade . Även om hon enl. honom för det mesta åt det mesta av flaskan flera gånger per natt. Märkligt
Har de kollat ersättningen så det verkligen är det och inte nåt annat? Och att de blandat det med varmt kranvatten?

Ska bli intresset att se om åklagaren tar upp det i förhören eller om de helt missat det.
Citera
2017-05-12, 23:12
Medlem
Fy, jag mår mer o mer dåligt över hur E verkar ha haft det med A, en man som anser sig kunna allt, hon måste ju känt sig så värdelös, kanske till och med rädd, hon får inte ta upp sitt barn när hon gråter, när hon matar och inte lyckas så tar han över , man undrar verkligen hur det har varit där hemma,. har bekanta med män som har dessa drag och de e så jäkla osexigt så de finns inte.
Citera
2017-05-12, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Det finns förklaringar till alla blåmärken, säger mamman
Hon "försvarar" fortfarande pappan och verkar inte inse allvaret.

Kan det verkligen vara så att allt detta hänt utan att någon avsiktligt gjort något fel?
Tja, inget förvånar mig längre.

Jag ogillar när folk blöder ut sina känslor på nätet. Men jag har fruktansvärt svårt för att se bilderna av flickan i fupen. Speciellt 20160821_223004 (mp4=film, läng: 7 sek) och de bilder där hon har tom blick och stirra ut i intet. Det är tur att visst material är sekretessbelagt.

Ja där är någon bild där pappan håller henne som ögonen är riktigt obehagliga också som man mår dåligt av att se.
Citera
2017-05-12, 23:22
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElsaLisa
Fy, jag mår mer o mer dåligt över hur E verkar ha haft det med A, en man som anser sig kunna allt, hon måste ju känt sig så värdelös, kanske till och med rädd, hon får inte ta upp sitt barn när hon gråter, när hon matar och inte lyckas så tar han över , man undrar verkligen hur det har varit där hemma,. har bekanta med män som har dessa drag och de e så jäkla osexigt så de finns inte.

Min första känsla var ar det var Erika som var skyldig och Alexander mest bara allmänt frånvarande och lite bakom...
Men det ligger nog mycket i det du säger.
Att man inte rusar 110 knyck till en ettåring så fort den börjar pipa eller kan negligera en fyraåring som gråter för att den inte får som den vill är en sak. Men att låta en liten nyfödd ligga och gråta bara för att lära sig vara själv. Nej det går mot alla instinkter en normal människas har och instinkterna finns där av en anledning. De behöver närhet och trygghet 24/7
Citera
2017-05-12, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shw
Så små barn ler generellt inte. Fick mitt första ordentliga svarsleende från sonen vid 6 veckor och det tyckte BVC var relativt tidigt.

Nä hon var ju bara 4 dagar när dom blev inlagda, då följer dom ju knappt blicken än. så leende och jollrande har hon ju definitivt inte gett när dom låg inlagda. Man undrar ju lite om sköterskorna vill ge ett sken av att bebisen var jätte bra och föräldrarna sög just för att dom vet vad som hänt.
Citera
2017-05-12, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
Min första känsla var ar det var Erika som var skyldig och Alexander mest bara allmänt frånvarande och lite bakom...
Men det ligger nog mycket i det du säger.
Att man inte rusar 110 knyck till en ettåring så fort den börjar pipa eller kan negligera en fyraåring som gråter för att den inte får som den vill är en sak. Men att låta en liten nyfödd ligga och gråta bara för att lära sig vara själv. Nej det går mot alla instinkter en normal människas har och instinkterna finns där av en anledning. De behöver närhet och trygghet 24/7

Ja och att då vara så osäker och inte veta och inte få stöd i sin osäkerhet utan istället spä på den ännu mer genom att anse att man själv har rätt och att den andre inte vet något och då gör dom efter hans tycke och hans regler. Han kan och vet allt helt enkelt. sen vem som är skyldig är svårt, jag lutar mer åt A ,men blir inte förvånad om det är E, men ogillar hans beteende riktigt mycket . ska man leva med en sån man måste man ha rejält med skinn på näsan och det har inte hon alls verkar det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in