2017-05-12, 20:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Ja och uppenbart har användaren varit på plats. Jag noterade bara att visst ska man vara källkritisk, men vad gäller live-rapporteringen så innebär det ju inte att journalisten inte kan ha utelämnat "fakta" som att t ex någon av föräldrarna skrattat i rättsalen. Fallet är känsligt pga att det uppenbart är två stukade personer som åtalats och det tar säkert massmedia hänsyn till.

Sedan, om man är på plats så kanske man (beroende på tendens...) också är benägen att se det man "vill" se....

Tyckte att du var rätt sansad och vettig tidigare.
Men nu har du nog tagit dig ett glas vin, för här spårar du ur.
Källkritik och sunt förnuft bör man ha.
Där fallerade Erika, och vi kommer göra likadant, men på en mildare nivå här nu, känner jag.

Så jag tonar bort nu, så får vi se vad som händer den 17:de.
Ha det gott.
Citera
2017-05-12, 20:52
Medlem
shws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jatoli
Mamman skriver i forum och medier att tyvärr ler ju inte Hailey än, men personalen på barn när dem var inlagda upplevde väl att hon log och jollrade när dem hade henne ensamma och fanns det inte även en bild i FUP där man tydligt ser ett leende? Någon som har bättre koll på exakt vart man kan läsa om tiden då de var inlagda kanske vet exakt hur personalen uttryckte sig där.

Sen förstår jag inte riktigt att det var skämmigt att ta hem BVC för dem inte hade ett köksbord men säljer en matsalsmöbel dem inte behövde eller hade plats för.

Så små barn ler generellt inte. Fick mitt första ordentliga svarsleende från sonen vid 6 veckor och det tyckte BVC var relativt tidigt.
Citera
2017-05-12, 20:56
Avslutad
Citat:
Bebisar och små barn är "plastiska" i skelettet, det är typ som mitt emellan brosk och helt hårt mineraliserat, det är därför de kan ramla så mycket hela tiden utan att bryta både armar och ben. Spädisar är mest "plastiska", men det hjälper ju föga om man utsätts för kraftigt våld.

Så?
Vad hade behövts för att bryta 20 revben på ett spädbarn?
Frakturerna verkar ha skett vid två tillfällen.

Skador vid HLR köper jag.
Men vad har de gjort tidigare för att orsaka skador?
HLR kräver att man vågar ta i. Revbensfrakturer är inte ovanligt i de lägena.

Vad beror de gamla frakturerna på då?
De måste ju tagit i då med?
Av vilken anledning då?
Citera
2017-05-12, 20:57
Avslutad
Vad bryter man lättast?
En torr gren eller en färsk?
Citera
2017-05-12, 20:57
Medlem
stickan888s avatar
Erikas fejja öppen igen.

Citera
2017-05-12, 21:04
Medlem
Citat:
Ja och uppenbart har användaren varit på plats. Jag noterade bara att visst ska man vara källkritisk, men vad gäller live-rapporteringen så innebär det ju inte att journalisten inte kan ha utelämnat "fakta" som att t ex någon av föräldrarna skrattat i rättsalen. Fallet är känsligt pga att det uppenbart är två stukade personer som åtalats och det tar säkert massmedia hänsyn till.

Sedan, om man är på plats så kanske man (beroende på tendens...) också är benägen att se det man "vill" se....
Absolut är det så, ingen kan vara helt objektiv utan alla gör tolkningar.
Men det är skillnad på att utelämna fakta och att ljuga som journalisten i så fall måste gjort när den skrev att mamman var samlad och svarade tydligt.
Personen som skriver att hon skrattar och manipulerar har genom hela fallet pratat illa om Erika och även om Alex ex, men däremot höjt pappan till skyarna.
Jag vet inte vad som är sant eller inte sant, men just denna personen har inte gett någor seriöst intryck i mina ögon.
Citera
2017-05-12, 21:06
Medlem
kentolles avatar
Lite intressant studie om benskörhet hos spädbarn i samband med misstänkta fall av misshandel.

http://rffr.se/forskning-och-kunskap/frakturer-hos-nyfodda-2/

Det gäller barn som i moderlivet varit utsatta för höga magnesiumnivåer, kopparbrist, D-vitaminbrist och med efter födelsen övergående skört skelett, många av dem falska misshandelsfall. Benskörheten sågs upp till 12 månader efter födelsen. Värt att notera att magnesium finns i läkemedlen Gaviscon som används på gravida mot sur mage och Trandate, blodtrycksmedicin som används på gravida med början till havandeskspsförgiftning.

Fick Erika nån behandling för sina tecken på havandeskapsförgiftning eller satte de bara igång förlossningen utan medicinering

Är det HELT uteslutet att Hailey fått en liten hjärnblödning vid födseln? Har ju framkommit i några inlägg tidigare att små blödningar han uppstå utan synliga symptom.
Benskörhet BORDE ju vara uteslutet då rättsläkaren efter obduktion konstaterar att Hailey inte led av det. Men läkare har ju gjort misstag förr...

Tanken är nästan ännu mer skrämmande. Att lilla Hailey skulle dö vara för att mamma och pappa inte förstod bättre och gjorde så gott de kunde med det lilla förstånd de hade. Var och en med sina egna brister och tillkortakommanden.
Och båda två har suttit inlåsta 8 mån. och vetat att de inte gjort nått och antagligen inte velat tro att dem andra gjort nåt men tvingats inse att kanske...

Ibland har jag faktiskt känslan att de känns för snälla... Lite bakom, annorlunda, omogna, mer eller mindre som små barn själva. Men onda?

Pengar är ingen tröst när livet rövknullar ens såriga stjärt men OM de skulle befinns vara helt oskyldiga så skulle de iallafall inte ha ekonomiska problem på ett tag iallafall. Skadeståndet skulle bli astronomiska.
De har ju trots allt haft ett garantansvar Men å andra sidan HAR det inte gått många dagar i sträck heller utan att de på något sätt varit i kontakt med vården. Senast vid bvc besöket den 5/9 (?) där Hailey undersöktes av läkare som inte hittade något att anmärka på...
Citera
2017-05-12, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
Lite intressant studie om benskörhet hos spädbarn i samband med misstänkta fall av misshandel.

Det gäller barn som i moderlivet varit utsatta för höga magnesiumnivåer, kopparbrist, D-vitaminbrist och med efter födelsen övergående skört skelett, många av dem falska misshandelsfall. Benskörheten sågs upp till 12 månader efter födelsen. Värt att notera att magnesium finns i läkemedlen Gaviscon som används på gravida mot sur mage och Trandate, blodtrycksmedicin som används på gravida med början till havandeskspsförgiftning.

Fick Erika nån behandling för sina tecken på havandeskapsförgiftning eller satte de bara igång förlossningen utan medicinering

Är det HELT uteslutet att Hailey fått en liten hjärnblödning vid födseln? Har ju framkommit i några inlägg tidigare att små blödningar han uppstå utan synliga symptom.
Benskörhet BORDE ju vara uteslutet då rättsläkaren efter obduktion konstaterar att Hailey inte led av det. Men läkare har ju gjort misstag förr...

Tanken är nästan ännu mer skrämmande. Att lilla Hailey skulle dö vara för att mamma och pappa inte förstod bättre och gjorde så gott de kunde med det lilla förstånd de hade. Var och en med sina egna brister och tillkortakommanden.
Och båda två har suttit inlåsta 8 mån. och vetat att de inte gjort nått och antagligen inte velat tro att dem andra gjort nåt men tvingats inse att kanske...

Ibland har jag faktiskt känslan att de känns för snälla... Lite bakom, annorlunda, omogna, mer eller mindre som små barn själva. Men onda?

Pengar är ingen tröst när livet rövknullar ens såriga stjärt men OM de skulle befinns vara helt oskyldiga så skulle de iallafall inte ha ekonomiska problem på ett tag iallafall. Skadeståndet skulle bli astronomiska.
De har ju trots allt haft ett garantansvar Men å andra sidan HAR det inte gått många dagar i sträck heller utan att de på något sätt varit i kontakt med vården. Senast vid bvc besöket den 5/9 (?) där Hailey undersöktes av läkare som inte hittade något att anmärka på...

Finns ju inte på kartan att de inte borde sökt hjälp för alla blånader tycker jag. Och knakandet i kroppen. Och då menar jag rejäl hjälp, att man tar och ringer BVC, att man visar alla mobilbilder med blåmärken på barnet och kräver en undersökning. Inte att man mumlar något förbifarten i anslutning till en rutinundersökning.

Sedan tror jag absolut inte på sjukdomsfall, det finns ju ingen diagnos som verkar stämma överens med alla skador/symptom. Och självklart har ingen kunnat upptäcka den stora skadan, den skedde ju natten hon dog. Det troligaste är ju att det var då hon tillfogades så svåra skador att kroppen hamnade i chock, hon fick cirkulationssvikt osv. Inte dagen de var på läkarbesöket.

Låter lite på dig som att Hailey hade krämpor jättelänge och att det därför är superkonstigt att ingen upptäckte det, men herregud, barnet blev ynka fyra veckor...fyra veckor med förmodligen sporadisk misshandel och vanvård och sedan kom droppen som fick livet att rinna ur henne
Citera
2017-05-12, 21:21
Medlem
Citat:

Ja det var i kontakt med vården. Men samtidigt avbokade de besök till BVC för att de inte ville att någon skulle få fel intryck när de såg blåmärkena som flickan hade...
När de var och handlade hade mamman bett pappan att hålla flickan med sidan där blåmärket fanns mot sig för att inte folk skulle se.
ganska anmärkningsvärt att avboka besök om man nu är så orolig för märkena och googlar massa, och dessutom om man nu är så säker på att man inte gjort något fel varför ens vara rädd för missförstånd...
Citera
2017-05-12, 21:30
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Finns ju inte på kartan att de inte borde sökt hjälp för alla blånader tycker jag. Och knakandet i kroppen. Och då menar jag rejäl hjälp, att man tar och ringer BVC, att man visar alla mobilbilder med blåmärken på barnet och kräver en undersökning. Inte att man mumlar något förbifarten i anslutning till en rutinundersökning.

Sedan tror jag absolut inte på sjukdomsfall, det finns ju ingen diagnos som verkar stämma överens med alla skador/symptom. Och självklart har ingen kunnat upptäcka den stora skadan, den skedde ju natten hon dog. Det troligaste är ju att det var då hon tillfogades så svåra skador att kroppen hamnade i chock, hon fick cirkulationssvikt osv. Inte dagen de var på läkarbesöket.

Låter lite på dig som att Hailey hade krämpor jättelänge och att det därför är superkonstigt att ingen upptäckte det, men herregud, barnet blev ynka fyra veckor...fyra veckor med förmodligen sporadisk misshandel och vanvård och sedan kom droppen som fick livet att rinna ur henne

Det är min uppfattning med. Men tänk om...
Är helt övertygad att även OM hjärnblödning och revbensbrott har medicinska orsaker skulle Hailey fortfarande leva om föräldrarna varit helt normala, omhändertagande och älskande människor.
Och NÅGONTING gick väldigt åt helvete sista natten, då hon dog. Eller väldigt nära inpå.
Alexanders historia om vad som hänt under natten kan ju bortom alla rimliga tvivel konstateras vara efterhandskonstruktion och ren lögn.
Senast redigerad av kentolle 2017-05-12 kl. 21:33.
Citera
2017-05-12, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Så?
Vad hade behövts för att bryta 20 revben på ett spädbarn?
Frakturerna verkar ha skett vid två tillfällen.

Skador vid HLR köper jag.
Men vad har de gjort tidigare för att orsaka skador?
HLR kräver att man vågar ta i. Revbensfrakturer är inte ovanligt i de lägena.

Vad beror de gamla frakturerna på då?
De måste ju tagit i då med?
Av vilken anledning då?

Har han knäckt så många revben på plats lär det ju ha knakat och brakat i bröstkorgen, så vi får väl höra vad han säger om det vid förhöret. Om det var så att han krossade dem då.
Citera
2017-05-12, 21:35
Medlem
Citat:
Det är min uppfattning med. Men tänk om...
Är helt övertygad att även OM hjärnblödning och revbensbrott har medicinska orsaker skulle Hailey fortfarande leva om föräldrarna varit helt normala, omhändertagande och älskande människor.
Och NÅGONTING gick väldigt åt helvete sista natten, då hon dog. Eller väldigt nära inpå.
Alexanders historia om vad som hänt under natten kan ju bortom alla rimliga tvivel kontrasteras vara efterhandskonstruktion och ren lögn.

Man får väl se till sammantagna sannolikheter. Sannolikheten att rättsläkaren missat att H hade benskörhet OCH att man på BB eller inläggning på barnavd. inte upptäckt hjärnblödning är oerhört osannolikt. Att båda dessa missar skulle gjorts är mångfalt osannolikt. Att båda dessa individer dessutom då varit så störda i hjärnkontoret att de inte fattade att H var sjuk på något vis är också det otroligt. Så då har vi tre otroliga scenarion som sammanfaller om teorin om sjukdomar skulle stämma. Och då tangerar vi omöjlighet vill jag påstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in