Citat:
Ursprungligen postat av
BenitoPolymem
Intressant argumentationsteknik du har. Om något inte stämmer med din övertygelse måste det helt enkelt vara fel, eller ljug som du uttrycker det. Du är tyvärr inte ensam om den här lilla mentala defekten. Det är en vanlig skyddsmekanism.
Det är snarare du som sticker huvudet i sanden när du väljer att ifrågasätta mig innan du ens ägnat 2 sekunder åt att fundera över om jag har rätt.
Problemet med historien är ju att köparen köper före bubblan, inte på toppen. Det antyder att den påhittade historien eventuellt har en bättre trovärdigare orginalupplaga, men som inte var tillräckligt bra.
Kolla här:
Skillnaden mellan 1987 och 1997 är att lönerna nästan dubblats och räntorna halverats. Det var inte heller någon bubbla 1987 - den var ju som bekant 1990-91. 1987 är före bubblan.
1987 kostade en 2-rummare i centrala göteborg 100.000 kr. 1997 kostade samma lägenhet 700.000 kr. Att gävle skulle skilja sig så mycket från GBG har jag svårt att tro.
Den som köpte 2-rummaren 1991 betalade kanske 400.000 kr och 1993 hade den kanske gått att sälja för 300-350.000 kr, vilket antyder hur orginalhistorien eventuellt såg ut. Men ett köp 1991 och sälj 1993 låter spekulativt och oseriöst och då får nästan köparen skylla sig själv.
Det blir en bättre historia om ägaren både varit ung, kvinna, festat, vuxit upp och fått barn i lägenheten, för att i slutändan "blivit blåst". Problemet är att historien inte längre går ihop med verkligheten.
Såtillvida inte gävle haft en fullständigt egen utveckling på fastighetsmarknaden.