2017-05-12, 20:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Längre räntorna sjönk kraftigt idag, så DI kanske överdrev en smula. Men strunt samma.

Nej nej inte enligt bajsbosse för han slog fast för över ett år sedan att räntorna låg i stigande trend och att vi då snart som honom skulle bajsa på oss när såg de höga räntorna.
2017-05-12, 21:03
Medlem
Citat:
Hon köpte en lägenhet för 30.000 kr 1987 och sålde den för 25.000 kr 10 år senare? Och därefter steg den raketartat till runt 1 miljon?

Jag skulle vilja flagga för att det finns stor risk att denna historia faktiskt är påhittad. Dvs, att det är rent ljug.

Det som sänker historien är bubblan är 1990-91.

Om hon köpt 1991 och sålt 1993, då hade hon kunnat gjort en förlust.
Använder man fastighetsprisindex för småhus som referens så steg de med 52% från 1987 till 1997.

Det låter väl lite långsökt att hon skulle ha lyckats slita ned lägenheten så till den milda grad att den säljs 35% under marknadspris. Dessutom när den redan var sliten vid inköp.

Det var inte heller direkt avfolkningsbygd. Uppdiktat låter mer troligt. Botten var 1993 och då låg det iaf 35% över 1987 års priser.
2017-05-12, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej nej inte enligt bajsbosse för han slog fast för över ett år sedan att räntorna låg i stigande trend och att vi då snart som honom skulle bajsa på oss när såg de höga räntorna.
Sura nu inte för att du belånade 2:an och gick all in på börsen på all time high 😂
Blir säkert en bra investering om 200 år
2017-05-12, 21:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Sura nu inte för att du belånade 2:an och gick all in på börsen på all time high 😂

Mina investeringar går bättre än någonsin men ditt påstående om att räntorna låg i en stigande trend och att de bara skulle fortsätta upp stämde väl inte så värst bra. Tog du positioner efter din övertygelse eller vågade du inte agera efter den?

Du kanske påstår att börsen har gått dåligt sedan dess också eftersom du säger att det var all time high då
2017-05-12, 21:46
Avslutad
Citat:
Hon köpte en lägenhet för 30.000 kr 1987 och sålde den för 25.000 kr 10 år senare? Och därefter steg den raketartat till runt 1 miljon?

Jag skulle vilja flagga för att det finns stor risk att denna historia faktiskt är påhittad. Dvs, att det är rent ljug.

Det som sänker historien är bubblan är 1990-91.

Om hon köpt 1991 och sålt 1993, då hade hon kunnat gjort en förlust.

Intressant argumentationsteknik du har. Om något inte stämmer med din övertygelse måste det helt enkelt vara fel, eller ljug som du uttrycker det. Du är tyvärr inte ensam om den här lilla mentala defekten. Det är en vanlig skyddsmekanism.

Off topic gjorde Johan Glans stor humor av det fenomenet ... (4:10)

https://youtu.be/r95trQsqfxk
2017-05-12, 21:48
Medlem
Citat:
Mina investeringar går bättre än någonsin men ditt påstående om att räntorna låg i en stigande trend och att de bara skulle fortsätta upp stämde väl inte så värst bra. Tog du positioner efter din övertygelse eller vågade du inte agera efter den?
Tror nog att ALLAS investeringar går bättre än någonsin den senaste tiden.

Vet inte vilka positioner du snackar om men
Amorterar rätt kraftigt
Köpte på mig en hög med norska bolag när oljepriset rasade och norska kronan blev svag, favoriter är och var data respons och Atea, de har delat ut enormt + stigit 50-66% sedan jag köpte
Köpte stora stabila favoriter när de gick ner till rätt pris, exempelvis köpte jag SHB för 91 spänn, Deere när de var nere på 87 dollar och nu senast blev det en hög med hm när de gick under 220

Så typ... jag har följt mina strategier slaviskt och aldrig blandat in känslor, tex bestämde jag när hm stod i 360 att jag skulle börja köpa när de gick under 220 osv..

Lätt va 😄
2017-05-12, 21:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Tror nog att ALLAS investeringar går bättre än någonsin den senaste tiden.

Men då var det här väl rätt korkat sagt av dig:

Citat:

Det var ju inte all time high då utan tvärtom har det stigit kraftigt sedan dess men du verkar leva i en alternativ verklighet.

Citat:
Vet inte vilka positioner du snackar om

Eftersom du var övertygad om kraftiga räntehöjningar så tog du väl positioner för att tjäna på stigande räntor eller? Antingen förlorade du ordentligt på din tro eller så vågade du inte agera efter den, vilket är det?
2017-05-12, 22:10
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Intressant argumentationsteknik du har. Om något inte stämmer med din övertygelse måste det helt enkelt vara fel, eller ljug som du uttrycker det. Du är tyvärr inte ensam om den här lilla mentala defekten. Det är en vanlig skyddsmekanism.

Det är snarare du som sticker huvudet i sanden när du väljer att ifrågasätta mig innan du ens ägnat 2 sekunder åt att fundera över om jag har rätt.

Problemet med historien är ju att köparen köper före bubblan, inte på toppen. Det antyder att den påhittade historien eventuellt har en bättre trovärdigare orginalupplaga, men som inte var tillräckligt bra.

Kolla här:

Skillnaden mellan 1987 och 1997 är att lönerna nästan dubblats och räntorna halverats. Det var inte heller någon bubbla 1987 - den var ju som bekant 1990-91. 1987 är före bubblan.

1987 kostade en 2-rummare i centrala göteborg 100.000 kr. 1997 kostade samma lägenhet 700.000 kr. Att gävle skulle skilja sig så mycket från GBG har jag svårt att tro.

Den som köpte 2-rummaren 1991 betalade kanske 400.000 kr och 1993 hade den kanske gått att sälja för 300-350.000 kr, vilket antyder hur orginalhistorien eventuellt såg ut. Men ett köp 1991 och sälj 1993 låter spekulativt och oseriöst och då får nästan köparen skylla sig själv.

Det blir en bättre historia om ägaren både varit ung, kvinna, festat, vuxit upp och fått barn i lägenheten, för att i slutändan "blivit blåst". Problemet är att historien inte längre går ihop med verkligheten.

Såtillvida inte gävle haft en fullständigt egen utveckling på fastighetsmarknaden.
Senast redigerad av Hartarbete 2017-05-12 kl. 22:17.
2017-05-12, 22:28
Avslutad
Citat:

Den som köpte 2-rummaren 1991 betalade kanske 400.000 kr och 1993 hade den kanske gått att sälja för 300-350.000 kr, vilket antyder hur orginalhistorien eventuellt såg ut. Men ett köp 1991 och sälj 1993 låter spekulativt och oseriöst och då får nästan köparen skylla sig själv.

Eller så hade lägenheten inte gått att sälja alls 1993. I vilket fall dess värdeminskning inte alls synts i statistiken. Du verkar utgå från att det alltid gått lätt att sälja lägenheter. Om jag säger att så inte var fallet, kommer du förneka det med en liknande ryggmärgsreflex?

Visst, jag kan inte bevisa att denna historia är varken sann eller falsk. Den kanske inte är representativ. Men jag upprepar att det är en fascinerande strategi att bara förneka historier för att de inte passar in i ens världsbild.
2017-05-12, 22:42
Medlem
Citat:
Men då var det här väl rätt korkat sagt av dig:

Det var ju inte all time high då utan tvärtom har det stigit kraftigt sedan dess men du verkar leva i en alternativ verklighet.

Eftersom du var övertygad om kraftiga räntehöjningar så tog du väl positioner för att tjäna på stigande räntor eller? Antingen förlorade du ordentligt på din tro eller så vågade du inte agera efter den, vilket är det?
Har redan svarat på hur jag "tog positioner" , att sedan du väljer att låtsas som om du inte såg dem är ju ditt problem.

Men men, personligen skulle jag aldrig tvinga in mig i en 2:a, eller inte köpa bil för att spara in nån tusing ... men alla är vi olika 😉
2017-05-12, 22:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Har redan svarat på hur jag "tog positioner" , att sedan du väljer att låtsas som om du inte såg dem är ju ditt problem.

Men men, personligen skulle jag aldrig tvinga in mig i en 2:a, eller inte köpa bil för att spara in nån tusing ... men alla är vi olika 😉

Såg inget om att du tog några räntepositioner vilket är lite märkligt när du var så övertygad om hur räntan skulle utvecklas. Men det var väl "tur" eftersom du hade så fel, eller så var det inte "tur", du kanske inte riktigt trodde på det du själv påstod.

Den där 2:an du pratar om, var har du fått den ifrån?
2017-05-12, 23:07
Medlem
Citat:
Såg inget om att du tog några räntepositioner vilket är lite märkligt när du var så övertygad om hur räntan skulle utvecklas. Men det var väl "tur" eftersom du hade så fel, eller så var det inte "tur", du kanske inte riktigt trodde på det du själv påstod.

Den där 2:an du pratar om, var har du fått den ifrån?
Verkar som om hela ditt liv kretsar kring pengar?

Varför skall man ta räntepositioner för?

Jag behöver inte mer pengar, får ett överskott var månad som hamnar på amortering och på börsen, alternativet hade varit att skänka bort de.

I en liten 2:a behövs väl inte så mycket pengar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in