2017-05-12, 20:40
Medlem
OldWolfs avatar
Den somsagt A bör också säga B, dvs ta fram domen. Våldtäkt mot barn låter hemskt och är det många gånger. Men det kan också vara frivillig sex med en tjej under 15 år, som ser ut som 17 år. Det finns massor med saker som kallas våldtäkt idag utan att det förekommer våld.
Noterar bara att det finns olika grader även i helvetet, utan att försvara något jag inte känner till
Citera
2017-05-12, 20:42
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Troligtvis är det bröderna som har pekat ut en pinne och därför det återges. Enligt kriminaltekniker fanns ett hand (eller fingeravtryck?) som tillhörde ett barn, och som hypotes Kevins.

Det är antagligen inte helt lätt att lyfta avtryck från en pinne heller. Skulle inte förvåna mig om tekniken har gått framåt på den fronten sedan detta skedde.
Citera
2017-05-12, 20:42
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Troligtvis är det bröderna som har pekat ut en pinne och därför det återges. Enligt kriminaltekniker fanns ett hand (eller fingeravtryck?) som tillhörde ett barn, och som hypotes Kevins.
Vilket tekniker i första avsnittet förnekar. Det fanns fingeravtryck, men det passade inte på nån man kontrollerade. Bara protokollet kan visa vad som är rätt när ord står mot ord
Citera
2017-05-12, 20:43
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Det jag frågade efter var snarare om det fanns fall där barn, men som inte mördat, som vilseleder polisen på viset som R gjorde.

Här är ett välkänt exempel om satanism och pedofili. Finns många fler. Vittnen är generellt inte trovärdiga, speciellt inte barn. https://en.wikipedia.org/wiki/McMartin_preschool_trial
Citera
2017-05-12, 20:44
Medlem
http://imgur.com/DoaAFSL

Det här är den enda domen som finns att tillgå på Christian Kjell Sune Karlsson i Grums enligt Lexbase. Ser inte särskilt spännande ut.. Var ska den påstådda "våldtäktsdomen" finnas?
Citera
2017-05-12, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagVillBliSomFar

Jag gick på lögnen och vi var många på jobbet som snackade om den nya "trenden" där barn dödar varandra.
Fast jag själv hade en 8åring och en 1 åring på den tiden så kändes det som rimligt. En lek som gick fel.

// Pappasvensk
Lek och lek som gick snett? Äldsta pojken hade försökt strypa lillebror fler än en gång och nu läser man att han är dömd för barnvåldtäkt. Tror den gossen led av enorm avundsjuka och mindervärdeskomplex. Att syskon är avundsjuka på varandra är ju som alla vet vanlig och i större grad om det är tätt mellan dem. Kevin var lillebrors kompis, Kevin som jag uppfattar det som en tuff självständig fyraåring. Tidigare har lillebror hängt med och beundrat storebror. Nu kommer Kevin och frågar efter lillebror dessutom har han fått en ny cykel. Klart ett barn kan bli avundsjukt då, men de flesta har ju inte den kraften i känslorna. En tanke bara. Vill också säga att trots det som kommit fram om C och även om det faktiskt är han som dödade Kevin så tycker jag ändå han verkar vara en gullig person, man får sympati för honom. Dessutom var han så skadad i själen så kom det ju från nåt.
Citera
2017-05-12, 20:46
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halsingland
Håller med men detta gäller ju inte alla poliser i Arvika vad jag vet.

Nej visserligen, jag menade just de där poliserna i dokumentären, de kanske ska klargöras. Att det är den ansvarige chefen för utredningen gör det ännu värre. Svårt för underlydande poliser att säga något, även om de ser att det inte går rätt till. Solklart fall av maktmissbruk.
Citera
2017-05-12, 20:46
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Här är ett välkänt exempel om satanism och pedofili. Finns många fler. Vittnen är generellt inte trovärdiga, speciellt inte barn. https://en.wikipedia.org/wiki/McMartin_preschool_trial
"Fallet Ulf" är väl ett annat utmärkt exempel, där dottern under terapi hos en trollerigubbe började minnas övergrepp under barndomen och pappan fick 8 års fängelse innan Hannes Råstam visade hur felaktiga domarna mot honom var
Citera
2017-05-12, 20:48
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Det finns ingen som har orsakat lika stor skada på det svenska rättsväsendet som alla psykologer på 90-talet som trodde på undanträngda minnen. Ett mord är en oerhört stark upplevelse för ett barn som är omöjligt att glömma eller ljuga om. Det går mycket fort att bryta ner en femåring och sjuåring om dom hade varit skyldiga. Högst två förhör om man talar med en polis.

En normal person har inga undanträngda minnen. Det krävs att man har svår schizofreni om man ska kunna ha undanträngda minnen, vilket i sig är oerhört ovanligt. Däremot kan man minnas väldigt fel exakt i vilken följd eller exakt vilka saker man gjorde.

Är beredd att hålla med. Psykologi har åtminstone tidigare varit en väldigt överskattad vetenskap i många avseenden. Teorierna om bortträngda minnen har ingen som helst empirisk grund överhuvudtaget. Att en domstol kan döma någon enbart med stöd av vad någon psykolog säger borde inte få förekomma.

Samma sak var det med da Costa-fallet. Hade inte barnpsykologerna stöttat mammans berättelser hade läkarna aldrig blivit åtalade. Samma sak med Thomas Quick. Utan psykologer hade dessa fall aldrig ens lett till domstolsprövning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
"Fallet Ulf" är väl ett annat utmärkt exempel, där dottern under terapi hos en trollerigubbe började minnas övergrepp under barndomen och pappan fick 8 års fängelse innan Hannes Råstam visade hur felaktiga domarna mot honom var

Barn som vittnen kan bli hur galet som helst, tänk bara på häxprocesserna...Måste vara ett svårt arbete att förhöra barn.
Citera
Medlem
varför skulle dom ut fiska så sent.när det skola dan efter.vet dom var klocka är när dom åker och fiskar.när dom aldrig kommer ihåg någon.
Citera
2017-05-12, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonsens3
http://imgur.com/DoaAFSL

Det här är den enda domen som finns att tillgå på Christian Kjell Sune Karlsson i Grums enligt Lexbase. Ser inte särskilt spännande ut.. Var ska den påstådda "våldtäktsdomen" finnas?

Okej då är den förmodligen inte med då den är sekretessbelagd. Ring värmlands tingsrätt och hör så ska den finnas där. (Grums ligger i värlmand).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in