2017-05-15, 16:18
Medlem
harperlees avatar
Jag tycker inte alls att det är konstigt att kalla det dagboksanteckningar om man har skrivit ned, dag för dag, vad man har haft för sig, även om det inte skrevs ned samma dag som det hände. Hade väl varit mer korrekt att kalla det minnesanteckningar kanske...

Det som däremot är väldigt konstigt är hur man som vuxen kan vara så labil att man knäcks totalt av svensk polis förhörsmetoder (hur hårda kan de vara liksom, det är ju skrattretande; särskilt när man förhörs som vittne) att man börjar fabulera ihop historier som gör att ens eget barn blir misstänkt för mord?

Utredningen verkar förvisso amatörmässigt skött men dokumentären är ju lika dålig så det skall bli intressant att se vad den nya utredningen kommer fram till. Resultat hittills; båda bröderna nu återigen formellt misstänkta för mord, kanske inte riktigt är det resultatet Josefsson utlovade när han manipulerade dem att ställa upp...
Citera
2017-05-15, 16:25
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Det finns ingen dagbok. Att Sandberg vågar ljuga.

Att Sandbergs terminologi inte är den bästa idag är nog inget vi ska dra för stora växlar på efter olyckan med huvudskadan.
Citera
2017-05-15, 16:28
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Det är TT som skrivit ett referat av intervjun med Sandberg i Expressen, som G-P publicerat...

Nog om det. Helt uppenbart var det som flera av oss spekulerade i aldrig tal om någon "dagboksanteckning" utan något som som nedtecknats långt senare på uppmaning av polisen. Det ligger väldigt nära till hands att Sandberg medvetet kallade det för ett utdrag ur pappans dagbok för att förleda Expressen-journalisten och i förlängningen allmänheten genom att inte uppge när i tiden och under vilka omständigheter "teckningen" återskapades.

Sandberg biter sig själv i svansen ganska rejält, inte minst när han säger "Hade jag då vetat att pojkarna via advokat hade lämnat in skadeståndsanspråk i januari, då förstår man vad Josefsson implementerat och vad han vill att pojkarna ska säga. Det är inga konspirationsteorier, det är vanligt sunt förnuft", då det visat sig att pojkarnas advokat alls inte lämnat in något skadeståndsanspråk, vare sig då eller senare. Hur hade de ens kunnat göra det när förundersökningen inte tagits upp på nytt. Varifrån fick Sandberg idén att de lämnat in en skadeståndsansökan specifikt i januari?

Det är mycket som är märkligt i den här soppan.

TO blev ombud för bröderna i januari och då skrevs en fullmakt, som bl a ev skadeståndsanspråk
Citera
2017-05-15, 16:29
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkmatters
Jag har inte riktigt klart för mig vem som är vem, av de mer troliga äldre barnen...

12-åringen är den sexuellt störde som polisen fiskar med, som har en fluorescerande tröja enligt uppgift jag bara sett i tråden. (Varför finns inte dessa fibrer på Kevin om det nu skulle vara så att GM:s kläder drällt fibrer t o m i sanden när denne bar Kevin? Sökte man efter klädfibrer på Kevin?)
Jag känner inte till vem detta är? (Jag är från Arvika.)

12-åringen som "erkänt" enligt media - KAN väl inte vara någon annan än denne ovan nämnda 12 åring?
Rolfie får gärna forsätta sitt martyrskap med att berätta mer om varför de slutade fiska med 12-åringen och varför "alla ljög", inklusive 12-åringen, men inte Robin, 5 år...

Slutligen:
Den 13-åring som året efter förgrep sig på en 3-åring (MV?), är denna samma som 12-åringen ovan?

Är inte heller säker på vem som åsyftades av dem.

Vet bara att detta dryftades av människor med insyn i utredningen. Då menar jag inte familjerna.
Citera
2017-05-15, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag tycker inte alls att det är konstigt att kalla det dagboksanteckningar om man har skrivit ned, dag för dag, vad man har haft för sig, även om det inte skrevs ned samma dag som det hände. Hade väl varit mer korrekt att kalla det minnesanteckningar kanske...

Det som däremot är väldigt konstigt är hur man som vuxen kan vara så labil att man knäcks totalt av svensk polis förhörsmetoder (hur hårda kan de vara liksom, det är ju skrattretande; särskilt när man förhörs som vittne) att man börjar fabulera ihop historier som gör att ens eget barn blir misstänkt för mord?

Utredningen verkar förvisso amatörmässigt skött men dokumentären är ju lika dålig så det skall bli intressant att se vad den nya utredningen kommer fram till. Resultat hittills; båda bröderna nu återigen formellt misstänkta för mord, kanske inte riktigt är det resultatet Josefsson utlovade när han manipulerade dem att ställa upp...

"Dagboken" skrevs i oktober angående något som ska ha hänt den 16 augusti, alltså ca två månader senare, och av allt att döma på uppmaning av polisen.

Vad vi vet utifrån polisens rapport om föräldrarna:
Citat:
Både pappan och styvmamman är sköra personer som kommer från trasiga bakgrunder. De har behövt kämpa för att skapa en dräglig tillvaro och ytligt sett lyckats med det. Båda hade arbete och pappan även kommunalt förtroendeuppdrag, han tog även sitt samhällsansvar genom att bland annat fungera som nattvandrare i bostadsområdet.

Pappan och styvmamman mådde alltså inte bra sedan tidigare. Styvmamman hamnade på psykakuten och vi kan ana hur det även påverkade pappan, inte minst när det samtidigt går upp för honom att hans egna barn kan vara misstänkta för mord. Du och jag hade förmodligen reagerat annorlunda, men vi är inte pappan.

Även föräldrar till andra barn som blev misstänkta i Kevinfallet vittnar än idag om att de mår psykiskt dåligt av hur Sandberg med flera behandlade dem och deras barn:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/hennes-son-misstanktes-for-mordet

För att återgå till formuleringen "dagbok" så är det intressanta huruvida Sandberg var tydlig gentemot journalisten att det var en anteckning som gjordes långt efter mordet på Kevin eller om han ville ge sken av att den nedtecknades i samband med mordet. Åtminstone utifrån hur Expressen formulerar sig lutar det åt det senare alternativet.
Citera
2017-05-15, 16:36
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:

Detta är på något vis fallets kärna som jag ser det.
Polisen har fått föräldrarna med på tåget. Föräldrarna har verkligen trott att barnen är skyldiga och i någon mån därför samarbetat med polisen, mot sina egna barn.

Hur detta har gått till skulle vara hemskt intressant att få inblick i.
Citera
2017-05-15, 16:43
Medlem
harperlees avatar

Stod det inte den 24 september på anteckningen?

Håller med polisen om att alla dessa människor verkar otroligt sköra.
Citera
2017-05-15, 16:45
Medlem
Ad-infinitums avatar
Om jag inte har helt fel så kommer del 3 av dokumentären att ha titeln "Minnen".

Tror nog att denna "dagbok" kommer att avhandlas där.
Citera
2017-05-15, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Detta är på något vis fallets kärna som jag ser det.
Polisen har fått föräldrarna med på tåget. Föräldrarna har verkligen trott att barnen är skyldiga och i någon mån därför samarbetat med polisen, mot sina egna barn.

Hur detta har gått till skulle vara hemskt intressant att få inblick i.

Citat:
– Sandberg påstår att det är dagboksanteckningar från den 16 augusti. I själva verket skrevs det här på natten mellan den 18 och 19 oktober då pappan var intagen på psyket. Alltså två månader efteråt. Han hade då varit där i 14 dagar och var medicinerad med narkotikaklassade läkemedel, säger Dan Josefsson.

Anteckningarna finns med i den tredje delen av SVT-dokumentären.

– Pappan till pojkarna var i oerhört dåligt skick. En psykiskt nedbruten person som stirrade tomt framför sig. I det läget fortsätter polisen att förhöra honom på sjukhuset, säger Dan Josefsson.

SvD har sökt Rolf Sandberg. Han svarar per sms att sviterna efter den svåra trafikolyckan han var med om för tre år sedan ”slår ut hjärnan vid stress” och att det efter intervjun med Expressen tar flera dagar att återhämta sig.

Källa: https://www.svd.se/josefsson-det-finns-ingen-dagbok
Citera
2017-05-15, 16:49
Medlem
Citat:

Det var min gissning att tecknen uppe i högra kanten kunde utläsas som "F24/9", fast jag var/är inte säker. Jag har ingen bättre gissning om vad det står annars. Hursomhelst, som framgår i bland annat mitt senaste inlägg ska "dagboksanteckningen" ha skrivits mellan 18 och 19 oktober när pappan låg intagen på psyket och hade behandlats i 14 dagar med narkotikaklassade mediciner.
Citera
2017-05-15, 16:53
Medlem
Ad-infinitums avatar
Citat:

Det är oklart vad som står i övre högra hörnet. Jag läser det som "F24ly". Förstår inte varför man skulle sätta ett F framför ett datum. Framförallt då det var en Torsdag.

"– Det han visar för dig är en anteckningsbok. Den skrevs natten mellan den 18 och 19 oktober. Två månader efter mordet när pappan låg inlagd på psyket sedan 14 dagar." - Dan Josefsson

"Enligt journaler från psykakuten som Dan Josefsson har så mådde pappan mycket dåligt. Anledningen ska ha varit att polisen ville peka ut hans barn för mordet på Kevin. Polisen fortsatte att förhöra honom på psyket trots att han var medicinerad med narkotikaklassade medel."
Citera
2017-05-15, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ad-infinitum
Det är oklart vad som står i övre högra hörnet. Jag läser det som "F24ly". Förstår inte varför man skulle sätta ett F framför ett datum. Framförallt då det var en Torsdag.

"– Det han visar för dig är en anteckningsbok. Den skrevs natten mellan den 18 och 19 oktober. Två månader efter mordet när pappan låg inlagd på psyket sedan 14 dagar." - Dan Josefsson

"Enligt journaler från psykakuten som Dan Josefsson har så mådde pappan mycket dåligt. Anledningen ska ha varit att polisen ville peka ut hans barn för mordet på Kevin. Polisen fortsatte att förhöra honom på psyket trots att han var medicinerad med narkotikaklassade medel."

Varifrån kommer citaten? ☺️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in