2017-05-12, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jatoli
Det är ju så himla mycket som är jättekonstigt. Alla som har närstående med diagnoser vet hur svårt det är att få till boenden med stöd eller stöd överhuvudtaget. Så utan grund får man inte den hjälpen. Kan inte annat än hålla med som många skriver här om att det borde följts upp och uppmärksammats trots flyttar hit och dit. Killen från Aleris visste ju om att hon var gravid, då släpper man ju inte bara den personen vind för våg.

Är många som klarar att ducka för MVC och BVC, kan rada upp massor av exempel på hur det kan gå till och det är minst sagt skrämmande.
Men det är ju skillnad på att ha en diagnos och bo i en välfungerande familj eller att som Erika vara omhändertagen sedan hon var liten på grund av att hennes biologiska föräldrar inte hade förmågan att ta hand om henne. När hennes fosterföräldrar sedan valde att inte fortsätta var hon väl 16 år? Så istället för att placera henne i en ny familj fick hon boendestöd, det beror ju inte enbart på hennes diagnoser.
Citera
2017-05-12, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luddesudde
Men det är ju skillnad på att ha en diagnos och bo i en välfungerande familj eller att som Erika vara omhändertagen sedan hon var liten på grund av att hennes biologiska föräldrar inte hade förmågan att ta hand om henne. När hennes fosterföräldrar sedan valde att inte fortsätta var hon väl 16 år? Så istället för att placera henne i en ny familj fick hon boendestöd, det beror ju inte enbart på hennes diagnoser.

Nja, först var hon väl i en annan familj där hon blev illa behandlad, var hon inte där i ett par års tid? Och efter det blev det boendestöd.
Citera
2017-05-12, 20:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Luddesudde
Hon blev placerad i en ny familj i mitten av nian
Citera
2017-05-12, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tramspuss
Hon blev placerad i en ny familj i mitten av nian
Och hur länge bodde hon där? Till före eller efter att hon blev myndig?
Oavsett vad så är det stor skillnad på en person som hela livet varit omhändertagen och en som har bott hemma i sin biologiska familj.
Citera
2017-05-12, 20:23
Medlem
Kan vara denna typ av boende E hade och då skriver man en vård/behandlingsplan och insatserna är individuella, förmodligen ringer man personalen vid akut kris och har ett uppgjort schema då de kommer och "tittar till" en:

Stödboende – egen lägenhet med stöd

Ibland känns det bättre att bo kvar i sin egen lägenhet även om man har ett omfattande behov av stöd. Inom Aleris bedriver vi stödboenden på uppdrag av kommuner. Vi erbjuder omfattande stödinsatser, i de flesta fall även med möjligheter till insatser nattetid.
I stödboendet står personen för sin bostad och Aleris erbjuder individuellt anpassade stödinsatser från erfaren och kompetent personal. Alla insatser utgår från den individuella genomförandeplanen som följs upp och revideras regelbundet.
Citera
2017-05-12, 20:25
Medlem
Klart det är Erika. Hon har både upptäckt märkena varje gång.
Pappan har haft hand om ett spädbarn förrut och allt gick bra där.
Citera
2017-05-12, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Den enda som sett henne smila, le, fnissa och allt annat du hittat på/påstått är väl du... Enligt journalisten på plats har han ju inte sett några sådana uttryck ..

Och du har väl inte ens varit där?

Edit:
Däremot har vi väl i fup sett hur A gång efter gång har behovet att berätta hur "duktig" han var som gav HLR och att ambulansmännen "berömde" honom ...
Det framstår för mig som en konstig fokusering.

Du tror väl inte att en journalist är så osmaklig att hen skulle skriva något sådant om det nu är sant, människan har stått och sagt att hon har en psykisk funktionsnedsättning, så det vore oetiskt att skriva sanningen, hur obehaglig den än kanske är.

I ganska många sidor nu har folk skrivit om att autister inte alltid reagerar och beter sig socialt adekvat. Antagligen det som sker i rättssalen.
Citera
2017-05-12, 20:34
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Nu mjukas ju mammans bäcken upp under graviditeten, för att det ska bli lättare att föda. Kallas foglossning.
Är du säker på att ett barns skelett är som brosket i örat?
Läkare har sagt att vissa frakturer beror på HLR. Men du vet bättre?
Köper inte riktigt ditt inlägg.

Jag bröt nyckelbenet när jag föddes. Men då var jag en krallig grabb på 4975 g.
Även om skelettet är betydligt mjukare och broskliknsnde så kan benen brytas.
Citera
2017-05-12, 20:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Du tror väl inte att en journalist är så osmaklig att hen skulle skriva något sådant om det nu är sant, människan har stått och sagt att hon har en psykisk funktionsnedsättning, så det vore oetiskt att skriva sanningen, hur obehaglig den än kanske är.

I ganska många sidor nu har folk skrivit om att autister inte alltid reagerar och beter sig socialt adekvat. Antagligen det som sker i rättssalen.

Nu fattar jag inte.
Menar du att en journalist har sagt att Erika ler och skrattar under rättegången?
Tycker att jag hänger med rätt bra här. Men det tyckte nog Erika i sitt liv också.
Det är en användare i tråden som påstår att Erika ler och skrattar.
Tror du på det, eller har du sett det själv?
Senast redigerad av Pripps3.5 2017-05-12 kl. 20:43.
Citera
2017-05-12, 20:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
Jag bröt nyckelbenet när jag föddes. Men då var jag en krallig grabb på 4975 g.
Även om skelettet är betydligt mjukare och broskliknsnde så kan benen brytas.

Visst är det så.
Men skelettet är fortfarande inte som brosk i örat på en nyfödd.
Vore rätt fladdriga att hantera då.
Och revbensfrakturerna får man väl ändå tro, har uppstått vid olika tillfällen, då läkare vittnat och redogjort för detta? Det finns äldre och nyare sådana. Men visst. Vi får inte glömma att skador uppstått vid upplivningsförsök.

Stadig grabb var du.
Citera
2017-05-12, 20:42
Medlem
Citat:
Nu fattar ja g inte.
Menar du att en journalist har sagt att Erika ler och skrattar under rättegången?
Tycker att jag hänger med rätt bra här. Men det tyckte nog Erika i sitt liv också.
Det är en användare i tråden som påstår att Erika ler och skrattar.

Ja och uppenbart har användaren varit på plats. Jag noterade bara att visst ska man vara källkritisk, men vad gäller live-rapporteringen så innebär det ju inte att journalisten inte kan ha utelämnat "fakta" som att t ex någon av föräldrarna skrattat i rättsalen. Fallet är känsligt pga att det uppenbart är två stukade personer som åtalats och det tar säkert massmedia hänsyn till.

Sedan, om man är på plats så kanske man (beroende på tendens...) också är benägen att se det man "vill" se....
Citera
2017-05-12, 20:45
Medlem
Citat:
Visst är det så.
Men skelettet är fortfarande inte som brosk i örat på en nyfödd.
Vore rätt fladdriga att hantera då.
Och revbensfrakturerna får man väl ändå tro, har uppstått vid olika tillfällen, då läkare vittnat och redogjort för detta? Det finns äldre och nyare sådana. Men visst. Vi får inte glömma att skador uppstått vid upplivningsförsök.

Stadig grabb var du.

Bebisar och små barn är "plastiska" i skelettet, det är typ som mitt emellan brosk och helt hårt mineraliserat, det är därför de kan ramla så mycket hela tiden utan att bryta både armar och ben. Spädisar är mest "plastiska", men det hjälper ju föga om man utsätts för kraftigt våld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in