2017-05-12, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Fick väl detta för att hon inte ville eller hade behov av särskilt boende och det ansågs att det gick bra med eget boende med kontaktperson. Är väl egentligen en bra idé att unga som varit familjehemsplacerade inte lämnas åt sitt öde när de blir myndiga när det inte finns familj som kan hjälpa till och stödja som det finns för barn som vuxit med fungerande biologiska föräldrar.

Ja det är ju hur bra som helst. Hade varit ännu bättre om man också såg till att finnas som nätverk runt när denne själv sen får barn och går igenom en tuff omställning och det största i ens liv där också många frågor och känslor från ens egna barndom säkerligen väcks till liv.
Citera
2017-05-12, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jatoli
Ja det är ju hur bra som helst. Hade varit ännu bättre om man också såg till att finnas som nätverk runt när denne själv sen får barn och går igenom en tuff omställning och det största i ens liv där också många frågor och känslor från ens egna barndom säkerligen väcks till liv.

Här fanns ju ett nätverk i form av pappans familj som bodde i närheten, inga farhågor från mödravården om att det skulle krävas stöd och pappan hade dessutom agerat som pappa från förlossning och under spädbarnstid för exets barn. De enda som skulle kunnat upptäcka att det inte fungerade var släktingar och de verkar ju inte sett något som väckt undran.
Citera
2017-05-12, 18:22
Avslutad
Citat:
Ja då är jag med. Jo jag "hör" i förhören, tycker att allt som gäller bebisens behov är totalt bortkopplat och det är bara massa annat som tar plats om och om igen.

Träffade på en situation en gång där en förälder tyckte det var helt normalt att dennes lilla barn tröstade när föräldern grät flera dagar i veckan. På frågan hur det kändes för barnet svarar föräldern bara att jag vet inte men det var jättejobbigt för mig. Anledningen till att föräldern grät så mycket var att en person i dennes närhet inte ville prata i telefon på kvällar och nätter. Återigen undrade man över hur barnet mådde av att ha en förälder som var så ledsen hela tiden men det visste föräldern inte men hade väldigt jobbigt själv och om det var någons fel att barnet fick trösta så var det personen som inte ville nattprata som stod ansvarig för situationen.

Jag uppfattar det inte som att Erika vill lägga över något på någon annan. Tvärtom.
Det som framställts idag, är väl snarare att hon litat fullt ut på Alex.
Jag kan inte se att Erika söker uppmärksamhet eller känner sig förbisedd. Hon har accepterat och agerat utifrån Alex anvisningar ang. dottern. I god tro.
Citera
2017-05-12, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Jag uppfattar det inte som att Erika vill lägga över något på någon annan. Tvärtom.
Det som framställts idag, är väl snarare att hon litat fullt ut på Alex.
Jag kan inte se att Erika söker uppmärksamhet eller känner sig förbisedd. Hon har accepterat och agerat utifrån Alex anvisningar ang. dottern. I god tro.

Jag uppfattar det när jag läser förhören att det är väldigt mycket fokus på hennes egna känslor, egen osäkerhet osv. Intressant att se hur olika man uppfattar det egentligen.

Och skuld lägger hon ju frekvent på pappan i förhören, det är ju inte hon som gjort något så det måste vara han, hon har ju alla möjliga förklaringar och beskrivningar på hur det gått till.

Tänker också att god tro inte funkar, det kan aldrig slipa bort ditt eget föräldraansvar och det var väl det jag ville poängtera med mitt exempel. Trots allt var ju Hailey helt försvarslös och hur eller hur så skulle dem ju se till att hon var säker och trygg oavsett om den ena eller andra var osäker, kunde mer osv.

Menar inte att jag sitter på någon sanning, det finns så många olika sätt att uppfatta hur saker framställs.
Citera
2017-05-12, 18:45
Avslutad
Citat:
Jag uppfattar det när jag läser förhören att det är väldigt mycket fokus på hennes egna känslor, egen osäkerhet osv. Intressant att se hur olika man uppfattar det egentligen.

Och skuld lägger hon ju frekvent på pappan i förhören, det är ju inte hon som gjort något så det måste vara han, hon har ju alla möjliga förklaringar och beskrivningar på hur det gått till.

Tänker också att god tro inte funkar, det kan aldrig slipa bort ditt eget föräldraansvar och det var väl det jag ville poängtera med mitt exempel. Trots allt var ju Hailey helt försvarslös och hur eller hur så skulle dem ju se till att hon var säker och trygg oavsett om den ena eller andra var osäker, kunde mer osv.

Menar inte att jag sitter på någon sanning, det finns så många olika sätt att uppfatta hur saker framställs.

Inte så konstigt, eftersom de frågar henne hur hon kände och gjorde i olika situationer.
Hur ska vi ha det? Är det bra eller dåligt att Erika visade känslor angående Hailey och situationen de befann sig i?
Jag tycker att hon visade att hon brydde sig väldigt mycket om dottern, men att hon inte visste hur man gjorde det på rätt sätt. "Normala" mammor har det här instinktivt, skulle jag tro. Erika också. Men hon var/är svag och litade alldeles för mycket på Alex. Som även han hade för stor tilltro till sig själv.

I förhören lägger hon skuld och får nya vinklar, eftersom hon är en följare och litar på vad de säger. Syftar de på barnporr, så är det så för henne. Säger Alex att det är normalt eller att dottern har lätt för blåmärken, så är det så. Hon har ingen egen vilja. Hade någon, som för henne har pondus, sagt att himlen är grön och gräset blått. Ja, då hade det varit så.

Det är så jag uppfattar Erika.
Citera
2017-05-12, 18:54
Medlem
simme1988s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
I normala fall är första leendet en bajskrystning.
Men man blir glad som förälder ändå.

Tror att vi alla förstått att hon mådde skit
Citera
2017-05-12, 18:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, för barn som bott hos fosterföräldrar råder inte samma förutsättningar och begränsningar som för barn som växer upp i sina biologiska familjer.

Boendet var inget stödboende i den mening som gjorts gällande i tråden -- utan ett boende med kontaktperson för unga människor.
Alltså inget som utgått från diagnos eller handikapp - utan att hon var ung och ensam i världen.

Sant.
Vilket är sorgligt i sig.
Citera
2017-05-12, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Har inte läst live-rapporteringen, men vad fan sitter hon och försvarar honom nu, har hon inte sagt nå´t av det hon uttryckte i förhör, dvs att pappan är skyldig? Mycket märkligt i så fall, då klarar hon uppenbart inte pressen att sitta i samma lokal som Alle.
suck igen...manipulerande och falsk...smilar o ler i rättsalen....åklagaren ställde en fråga och sen samma fråga igen...2 olika svar!!
Citera
2017-05-12, 19:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cris7209
suck igen...manipulerande och falsk...smilar o ler i rättsalen....åklagaren ställde en fråga och sen samma fråga igen...2 olika svar!!

Ska du tillföra något i tråden så får du nog vara mer precis.
Vilken fråga och vilka svar syftar du på?
Vi kan inte läsa dina tankar.
Citera
2017-05-12, 19:43
Medlem
Citat:
Har mamman uttryckt en enda gång att det är fruktansvärt för bebisen? Tycker mer att jag läst att det ser hemskt ut, att mamman blev ledsen osv. Ja och det sammanfattar väl rätt bra hur det fungerar, att man kan se sig själv och tycka och känna men inte sätta sig in i andra människors känslor och behov. Mamman säger ju själv att hon såg sakerna för sig, men inte kopplade ihop äta dåligt med blåmärke osv. Typiskt diagnoser av de slag som hon verkar ha, just att se delar och inte sammanhang.

Har på nära håll upplevt människor med liknande problematik och dem hade aldrig klarat av att ta hand om ett barn för att man förstår inte hur hårt man tar i andra, att det kan vara farligt att slå till någon med något hårt och att att det gör ont, att andra blir ledsna eller också kan ha ont utan är väldigt fokuserade på bara sina egna upplevelser. Hellre då att om någon annan är ledsen eller arg så är det jobbigt för dem själva för att det känns oroligt.

Mycket som är underligt här...ta babyns alla blåmärken t ex.
När ett barn föds, så kläms huvudet ihop något alldeles väldigt då det ska passera födelsekanalen som ju är omgiven av bäcken-/ och blygdben.
Det lilla huvudet kläms ihop och pressas igenom passagen bl a genom att sömmarna och fontanellen ger efter i skallen.
Det är en oerhörd kraft och sammanpressning som sker då, och ibland syns det även på babyns huvud i form av lättare deformationer som går tillbaka på nån dag eller två.
Men i regel syns inga blåmärken i ansiktet, trots den omilda behandlingen. A:s förklaring att han hållit barnet i ett för fast grepp faller därmed...
Det är en kraftig misshandel som krävs för att ge ett spädbarn blåmärken i ansiktet och blödningar i hjärnan.
Revbenen på en nyfödd baby är ungefär som brosket i ditt öra, och för att lyckas knäcka dessa måste man nästan ha stampat på babyns bröstkorg.
Mycket ovanligt att revbenen bryts vid HLR på ett så litet barn, då dessa ju är mjuka och böjliga...Fy fan, säger jag bara...Stackars Liten Haily!
Citera
2017-05-12, 19:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cris7209
Den enda som sett henne smila, le, fnissa och allt annat du hittat på/påstått är väl du... Enligt journalisten på plats har han ju inte sett några sådana uttryck ..

Och du har väl inte ens varit där?

Edit:
Däremot har vi väl i fup sett hur A gång efter gång har behovet att berätta hur "duktig" han var som gav HLR och att ambulansmännen "berömde" honom ...
Det framstår för mig som en konstig fokusering.
Citera
2017-05-12, 19:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SagtVar
Mycket som är underligt här...ta babyns alla blåmärken t ex.
När ett barn föds, så kläms huvudet ihop något alldeles väldigt då det ska passera födelsekanalen som ju är omgiven av bäcken-/ och blygdben.
Det lilla huvudet kläms ihop och pressas igenom passagen bl a genom att sömmarna och fontanellen ger efter i skallen.
Det är en oerhörd kraft och sammanpressning som sker då, och ibland syns det även på babyns huvud i form av lättare deformationer som går tillbaka på nån dag eller två.
Men i regel syns inga blåmärken i ansiktet, trots den omilda behandlingen. A:s förklaring att han hållit barnet i ett för fast grepp faller därmed...
Det är en kraftig misshandel som krävs för att ge ett spädbarn blåmärken i ansiktet och blödningar i hjärnan.
Revbenen på en nyfödd baby är ungefär som brosket i ditt öra, och för att lyckas knäcka dessa måste man nästan ha stampat på babyns bröstkorg.
Mycket ovanligt att revbenen bryts vid HLR på ett så litet barn, då dessa ju är mjuka och böjliga...Fy fan, säger jag bara...Stackars Liten Haily!

Nu mjukas ju mammans bäcken upp under graviditeten, för att det ska bli lättare att föda. Kallas foglossning.
Är du säker på att ett barns skelett är som brosket i örat?
Läkare har sagt att vissa frakturer beror på HLR. Men du vet bättre?
Köper inte riktigt ditt inlägg.
Senast redigerad av Pripps3.5 2017-05-12 kl. 19:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in