2017-05-12, 17:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jatoli
Det är ju så himla mycket som är jättekonstigt. Alla som har närstående med diagnoser vet hur svårt det är att få till boenden med stöd eller stöd överhuvudtaget. Så utan grund får man inte den hjälpen. Kan inte annat än hålla med som många skriver här om att det borde följts upp och uppmärksammats trots flyttar hit och dit. Killen från Aleris visste ju om att hon var gravid, då släpper man ju inte bara den personen vind för våg.

Är många som klarar att ducka för MVC och BVC, kan rada upp massor av exempel på hur det kan gå till och det är minst sagt skrämmande.
Nej, för barn som bott hos fosterföräldrar råder inte samma förutsättningar och begränsningar som för barn som växer upp i sina biologiska familjer.

Boendet var inget stödboende i den mening som gjorts gällande i tråden -- utan ett boende med kontaktperson för unga människor.
Alltså inget som utgått från diagnos eller handikapp - utan att hon var ung och ensam i världen.
Senast redigerad av micro113 2017-05-12 kl. 17:34.
Citera
2017-05-12, 17:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Däremot är det väl inte konstigt att BVC/MVC inte agerat för mamman dolde uppenbart för MVC att hon är autist, det skulle ju skrivits upp i hälsodeklarationen tillsammans med ADD och då hade MVC garanterat larmat och kopplat vidare till kuratorstöd osv.
Nej, de agerar INTE enbart för att det finns en diagnos i botten. De larmar när det finns skäl att anse att föräldrarna inte kan tillgodose barnets behov.
För det krävs endera ett klart handikapp där det står klart från starten -- eller att de får indikationer på att barnet misskötts.

ADD/ADHD är inte sådana diagnoser som säger att man är nedsatt i föräldrarollen per automatik. Autistiska drag är inte heller en sådan diagnos.
Citera
2017-05-12, 17:35
Avslutad
Citat:
Mamman skriver i forum och medier att tyvärr ler ju inte Hailey än, men personalen på barn när dem var inlagda upplevde väl att hon log och jollrade när dem hade henne ensamma och fanns det inte även en bild i FUP där man tydligt ser ett leende? Någon som har bättre koll på exakt vart man kan läsa om tiden då de var inlagda kanske vet exakt hur personalen uttryckte sig där.

Sen förstår jag inte riktigt att det var skämmigt att ta hem BVC för dem inte hade ett köksbord men säljer en matsalsmöbel dem inte behövde eller hade plats för.

Det första leendet kommer vanligtvis när barnet är runt 3-6 veckor gammalt
http://www.babyhjalp.se/03manader
Exakt kan jag inte säga, men de pratade inte om leende vad jag minns. Joller är en annan sak.
Hon verkade må bra när personalen hade henne.

Något riktigt leende, kan inte jag se på bilderna i fup. Men det är kanske en smakfråga?
Citera
2017-05-12, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, för barn som bott hos fosterföräldrar råder inte samma förutsättningar och begränsningar som för barn som växer upp i sina biologiska föräldrar.

Boendet var inget stödboende i den mening som gjorts gällande i tråden -- utan ett boende med kontaktperson för unga människor.
Alltså inget som utgått från diagnos eller handikapp - utan att hon var ung och ensam i världen.

Är så klart skillnad på ett särskilt boende för barn och unga och boende med stöd av kontaktperson.

Står det någonstans varför hon fick detta boende med kontaktperson?
Citera
2017-05-12, 17:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Är så klart skillnad på ett särskilt boende för barn och unga och boende med stöd av kontaktperson.

Ja i förhören med kontaktpersonen och i förhören med fostermamman.
Citera
2017-05-12, 17:45
Medlem
"Hur uppfattade du dottern när hon var nyfödd?
– Vet inte." Detta säger en hel del tycker jag.
Citera
2017-05-12, 17:50
Avslutad
Citat:
Ja det kan ju absolut vara så att hon är en följare men hon har ju haft ansvar att ta hand om sitt barn, vet inte riktigt om jag köper hela grejen med att han var mycket bättre än henne osv. I allt detta så har ju hennes känslor kring henne själv gått före sitt barns behov, det är ju det som är så vrickat.

Även om ens partner kanske är bättre på vissa saker än en själv eller mer erfaren så är det ju inte så att man inte behöver ta ansvar och lite så låter det ju nästan.

Tror med det var den 17:e

Det är inte jag, utan Erika, som uttrycker att han var så mycket bättre än henne. Han hade erfarenhet, visste hur man gjorde och matade och bytte blöjor bättre. Hör du inte hur hon låter i förhören? HON älskar och litar på Alex till 110%. Alex gick först, innan Hailey kom. När hon kom, så fick han ta ett steg åt sidan. Men axlade ansvaret och behöll därmed Erikas uppmärksamhet och beundran. Hon ville vara nära Haile mer, men fick nej av Alex. De skulle dela lika, och det accepterade Erika. Alex var ju såå duktig.

Jag hänger inte på A&B jätteofta. Men vissa fall tar tag i mig och engagerar. Tyvärr märker jag att de i dessa tråda ofta refereras till sina egna erfarenheter och/eller normala situationer/människor.

Det är få, som verkar kunna sätta sig in i det som ligger utanför det normala. Och gärna jämför med sig själv, "så skulle jag aldrig göra...", "när min dotter var liten..." osv.
Det funkar liksom inte riktigt när man diskuterar i den här avdelningen.
De flesta av oss skulle, och har aldrig begått brott eller har personlig insikt i att leva under svåra och märkliga förhållanden.

Man kan inte jämföra så.

Tack, då blir det "sjukskrivning" den 17:de.
Citera
2017-05-12, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenavsex
"Hur uppfattade du dottern när hon var nyfödd?
– Vet inte." Detta säger en hel del tycker jag.

Kan ju vara att hon är instruerad av hennes ombud att inte göra stora utläggningar om hur hon var där men misstänker att det är samma genomgående oförstående och bortkopplade sätt och "gå in i bubblan" som hon själv uttrycker det.

Har funderat över hur hon tänkte sig ta hand om Haileys behov när hon själv behövde stänga in sig i sin bubbla?
Citera
2017-05-12, 17:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av simme1988
Har sett bilden i fup. Skulle även kunna vara att hon "grinade illa" stackaren. Men hoppas att hon hade lite glädje i sitt korta och plågsamma liv

I normala fall är första leendet en bajskrystning.
Men man blir glad som förälder ändå.
Citera
2017-05-12, 18:00
Medlem
Citat:

Fick väl detta för att hon inte ville eller hade behov av särskilt boende och det ansågs att det gick bra med eget boende med kontaktperson. Är väl egentligen en bra idé att unga som varit familjehemsplacerade inte lämnas åt sitt öde när de blir myndiga när det inte finns familj som kan hjälpa till och stödja som det finns för barn som vuxit med fungerande biologiska föräldrar.
Citera
2017-05-12, 18:00
Medlem
Pumpkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Ja, det var väl E som sa det där om hunden som kissade på sig.

Sedan läste jag på Erikas Facebook när den fanns kvar att den som övertog deras förra hund, skrev att den hunden var fruktansvärt strykrädd när den flyttade in hos henne.

Väldigt intressant! Synd att det inte gjorts någon medicinsk undersökning av hunden för att se om även den kan ha haft några skador.
Citera
2017-05-12, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Det är inte jag, utan Erika, som uttrycker att han var så mycket bättre än henne. Han hade erfarenhet, visste hur man gjorde och matade och bytte blöjor bättre. Hör du inte hur hon låter i förhören? HON älskar och litar på Alex till 110%. Alex gick först, innan Hailey kom. När hon kom, så fick han ta ett steg åt sidan. Men axlade ansvaret och behöll därmed Erikas uppmärksamhet och beundran. Hon ville vara nära Haile mer, men fick nej av Alex. De skulle dela lika, och det accepterade Erika. Alex var ju såå duktig.

Jag hänger inte på A&B jätteofta. Men vissa fall tar tag i mig och engagerar. Tyvärr märker jag att de i dessa tråda ofta refereras till sina egna erfarenheter och/eller normala situationer/människor.

Det är få, som verkar kunna sätta sig in i det som ligger utanför det normala. Och gärna jämför med sig själv, "så skulle jag aldrig göra...", "när min dotter var liten..." osv.
Det funkar liksom inte riktigt när man diskuterar i den här avdelningen.
De flesta av oss skulle, och har aldrig begått brott eller har personlig insikt i att leva under svåra och märkliga förhållanden.

Man kan inte jämföra så.

Tack, då blir det "sjukskrivning" den 17:de.

Ja då är jag med. Jo jag "hör" i förhören, tycker att allt som gäller bebisens behov är totalt bortkopplat och det är bara massa annat som tar plats om och om igen.

Träffade på en situation en gång där en förälder tyckte det var helt normalt att dennes lilla barn tröstade när föräldern grät flera dagar i veckan. På frågan hur det kändes för barnet svarar föräldern bara att jag vet inte men det var jättejobbigt för mig. Anledningen till att föräldern grät så mycket var att en person i dennes närhet inte ville prata i telefon på kvällar och nätter. Återigen undrade man över hur barnet mådde av att ha en förälder som var så ledsen hela tiden men det visste föräldern inte men hade väldigt jobbigt själv och om det var någons fel att barnet fick trösta så var det personen som inte ville nattprata som stod ansvarig för situationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in