2017-07-07, 08:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westsack
Hun själv pekade ju ut blåmärkerna på bvc och frågade om dom.
Och bvc sa att det va inget att bry sig om.

Ja DET också... Är det någon som vet ifall det pågår någon utredning emot vårdpersonal som träffade flickan under hennes korta liv, och inte orosanmälde? Både på BVC och på sjukhuset när de låg inne, tänker jag.
Citera
2017-07-07, 08:56
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ja det går inte ihop för mig att de inget såg.
Senast redigerad av rubin22 2017-07-07 kl. 08:59.
Citera
2017-07-07, 09:10
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Det går inte... du har inte egna barn? Det skulle liksom synas direkt. När man går till bvc med sin nyföding så klär man ju av den helt. Sköterskan (och läkaren) går igenom hela kroppen, mäter längden, huvudomfånget, väger. En bebis har så speciell, genomskinlig hud att puder eller liknande skulle synas på en gång.
Jo jag har tre barn, hur många har du? Nej jag skrev bara i desperation, jag försöker förstå hur de kunde missa blåmärkena, eller att de inte tyckte att de var så allvaliga.Väldigt konstigt det då spädbarn inte får så lätt blåmärken.
Senast redigerad av rubin22 2017-07-07 kl. 09:17.
Citera
2017-07-07, 09:15
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollungarnasmamma
Hej, ny i tråden. Har delvis läst FUP men blev så otroligt illa berör av den så min man stoppade mig från att läsa klart. Hur som helst så har jag läst hela tråden här och är tacksam för att det finns så många kloka människor här inne. Nu håller jag mina åsikter för mig själv men som ovanstående skriver så undrar jag med om fick H ngn begravning eller den stackarn har inte fått komma i jorden än?
Hon är kremeerad. Men vävnadsprov hat tagits innan.
Citera
2017-07-07, 09:18
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tycktill
Ser att Ericas instagram är privat nu +att hon tagit bort sitt Facebook-konto😕Är dom släppta?
Ja de är släppta.
Citera
2017-07-07, 09:30
Medlem
Attityds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tycktill
Ser att Ericas instagram är privat nu +att hon tagit bort sitt Facebook-konto😕Är dom släppta?
Ja,dom släpptes igår i väntan på dom,som kommer den 20:e

Pappans advokat;
http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/tingsratten-slapper-foraldrarna/
Citera
2017-07-07, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazinglove
Det står "Tingsrätten har inte funnit skäl att besluta om rättspsykiatrisk undersökning."

Jag vet inte hur man lägger in bild så jag kan tyvärr inte lägga in bilden på pressmeddelandet jag har men nån kunnig borde ju kunna leta upp meddelandet och lägga in det!!

Jag läste det också så, men tolkar det som att tingsrätten har beslutat att inte besluta att rättspsykiatrisk undersökning behövs. Ett sådant beslut (att inte fatta beslut om rättspsykiatrisk undersökning) har sin grund i att rätten troligen redan är klar över att fängelse inte kommer att utdömas. Då behövs ("har inte funnit skäl") inget beslut om fängelseförbud föreligger!

Det hindrar inte att de åtalade fälls för lindrigare brott än de rubricerade, men det följer som sagt inte fängelse som åklagaren yrkat.

Jag tycker fortfarande att det är av intresse att den grupp läkare som arbetar för att "Shaken baby syndrome" inte finns, har infört sådana krav inom barnsjukvården och rättsmedicin att helt outstanding diagnoser, utan att några som helst symtom talar för dessa diagnoser måste utredas för att inga osäkerheter ska föreligga om att föräldrar fälls oskyldiga. Uppsala-Olofsson menar att han "ser ett sjukt barn", medan alla de barnsjukvårdare olika kategorier från barnsköterskor, undersköterskor, barnsjuksköterskor, barnläkare, röntgenläkare etc ser vad? Om HA inte hade drabbats av den akuta blödningen under skallbenet utan endast av subduralhematomet så skulle hon kanske överlevt.

EL och HA undersöktes under graviditeten som alla andra kvinnor och foster. Det fanns inget särskilt avvikande och förlossningen förlöpte snabbt och komplikationsfritt. Det som följer är inte alls så särskilt ovanligt i nybildade familjer. Den här familjen är inte unik för någon MVC eller BVC. De bekymmer som finns för föräldrarnas ekonomi och sociala ställning är inte heller unika utan förekommer vid alla MVC och BVC. Barnmorskan på MVC och BVC-personalen (läkare och barnsjuksköterska) vet att kontakt med socialtjänsten är etablerad och att paret får försörjningsstöd. Medicinskt så är det okej från barnsjukvården, men man har självklart pejling på alla de tänkbara risker som finns för barnen i de här familjerna. De tio dagarna som inskriven på CSK är unikt, då de flesta nyblivna föräldrar inte behöver så mycket stöd. Men HA utvecklas väl! När hon sen då dör så måste det utredas om hon egentligen haft några mystiska ovanliga sjukdomar som lett till hennes död. De 20 revbensfrakturerna är verkligen unika. Hade hon kanske OI? Osteogenesis imperfecta.

Här är en länk till min google-sökning för "Bilder Osteogenesis Imperfecta". Där kan vem som helst se hur denna hemska sjukdom i västvärlden vanligen upptäcks vid ultraljudsscreeningen. Redan under fosterstadiet alltså. Ofta plågas fostren av smärtor redan i fosterlivet och de dör och aborteras. Men en del överlever och föds. De har redan vid födelsen deformerade lemmar och onormalt skelett. Det finns bilder för allt från aborterade (missfall) foster till vuxna människor med OI.

https://www.google.se/search?q=osteogenesis+imperfecta&tbm=isch&tbo=u&so urce=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjDyNHO2vbUAhVECZoKHWhcAf 0QsAQIVg&biw=1440&bih=776

Vad i den bildsamlingen, med väldigt sjuka foster och barn, är gemensamt för något av allt undersökt hos HA??
Citera
2017-07-07, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Nä, därför jag hade en brasklapp: OM man tänker att E:s version stämmer.
Enligt henne ska hon ha varit utsatt för en form av gaslighting: As misshandel av H ska ha pågått helt och hållet bakom hennes rygg och när hon uttryckt oro för A har hon fått diverse feta lögner som hon valt att tro på, eftersom alternativet vore alldeles för galet.

Hon var nyförlöst, svag, deprimerad och dessutom förstföderska. Man ska inte heller glömma att vården svek H. E hade behövt stöd från t ex BVC som hon också frågade om blåmärkena, men de kom ju också (!) med bortförklaringar. H var inlagd på sjukhus i tio dagar, förmodligen med revbensfrakturer överallt, utan att en enda läkare agerade - trots misstankar.

E valde ju till slut att tro att H kanske hade leukemi. Eftersom hon inte fick ihop det som skedde. Och om det hon säger stämmer så är det ju inte så konstigt. Vem kan tro att en snubbe som inför andra verkar vara hur gullig pappa som helst i själva verket gör hemska saker mot bebisen när ingen ser?

Jag skulle absolut inte ha agerat som E. Men jag är ju inte E. Om man får tro hennes berättelse så brydde hon sig mycket om sin dotter, samtidigt som det är solklart att hon inte räckte till som förälder.

Jag har ändå lite svårt att tro att hon på riktigt förstod vad som pågick. Det skulle göra henne till en fruktansvärt ond människa, och det är inte så hon framstår i förhören.

Ja, jag får uppfattningen att Erika inte är ond, men extremt skör och osäker. Jag tänkte på det där med fleecefilten. Hon hade fått reda på att fleece kan göra spädbarn överhettade och öka risk för psd, men hon kunde inte besluta själv om hon genast skulle ta av Hailey fleecen och därmed riskera att väcka henne eller om hon skulle vänta tills hon sovit klart och sedan lägga bort fleecen för alltid. Hon vågade liksom aldrig fatta egna beslut utan var helt beroende av Alexander i stort och smått. Jag tror att hon helt enkelt satte skygglappar på sig själv när sanningen var så otäck att hon inte kunde hantera den. Förnekelse är ofta det första steget när man står inför något outhärdligt svårt.
Citera
2017-07-07, 11:02
Medlem
Nu har vi inte sett domen än, men man måste säga att advokaterna gjort ett väldigt bra jobb.
Citera
2017-07-07, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Jag läste det också så, men tolkar det som att tingsrätten har beslutat att inte besluta att rättspsykiatrisk undersökning behövs. Ett sådant beslut (att inte fatta beslut om rättspsykiatrisk undersökning) har sin grund i att rätten troligen redan är klar över att fängelse inte kommer att utdömas. Då behövs ("har inte funnit skäl") inget beslut om fängelseförbud föreligger!

Det hindrar inte att de åtalade fälls för lindrigare brott än de rubricerade, men det följer som sagt inte fängelse som åklagaren yrkat.

Jag tycker fortfarande att det är av intresse att den grupp läkare som arbetar för att "Shaken baby syndrome" inte finns, har infört sådana krav inom barnsjukvården och rättsmedicin att helt outstanding diagnoser, utan att några som helst symtom talar för dessa diagnoser måste utredas för att inga osäkerheter ska föreligga om att föräldrar fälls oskyldiga. Uppsala-Olofsson menar att han "ser ett sjukt barn", medan alla de barnsjukvårdare olika kategorier från barnsköterskor, undersköterskor, barnsjuksköterskor, barnläkare, röntgenläkare etc ser vad? Om HA inte hade drabbats av den akuta blödningen under skallbenet utan endast av subduralhematomet så skulle hon kanske överlevt.

EL och HA undersöktes under graviditeten som alla andra kvinnor och foster. Det fanns inget särskilt avvikande och förlossningen förlöpte snabbt och komplikationsfritt. Det som följer är inte alls så särskilt ovanligt i nybildade familjer. Den här familjen är inte unik för någon MVC eller BVC. De bekymmer som finns för föräldrarnas ekonomi och sociala ställning är inte heller unika utan förekommer vid alla MVC och BVC. Barnmorskan på MVC och BVC-personalen (läkare och barnsjuksköterska) vet att kontakt med socialtjänsten är etablerad och att paret får försörjningsstöd. Medicinskt så är det okej från barnsjukvården, men man har självklart pejling på alla de tänkbara risker som finns för barnen i de här familjerna. De tio dagarna som inskriven på CSK är unikt, då de flesta nyblivna föräldrar inte behöver så mycket stöd. Men HA utvecklas väl! När hon sen då dör så måste det utredas om hon egentligen haft några mystiska ovanliga sjukdomar som lett till hennes död. De 20 revbensfrakturerna är verkligen unika. Hade hon kanske OI? Osteogenesis imperfecta.

Här är en länk till min google-sökning för "Bilder Osteogenesis Imperfecta". Där kan vem som helst se hur denna hemska sjukdom i västvärlden vanligen upptäcks vid ultraljudsscreeningen. Redan under fosterstadiet alltså. Ofta plågas fostren av smärtor redan i fosterlivet och de dör och aborteras. Men en del överlever och föds. De har redan vid födelsen deformerade lemmar och onormalt skelett. Det finns bilder för allt från aborterade (missfall) foster till vuxna människor med OI.

https://www.google.se/search?q=osteogenesis+imperfecta&tbm=isch&tbo=u&so urce=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjDyNHO2vbUAhVECZoKHWhcAf 0QsAQIVg&biw=1440&bih=776

Vad i den bildsamlingen, med väldigt sjuka foster och barn, är gemensamt för något av allt undersökt hos HA??

Jag kan inte för mitt liv förstå varför det finns läkare som tar till så långsökta förklaringar till Haileys skador? Vad är deras syfte? Varför vill man inte acceptera att spädbarnsmisshandel faktiskt förekommer? Det är betydligt vanligare än OI och EDS. Hur ska tingsrätten kunna göra en rättvis avvägning när de har tre medicinska experter som hävdar att Hailey blivit utsatt för våld och tre experter som bestämt hävdar att hon istället var sjuk. Skulle man fråga hela Sveriges läkarkår så skulle ju majoriteten komma till slutsatsen att Hailey blev misshandlad. Tingsrättens bild av de medicinska bevisen blir ju helt skev på detta sätt. Jag blir förbannad över hur orättvist "rättvisan" är. Är man insatt i medicinsk forskning så vet man ju att man måste se till helhetsbilden. En liten studie säger ingenting. Det finns tex ett fåtal läkare i världen som fortfarande anser att mässlingsvaccinet orsakar autism medan majoriteten av medicinsk exepertis hävdar motsatsen. Men hur skulle det se ut om man tog in Wakefield och hans två anhängare till rättsalen och sedan tre stycken av alla tusentals forskare som motbevisat Wakefields usla mässlingstudie. Det skulle ge en lika skev medicinsk bild som i Haileyfallet.
Citera
2017-07-07, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attityd
Ja,dom släpptes igår i väntan på dom,som kommer den 20:e

Pappans advokat;
http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/tingsratten-slapper-foraldrarna/

Okej..Men dom kan ändå få fängelse eller?
Citera
2017-07-07, 11:39
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Jag vet det där, men om man sätt bilden/bilderna i FUP, så undrar man såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in