Citat:
Ursprungligen postat av
Amazinglove
Det står "Tingsrätten har inte funnit skäl att besluta om rättspsykiatrisk undersökning."
Jag vet inte hur man lägger in bild så jag kan tyvärr inte lägga in bilden på pressmeddelandet jag har men nån kunnig borde ju kunna leta upp meddelandet och lägga in det!!
Jag läste det också så, men tolkar det som att tingsrätten har beslutat att inte besluta att rättspsykiatrisk undersökning behövs. Ett sådant beslut (att inte fatta beslut om rättspsykiatrisk undersökning) har sin grund i att rätten troligen redan är klar över att fängelse inte kommer att utdömas. Då behövs ("har inte funnit skäl") inget beslut om fängelseförbud föreligger!
Det hindrar inte att de åtalade fälls för lindrigare brott än de rubricerade, men det följer som sagt inte fängelse som åklagaren yrkat.
Jag tycker fortfarande att det är av intresse att den grupp läkare som arbetar för att "Shaken baby syndrome" inte finns, har infört sådana krav inom barnsjukvården och rättsmedicin att helt outstanding diagnoser, utan att några som helst symtom talar för dessa diagnoser måste utredas för att inga osäkerheter ska föreligga om att föräldrar fälls oskyldiga. Uppsala-Olofsson menar att han "ser ett sjukt barn", medan alla de barnsjukvårdare olika kategorier från barnsköterskor, undersköterskor, barnsjuksköterskor, barnläkare, röntgenläkare etc ser vad? Om HA inte hade drabbats av den akuta blödningen under skallbenet utan endast av subduralhematomet så skulle hon kanske överlevt.
EL och HA undersöktes under graviditeten som alla andra kvinnor och foster. Det fanns inget särskilt avvikande och förlossningen förlöpte snabbt och komplikationsfritt. Det som följer är inte alls så särskilt ovanligt i nybildade familjer. Den här familjen är inte unik för någon MVC eller BVC. De bekymmer som finns för föräldrarnas ekonomi och sociala ställning är inte heller unika utan förekommer vid alla MVC och BVC. Barnmorskan på MVC och BVC-personalen (läkare och barnsjuksköterska) vet att kontakt med socialtjänsten är etablerad och att paret får försörjningsstöd. Medicinskt så är det okej från barnsjukvården, men man har självklart pejling på alla de tänkbara risker som finns för barnen i de här familjerna. De tio dagarna som inskriven på CSK är unikt, då de flesta nyblivna föräldrar inte behöver så mycket stöd. Men HA utvecklas väl! När hon sen då dör så måste det utredas om hon egentligen haft några mystiska ovanliga sjukdomar som lett till hennes död. De 20 revbensfrakturerna är verkligen unika. Hade hon kanske OI? Osteogenesis imperfecta.
Här är en länk till min google-sökning för "Bilder Osteogenesis Imperfecta". Där kan vem som helst se hur denna hemska sjukdom i västvärlden vanligen upptäcks vid ultraljudsscreeningen. Redan under fosterstadiet alltså. Ofta plågas fostren av smärtor redan i fosterlivet och de dör och aborteras. Men en del överlever och föds. De har redan vid födelsen deformerade lemmar och onormalt skelett. Det finns bilder för allt från aborterade (missfall) foster till vuxna människor med OI.
https://www.google.se/search?q=osteogenesis+imperfecta&tbm=isch&tbo=u&so urce=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjDyNHO2vbUAhVECZoKHWhcAf 0QsAQIVg&biw=1440&bih=776
Vad i den bildsamlingen, med väldigt sjuka foster och barn, är gemensamt för något av allt undersökt hos HA??