2017-05-12, 16:07
Medlem
Intervju med Rickard L Sjöberg, docent i medicinsk psykologi, som kom med tipset som ledde till den uppmärksammade SVT-dokumentären om fallet Kevin.

Citat:
Rickard L Sjöberg var som sakkunnig involverad i resningsförfarandet för Thomas Quick, och det var i det efterspelet han kom att intressera sig för det misstänkta mordet på fyraårige Kevin i Arvika.

”Obehaglig känsla”

Anledningen: psykologen Sven Å Christianson, som hade en central roll i Quickutredningarna, var polisens rådgivare i utredningen som slutade med att två barn, 5 och 7 år, pekades ut för att ha dödat Kevin.

Ett utpekande som nu är kraftigt ifrågasatt.

– När jag började läsa om det fick jag snabbt en obehaglig känsla av att något var väldigt fel, säger Rickard L Sjöberg.

– Genom polisens egen information om fallet gick det att utläsa att man gjort ganska oortodoxa förhör med en femåring och en sjuåring.

Vad var det?

– Många och upprepade förhör med inställningen att man skulle få dem att erkänna. Ett av de kanske enskilt viktigaste fynden inom den tillämpande minnespsykologin, och framförallt rättspsykologin, är att små barn är mycket känsligare vittnen än äldre barn och vuxna. Man måste vara extremt försiktig med upprepade förhör om man ska kunna få fram användbara uppgifter.

Vad reagerade du på?

– Känner man till forskningsläget räcker det att veta att man pressat förskolebarn under många, långa och upprepade förhör att säga något de först inte velat säga för att man ska bli betänksam.

Enligt ditt sätt att se det betyder det barnen i slutändan säger ingenting?

– Ja, det kan man säga. Att på det här sättet där man hållit uppemot 15 förhör per barn och där barnen sätts under press och med mycket påverkan, det gör vittnesmålet värdelöst.

Polisens rapport

Något som verkligen fick honom att rygga tillbaka var en formulering i rapporten om Kevin-fallet, som polisens förundersökningsledare Rolf Sandberg skrev tillsammans med en journalist.

– Jag minns inte den exakta formuleringen, men det stod något i stil med att Christianson tittat på förhören med pojkarna och genom sin kunskap kunde se att barnen visste mer än de sa om själva gärningen. Christianson hade vid den här tidpunkten vad jag vet ingen egen erfarenhet av forskning om barnförhör. Den erfarenheten har däremot jag, och jag hade inte genom att titta på ett förhör kunna komma med ett sådant påstående.

http://nwt.se/arvika/2017/05/11/vittnesmalen-ar-vardelosa#cxrecs_s
Citera
2017-05-12, 16:09
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
//

Det kanske inte var så ytligt de lyckades ändå trots Rolfs utsago.

Man ska ha klart för sig att snutar av RS generation tyvärr ofta är väldigt fördomsfulla, fyrkantiga och nedlåtande av sig. Alla som inte lever perfekta liv i en villaidyll är enligt dem potentiella busar. Det finns gott om exempel på sådana resonemang från polisers sida genom åren.
Det är någon slags petit bourgeois syndrom från poliser som själva påfallande ofta kommer från arbetarklass, iaf i RS generation, klassförakt helt enkelt från dem som kommit en halv pinne upp på klasstegen.
Tycker det framgår klart i hans resonemang i den famösa beställningsrapporten från Nina Hjelmgren. Bara en sån sak som att påstå att "alla barn och föräldrar ljuger" säger en hel del om hans begränsade syn på livet.
Citera
2017-05-12, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Varje enskild händelse måste bedömas i sitt sammanhang. Jag kan inte se att det finns någonting som strider mot lagen i den här polisens yrkesutövning. Tjänstefel kan vara att man låser in en diabetiker utan tillsyn och han hittas död. Tjänstefel kan vara att kväva en person som man omhändertar. Tjänstefel är inte att förhöra en femåring femton gånger.

Tjänstefel kan även vara att förhöra en misstänkt utan närvaro av ett juridiskt ombud.
Citera
2017-05-12, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Ni som har uttryckt hat mot Christian och
Robin, skäms ni nu när det har visat sig
att de är oskyldiga?

Vart har det visat sig att de är oskyldiga? Har du läst förundersökningen så kan du ju berätta för oss?
Citera
2017-05-12, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Hur kan du ens uttala dig sådär när du inte har en aning. Du har sett en dokumentär av DJ.. men du kanske läst FUP och vet allt.. jisses vilken nivå.

Att ha sett en dokumentär gjord av DJ är inte så "bara". Vet du inte vem DJ är? Han har lång erfarenhet av att granska rättsfall och har haft tillgång till både FUP och videobanden med förhören. Dessutom har förundersökningen nu tagits upp på nytt. Tror du det hade gjorts utan anledning? Den välsedde advokaten Thomas Olsson har också uttalat sig. Du behöver inte vara orolig, killarna kommer friskrivas från alla misstankar i fallet. Under tiden sitter du och runkar till psykopat RS:s och psykopat SÅC:s lögner.
Citera
2017-05-12, 16:16
Medlem
Det säger ganska mycket om vilken typ av polis
Rolf Sandberg verkar vara att han under
förhöret avbryter Robin när han kliar sig på näsan.
Citera
2017-05-12, 16:16
Medlem
LeeVans avatar
Så här skrev AB om mordet på Kevin, Tisdag 3 November 1998.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9811/03/arvika.html

Med tanke på att bröderna hade alibi - borde då inte föräldrar, eller deras inbjudna vänner - kraftigt tillbakavisat det beskrivna händelseförloppet?

De ”flesta” föräldrar hade rimligtvis blivit skogstokiga, och med näbbar o klor tillbakavisat anklagelserna.
Citera
2017-05-12, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Att ha sett en dokumentär gjord av DJ är inte så "bara". Vet du inte vem DJ är? Han har lång erfarenhet av att granska rättsfall och har haft tillgång till både FUP och videobanden med förhören. Dessutom har förundersökningen nu tagits upp på nytt. Tror du det hade gjorts utan anledning? Den välsedde advokaten Thomas Olsson har också uttalat sig. Du behöver inte vara orolig, killarna kommer friskrivas från alla misstankar i fallet. Under tiden sitter du och runkar till psykopat RS:s och psykopat SÅC:s lögner.

Det verkar ju komma fram mer och mer detaljer som inte DJ tagit upp i sin dokumentär. Men det är väl för att inte folk ska börja tvivla på om det är pojkarna nu ändå och inte DJ vinner sitt stora journalistpris
Citera
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dale-Cooper
Om Christian samma eftermiddag som Kevin dödades ritade den påstådda teckningen av hur han och Robin dödade Kevin och pappan rev sönder den och slängde bort den – gör pappan inte då sig skyldig till skyddande av brottsling eftersom han faktiskt undanröjer bevis?
Fast han visste ju inte då att det begåtts något brott, så nej.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Så här skrev AB om mordet på Kevin, Tisdag 3 November 1998.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9811/03/arvika.html

Med tanke på att bröderna hade alibi - borde då inte föräldrar, eller deras inbjudna vänner - kraftigt tillbakavisat det beskrivna händelseförloppet?

De ”flesta” föräldrar hade rimligtvis blivit skogstokiga, och med näbbar o klor tillbakavisat anklagelserna.

Hur vet du att de inte blev "skogstokiga"? Tror du någon ville lyssna på dem när det redan var bestämt att de var skyldiga?
Citera
2017-05-12, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Knappast enligt den lag som fanns år 1998.

Vet inte, men Leif GW säger att sättet som förhöret gjordes med femåringen var olagligt även då, han kan förstås ha fel men... kanske handlar det mest om att Roffe pressar Robin att säga att hans bror var vid vattnet och gjorde något på Robin. Det är ju polisens egen idé.
Men det där vet ju andra bättre, jag skulle tro att det var förbjudet även 1998.
Senast redigerad av Butter200 2017-05-12 kl. 16:27.
Citera
2017-05-12, 16:27
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Jag föreslår ett studiebesök hos socialtjänsten och barnpsykiatrin
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Varför!? Jösses! Jag blir så provocerad av er dumhet att jag måste tydliggöra (med viss sarkasm) hur jävla korkat ert resonemang framstår. "Sagan om guldfisken och hamstern" är helt klart i klass med er "saga om seriemördarbebisar". Ingetdera har med varken verklighet eller vuxenlitteratur(deckare) att göra så att säga.

Jag föreslår att du gör ett besök i verkligheten. Det vore på tiden.
Har du sett del två i dokumentären om Kevin-fallet?
Videoinspelningarna med telingarna måste te sig som en oerhörd kontrast till din inbillade bebisgärningsmän-teori.
Var det chockartat att med egna ögon se hur så små barn beter sig i verkligheten?
Två helt normala småbarn förövrigt (inga utbrott eller våldstendenser ens i de mest pressande förhören), sjuåringen ville bara ha sin mamma...

Det som visades är verkligen skolboksexempel på hur småbarn resonerar och agerar utifrån sin omedelbara omgivning "här och nu".
"Kniven kan hugga i taket"-snacket från femåringen när han rastlöst flänger omkring på soffan och får taket i sikte, hur han vidare pekar ut flera olika pojkar i en skolkatalog för att sedan dra in brorsan i sagan...det är klockrena exempel på hur knoddar blandar ihop dagar/händelser/fantasi/verklighet.
Inte ens trovärdigt att femåringen bevittnat mordet, då hade han betett sig helt annorlunda.

Hur dessa poliser/förhörsledare ens lyckats fantisera ihop denna enfaldiga tramshistoria med värdigheten i behåll är för mig en gåta. Jag är både fascinerad och provocerad över faktumet.
Visst hade Roffe-snuten ådragit sig en hjärnskada i senare ålder men jag är rätt säker på att detta organ inte fungerade adekvat innan dess heller.

Det var uppenbarligen även tufft för 13-åringarna som blev pressade, tänk dig då hur knoddarna på fem och sju år kände sig. Vidrigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in