2017-05-12, 15:17
Medlem
SÅC säger i intervjun med TV4: "Jag går inte in de här förhören. Jag har ju varit inne i... i... Jag har tagit del av tio förhör ungefär i den här utredningen va, och några spaningsuppslag. Jag säger inte vad polisen ska göra i förhören i sig. Jag ska ge bakgrundsinformation till poliserna så att de kan agera på ett rättssäkert sätt utifrån vad forskningen visar. Och det kan aldrig vara fel".

Ändå ger Hjelmgren i Kevin-fallet flera exempel på hur SÅC var avgörande för utredningen och att polisen skulle rikta in sig på pojkarna. Han ska även ha "konfronterat" pappan och styvmamman.

Han tar rent av åt sig äran av att pojkarna ansågs skyldiga. "Om inte polisen tagit till sig den kliniska kunskapen från psykologerna, hade de inte löst fallet, utan det hade kunnat fortsätta vara en familjeangelägenhet", säger han till Hjelmgren (sid. 32).

Om SÅC endast sett tio förhör och fått några utvalda spaningsuppslag går det ställa sig frågande till hur insatt han egentligen är/var.
Citera
2017-05-12, 15:22
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkmatters
Kommer bara mata detta skogskreatur EN enda gång:

Du har många poäng har du i socialt arbete förstår jag (för tydlighets skull: som är det s.k. akademiska ämne som behandlar "sociala problem").
Sociala problem kallas det INTE om en överklasskärring har en depression. Om brödernas mamma hade det så heter det "trasiga förhållanden" - Social utsatthet - avsaknad av socialt kapital - klassfrågor. Cirkulera.

Det finns inget känt om sociala problem hos bröderna, som sagt - MINDRE sociala problem kan möjligtvis döljas i en håla som Arvika, men sällan har det hänt att folk har allvarliga problem och inte 99% av staden känner till det. Därför uttalar jag mig bara om det jag vet, och jag svarar på en direkt fråga från Jumping Jack. Så gå och trolla nån annanstans, tack.

Bröderna bodde hos pappa, trots att mammor via outtalad regel fick barnen på den tiden om inget särskilt förelåg, det brukar finnas anledningar till sånt, men eftersom de bodde hos pappan så är det inte i deras omedelbara miljö, och det är INTE känt om det var pga problem med mamman - det KAN ha varit ett progressivt val, även om jag inte satsar mina pengar på det. Men vi vet inget.

Styvmamman är säkert lite "skör" som det så fint skrivits (omskrivning för minimalt socialt kapital och hade inte kallats för "socialt problem" om det inte gällde lägre arbetarklass. Förmodligen gastar Rolf om detta pga psykakut-episoden - men bara hennes försynta uttryck kan väl räcka), men det är Som Sagt inte känt att pappan och styvmamman brast i föräldraskap öht, eller att styvmamman är känd för några "sociala problem" på stan. Mer går inte att utveckla, i fråga om vad Arvika i gemen känner till.
Punkt slut.

Här är intressanta synpunkter också.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=6695148
Citera
2017-05-12, 15:22
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Vi får hoppas att källan till uppgifterna om den påstådda teckningen och de blöta kläderna framkommer i del tre. Allra helst förstås att FUP kommer ut.
Inklusive banden med de inspelade förhören, eller hur. Precis det SÅC föreslår.
Citera
2017-05-12, 15:23
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkmatters
Kommer bara mata detta skogskreatur EN enda gång:

Du har många poäng har du i socialt arbete förstår jag (för tydlighets skull: som är det s.k. akademiska ämne som behandlar "sociala problem").
Sociala problem kallas det INTE om en överklasskärring har en depression. Om brödernas mamma hade det så heter det "trasiga förhållanden" - Social utsatthet - avsaknad av socialt kapital - klassfrågor. Cirkulera.

Det finns inget känt om sociala problem hos bröderna, som sagt - MINDRE sociala problem kan möjligtvis döljas i en håla som Arvika, men sällan har det hänt att folk har allvarliga problem och inte 99% av staden känner till det. Därför uttalar jag mig bara om det jag vet, och jag svarar på en direkt fråga från Jumping Jack. Så gå och trolla nån annanstans, tack.

Bröderna bodde hos pappa, trots att mammor via outtalad regel fick barnen på den tiden om inget särskilt förelåg, det brukar finnas anledningar till sånt, men eftersom de bodde hos pappan så är det inte i deras omedelbara miljö, och det är INTE känt om det var pga problem med mamman - det KAN ha varit ett progressivt val, även om jag inte satsar mina pengar på det. Men vi vet inget.

Styvmamman är säkert lite "skör" som det så fint skrivits (omskrivning för minimalt socialt kapital och hade inte kallats för "socialt problem" om det inte gällde lägre arbetarklass. Förmodligen gastar Rolf om detta pga psykakut-episoden - men bara hennes försynta uttryck kan väl räcka), men det är Som Sagt inte känt att pappan och styvmamman brast i föräldraskap öht, eller att styvmamman är känd för några "sociala problem" på stan. Mer går inte att utveckla, i fråga om vad Arvika i gemen känner till.
Punkt slut.
Vilket snömos. Någonstans ifrån kommer uppgiften att familjen hade sociala problem. Att du bor i Arvika förändrar inte den saken.
Citera
2017-05-12, 15:25
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Det är inte förbjudet att göra dåliga polisutredningar. Dom flesta har ingen aning om vad tjänstefel är för något.

Var har jag skrivit att det är förbjudet att göra dåliga polisutredningar? Du verkar själv dessutom inte vara insatt i vad tjänstefel är för något. Flera av åtgärderna som vidtogs i utredningen kan mycket väl vara tjänstefel men det får vi inte reda på nu eftersom det isf är preskriberat.
Citera
2017-05-12, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Vilket snömos. Någonstans ifrån kommer uppgiften att familjen hade sociala problem. Att du bor i Arvika förändrar inte den saken.

I redogörelsen Kevin-fallet står det: "Både pappan och styvmamman är sköra personer som kommer från trasiga bakgrunder. De har behövt kämpa för att skapa en dräglig tillvaro och ytligt sett lyckats med det. Båda hade arbete och pappan även kommunalt förtroendeuppdrag, han tog även sitt samhällsansvar genom att bland annat fungera som nattvandrare i bostadsområdet" (sid. 44)
Citera
2017-05-12, 15:29
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
I redogörelsen Kevin-fallet står det: "Både pappan och styvmamman är sköra personer som kommer från trasiga bakgrunder. De har behövt kämpa för att skapa en dräglig tillvaro och ytligt sett lyckats med det. Båda hade arbete och pappan även kommunalt förtroendeuppdrag, han tog även sitt samhällsansvar genom att bland annat fungera som nattvandrare i bostadsområdet" (sid. 44)
Ja, det där tyder ju inte i sig på några sociala problem. Svårt att se någon relevans i uppgiften över huvud taget. Är det allt verkligen?
Citera
2017-05-12, 15:31
Medlem
12-årig pojke erkände: Var med när Kevin mördades

Återigen, det hade varit intressant att få veta hur den 12-åring som erkände delaktighet i mordet på Kevin kom att avföras från utredningen.

http://www.expressen.se/gt/12-arig-pojke-erkande-var-med-nar-kevin-mordades/
Citera
2017-05-12, 15:32
Medlem
Det finns en teckning hos polisen som pappan ritade, som skulle vara som den sonen ritat.
Citera
2017-05-12, 15:33
Medlem
thedarkmatterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Här är intressanta synpunkter också.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=6695148

Hm, roligt att P4 Värmland försökt nå "polismannen" upprepade gånger utan resultat... Mr "mediakåtast
i Västsverige" har kanske fullt nu då i sin "klipp-pärm" Kanske ska sponsra honom med en ny, med tanke på att det aldrig har funnits så starka skäl för karlen att visa upp sig som nu. Annars är han inte nödbedd precis...
Citera
2017-05-12, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manu79
Är det karma som letat upp Rolf Sandberg och gjort honom till den grönsak han är idag? Jag tänker på bilolyckan som han har varit med om. Värre blir det för dig Roffe, detta är bara början, din trovärdighet och alla dina år som polis är som bortblåst och kvar står du som den största och mest inkompetenta polis som lyckades rasera en hel utredning och förstöra livet för två barn. Dessutom lyckades mördaren komma undan. Bra jobbat!

Hur kan du ens uttala dig sådär när du inte har en aning. Du har sett en dokumentär av DJ.. men du kanske läst FUP och vet allt.. jisses vilken nivå.
Citera
2017-05-12, 15:38
Medlem
thedarkmatterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
12-årig pojke erkände: Var med när Kevin mördades

Återigen, det hade varit intressant att få veta hur den 12-åring som erkände delaktighet i mordet på Kevin kom att avföras från utredningen.

http://www.expressen.se/gt/12-arig-pojke-erkande-var-med-nar-kevin-mordades/

Hur kan detta inte varit omskrivet då det begav sig? För det minns i alla fall inte jag något om. Vad hände här, borde varit en enklare boll för Sandberg att gå på??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in