2017-05-12, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Här är svaret på denna viktiga fråga:

Vattnet är innanför atmosfären, som roterar med jorden.
Gravitationen drar både vattnet och atmosfären mot jordens centrum.
Prova att gå omkring i ett flygplan, utan att känna av planets hastighet (när hastigheten är konstant).

Ja, det är en viktig fråga, som ni aldrig har kunnat besvara med mer än att gravitation drar i allt möjligt. Gravitation drar i allt utom det som påverkas av corioliseffekten. Vad är det som drar? Magi?
Citera
2017-05-12, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gason
Timvisaren menade du säkert. Vilket gör det hela "jorden roterar snabbt" ganska larvigt.

Den som äger en jordglob, eller vilken lite större boll som helst, kan roa sig med att försöka snurra den med en jämn hastighet lika fort som jorden roterar. Det kommer inte vara lätt.

Och hur fort hade spetsen på timvisaren rört sig om den hade sträckt sig halvvägs det officiella avståndet månen?
Citera
2017-05-12, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ja jag menade timvisaren såklart
Och visst är det larvigt med allt snack om jordens stora hastighet, vinkelhastigheten är ju väldigt låg (hälften av timvisarens) och det är enbart den som ger upphov till centrifugalkraften.

Men plattjordarna kan ju testa att centrifugera tvätten i en centrifug som snurrar 1 varv per dygn för att kolla hur torr deras tvätt blir.

Edit: Tvättmaskinscentrifugen snurrar 1000 varv per minut, dvs 3600000 gånger så snabbt som jorden. Trots detta så är tvätten blöt när den har centrifugerat klart.

Jag vet vad du menar. Du försöker bortförklara det faktum att din jordglob roterar med överljudsfart vid ekvatorn. Hoppas att ingen köper dina vilseledande bortförklaringar. Om man står i karusellens mitt eller center, har man då samma rotationshastighet som de som sitter på sina trähästar vid karusellens kant, är centrifugalkraftens påverkan samma?
Citera
2017-05-12, 13:02
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Ja, det är en viktig fråga, som ni aldrig har kunnat besvara med mer än att gravitation drar i allt möjligt. Gravitation drar i allt utom det som påverkas av corioliseffekten. Vad är det som drar? Magi?
Nej snarare fysik. Förklara gärna vad som skulle dra ner föremål på plattjorden utan gravitation. Där kan man verkligen prata om hockuspockus.
Citat:
Jag vet vad du menar. Du försöker bortförklara det faktum att din jordglob roterar med överljudsfart vid ekvatorn. Hoppas att ingen köper dina vilseledande bortförklaringar. Om man står i karusellens mitt eller center, har man då samma rotationshastighet som de som sitter på sina trähästar vid karusellens kant, är centrifugalkraftens påverkan samma?
Att jordytan roterar med överljudsfart har inte särskilt stor betydelse eftersom luften åker med i ungefär samma fart. Är först när hastighetsskillnaden mellan marken och luften överstiger ljudets hastighet som man skulle få problem med ljudvallen.Självklart så blir det större centrifugalkraft vid jordytan än om du skulle stå i jordens medelpunkt men centrifugalkraften blir ändå lägre än gravitationen vilket bör ge något lägre gravitation men knappast på en nivå man egentligen märker. Hur stor centrifugalkraften blir är ju dock lätt att räkna ut för en matematiker om man lägger in jordens radie, rotationshastighet osv. Hade jorden haft en centrifugalkraft som är större en gravitationen så hade jorden knappast kunnat bildas. Jorden skulle då mycket snabbt ha kastat ifrån sig all materia.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-05-12 kl. 13:15.
Citera
2017-05-12, 13:29
Medlem
madtops avatar
Citat:

Jag försöker inte bortförklara något, jag förklarar hur fysik fungerar.

Och ja, du har självklart samma vinkelhastighet (rotationshastighet) oavsett var i karusellen du är. Jorden roterar med 7.3*10^-5 rad/sec (1 varv/24h) alldeles oavsett hur långt från centrum du är.

Ska vi sätta siffror på det hela så är centrifugalkraften vid jordens yta massan*0,008 N.
Att jämföra med gravitationen som vid jordens yta är massan*9,8 N.

Gravitationen är med andra ord 1200 gånger så stor som centrifugalkraften eller uttryckt på ett annat sätt: centrifugalkraften är så liten så att den är försumbar.

Men allt det här vet vi. Vad vi däremot inte vet är hur det fungerar på den platta jorden.
Vad är det för kraft som drar saker nedåt på den platta jorden?
Senast redigerad av madtop 2017-05-12 kl. 13:43.
Citera
2017-05-12, 16:03
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej, det beror på att luft, exempelvis, inte ett fast objekt.
Du känner säkert till att det kan finns strömmar i vätskor och gaser.
Citera
2017-05-12, 16:55
Medlem
madtops avatar
Citat:

Att det är något som "drar" är ställt utom allt rimligt tvivel. Vi vet att saker faller mot jorden och vi vet att det behövs något som "drar" för att saker ska förflytta sig.

Inom vetenskapen kallas detta "något" för tyngdkraft och vi har empiriskt bevisat att teorin stämmer med verkligheten. Vi kan räkna ut hur snabbt och åt vilket håll droppen faller och vi kan bevisa att detta stämmer med hjälp av empiri.

Vad vi däremot helt saknar är förklaringar hur detta fungerar på den platta jorden. Hur förklarar du att droppen accelererar med 9,8 m/s^2 nedåt? Visa hur du teoretisk räknar ut droppens fall och riktning. Kan du inte detta så betyder det att du inte har en vetenskaplig teori utan att det bara handlar om flummigt svammel utan substantiell grund.

Alternativt kan du försöka falsifiera gällande vetenskapliga teori. Men om du inte lyckas med detta så vet vi att du bara svamlar.

Upp till bevis och sluta svamla!
Senast redigerad av madtop 2017-05-12 kl. 17:00.
Citera
2017-05-12, 17:03
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej, det är inte samma, men skillnade är väldigt liten (0,3% har jag för mig), men tillräckligt stor för att precisionsvågar kalibreras efter latitud. Det bevisar att jorden inte är platt.
Citera
2017-05-12, 19:24
Medlem
Citat:

Så gravitation finns inte, men släktingen magnetism tror du på?

Eftersom det är rundgång på gravitationsfrågan så kan du väl svara på lite enklare frågor:

Var bor kejsarpingvinerna?

Vad händer med atmosfären vid kanten, är den lika tjock ända ut?

Hur bildades jorden?

Hur tjock är jordskivan?

Vad finns på undersidan?

Om något lossnar på undersidan, åt vilket håll faller biten då?

Vad händer om jag lyckas ta mig till kanten och råkar trampa utanför, åt vilket håll faller jag?

Hur uppstår jordbävningar?

Och så det där med lava?

Varför är det is på nordpolen och sydkanten?

Som vanligt kommer inget av detta att besvaras.
Citera
2017-05-12, 23:03
Bannlyst
Till alla "flat brains" läs detta och vakna på riktigt!

Var inte så naiva för helvete, kan ni fatta att det finns folk som vill tjäna pengar på att luras?? Hur svårt är det att förstå era idioter???

Tänk så här....

Titta runtomkring dig, på tekniken, på designen, på användningsområdet, på mediciner, på transport, logistik, ledarskap, och alla bossar som styr wall street och liknande finanscentrum.

Nu tänk, vem är DU? Och DU VET att jorden är platt! eller är du bara ännu en gång ett offer av smarta människors marknadsföring? Gissa vilket är du!!

Vakna upp på riktigt dumskallar!
Citera
2017-05-13, 00:13
Moderator
Citat:
Och hur fort hade spetsen på timvisaren rört sig om den hade sträckt sig halvvägs det officiella avståndet månen?
Precis lika fort, om du anger hastigheten i relevant enhet. Dvs vinkelhastighet
Citera
2017-05-14, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej snarare fysik. Förklara gärna vad som skulle dra ner föremål på plattjorden utan gravitation. Där kan man verkligen prata om hockuspockus.
Att jordytan roterar med överljudsfart har inte särskilt stor betydelse eftersom luften åker med i ungefär samma fart. Är först när hastighetsskillnaden mellan marken och luften överstiger ljudets hastighet som man skulle få problem med ljudvallen.Självklart så blir det större centrifugalkraft vid jordytan än om du skulle stå i jordens medelpunkt men centrifugalkraften blir ändå lägre än gravitationen vilket bör ge något lägre gravitation men knappast på en nivå man egentligen märker. Hur stor centrifugalkraften blir är ju dock lätt att räkna ut för en matematiker om man lägger in jordens radie, rotationshastighet osv. Hade jorden haft en centrifugalkraft som är större en gravitationen så hade jorden knappast kunnat bildas. Jorden skulle då mycket snabbt ha kastat ifrån sig all materia.

Visst har rotationshastigheten betydelse! Det är anledningen till att man försöker bortförklara det med abstrakt matematisk trams. Håller med din sista menig, utan den magiska kraften gravitation så funkar inte globen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in