2017-05-14, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jag försöker inte bortförklara något, jag förklarar hur fysik fungerar.

Och ja, du har självklart samma vinkelhastighet (rotationshastighet) oavsett var i karusellen du är. Jorden roterar med 7.3*10^-5 rad/sec (1 varv/24h) alldeles oavsett hur långt från centrum du är.

Ska vi sätta siffror på det hela så är centrifugalkraften vid jordens yta massan*0,008 N.
Att jämföra med gravitationen som vid jordens yta är massan*9,8 N.

Gravitationen är med andra ord 1200 gånger så stor som centrifugalkraften eller uttryckt på ett annat sätt: centrifugalkraften är så liten så att den är försumbar.

Men allt det här vet vi. Vad vi däremot inte vet är hur det fungerar på den platta jorden.
Vad är det för kraft som drar saker nedåt på den platta jorden?

Så, om jag har förstått ditt resonemang rätt så är det helt utan betydelse, om man befinner sig 500 meter eller 5 meter från mittpunkten, på en tänkt karusell, med en diameter på 1000 meter. Rotationshastigheten är samma enligt dig och din vetenskap. Kan du förklara hur det funkar i verkligheten?

Det finns ingen kraft som drar på en platt jord, i motsats till en snurrande glob så behövs det inga magiska krafter för att det skall funka. På en platt jord så måste allt komma upp först innan de kan falla.
Citera
2017-05-14, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Så gravitation finns inte, men släktingen magnetism tror du på?

Eftersom det är rundgång på gravitationsfrågan så kan du väl svara på lite enklare frågor:

Var bor kejsarpingvinerna?

Vad händer med atmosfären vid kanten, är den lika tjock ända ut?

Hur bildades jorden?

Hur tjock är jordskivan?

Om något lossnar på undersidan, åt vilket håll faller biten då?

Vad händer om jag lyckas ta mig till kanten och råkar trampa utanför, åt vilket håll faller jag?

Hur uppstår jordbävningar?

Och så det där med lava?

Varför är det is på nordpolen och sydkanten?

Som vanligt kommer inget av detta att besvaras.

Har ett antal gånger svarat på frågor hur jag tror att saker och ting hänger ihop på vår platta jord.
Citera
2017-05-14, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gason
Precis lika fort, om du anger hastigheten i relevant enhet. Dvs vinkelhastighet

Lek med tanken att du befinner dig på nordpolen och du håller en linjal som har samma längd som jordglobens radie från globens center. Du håller linjalen i 90 graders vinkel i förhållande till kroppen som roterar ett varv på ett dygn. Om du nu anser att linjalens båda ändar har samma rotationshastighet så bör du nog förklara hur du tänker.
Citera
2017-05-14, 16:54
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Visst har rotationshastigheten betydelse! Det är anledningen till att man försöker bortförklara det med abstrakt matematisk trams. Håller med din sista menig, utan den magiska kraften gravitation så funkar inte globen.
Gravitationen har inget med magi att göra utan gravitationen är en fysisk kraft. Utan gravitationen så skulle det definitivt inte funka på din hypotetiska pannkaka till jord heller. Även där behövs något som drar. Annars skulle inget falla. Att hävda att densiteten får saker att falla är som att ange sin vikt i kilometer per timme. Densiteten har ingen riktning och stenen som man släpper skulle inte veta vad som är upp och vad som är ner.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-05-14 kl. 16:57.
Citera
2017-05-14, 16:57
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Det finns ingen kraft som drar på en platt jord, i motsats till en snurrande glob så behövs det inga magiska krafter för att det skall funka. På en platt jord så måste allt komma upp först innan de kan falla.

Eftersom Månen bevisligen är en snurrande glob så existerar verkligen den "magiska" kraft vi kallar gravitation. Hur förklarar ni plattskallar detta faktum?
Citera
2017-05-14, 17:14
Medlem
Citat:
Har ett antal gånger svarat på frågor hur jag tror att saker och ting hänger ihop på vår platta jord.

Jag kan inte se att du svarat på någon av dessa frågor.

Som jag skrev, du kommer inte att svara, bara svammel och undanflykter.
Citera
2017-05-14, 18:21
Moderator
Citat:
Lek med tanken att du befinner dig på nordpolen och du håller en linjal som har samma längd som jordglobens radie från globens center. Du håller linjalen i 90 graders vinkel i förhållande till kroppen som roterar ett varv på ett dygn. Om du nu anser att linjalens båda ändar har samma rotationshastighet så bör du nog förklara hur du tänker.
Som sagt, jag tänker i termer som vinkelhastighet. Båda ändarna av linjalen roterar med hastigheten 360 grader per dygn. Vill du hålla dig till härledda SI enheter så fick du hastigheten av madtop för ett par dagar sedan, nämligen 7.3*10^-5 rad/s.

Att ange en rotationshastighet enbart med enheter som km/h säger ingenting relevant alls.

Om föremålet som roterar är lika stor som jorden blir centrifugalkraften liten trots den höga hastigheten. Om föremålet har tusen gånger mindre omkrets måste den rotera med 1000 gånger högre vinkelhastighet för att nå samma hastighet mätt i km/h på ytan. Vilket klot får den högsta centrifugalkraften på ytan tror du?
Citera
2017-05-14, 18:36
Medlem
madtops avatar
Citat:

Nej det har du verkligen inte.

Du kan inte ens förklara något så enkelt som varför vi hittar på jorden trots att det enligt dig inte finns några riktiga kartor. Du och hela plattjordsidén är ett stort skämt.
Citera
2017-05-14, 18:45
Medlem
madtops avatar
Citat:
Så, om jag har förstått ditt resonemang rätt så är det helt utan betydelse, om man befinner sig 500 meter eller 5 meter från mittpunkten, på en tänkt karusell, med en diameter på 1000 meter. Rotationshastigheten är samma enligt dig och din vetenskap. Kan du förklara hur det funkar i verkligheten?

Ja självklart är rotationshastigheten 1 varv per dygn oavsett hur långt från centrum du befinner dig. Och det borde till och med du begripa: det tar timvisaren 12 timmar att förflytta sig ett varv - och detta oavsett var på timvisaren du tittar.

Rotationshastighet (vinkelhastighet) är ett mått på hur snabbt något snurrar. En centrifug snurrar 1000 varv per minut - jorden snurrar 0,0007 varv per minut. Jorden står i praktiken still.

Citat:

Men ditt jävla pucko - vi är alla överens om att saker faller.
Men frågan är varför saker faller och i vilken riktning saker faller.

Newtons 2:a rörelselag säger att det behövs en kraft för att accelerera föremål: F=m*a
Vilket kraft är det som får saker att falla?

Att om och om igen hävda "att saker faller" som på förklaring på varför saker faller visar med all tydlighet att du inte har någon som helst aning.
Senast redigerad av madtop 2017-05-14 kl. 18:54.
Citera
2017-05-14, 19:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ja självklart är rotationshastigheten 1 varv per dygn oavsett hur långt från centrum du befinner dig. Och det borde till och med du begripa: det tar timvisaren 12 timmar att förflytta sig ett varv - och detta oavsett var på timvisaren du tittar.

Rotationshastighet (vinkelhastighet) är ett mått på hur snabbt något snurrar. En centrifug snurrar 1000 varv per minut - jorden snurrar 0,0007 varv per minut. Jorden står i praktiken still.
Självklart påverkar även föremålets storlek också hur stor centrifugalkraften blir för du kan ju knappast hävda att du känner lika stor centrifugalkraft om du står i centrum av en karusell jämfört med om du står längst ut på kanten och det motverkar också gravitationen något så att t ex ett pendelur perfekt inställt i Stockholm skulle gå något för sakta i Nairobi om du inte justerar om det. Dock är det ganska liten skillnad så du skulle knappast se någon skillnad på din badrumsvåg om du vägde dig i Nairobi i stället för Stockholm.
Gravitationen är så mycket starkare än centrifugalkraften. Hur mycket centrifugalkraft det blir går dock att räkna ut så det är ingenting som går att dölja.
Citera
2017-05-14, 20:30
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Självklart påverkar även föremålets storlek också hur stor centrifugalkraften blir för du kan ju knappast hävda att du känner lika stor centrifugalkraft om du står i centrum av en karusell jämfört med om du står längst ut på kanten och det motverkar också gravitationen något så att t ex ett pendelur perfekt inställt i Stockholm skulle gå något för sakta i Nairobi om du inte justerar om det. Dock är det ganska liten skillnad så du skulle knappast se någon skillnad på din badrumsvåg om du vägde dig i Nairobi i stället för Stockholm.
Gravitationen är så mycket starkare än centrifugalkraften. Hur mycket centrifugalkraft det blir går dock att räkna ut så det är ingenting som går att dölja.

Ja, centrifugalkraften är proportionell mot radien. Och centrifugalkraften är även proportionell mot kvadraten på vinkelhastigheten. Och eftersom jordens vinkelhastighet är väldigt låg blir även centrifugalkraften väldigt låg.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968

Jag har redan räknat ut detta. Gravitationen, som på FE kallas "nedkraften", är 1200 gånger så stor som centrifugalkraften vid jordens yta. Om vi vill göra en liknelse så handlar det om att vi har en (1) gummisnodd som drar vattendroppen utåt och 1200 gummisnoddar som drar droppen mot jorden. Vilket väldigt väl förklarar varför droppen inte kastas ut i rymden - 1200 gummisnoddar är starkare än 1 gummisnodd.
(FB) Flat Earth--Jorden är platt
Citera
2017-05-14, 21:16
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Om man puttar något (en curlingsten på is, till exempel) till höger, varför åker den inte tillbaka till vänster? Hur kommer det sig att objekt bara åker tillbaka nedåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in