2017-05-12, 11:41
Medlem
Jaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuprasWestCoast
Högre sportsliga ambitioner?
Klubben har som mål att komma top 4 och utmana storstadsklubbarna. Du tycker inte det låter rimligt?

Om det är målsättningen så absolut. Men den har man väl knappast uppfyllt de senaste säsongerna?
Citera
2017-05-12, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaxxx
Solid defensiv. Skapar inte massa men tillräckligt för att vinna on man har bra avslutare. Vilket man såg i höstas. AIK är ett 1-0 lag inte ett Barcelona.
Jag köper inte det där. De har ju ett spelsystem som skapar ett väldigt krampaktigt spel och som verkligen inte fungerar. Att jämföra med i höstas är väldigt svårt eftersom de hade helt andra spelare då. Nu tragglar det på med ett spelsystem som inte är anpassat efter verkligheten. Ren idioti i mina ögon, men skönt för oss motståndarsupportar. Vem som helst hade sett stabila ut defensivt med fem backar av hög allsvensk klass i en backlinje, men det betyder inte att spelsystemet fungerar när man är så otroligt lättlästa framåt.
Senast redigerad av riquelme 2017-05-12 kl. 11:49.
Citera
2017-05-12, 11:59
Medlem
Jaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Jag köper inte det där. De har ju ett spelsystem som skapar ett väldigt krampaktigt spel och som verkligen inte fungerar. Att jämföra med i höstas är väldigt svårt eftersom de hade helt andra spelare då. Nu tragglar det på med ett spelsystem som inte är anpassat efter verkligheten. Ren idioti i mina ögon, men skönt för oss motståndarsupportar. Vem som helst hade sett stabila ut defensivt med fem backar av hög allsvensk klass i en backlinje, men det betyder inte att spelsystemet fungerar när man är så otroligt lättlästa framåt.

Jag tyckte AIK var imponerande i höstas, med samma system. Sen dess har man bytt ner sig spelarmässigt offensivt.
Men kan hålla med om att det sett krampaktigt ut iår. Men skyller på spelarna inte systemet.
Citera
2017-05-12, 12:08
Medlem
Astrorbits avatar
Vilken typ av försvarspel är vanligt i allsvenska klubbar? och vad föredrar ni? zonförsvar, markeringsförsvar?
Citera
2017-05-12, 12:23
Medlem
Citat:
Jag tyckte AIK var imponerande i höstas, med samma system. Sen dess har man bytt ner sig spelarmässigt offensivt.
Men kan hålla med om att det sett krampaktigt ut iår. Men skyller på spelarna inte systemet.
Kan ett system vara bra om man inte har materialet för det?
Citera
2017-05-12, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalesmale
Systemet i sig är det ju inget fel på. Snarare sportchefen som misslyckas att kontraktera rätt spelartyper samt tränaren som försöker sig på något man bevisligen inte klarar av.

Tycker att AIK agerat märkligt i vinterfönstret. Man sitter på 4 snarlika anfallare där ingen har sin styrka i djuppled. Vänsterbackarna är antingen Stipe som är helt under isen eller Korv-Nisse som är keff framåt. Varför skeppare man Kpozo? Mittbackarna och det centrala mittfältet är däremot stabila.
Citera
2017-05-12, 12:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av a.e.g
TRist, vad tror du om Elfsborg? Jag tror att de kommer falla tillbaks till ett mittenlag i Allsvenskan för att senare kanske åka ut.

Tiden där lag som Elfsborg kunde utmana är slut och det är bra för Allsvenskan.

Hjärtliga hälsningar.
a.e.g med personal.

Så illa tror jag inte det kommer att gå. Men ett stabilt mittenlag som sticker upp här och där. Publiken verkar ha tröttnat och jag tror tyvärr att de nått taket för hur mycket man kan expandera som en klubb i Borås. Dock ska sägas att jag tycker de gjort det enormt bra och låg i bräschen när det kommer till arenabiten trots att de valde att köra på plastamöget. De har dessutom en för bra ungdomsverksamhet för att gå under.

Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det finns uppenbarligen alltid nån som har det värre...
Deras publik har ju försvunnit i mångt och mycket med. Det känns som Elfsborg är ett av alla dessa lag som nåt år kan vara med däruppe (Kalmar, Halmstad, Örebro etc) men att Ellos klarat sig kvar däruppe betydligt längre.
Var allt en enda stor "Anders Svensson"-boost?

Jag tror att folket som jobbar där är jäkligt bra. Sportchefen Andreasson och deras ordförande verkar ha bra koll på läget. Men det är precis som du säger, man har inte tillräckligt stort publikunderlag att jobba med helt enkelt. Man hänger med ett bra tag medan det går bra och när framgångarna uteblir så blir det svårare. Man "fuskar" redan med publiksiffrorna och man försöker locka tillbaka publiken med massa erbjudanden. Inget fel i att man gör det men det visar samtidigt att något inte är okej, vilket är synd då jag tycker Elfsborg står för en fin fotboll.

Sedan kan man även fråga sig hur vettig den "CL-satsningen" de gjorde sist de vann Allsvenskan. Man har väl aldrig återhämtat sig riktigt efter den. Det är först i år de "spetsat" laget med Dyer och Karlsson.
Citera
2017-05-12, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Systemet i sig är det ju inget fel på. Snarare sportchefen som misslyckas att kontraktera rätt spelartyper samt tränaren som försöker sig på något man bevisligen inte klarar av.

Tycker att AIK agerat märkligt i vinterfönstret. Man sitter på 4 snarlika anfallare där ingen har sin styrka i djuppled. Vänsterbackarna är antingen Stipe som är helt under isen eller Korv-Nisse som är keff framåt. Varför skeppare man Kpozo? Mittbackarna och det centrala mittfältet är däremot stabila.
Jo men man kan ju inte säga att spelsystemet är fungerande när det inte fungerar. Isf kan man ju dra slutsatsen att 3-5-2 alltid är ett fungerande spelsystem.
Citera
2017-05-12, 12:49
Medlem
SuprasWestCoasts avatar
Citat:
Om det är målsättningen så absolut. Men den har man väl knappast uppfyllt de senaste säsongerna?

Man kom femma förra året, två poäng bakom blåvitt.
Man kom fyra 2015
Man kom fyra 2014

Kommer Samuel Holmen hem i sommar är Elfsborg med och slåss om Europa-platser även iår med tanke på hur lite poäng som skiljer lagen under Malmö.

Som någon nämnde över, Elfsborgs ungdomsakademi och organisation med Bosse bank kommer hålla dem konkurrenskraftiga lång tid framöver tror jag.
Citera
2017-05-12, 12:49
Medlem
Jaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalesmale

Givetvis har du en poäng och naturligtvis borde man anpassa taktiken till laget. Men i ansvarsfrågan skyller jag i Gnaget mer på värvningsansvarig än tränare.
Citera
2017-05-12, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Jo men man kan ju inte säga att spelsystemet är fungerande när det inte fungerar. Isf kan man ju dra slutsatsen att 3-5-2 alltid är ett fungerande spelsystem.
Vad gaggar ni skåningar om egentligen? Nej det funkar inte för AIK våren 2017 med spelarmaterialet de förfogar över. Är det då fel på systemet i sig eller är Rickard Norling en idiot som inte inser att det är läge att satsa på något annat?
Citera
2017-05-12, 12:57
Medlem
Jaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuprasWestCoast
Man kom femma förra året, två poäng bakom blåvitt.
Man kom fyra 2015
Man kom fyra 2014

Kommer Samuel Holmen hem i sommar är Elfsborg med och slåss om Europa-platser även iår med tanke på hur lite poäng som skiljer lagen under Malmö.

Som någon nämnde över, Elfsborgs ungdomsakademi och organisation med Bosse bank kommer hålla dem konkurrenskraftiga lång tid framöver tror jag.

Ok känns som ni kommit längre ner i tabellen än 4 senaste åren.Märklig målsättning med top 4 ändå. Borde inte europaspel vara rimligare. Då 4e platsen just ofta inte ger någonting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in