Citat:
Ursprungligen postat av
Kranskommun
Jag blir så fascinerad över hur många som anser att pojkarna borde minnas. Det finns otaliga exempel på hur vuxna inte kan skilja på vad som har hänt och vad andra har hävdat har hänt. Här finns ett par exempel. Tex fick studenter höra sina föräldrar berätta fyra händelser från deras barndom varvid en var falsk. Vid nästa tillfälle hade studenterna lagt till egna detaljer kring den falska händelsen. För barn är det naturligtvis oerhört att skilja på egna upplevelser och andras påståenden.
http://www.cnn.com/2013/05/18/health/lifeswork-loftus-memory-malleability/index.html
Ja, jag slås också av alla såna kommentarer.
Minnet är väldigt, väldig komplext och speciellt för ett så litet barn. En sak som fascinerade mig från min barndom var ett minne som min bror hade, han måste ha återberättat det för mig när jag var liten och på vis hade jag fått för mig att jag också var med i sekvensen han återberättade.
Väldigt många år senare så såg vi ett VHS-band från barndomen där min moster hade filmat just det min bror hade berättat för mig om det han hade upplevt. Det blev nästan lite obehagligt när jag insåg att minnena jag hade, bilder som fanns i huvudet från just den sekvensen, endast var saker jag hade målat upp i huvudet för jag var inte ens med under den sekvensen utan det var endast min bror.
Med ovanstående sagt, jag menar givetvis inte att detta är en parallell till att den äldre brodern i detta fall har sagt något till den yngre, utan endast att minnet är otroligt komplext och saker är inte alltid som man tror att de är. Speciellt inte när man är så liten.