2017-05-11, 13:36
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eloger
Finns det någon forskning som du lutar dig mot?

Eller är det ett SÅC-resonemang?

Börja läs kriminolog Rungs artikel så kan du säkert navigera dig själv efter ytterligare forskning

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/barnforhor
Citera
2017-05-11, 13:38
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berge1
Allmän tanke bara - om man är 7år, kommer man inte ihåg om man mördat någon då? Jag minns saker från när jag var 4.
Och om du inte har gjort det, hur ska du minnas det då?
Citera
2017-05-11, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mythknaeckarn
Börja läs kriminolog Rungs artikel så kan du säkert navigera dig själv efter ytterligare forskning

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/barnforhor

Där står ingenstans att barn skulle ha extremt dåligt minne.
Däremot står det att de lätt blir påverkade.
Citera
2017-05-11, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PGUllhammar
Är SÅC den stora anledningen till att DJ började gräva i fallet Kevin efter att han gjorde granskningen ihop med Råstam i Quick-fallet?

DJ arbetade inte tillsammans med Råstam, Råstam dog och DJ gjorde ett fördjupande arbete om terapin på Säter eftersom DJ är utbildad inom psykiatrin från början. DJ ansåg att Råstam inte tillräckligt grävt i själva terapin och det är sant, han hade inte grävt vidare angående Margit Norells inblandning.

DJ undersökte sanningshalten i SÅC teorier med den nu rådande hjärnforskningen. Med dagens teknik kan man scanna en hjärna när en hjärna tänker och på det sättet har SÅC teorier skrinlagts, en hjärna fungerar inte så som i SÅC teorier, det är vetenskapligt belagt med hjälp av hjärnscanning.
Citera
2017-05-11, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf

Är ju det jag menar! Men killarna säger i del 1, att dem inte minns om dom mördade Kevin.. skumt!
Citera
2017-05-11, 13:42
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eloger
Där står ingenstans att barn skulle ha extremt dåligt minne.
Däremot står det att de lätt blir påverkade.

"Två, i undantagsfall tre, gånger har polisen på sig att få fram vittnesuppgifter från små barn. Efter det blir det svårt för dem att skilja på sanning, minnen, uppgifter som kommer från annat håll, drömmar och fantasier"

Extremt dåligt minne är inte vad jag sa för den delen heller.

Jag sa minnas rätt och placera händelser kronologiskt.
Citera
2017-05-11, 13:42
Medlem
Kan det inte vara så att Kevin utsätts för något sexuellt utav en pedofil och denne är GM? Varför skulle han annars ha skador runt könsorgan?
Citera
2017-05-11, 13:43
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Man borde minnas minst lika starkt att man anklagats för en sådan sak om man var oskyldig.
Citera
2017-05-11, 13:45
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summan
Kan det inte vara så att Kevin utsätts för något sexuellt utav en pedofil och denne är GM? Varför skulle han annars ha skador runt könsorgan?

Vad får en pedofil ut av att ge en pojke skador runt könsorganet på detta viset? Har något sådant gjorts av en pedofil förr?
Citera
2017-05-11, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berge1
Är ju det jag menar! Men killarna säger i del 1, att dem inte minns om dom mördade Kevin.. skumt!

Om du såg del två är det lätt att förstå att de inte minns något, skulle du som 7 åring minnas något efter 15 förhör där man hypotetiskt pratat om vad du eventuellt gjort.

Jag kan tala för mig själv, jag hade en väldigt intensiv arbetsperiod på 90-talet och jag minns bara lösrykta saker idag, det beror på att man gjorde saker hela tiden, man blev stressad, man sov dåligt.

Jag har åkt mycket på konsertresor och jag minns bara lösryckta fragment även av det eftersom det var så intensivt.

15 förhör är extremt intensivt, särskilt för en 7 åring.
Citera
2017-05-11, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Man borde minnas minst lika starkt att man anklagats för en sådan sak om man var oskyldig.

Ja för vuxna är det så, men barn funkar annorlunda.
Citera
2017-05-11, 13:50
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Ja för vuxna är det så, men barn funkar annorlunda.

Det låter som en ganska snabbt ihopsnickrad teori av dig.
Jag minns då från tidig ålder saker jag både gjort och blivit oskyldigt anklagad för i lekis och tidig skolålder. Minns nog falskanklagelser starkare än saker jag gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in