2017-05-11, 12:20
Medlem
Merwinnas avatar
En annan tanke när jag läser FUPen: tänk så oerhört mycket den här utredningen har kostat samhället! Och nu den långa rättegången med alla aktörer som ska ha betalt och ersättning. Tänk om bara en bråkdel av den summan hade lagts på att följa upp flickan och hennes familj medan hon ännu gick att rädda...
Citera
2017-05-11, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luddesudde
Kan mycket väl hända att det är så, men det kan ju inte enbart vara en efterhandskonstruktion eftersom det rent faktiskt är något personalen måste reflekterat över (annars skulle de inte ens kunna ta upp det i efterhand ju).

men de låter ju så konstigt, man kan ju inte köra den längre bort än hur långa armarna är, eller hon sköt i väg den och gick ikapp? Efter en förlossning kan man ha ont på många ställen och går kanske inte alltid som man brukar annars. Tror inte hon sköt den så långt ifrån direkt.
Citera
2017-05-11, 12:51
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Man måste nog se det i sitt sammanhang. Som någon skrev nyss, A har nog gjort detta i affekt. Han har ADHD och psykiska problem, och vid det förstnämnda har man ofta impulskontrollproblem, i synnerhet om man slarvar med medicinen som A gjorde, han ville inte bli som en robot, men det slog väl över, så när han var ensam med barnet utan allt stöd ifrån av Erika och erfarna sköterskor på sjukhuset som t.om skötte lillan i personalrummet ibland nattetid, så "slog det slint" när han blev heligt förbannad på bebisen för det kan man faktiskt bli, särskilt om man själv är trött, det har även hänt mig, men då följde jag rådet "lägg ned babyn, gå därifrån och låt den skrika". Det låter helt sjukt att man kan bli provocerad av en söt och hjälplös baby, men som sagt, jag kan gå i god för att det kan hända och kan det hända mig måste det också kunna hända en person med psykiska problem och svag impulskontroll.

Erika må ha hanterat det mesta dåligt, men hon googlade åtminstone på saker, det A kunde gjort var ju också att som minst söka stöd för sina utbrott på babyn på nätet, istället för att fly in i porrens värld och där få en pysventil.

Babyn var bara där. Babyn var också hans biljett för att kunna sitta och spela och chatta med WoW och LoL-gruppen hela natten. Enligt uppgifter bygger man upp hjälten sen kör man ett spel som kan vara 30min till en 1timme. Aldrig att han går ifrån den tiden då förlorar han allt. Han kan mycket väl blivit uppjagad och stressad av spelet, för att han förlorade eller vann. När han väl såg babyn var det kanske 'visst ja, ungen skulle ju ha mat, jävla skit' Irriterad och uppjagad sliter han tag i ungen.. Hon kunde väl inte skrika för full hals. Med de skadorna.
https://www.youtube.com/watch?v=WUAqwcctdb0
Citera
2017-05-11, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Barnet kan inte ha skrikit i någon hög grad eftersom grannar inte hörde att det skrek, eftersom A skickade meddelande till grannen för att be de barnen att vara tystare så bör grannen ha hört babyn om den skrek mycket och allra helst om det skedde nattetid då det inte finns andra ljud som kan dölja ljud.

Fast de e ju skillnad på barn som dunsar runt och bebisskrik, jag vet inte hur gamla grannens barn är och hur många, men hon hade väl systerns barn där också vid det tillfället (rätta mig om jag minns fel) hon nämnde väl också att hon hört H ibland om hon var vaken, skriker hon på natten är det inte säkert grannen vaknar, jag sover igenom det mesta. är grannen sen på jobbet på dagarna och kommer hem med egna barn som låter osv så hör hon kanske inte bebisskrik i allt annat. Så H kan mycket väl ha galt utan att grannen hört. Hon kanske också sover med öronproppar.
Citera
2017-05-11, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
En annan tanke när jag läser FUPen: tänk så oerhört mycket den här utredningen har kostat samhället! Och nu den långa rättegången med alla aktörer som ska ha betalt och ersättning. Tänk om bara en bråkdel av den summan hade lagts på att följa upp flickan och hennes familj medan hon ännu gick att rädda...

Ja det hade man ju verkligen önskat, eller räddat andra barn som lider i detta nu. så sorligt.
Citera
2017-05-11, 13:39
Avslutad
Förhör med Ljunggren, Ola Alexander Tobias; 2016-12-14 09:53 diarienr: 5000-K1118392-16
484

Va det nån speciell anledning att du ringde till psyk just när du va i Lund?
HP – Det, det va ju, det va ju när Haley låg där eh med alla slangar o sånt där liksom o det,
det va väldigt påfrestande o jag ville ha nån o verkligen kunna prata med liksom.
FL – Mm. Men anledningen till att du ringde va därför o få en ny tid för att få ny medicin o
prata med någon….
HP – Ja det….
FL - ….vad var anledningen till det?
HP - ….det är ju, första anledningen va ju eh att jag skulle prata med Anders, va ju för ny
medicin. Men…..
FL – Mm
HP - ….sen så tänkte jag att jag kunde prata med han om då mina, hu, hur jag känner nu
när…..
FL – Mm
HP - ….Haley kommer gå bort liksom. Jag kände ju det direkt när vi åkte till Lund att jag
förväntar mig alltid det värsta.
FL – Ja okej.
HP – För att, det har aldrig jag riktigt känt att det har gått bra för mig utan allting går bara
långt åt skogen. O då känner jag liksom att då förväntar jag mig att allting går åt skogen
också.
FL – Mm, mm.
HP – Så att jag är alltid förberedd på det värsta liksom. Eh så att då vill jag ha nån o kunna
prata med om…..
FL – Mm
HP - ….liksom detta.
FL – Okej. Ja. Men när du lägger av me, med din medicin där. Hur blir ni, ditt humör o, o
mående?
HP – Jag hade, jag pratade mycket med min granne Martin.
FL – Okej.
HP – Eh han har ju också ADHD.
FL – Ja.
HP – Eh och han har slutat ta sina tabletter för att på nåt sätt har han lyckats fånga liksom
balansen emellan att, att kunna hålla sig lugn och sansad liksom.
FL – Mm, mm.
HP – Och då hjälpte han mig väldigt mycket genom att berätta hur han brukade göra o d, o
så här o det hjälper mig nu faktiskt att jag kan liksom hålla mig lugn o sansad. Ibland
blir det att jag blir väldigt…..
FL – Mm
HP - …energisk men jag är inte alls, jag är ganska lugn….
FL – Mm
HP - ….o sansad och liksom kan tänka innan jag handlar liksom.
FL – Okej. Ja.
HP – Så att det är mycket psykiskt hur han har liksom för, förberett mig på o kunnat hjälpa
mig liksom.
FL – Ja, ja.
Förhör med Ljunggren, Ola Alexander Tobias; 2016-12-14 09:53 diarienr: 5000-K1118392-16
483
HP – Eh men sen så, sen, det va ju ja nästan i, i mars efter att vi hade kommit hem till
Sverige igen ju från Lanzarote, som jag prata med han. O sen sen dess har inte jag
pratat med han.
FL – Nä okej.
HP – Efter att han har hjälpt mig liksom.
FL – Ja, ja. Men du nämnde innan att eh att du kunde brusa upp o så här. Ehm va det rätt
uppfattat?
HP – Ja. Nä asså jag kunde brusa upp ehm väldig, asså om dom miss, asså om jag försökte
förklara i, i så där tjugo minuter.
FL – Mm
HP – Då kunde jag ju brusa upp för att dom, det kändes som dom inte liksom tog mig på
allvar liksom.
FL – Okej. Okej.
HP – Löjligförgjorde mig liksom så här.
FL – Okej ja.
HP – O då, då brusade jag upp.
FL – Mm
HP – Men annars så har jag väldigt svårt för o brusa upp egentligen liksom. Kan bli lite så
här irriterad på dataspel o sånt här ibland när dom laggar eller….
FL – Mm, mm
HP - …..eller att ja folk helt enkelt förstör för en.
FL – Ja
HP – Då kan ju också bli lite ja hyperventilerad om man säger.
FL – Mm
HP – Annars är det ingenting.
FL – Nej okej. Eh men som jag förstår det så tar du ingen medicin alls eh…..
HP – Nej
FL – Men hur är det nu?
HP – Nu är det ju koncentrationen är ju väldigt, väldigt svår.
FL – Ja
HP – O kunna tänka o kunna koncentrera sig på en, ett projekt i taget liksom.
FL – Ja
HP – Men jag, jag är väldigt lugn o sansad för jag har kunnat hitta emel, denna mellan…..
FL – Mm
HP - …..stadium som Martin kunde.
FL – Okej.
HP – Så att just att kunna brusa upp o bli irriterad o sånt här, det, det funkar inte riktigt på
mig nu liksom. Asså så här.
FL

Har vi någon ADHD-expert i tråden som kan säga vad det är för metod som "grannen Martin" lärt honom, och om den är framgångsrik?
Citera
2017-05-11, 14:19
Medlem
Skulle någon eller några av er kunna gå med i gruppen Fallet Hailey Abrahamsson på Facebook och hjälpa till med uppdateringar kring fallet?

Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
484

Va det nån speciell anledning att du ringde till psyk just när du va i Lund?
HP – Det, det va ju, det va ju när Haley låg där eh med alla slangar o sånt där liksom o det,
det va väldigt påfrestande o jag ville ha nån o verkligen kunna prata med liksom.
FL – Mm. Men anledningen till att du ringde va därför o få en ny tid för att få ny medicin o
prata med någon….
HP – Ja det….
FL - ….vad var anledningen till det?
HP - ….det är ju, första anledningen va ju eh att jag skulle prata med Anders, va ju för ny
medicin. Men…..
FL – Mm
HP - ….sen så tänkte jag att jag kunde prata med han om då mina, hu, hur jag känner nu
när…..
FL – Mm
HP - ….Haley kommer gå bort liksom. Jag kände ju det direkt när vi åkte till Lund att jag
förväntar mig alltid det värsta.
FL – Ja okej.
HP – För att, det har aldrig jag riktigt känt att det har gått bra för mig utan allting går bara
långt åt skogen. O då känner jag liksom att då förväntar jag mig att allting går åt skogen
också.
FL – Mm, mm.
HP – Så att jag är alltid förberedd på det värsta liksom. Eh så att då vill jag ha nån o kunna
prata med om…..
FL – Mm
HP - ….liksom detta.
FL – Okej. Ja. Men när du lägger av me, med din medicin där. Hur blir ni, ditt humör o, o
mående?
HP – Jag hade, jag pratade mycket med min granne Martin.
FL – Okej.
HP – Eh han har ju också ADHD.
FL – Ja.
HP – Eh och han har slutat ta sina tabletter för att på nåt sätt har han lyckats fånga liksom
balansen emellan att, att kunna hålla sig lugn och sansad liksom.
FL – Mm, mm.
HP – Och då hjälpte han mig väldigt mycket genom att berätta hur han brukade göra o d, o
så här o det hjälper mig nu faktiskt att jag kan liksom hålla mig lugn o sansad. Ibland
blir det att jag blir väldigt…..
FL – Mm
HP - …energisk men jag är inte alls, jag är ganska lugn….
FL – Mm
HP - ….o sansad och liksom kan tänka innan jag handlar liksom.
FL – Okej. Ja.
HP – Så att det är mycket psykiskt hur han har liksom för, förberett mig på o kunnat hjälpa
mig liksom.
FL – Ja, ja.
483
HP – Eh men sen så, sen, det va ju ja nästan i, i mars efter att vi hade kommit hem till
Sverige igen ju från Lanzarote, som jag prata med han. O sen sen dess har inte jag
pratat med han.
FL – Nä okej.
HP – Efter att han har hjälpt mig liksom.
FL – Ja, ja. Men du nämnde innan att eh att du kunde brusa upp o så här. Ehm va det rätt
uppfattat?
HP – Ja. Nä asså jag kunde brusa upp ehm väldig, asså om dom miss, asså om jag försökte
förklara i, i så där tjugo minuter.
FL – Mm
HP – Då kunde jag ju brusa upp för att dom, det kändes som dom inte liksom tog mig på
allvar liksom.
FL – Okej. Okej.
HP – Löjligförgjorde mig liksom så här.
FL – Okej ja.
HP – O då, då brusade jag upp.
FL – Mm
HP – Men annars så har jag väldigt svårt för o brusa upp egentligen liksom. Kan bli lite så
här irriterad på dataspel o sånt här ibland när dom laggar eller….
FL – Mm, mm
HP - …..eller att ja folk helt enkelt förstör för en.
FL – Ja
HP – Då kan ju också bli lite ja hyperventilerad om man säger.
FL – Mm
HP – Annars är det ingenting.
FL – Nej okej. Eh men som jag förstår det så tar du ingen medicin alls eh…..
HP – Nej
FL – Men hur är det nu?
HP – Nu är det ju koncentrationen är ju väldigt, väldigt svår.
FL – Ja
HP – O kunna tänka o kunna koncentrera sig på en, ett projekt i taget liksom.
FL – Ja
HP – Men jag, jag är väldigt lugn o sansad för jag har kunnat hitta emel, denna mellan…..
FL – Mm
HP - …..stadium som Martin kunde.
FL – Okej.
HP – Så att just att kunna brusa upp o bli irriterad o sånt här, det, det funkar inte riktigt på
mig nu liksom. Asså så här.
FL

Har vi någon ADHD-expert i tråden som kan säga vad det är för metod som "grannen Martin" lärt honom, och om den är framgångsrik?
Citera
2017-05-11, 14:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av eliina84
Skulle någon eller några av er kunna gå med i gruppen Fallet Hailey Abrahamsson på Facebook och hjälpa till med uppdateringar kring fallet?

Facebook är inget för mig. Så, Nej tack.
Vad är det för fel på den här tråden?
Citera
2017-05-11, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElsaLisa
men de låter ju så konstigt, man kan ju inte köra den längre bort än hur långa armarna är, eller hon sköt i väg den och gick ikapp? Efter en förlossning kan man ha ont på många ställen och går kanske inte alltid som man brukar annars. Tror inte hon sköt den så långt ifrån direkt.

Nja nu missförstår du nog. Det som står i FUPen är att personalen i förhör sagt att de reagerat på att Erika legat på sin säng och att baljan stod i andra änden av rummet. Alltså (så som Erika förklarar det) vid Alexanders säng. De sov ju båda i salen, i var sin säng och sängarna verkar inte ha stått brevid varann.
Flickan har alltså legat och sovit i sin balja brevid Alexanders säng, och så har han under tiden lämnat sängen och gått iväg på nåt av sina "ärenden".

Enligt personalen är det då konstigt att Erika inte gått och rullat bort baljan till sin säng. Vilket hon förklarat att hon inte ville göra av rädsla att väcka barnet.
Hon har alltså INTE (igen, enligt vad hon säger i förhör och jag tycker det låter som en fullt naturlig förklaring) rullat BORT barnet från sig. Bara låtit henne stå kvar där hon låg och sov.

Att det kan ha sett ut så för en personal som sticker in huvudet i dörröppningen är en helt annan sak och tolkas på ett helt annat sätt nu såhär i efterhand än vad det säkerligen gjorde då.
Citera
2017-05-11, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaX
Nja nu missförstår du nog. Det som står i FUPen är att personalen i förhör sagt att de reagerat på att Erika legat på sin säng och att baljan stod i andra änden av rummet. Alltså (så som Erika förklarar det) vid Alexanders säng. De sov ju båda i salen, i var sin säng och sängarna verkar inte ha stått brevid varann.
Flickan har alltså legat och sovit i sin balja brevid Alexanders säng, och så har han under tiden lämnat sängen och gått iväg på nåt av sina "ärenden".

Enligt personalen är det då konstigt att Erika inte gått och rullat bort baljan till sin säng. Vilket hon förklarat att hon inte ville göra av rädsla att väcka barnet.
Hon har alltså INTE (igen, enligt vad hon säger i förhör och jag tycker det låter som en fullt naturlig förklaring) rullat BORT barnet från sig. Bara låtit henne stå kvar där hon låg och sov.

Att det kan ha sett ut så för en personal som sticker in huvudet i dörröppningen är en helt annan sak och tolkas på ett helt annat sätt nu såhär i efterhand än vad det säkerligen gjorde då.
Nej...barnet var hos personalen på natten!
Citera
2017-05-11, 14:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaX

F: Personal berättar om att du låg på sängen och Hailey i vagnen så långt bort som möjligt?
Ibland var hon mot min säng, ibland var hon mot hans säng. Vi hade henne inte på samma
ställe hela tiden.
F: Ville du inte ha henne nära?
Det är svårt att försöka känna hur jag kände då när känslorna som jag har nu är att jag bara
vill ha henne nära.
Var noga med att fördela henne lika med Alexander, att hon inte bara ska va med mamma. Vi
försökte gå mot normen, alla frågade hur jag mår men ingen frågade Alexander. Vi försökte
gå emot det, vi skulle dela henne lika.
Jag gick inte upp o flyttade vagnen om han skulle gå ut om han hade henne hos sej, då skulle
jag kanske väcka henne.
F: Du var noga på att ha kontroll?
Såg genom baljan, den var genomskinlig.
Citera
2017-05-11, 14:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cris7209
Nej...barnet var hos personalen på natten!

De tog in mat till flickan ca kl 24 och pappan matade henne därefter fick flickan komma ut
till personalen för att föräldrarna skulle få möjlighet att sova den natten. De brukar erbjuda
föräldrar det när det finns tid.
När pappan matade flickan såg Karin han hade flickan liggande på en kudde framför sig, som
han hade lagt på sina ben. Han höll henne inte på ena armen intill sitt bröst. Karin sa att det är
ganska vanligt att föräldrar gör så därför reagerade hon inte så mycket på det.
Mamman låg under täckte och sa inte så mycket.
Efter att pappan matat var flickan tillsammans med Karin och Caroline i personalrummet. De
andra två som jobbade på andra avdelningen, avd 44, var också där när tid medgavs. Där var
alltid någon personal närvarande när flickan vistades där. Karin minns att det var
barnsköterskan Helene som jobbade på andra avdelningen men hon minns inte vem som var
sjuksköterska. Det var Karin och Caroline som skötte matningen och blöjbytena ang flickan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in