2017-05-11, 10:14
Medlem
Det här med att mamman påstår sig hela tiden haft uppsikt över barnen på gården funderar jag lite över. För det är ju inte direkt så att det var två enormt små barn som var ute, utan en femåring och en sjuåring. Vad fick mamman att notoriskt titta ut genom fönstret, var det ofta bråk mellan pojkarna eller? Nog kan två barn i den åldern lämnas utan uppsikt ett bra tag, särskilt om de är två för då kan ju den ena lätt komma in och larma om den andra gjort illa sig.

Nej, jag tvivlar på att man har 100% uppsikt över så stora barn.
Citera
2017-05-11, 10:16
Medlem
Är inte ett lik tungt, hur har dem fått det på plats, ut i vassen & på en lastpall... Även om Kevin låg i vattnet & ev smuts från att släpas är borta måste det finnas släpmärken frå BP till fyndplatsen?

Hur hittade morfarn Han just där, vart har han letat innan mm?
Hur ser undersökningen ut kring Kevins egna familj? Är det inte oftast ngn i familjen som är gärningsmannen?
Tycker de osar skumt. Hade gärna sett hela utredningen kring Kevins egna familj för om dem nämns inte ett ord nästan...
Citera
2017-05-11, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PGUllhammar
Klart dom tycker det är jobbig situation om det nu är dom som orsakat Kevins död det hade nog jag med tyckt varit jobbigt om jag var fem år och nervositeten uttrycker sig i att Robin inte kan sitta still.

För ett par timmar sedan så trodde du att Kevin var Christian och Robins bror.
Uppenbarligen så saknar du grundläggande kunskap om det fallet, och bör således inte tas på allvar.
Citera
2017-05-11, 10:20
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Det här med att mamman påstår sig hela tiden haft uppsikt över barnen på gården funderar jag lite över. För det är ju inte direkt så att det var två enormt små barn som var ute, utan en femåring och en sjuåring. Vad fick mamman att notoriskt titta ut genom fönstret, var det ofta bråk mellan pojkarna eller? Nog kan två barn i den åldern lämnas utan uppsikt ett bra tag, särskilt om de är två för då kan ju den ena lätt komma in och larma om den andra gjort illa sig.

För att hon hade en 4-åring där ute också. Har du inte sett programmet?
Citera
2017-05-11, 10:21
Medlem
Citat:

Du har mao inte barn själv så då tycker jag inte du har nått att yttra dig om i detta.

Jag har 100% koll på betydligt äldre barn, som dessutom är snälla & fogliga men barn är barn.. Någon kan komma & ta dem, de kan trilla & slå sig, vad som kan hända... så jo - man har koll av andra orsaker än att dem kan slå ihjäl varandra... Man har koll av kärlek...
Citera
2017-05-11, 10:22
Medlem
Citat:

Som jag fattar det borde det varit 5 barn ute på gården. Bröderna och den gästande familjens tre(?) barn.

Åtminstone 10-åringen ska ha vittnat att alla befunnit sig på gården hela tiden. Han kan ha ljugit, men det är ett rätt bra "alibi".
Citera
2017-05-11, 10:23
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Fast så liten är inte en sjuåring, det är däremot en fyraåring. Jag har jobbat en del med utåtagerande sexåringar och de vill man definitivt inte ha i närheten av barn yngre än fem år iallafall, just för att de potentiellt skulle kunna skada dem väldigt illa. Stora stenbumlingar kan kastas mot andra barn, de kan kasta sig över andra barn, sticka dem med vassa pinnar osv. Skulle inte velat ha en sjuåring som brukade ta strypgrepp på lillebror i närheten av min fyraåring om Kevin varit mitt barn, en fyraåring har en liten vek hals och sitter en sjuåring och klämmer över halsen med en pinne (som en teori är) så visst kan en fyraåring dö av det.

Om jag minns rätt skulle Kevin ha fyllt 5 i september. Han var årsbarn med Robin.

Att det skulle handla om en utåtagerande storebror är nytt för mig. Detta var barn som hade en far och styvmor som gjorde saker tillsammans med barnen. Engagerade föräldrar.
Styvmamma förskolelärare.
Citera
2017-05-11, 10:25
Medlem
Faber Castells avatar
Min teori:

Sandberg är en godhjärtad människa, lojal, lagspelare, intuitiv. Stöttande som chef och möjligen uppskattad av sina anställda. I dokumentären syns ett foto på Sandberg där någon skrivit "Chefen" bredvid, vilket indikerar att hans auktoritet behöver påtalas snarare än att den kommer naturligt. Lika uppskattad och lojal Sandberg är bland under- och överordnade, lika medelmåttig och hopplös är han resultatmässigt. Hans medelmåttighet och älskvärdhet passar utmärkt i en liten ort där ingenting av vikt händer. Sandberg kan ha koll på "buset" genom att ortens poliser har en långsiktig relation till dem.

När någonting händer på riktigt, ett litet barn som dör, tvingas Sandberg steppa upp till en nivå han kompetensmässigt inte befinner sig på eller klarar av. Han famlar i blindo, "får feeling" och går på intuition. Sandberg får panik av media och känner av hur han närmar sig ett misslyckande. I dokumentären berättar han hur han sover dåligt om nätterna. Detta leder till att han fattar sämre och sämre beslut, tappar perspektivet och försöker pressa fram en lösning. Kanske övertygar han sig själv om att pojkarna han sätter dit är skyldiga. Kanske gnager sanningen vidare inom honom om att han gjort fel.

Pojken som mördas har skador i underlivet. Man hittar spår av sperma runt anus. Detta förklaras bort med att det skulle handla om termometersalva. Pojken har inga släpspår på kroppen, trots att den officiella förklaringen är att pojkarna som haft ihjäl honom skulle släpat honom längs marken. Pojkens hemförhållanden är omvittnat stökiga. Majoriteten av våldsbrotten begås inom den närmsta kretsen. Majoriteten av våldsbrotten begås av vuxna. Ändå söker Sandberg bland barn. Han tolkar frånvaron av tips som att lokalinvånarna ljuger, snarare än att ingen sitter inne på kunskap,vilket vore mer sannolikt med tanke på brottets natur.

En femåring drar en rövarhistoria som han sedan tvingas stå för. Han fortsätter ljuga för att täcka sin första lögn. Femåringen märker att det blir allvarligare än han någonsin kunnat tänka sig. Polisen pressar, mamma blir dålig av stress. Femåringen känner att han måste fortsätta ljuga för att det inte ska bli uppenbart att han hittat på allting från början. Quickpsykologen tas in. Sandberg får sin fjäder i hatten. Fem år senare huggs en femårig flicka ihjäl i samma stad, av förhoppningsvis en annan mördare än den som hade ihjäl Kevin. I värsta fall har den svenska mediokratin skördat ytterligare ett offer.

Hur går man nu vidare? Kolla upp om galningen som hade ihjäl flickan fem år senare fanns i Arvika vid tidpunkten. Kolla upp "termometersalvan". Innehöll den DNA? Gräv i pojkens hemförhållanden. Vad hade hans närmaste för sig vid tiden för mordet? Ta in experthjälp utifrån, av människor som vet vad de sysslar med. Släpp den lokala prestigen.
Citera
2017-05-11, 10:27
Medlem
Sedan vill jag tillägga att det är en mycket vinklad dokumentär till fördel för bröderna.

OM det som dokumentären visar är sanningen så är det sjukt att dessa två bröder har kunnat fällas för brottet - jag hoppas dock - att bröderna är skyldiga till brottet med tanke på följderna/konsekvenserna av vad som hände därefter som kommit fram i denna tråd (bröderna separerades, en hamnade på hem, tagit hårt på familjen/föräldrarna etc.).

Undrar som flera andra varför man inte får se fler förhör med 7-åringen eller några andra som var intressanta i mordutredningen. Om det hölls runt 15 förhör var med båda pojkarna måste 7-åringen sagt mycket mer än det som har visats i dokumentären och det är konstigt att dessa förhör inte tas med alls. Kanske har 7-åringen sagt saker som talar till pojkarnas nackdel och därav har detta inte tagits med.
Citera
2017-05-11, 10:28
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
"Han bötte honom på stenarna", säger 5 åringen i utdrag av förhör som visats på TV.Som svar på vad brorsan gjorde med Kevin. Någon med kännedom om det lokala språkbruket, har idé om vad det betyder?

Bötte = knuffade
Citera
2017-05-11, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faber Castell
Min teori:

Sandberg är en godhjärtad människa, lojal, lagspelare, intuitiv. Stöttande som chef och möjligen uppskattad av sina anställda. I dokumentären syns ett foto på Sandberg där någon skrivit "Chefen" bredvid, vilket indikerar att hans auktoritet behöver påtalas snarare än att den kommer naturligt. Lika uppskattad och lojal Sandberg är bland under- och överordnade, lika medelmåttig och hopplös är han resultatmässigt. Hans medelmåttighet och älskvärdhet passar utmärkt i en liten ort där ingenting av vikt händer. Sandberg kan ha koll på "buset" genom att ortens poliser har en långsiktig relation till dem.

När någonting händer på riktigt, ett litet barn som dör, tvingas Sandberg steppa upp till en nivå han kompetensmässigt inte befinner sig på eller klarar av. Han famlar i blindo, "får feeling" och går på intuition. Sandberg får panik av media och känner av hur han närmar sig ett misslyckande. I dokumentären berättar han hur han sover dåligt om nätterna. Detta leder till att han fattar sämre och sämre beslut, tappar perspektivet och försöker pressa fram en lösning. Kanske övertygar han sig själv om att pojkarna han sätter dit är skyldiga. Kanske gnager sanningen vidare inom honom om att han gjort fel.

Pojken som mördas har skador i underlivet. Man hittar spår av sperma runt anus. Detta förklaras bort med att det skulle handla om termometersalva. Pojken har inga släpspår på kroppen, trots att den officiella förklaringen är att pojkarna som haft ihjäl honom skulle släpat honom längs marken. Pojkens hemförhållanden är omvittnat stökiga. Majoriteten av våldsbrotten begås inom den närmsta kretsen. Majoriteten av våldsbrotten begås av vuxna. Ändå söker Sandberg bland barn. Han tolkar frånvaron av tips som att lokalinvånarna ljuger, snarare än att ingen sitter inne på kunskap,vilket vore mer sannolikt med tanke på brottets natur.

En femåring drar en rövarhistoria som han sedan tvingas stå för. Han fortsätter ljuga för att täcka sin första lögn. Femåringen märker att det blir allvarligare än han någonsin kunnat tänka sig. Polisen pressar, mamma blir dålig av stress. Femåringen känner att han måste fortsätta ljuga för att det inte ska bli uppenbart att han hittat på allting från början. Quickpsykologen tas in. Sandberg får sin fjäder i hatten. Fem år senare huggs en femårig flicka ihjäl i samma stad, av förhoppningsvis en annan mördare än den som hade ihjäl Kevin. I värsta fall har den svenska mediokratin skördat ytterligare ett offer.

Hur går man nu vidare? Kolla upp om galningen som hade ihjäl flickan fem år senare fanns i Arvika vid tidpunkten. Kolla upp "termometersalvan". Innehöll den DNA? Gräv i pojkens hemförhållanden. Vad hade hans närmaste för sig vid tiden för mordet? Ta in experthjälp utifrån, av människor som vet vad de sysslar med. Släpp den lokala prestigen.

Tack! Bra skrivet! Mkt av detta funderar jag själv på.

Dock satt den 20årige man som dödade flicka på anstalt/hem i Arvika & vart från ngn annanstans i Sverige så förhoppningsvis har dem kollat hans alibi för 5år tidigare.
Familen Tycker jag det är ovanligt tyst om...
Citera
2017-05-11, 10:34
Medlem
Ad-infinitums avatar
Uppenbart att Robin och Christian är rena proffsmördarna.
Väldigt snyggt jobbat att skaffa sig alibi, sen snabbt iväg och mörda en intet ont anande fyraåring, se till att man inte lämnar några spår efter sig och sen hem och fiska med farsan som om inget hänt.

Det är ju bara ren otur som gör att de åker dit. Hade bara "God Jul" bott på 17D så hade detta varit det perfekta brottet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in