2017-04-28, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Har lst igenom majoriteten av alla svar hr i trden och om jag tolkar det som om den vstra leden r ganska ltt att bestiga - man behver knappt ngra frberedelser, bara ett par ordentliga skor.
I RMMs video dr de bestiger Kebnekaise tycker jag dock det ser lite krngligt ut. https://youtu.be/yYlfZtNT5gU?t=150
De har skerthetslina, guide osv... Behver man allts klttringsutrustning fr att ta sig upp?

Hej! Nej vstra leden r inte direkt ltt, visst den blir lttare i hst nr scherpas varit dr under tv ssonger och stdat en del.
Jag skrev att vstra r lttare n stra fr du behver ingen kltterutrustning, dremot behver du kontition och ett glatt sinne.
Vrsta passet r nr du ska passera kaffedalen, inte fysiskt men psykiskt.
Det r vldigt mycket klippblock att g p s risken att vricka/bryta foten r stor.
Citera
2017-05-03, 11:30
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodyl
S hr ser min plan ut.

Vakna 04:00 11 Juli ta frukost.
05:00 ka bil i 8 timmar till Nikkaluokta.
13:00 Framme vid Nikkaluokta. ter mat dr.
14:00 G till Kebnekaise fjllstation.
18:00 Framme vid Kebnekaise fjllstation. ter mat.
22:00 Sova.
Vakna 05:00 12 Juli ta frukost.
06:00 Brja klttra.
16:00 Tillbaka vid Kebnekaise fjllstation. ter mat.
17:00 Brja vandra tillbaka till Nikkaluokta.
21:00 Framme vid Nikkaluokta. Sova i bilen.
Vakna vettefan 13 Juli. ker hem.

Min utrustning. Skor http://www.salomon.com/fi/product/sp...article=394700
Shorts + T-shirt. I vskan - varmare klder, vatten.

Att g igenom allt det dr fr att eventuellt f vnda pga dligt vder lter som en ganska dlig id. Varfr s brttom? Fjllen springer inte ifrn dig.

Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Har lst igenom majoriteten av alla svar hr i trden och om jag tolkar det som om den vstra leden r ganska ltt att bestiga - man behver knappt ngra frberedelser, bara ett par ordentliga skor.
I RMMs video dr de bestiger Kebnekaise tycker jag dock det ser lite krngligt ut. https://youtu.be/yYlfZtNT5gU?t=150
De har skerthetslina, guide osv... Behver man allts klttringsutrustning fr att ta sig upp?

I videon gr de den stra leden som innefattar repklttring och vandring ver glacir. D behver du en del utrustning.

Den vstra leden r "endast" vandring. En normalbegvad/-trnad person tar sig upp utan problem. Dock finns det en del att tnka p. Oavsett tid p ret s kan det bli riktigt dligt vder hgre upp. Jag fick vnda redan innan Virrevarre pga ymnigt snfall och kyla. Det hr var i brjan p augusti. Vdret kan vnda blixtsnabbt. Flertalet har gtt vilse p berget nr vdret har blivit hrd och sikten dlig.

Bitvis bestr leden av grus/rullsten eller stenblock som kar risken fr olyckor. Ett snedsteg och du kan skada en fotled eller kn. Den sista biten upp mot toppen kan vara riktigt hal och lskig, och vl p toppen s r du ganska exponerad fr lnga fall utmed bergssidorna. Stavar r att rekommendera.

Sista chansen att fylla p vatten r redan i frsta stigningen mot Virrevarre. Se till att ha med rikligt med vatten och energi. r det bra vder s r solen en faktor. Anvnd solskydd. ven solglasgon r ett mste.
Citera
2017-05-10, 23:19
Medlem
Amarantis avatar
Tror ni att det r alldeles fr tidigt fr att frska mig p en toppfrsk den 2a juni? Har fjllstationen ppet d? Jag har fr mig att jag lste ngonstans i trden att fjllstationen inte ppnar frrn vecka 24.

Syftet r att f ett ventyr helt enkelt och upptcka Sveriges vackra natur i norr. Har ven planer p att bestiga hgre berg och Kebnekaise blir ett sjlvklart frsta val. Jag kommer "bestiga" Kebnekaise via vstra leden helt p egen hand. Allts ingen vn som ska flja med. Men 2a juni lter vl lite tidigt tycker ni inte?
Citera
2017-05-21, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amaranti
Tror ni att det r alldeles fr tidigt fr att frska mig p en toppfrsk den 2a juni? Har fjllstationen ppet d? Jag har fr mig att jag lste ngonstans i trden att fjllstationen inte ppnar frrn vecka 24.

Syftet r att f ett ventyr helt enkelt och upptcka Sveriges vackra natur i norr. Har ven planer p att bestiga hgre berg och Kebnekaise blir ett sjlvklart frsta val. Jag kommer "bestiga" Kebnekaise via vstra leden helt p egen hand. Allts ingen vn som ska flja med. Men 2a juni lter vl lite tidigt tycker ni inte?

Dom ppnar 16 Juni. (var i god tid att boka rum), och tnk p att Fjllstationen stnger 21:00 p kvllarna, s du fr nyckeln till ditt rum.

Att bestiga vstra leden ensam r "lungt" beror bara p din fysik hur lnge det tar. (Via stra leden behver du guide).
Ett tips r att ta bten ver Ladtjojaure, terrgen r s vansinnigt trist och stenig om du gr.
Ladtojaure ligger sexkilometer frn Nikkaluokta, dr du startar din vandring.

Jag hade gtt s sent som mjligt kring slutet p Augusti tom 1 September, inga mygg och knott och strsta chanser till bl himmel, visst med lite otur kan det komma ngra snflingor men det r absolut inte kallt.
Rkna med en vernattning p vgen upp och en p vgen ner.

Lycka till!
Senast redigerad av failuretoexist 2017-05-21 kl. 09:54.
Citera
2017-05-23, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Fjllen r bst i mitten p September enligt mig. Myggen r borta men snn har fortfarande inte kommit. Sedan s r naturen otroligt vacker med sina oranga, gula och grna frger.

Jag har gtt upp bda lederna och dom har bda sina fr och nackdelar. Guide behvs p den svrare leden d man bl.a. gr ver en glasir. Tyvrr minns jag inte om det var den stra eller vstra som var den svrare. P den andra klarar man sig utan guide om du kper dig en bra hgfjllskarta.
Alla med hyfsad kondis och lite pannben kan ta sig upp p toppen. Men det krvs hyfsad utrustning om ni inte bor p fjllstationen d det kan blsa mycket och d duger inte ngot Rusta tlt. ger ni inte utrustning s brukar det kunna g att hyra. Har ni vgarna frbi Ume s rekomenderar jag IKSU, dr kunde man hyra tre manna tlt frn Hilleberg fr bara ngra tior per dag.

Har du frgor s r det bara att frga i trden eller skicka ett PM.

Denna sidan r kanonbra om du vill upp p Keb:
http://www.kebnekaise.nu/se/index.php

Bertta grna mer om den svrare leden, gr den att g bde sommar/vinter? r det mycket klttring? r vldigt sugen p att prova den svrare leden under vintern.
Citera
2017-05-24, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrStan
Bertta grna mer om den svrare leden, gr den att g bde sommar/vinter? r det mycket klttring? r vldigt sugen p att prova den svrare leden under vintern.

Ja du kan g den p sommaren, krvs kltterutrusting mm. blir ven en del isklttring, inget fr en nybrjare med andra. ord.
All utrustning gr att hyra, guide r ett mste om du inte knner terrngen och r en van klttrare.
Alla jag vet som gtt stra har gjort det med guide.

Ingen kan hindra dig frn att g p vintern men det r nog med livet som insats.
Citera
2017-05-25, 22:43
Medlem
peterZiipens avatar
Brukar bussen som gr tv gnger om dagen frn Kiruna till Nikkaluokta vara full? Gller det att springa frn tget fr att vara frst?
Citera
2017-05-25, 23:09
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaranti

Ja. Jag var dr i maj/juni och hela Kitteldalen hade det gtt laviner i. Avbrt efter det. Slutet av augusti r s gott som myggfritt och bra vder.
Citera
2017-05-26, 13:49
Medlem
Citat:
Nog smart om du sjlv klttrar den ngra gnger innan du ger dig p att klttra den i mrker.
Citera
2017-06-03, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av workinman
Nog smart om du sjlv klttrar den ngra gnger innan du ger dig p att klttra den i mrker.

Absolut, tnkte mest om det ens var mjligt att ta den stra leden under vintern. r faktiskt sugen p att testa den redan nu till sommaren
Citera
2017-06-04, 09:36
Medlem
Som nn skrev tidigare och jag skrivit lngt tidigare, ett tips r att g den i slutet av sommaren, inga mygg och frhoppningsvis bra vder.
Citera
2017-06-17, 07:35
Medlem
P0Kers avatar
Citat:

Hola, gick stra leden frra sommaren. Frsta berget jag gtt uppfr och tog stra, ingen erfarenhet sen innan.
Fr bsta skerhet s br du ha klttringssele med en via feratta / fallslinga.

Risker
1. Bjrlings Glacir - Glacir, inte mycket sprickor i, ngra f, fr att undvika skador, g i replag med kamrat.
2. Klttringen - Ltt klttring med lite exponerad vandring nra ett fall, koppla i din via feratta slinga i den uppsatta stlvajern som finns p hela klttringsmomentet. Inget svrt moment.
3. Sista metrarna innan toppen - Hr r den strsta risken, toppen r inte stor s jag rekomenderar starkt att ha med sig ett par stegjrn, min kompis snubblade och ramlade nstan ner nr han skulle ta ett kort p mig, s ta det lugnt .

Tror rutten tog oss 14-16 timmar, vi r inte vltrnade och vi tog en matpaus i toppstugan som r 10-15 minuter frn toppen med stormkket vi hade med oss.
Detta var under Juli.
Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in