2017-05-10, 17:48
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forestman
Visst, åklagaren har öppnat en förundersökning, och visst fanns det en sådan vid tiden för brottet. Men vart vill du komma. De misstänkta då var 5 och 7 år gamla. Du kan inte bedriva en juridisk bärande förundersökning mot personer som inte är straffmyndiga, det blir en paradox.

Vad menar du med juridiskt bärande?
Citera
2017-05-10, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Tvärtom, hennes forskning stödjer det SÅC säger om många förhör. och vad det gäller specifikt gm så har hon ingen aning,
Snälla lilla sockerpuff, hur ska du ha det? I ena andetaget så säger du att hennes forskning stödjer SÅC i andra andetaget så säger du "Hon vet INGET om dessa saker och bör inte uttala sig".

Du för ett resonemang som är så schizofrent stt det inte går att vare sig hålla med dig eller vara emot dig för du argumenterar ju mot dig själv i vart och vart annat inlägg!
Citera
2017-05-10, 17:50
Medlem
Citat:
Visst, åklagaren har öppnat en förundersökning, och visst fanns det en sådan vid tiden för brottet. Men vart vill du komma. De misstänkta då var 5 och 7 år gamla. Du kan inte bedriva en juridisk bärande förundersökning mot personer som inte är straffmyndiga, det blir en paradox.

Vart vi DU komma?? Vad ger en ny förundersöning,förutom skattepengar? NADA.
Citera
2017-05-10, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
jodå, kevinrapporten sid 28

Tillsammans med chefsåklagare och biträdande chefsåklagare, beslöts andra
dagen, den 19 augusti 1998, att Rolf Sandberg skulle leda förundersökningen av
Kevin-fallet. Chefsåklagaren i Värmland, Staffan Söderberg, utsåg Anders
Mannholm att medverka som observatör och hållas informerad för att vara inläst
på fallet den dagen förundersökningen gick över till en bli åklagarledd.
Förundersökningsledaren ville ligga kvar i en förundersökning så långt som
möjligt för att komma åt de redskap, exempelvis möjligheten att ta fingeravtryck,
som finns i Rättegångsbalken men som är begränsade i en utredning enligt
Lagen om Unga Lagöverträdare, LUL.
Den 23 september övertog chefsåklagaren huvudansvaret för
förundersökningen i och med att en del av förundersökningen övergick till att bli
en utredning enligt 31§ LUL. Åklagaren ansåg att skälig misstanke förelåg mot
ett par pojkar i Kevin-fallet. Rolf Sandberg fortsatte att ha det operativa ansvaret
för förundersökningen och LUL-utredningen.
Förundersökningen fortsatte att löpa parallellt med utredningen. Det råder viss
osäkerhet inom rättsväsendet huruvida detta är möjligt eller inte. Det har med
största sannolikhet inte inträffat tidigare, att man haft en förundersökning som
pågått parallellt med en LUL-utredning. Enligt en proposition, 1994-95:23.
avgränsas metoderna av själva brottet; man kan alltså arbeta med en
förundersökning parallellt med en utredning om Unga Lagöverträdare, LUL.
Förundersökningen knyter an till brottet och LUL är kopplad till person. Så fort
någon del av förundersökningen övergår till att bli åklagarledd, övertar åklagaren
formellt ansvaret även för förundersökningen. Så skedde i Arvika den 23
september.
VEM har författat texten?? Visst en förundersökning, denna ska i normala fall leda fram till ett anhållande och häktning. Polisen sågs väl i detta fall som mest lämpade att driva utredningen, varför vet jag inte. Eftersom det inte finns juridiska aspekter på det hela skulle socialtjänsten kunnat vara lika lämpliga.

Vad jag förstår ville man göra en grundlig utredning, rent juridiskt, för att avfärda andra potentiella misstänkta och lyckades bra. En grundlig utredning blev gjord. Att sen svt med DJ i spetsen har andra idéer är upp till dessa.

Jag har inte läst någon Kevin-rapport.
Citera
2017-05-10, 17:53
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dale-Cooper
I Hjelmgrens sammanställning står att läsa att brödernas pappa tar kontakt med polisen på lördagen efter mordet därför att bröderna har berättat saker för honom som har med Kevins död att göra. Samma eftermiddag förhörs bröderna för första gången av polisen.

Citat:
”Femåringen, en av Kevins bästa kompisar, berättade att han sett mördaren döda Kevin med en kniv och sedan sparka honom i vattnet. Femåringens storebror intygade att hans lillebror berättat för honom hur han sett Kevin dödas. Den lille femårige pojken bar på vidriga bilder. Vad var det mer han visste, men inte orkade berätta vid det första mötet med polisen i polishuset? Hans pappa och styvmor berättade att han inte vågade sova ensam längre och blivit orolig. Barnpsykolog och familjeterapeut kopplades in för att ta hand om honom och familjen” (s. 19-20).

Det här är alltså en berättelse från ett litet barn vars bästa vän precis har blivit mördad. Ett litet barn som dessutom enligt sida 39 i sammanställningen inte har någon erfarenhet av att tala om känslor.
Även om femåringen inte varit delaktig i eller bevittnat mordet på Kevin, kan nog Kevins död i sig upplevas som ett trauma för femåringen. Att som vuxen förklara för femåringen vad som hänt hans bästa vän måste ha varit en mycket svår uppgift. Vad svarar man på frågor som varför Kevin blev dödad, varför fanns det ingen vuxen där som hjälpte honom, vem var det som gjorde det och varför har man inte fångat honom?

Vill påpeka att artikeln i SVT motsäger även denna kronologi från Hjelmgrens sagobok.

Hjelmgren:
Citat:
Femåringen, en av Kevins bästa kompisar, berättade att han sett mördaren döda Kevin med en kniv och sedan sparka honom i vattnet.

SVT:
Citat:
Förhörsledaren försöker igen och formulerar om sina frågor.

– Hur gör man när man mördar Kevin, undrar hon.

– Tar en kniv i magen, svarar Robin.

Kniven var så vass att den hade kunnat skära upp taket på polisstationen, säger han medan han klättrar vidare på sin mamma och stolarna.

Uppgifterna stämmer inte med polisens
Varken Robin eller Eva får veta att Kevin inte mördades med en kniv och att inga spår efter en sådan finns på hans kropp.

Storebror Christian är skyggare under förhören, han sitter stilla och har dragit ihop kroppen till en boll. Robin har berättat att han sett mördaren och att han hade en kniv, säger Christian.

Pojkarnas historier stämmer inte överens med polisens uppgifter och i de första förhören berättar de inget konkret. Dagen efter bestämmer man sig för att valla Robin nere vid vattnet där Kevin hittades.

Vid det laget har pojken glömt knivmordet, istället är det en person som heter Robert som sparkat ner Kevin i vattnet. Inte heller det stämmer överens med polisens utredning, men nu har man i alla fall vittnesuppgifter på att någon annan varit på platsen.

Enligt SVT gav femåringen alltså inte en sammanhängande berättelse om en mördare som först knivhögg och sedan sparkade Kevin. Istället är det fråga om två helt olika berättelser vid olika tillfällen med olika mördare som Hjelmgren och Sandberg valt att baka ihop till samma story.

Verkar inte finnas ett rätt i detta haveri som Hjelmgren och Sandberg producerat.
Citera
2017-05-10, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dowhatisay

Hade de å andra sidan dödat pojken så hade det varit en så pass stor händelse så det hade de nog garanterat kommit ihåg.

Exakt. Då säger man inte att man inte minns. Antingen eller.
Jag minns traumatiska händelser när jag var 7,8år.
Killarna osakade Kevins död,en "lek" som gick snett.

Clase Close.
Citera
2017-05-10, 17:56
Medlem
Här kan ni höra exempel på hur poliserna "förhörde" barnen. Barnplågeri låter det snarare som.

Reglerna vid den tiden sa följande: "Barnförhör skall göras vid ett tillfälle.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6693509
Citera
2017-05-10, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown

Clase Close.

Svårt att minnas något man inte varit med om. Killarna är oskyldiga. Case closed.
Citera
2017-05-10, 18:00
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown

Clase Close.

Heter din källa Nina Hjelmgren?
Citera
2017-05-10, 18:05
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Nej nej och åter NEJ. Det finns ingen förundersökning i juridisk mening, tro mig..
Klart det finns. Hur kan man annars återuppta den? Du vet tydligen inte vad en förundersökning är för något, trots att jag försökt förklara för dig
Citera
2017-05-10, 18:07
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Och vad bevisar det? Självklart kan de inte visa allt material för då skulle TV-programmet bli så långt att ingen människa skulle orka titta på det. Journalisterna har med största sannolikhet tittat på allt material, om de haft tillgång till det. Och oroa dig inte, juristerna kommer titta på allt material så när killarna frias från alla misstankar behöver du inte vara det minsta orolig för att de inte skulle vara oskyldiga.

Ja givetvis har dom tittat på allt material. Då borde givetvis det intressanta komma från 7 åringen och inte 5 åringen. Men vill man klippa och vrida det till sensationsjournalistik så gör man det.

Jag hoppas verkligen inte att storebrorsan "går fri" eftersom han är skyldig. Skulle må illa.
Citera
2017-05-10, 18:09
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Ja givetvis har dom tittat på allt material. Då borde givetvis det intressanta komma från 7 åringen och inte 5 åringen. Men vill man klippa och vrida det till sensationsjournalistik så gör man det.

Jag hoppas verkligen inte att storebrorsan "går fri" eftersom han är skyldig. Skulle må illa.

Du har noll belägg för att han är skyldig. Jag upprepar: NOLL. Vad fan vill du få ut av att peka ut en människa som mördare utan bevis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in