2017-05-10, 11:26
Medlem
OldWolfs avatar
Är det fler än jag som tycker att "Kevin-mordet" har många paralleller till "Quick-morden"

- Ingen teknisk bevisning
- Inga vittnen
- Bygger enbart på "erkännande"
- Många förhör för att lägga ett "pussel"
- SÅC
- Klantiga åklagare/förundersökningsledare
- Allt gömt i ett arkiv till media börjar granska sent om sider
Citera
2017-05-10, 11:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Jag håller delvis med dig, men man måste också ha i huvudet att detta från början var en helt vanlig förundersökning där det t.ex. finns krav på objektivitet. Om det visar sig att förundersökningen lagts ner på tvivelaktiga grunder är dessa grunder värda att granska. Det kan ju vara så att en annan presumtiv gärningsman kommit undan.
Från början var det en drunkningsolycka, efter obduktionen då strangulation konstaterades som dödsorsak, startades en mordutredning. Uppslag saknades till en början, och just där tappade utredningen tempo. När så en av bröderna hade att berätta tog den fart.

Vad killen då sa kommer naturligtvis inte fram i dokumentären, men ett antal pusselbitar föll på plats vid tillfället får man anta. På det sätt strypningen skett samt hur kroppen blev behandlad efter att Kevin dött indikerade att det kunde vara barn inblandade. Så har jag tolkat det hela.

10-åringen som i kvällens dokumentär ska ge bröderna alibi, och som med sin mor satt i 14 förhörstillfällen, enligt dokumentären. Detta gjordes ju för att utreda hans roll i det hela. INTE för att trasa sönder hans vittnesmål. De är ju f ö enligt mitt förmenande part i målet, och vid en vanlig rättegång hade ju dessa aldrig fått vittnat då fara för jäv förelegat.
Citera
2017-05-10, 11:35
Medlem
Kikade in en sväng på den äldre brodern Christian klyvarn Karlsson på Facebook. Verkar dela väldigt många artiklar kring detta fall. Får en dålig smak i munnen av det. Känner han sig orolig över om han är skyldig eller ej? Och måste hävda sig på det sättet? Skulle han va så säker på sin oskuld så borde man väl bara ligga lågt och invänta.
Citera
2017-05-10, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forestman
Från början var det en drunkningsolycka, efter obduktionen då strangulation konstaterades som dödsorsak, startades en mordutredning. Uppslag saknades till en början, och just där tappade utredningen tempo. När så en av bröderna hade att berätta tog den fart.

Vad killen då sa kommer naturligtvis inte fram i dokumentären, men ett antal pusselbitar föll på plats vid tillfället får man anta. På det sätt strypningen skett samt hur kroppen blev behandlad efter att Kevin dött indikerade att det kunde vara barn inblandade. Så har jag tolkat det hela.

10-åringen som i kvällens dokumentär ska ge bröderna alibi, och som med sin mor satt i 14 förhörstillfällen, enligt dokumentären. Detta gjordes ju för att utreda hans roll i det hela. INTE för att trasa sönder hans vittnesmål. De är ju f ö enligt mitt förmenande part i målet, och vid en vanlig rättegång hade ju dessa aldrig fått vittnat då fara för jäv förelegat.

Va??
Jäv? Varför det?
Kan du ens ett jota om juridik?
Citera
2017-05-10, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Kikade in en sväng på den äldre brodern Christian klyvarn Karlsson på Facebook. Verkar dela väldigt många artiklar kring detta fall. Får en dålig smak i munnen av det. Känner han sig orolig över om han är skyldig eller ej? Och måste hävda sig på det sättet? Skulle han va så säker på sin oskuld så borde man väl bara ligga lågt och invänta.

Va?
Du tycker att det är skumt att han delar artiklar om fallet?
Hade du inte tyckt att det var lika skumt om han inte gjorde det? Du har väl bestämt dig för att han är skyldig.
Citera
2017-05-10, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Du kan inte avfärda dem med att de bara är ute efter ära och pengar, eller visst du får tro det om du vill - men det är ju liksom inget argument mot allt det som de presenterar.
Jag kan också gissa att det var så med RS och Helmgren, hon som skrev "Kevinfallet" som om det var en rörig deckare. De tyckte kanske att det var spännande att stå i rampljuset.
Det viktiga är ändå det som kommer fram om utredningen, sen varför det gick snett kan man fundera på hur mycket som helst.

Att utredningen var tokig behöver inte bara vara RS fel. Vem beslutade om avlyssning av trettonåringens familj, ja det var väl åklagaren. O.s.v. Jag tror det är en grupp som spårat ur och viftat undan alla invändningar medans det pågick ungefär som under Quickfallet.
Nu ska man inte blanda ihop äpplen och päron. Quick handlade om något helt annat. En vuxen person neddrogad som erkände vad som la honom till last, för att få mer av sitt livselixir.

Det som du behöver är lite andra läsglasögon. Vad massmedia kommer fram till är inte alltid den rätta. Man ska ha de kritiska glasögonen på sig. Vad DJ vill med sin dokumentär är att visa SIN bild av vad som hände, men är den riktig?? Med bästa vilja kan jag dock konstatera att den är väldigt ensidig, mao inte objektiv.
Citera
2017-05-10, 11:55
Medlem
Citat:
Va?
Du tycker att det är skumt att han delar artiklar om fallet?
Hade du inte tyckt att det var lika skumt om han inte gjorde det? Du har väl bestämt dig för att han är skyldig.

Jag tyckte det såg skumt ut bara med tanke på att han ska verka så oskyldig i tv? Varför inte bara låta de gå och invänta svar? Istället för delningar och massa texter. Bättre hålla sig så anonym som möjligt enligt mitt tycke.
Citera
2017-05-10, 11:59
Bannlyst
Citat:
Va??
Jäv? Varför det?
Kan du ens ett jota om juridik?
Släktförhållande?? Var de inte på besök hos familjen?? Om man känner varandra på något sätt föreligger fara för ett jävsförhållande. Är du jurist??
Citera
2017-05-10, 12:00
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forestman
Vad DJ vill med sin dokumentär är att visa SIN bild av vad som hände, men är den riktig?? Med bästa vilja kan jag dock konstatera att den är väldigt ensidig, mao inte objektiv.
Men någon poäng lär han väl ha eftersom man öppnade förundersökingen igen.
Eller hur?
Citera
2017-05-10, 12:02
Medlem
OldWolfs avatar
Har funderat lite kring det är med minnet och minnesexperter och förhörsmetoder i väntan på kvällens avsnitt. Jag har gjort det utifrån sunt förnuft. Dessutom läste jag i går en hel del artiklar av Börje Svensson.
Kevin-mordet är unikt, inte bara i Sverige. Mordet med två 6-åringar i Norge 1992 är enda liknande fallet och där erkände de unga gärningsmännen efter 15 miniuter. Det finns alltså inga rättsfall för Svensson och SÅC att stödja sina teorier på. Dessutom är inte så unga gärningsmän Svensson område. Han arbetar främst med unga sexualbrottslingar 13-15 år, samt unga brottsoffer.
När det gäller unga brottsoffer som utsatts för övergrepp, kanske från en nära anhörig, är detta fullt förståeligt en traumatisk upplevelse, som kan vara svåra att närma sig. Här handlar det inte om förträngda minnen som trollas fram av skojare, utan det gäller att hjälpa barnen att sortera och sätta ord på det som hänt. Att det då krävs mer än något enstaka förhör/samtal är inte så konstigt. En avgörande skillnad är att man vet vem som utfört gärningen. Man har svaret, men bilden behöver förtydligas och bearbetas av offret.
Samma sak kan vara kanske gälla för unga brottslingar om man VET att de är gärningsmän med stöd av vittnen och teknisk bevisning, där ett erkännande mera är av formell art.
I Kevin-mordet finns inget som binder grabbarna vid brottet mer än deras erkännande, som kommer efter 15 förhör. Det är detta som är katastrofen enligt mig. Om deras ursprungliga historia var vad de upplevt och de är oskyldiga, så har ju förundersökningsledare, förhörsledare, barnpsykologer och trolleriprofessorer fullständigt smulat sönder denna minnesbild. Barnpsykologer borde ha satt stopp för denna process på ett tidigt stadium
Citera
2017-05-10, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Eller hur?

Inte ovanligt man öppnar gamla fall och kollar. Och med detta mediedrev hade nog inte åklagaren nåt val..
Citera
2017-05-10, 12:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Eller hur?
Läs den forne statsministerns Reinfelds självbiografi. Det värsta som kan hända är ett mediadrev. Öppna upp en ny förundersökning, avfärda bröderna från utredningen. Klart. Avskriv den igen sen, då ingen annan misstänkt finns. Bröderna, Advokat Olsson får miljonbelopp av våra skattemedel. DJ och svt slår sig för bröstet och bevisar att än en gång har vi på taffliga grunder, helt uppbyggt på känslomässiga premisser, inte sakliga, fått en folkopinion och vunnit.

Ja om vi ska ha det så att pöbeln vinner och delar ut straff därefter..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in