2017-05-09, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så huvuddragen i "din" teori:
1. Barnen är "kallhamrade mördare" som måste pressas till ett erkännande.
2. De berättade själva för sin pappa att de hade sett Kevin död samma dag det hände.

Jepp. Känns fullt logiskt. Ser inget konstigt i den teorin...

precis. bara sett honom död, inte dödat, för att erkänna har man satt in lite "uppmjukning", om uttrycket är bekant...och vips kommer erkännandet nätr såc kliver in i handlingen.
Citera
2017-05-09, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
http://w3.psychology.su.se/staff/scn/indexeng.html

151 artiklar, flera om detta ämne. pick one.
Nu skulle dom ju vara evidensbaserade och inte hittepåteorier...
Citera
2017-05-09, 23:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Att försöka bevisa något med hjälp av Lambertz eller SÅC är så IQ-befriat att det inte går att ta på allvar.

Du och de andra bögnollorna till troll kommer att fortsätta att sabba tråden långt efter det att DJ återigen avslöjat SÅC som det patetiska ärkenöt han är.

Ert beteende är faktaresistent på gränsen till robotlikt.

RS har idag avvisat dj's alibiteori och anklagat honom för felaktigheter i dokumentären

Spaningsledaren vill inte kommentera
Rolf Sandberg vill inte kommentera hur vittnesmålen som gav pojkarna alibi hanterades. Sedan förundersökningen återupptagits råder sekretess.

– Jag uttalar mig inte ännu. Jag ringer åklagaren och frågar om vi får bryta sekretessen. Då ska jag bemöta allmänt hur Josefsson hanterat det och de felaktigheter som finns...ja, jag säger ingenting i dagsläget, säger han.

rejäl beef på g, kommer bli dj's fall det här.

edit https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/aklagaren-i-kevin-fallet-om-nyckelvittnet-jag-kommer-inte-ihag-nagot-alibi
Senast redigerad av JohanElias 2017-05-09 kl. 23:16.
Citera
2017-05-09, 23:09
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Så huvuddragen i "din" teori:
1. Barnen är "kallhamrade mördare" som måste pressas till ett erkännande.
2. De berättade själva för sin pappa att de hade sett Kevin död samma dag det hände.

Jepp. Känns fullt logiskt. Ser inget konstigt i den teorin...

"Syskonparet hade redan samma dag som Kevin avlidit kommit hem och berättat om händelsen, men de blev aktuella i polisutredningen först när föräldrarna tog med dem till polisstationen sex dagar efter berättandet." SÅC

http://www.dn.se/debatt/hansynsfullt-med-upprepade-barnforhor/
Citera
2017-05-09, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Det känns som SÅC motsäger berättelsen i Kevin-fallet.

SÅC:

Kevin-fallet:

SÅC säger alltså att polisen redan misstänkte pojkarnas inblandning i mordet. Enligt Kevin-fallet är det däremot SÅC som konstaterar barnens inblandning.

Vilken version stämmer?

Det blir värre och värre.

DJ kommer att lustmörda både Sandberg och SÅC under två timmar på bästa sändningstid.

Det ser en fram emot med skräckblandad förtjusning.
Citera
2017-05-09, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av superfluent
Nu skulle dom ju vara evidensbaserade och inte hittepåteorier...

granskade i reviewade tidsktifter samt böcker och avsnitt i böcker. var saknas evidensen min lille proletär med 2-årig gymnasie utbildning inom handel och kontor...?
Citera
2017-05-09, 23:15
Medlem
OldWolfs avatar
Påfallande ofta hänvisar SÅC till sina egna böcker
"I min återkoppling till polisen hänvisar jag bland annat till min bok ”Avancerad förhörs- och intervjumetodik” från 1998, vilken just tar upp denna problematik."

Citera
2017-05-09, 23:16
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Han har helt rätt på den punkten, det görs idag regelbundet flera förhör med både offer och gm. det är polisen som inte uppdaterat sina kunskaper. hur ska du annars kunna dubbelkolla saker när folk ljuger. det är inga problem så länge man förhör på rätt sätt.

Från DN.
Sara Landström, expert på barnförhör och docent i psykologi (ang. upprepade förhör):
Citat:
Enligt riktlinjerna bör det inte hållas förhör med små barn mer än enstaka gånger.

Vad har du för källa (annat än SÅC) på att det är rätt metod att pressa barn till erkännande via många förhör?
Citera
2017-05-09, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
"Syskonparet hade redan samma dag som Kevin avlidit kommit hem och berättat om händelsen, men de blev aktuella i polisutredningen först när föräldrarna tog med dem till polisstationen sex dagar efter berättandet." SÅC

Fast stämmer verkligen det? Enligt SvD som granskat den oh så citerade journalisten som skrev en av polisen betald artikel om fallet så var det såhär:

"Sedan Kevins femårige kompis efter en knapp vecka berättade att han sett Kevins mördare, intensifierade polisen arbetet med barnspåret."
Citera
2017-05-09, 23:21
Medlem
Åklagaren är senil, Sandberg hjärnskadad efter trafikolycka, polisutredarna blandar ihop minnesbilderna och fakta efter 19 år men låter sig ändå intervjuas, Josefsson med team driver sin tes och någon ska man ju allt kunna driva drev mot, bröderna "minns" inget, föräldrarna vet vi inte om de minns, gammal och tidigare känd fakta lyfts fram som ny och blir nyheter, lagstiftning, rutiner och forskningsrön är förändrade men experter jämför med idag...så förvirrande.
Senast redigerad av Pynkis 2017-05-09 kl. 23:41.
Citera
Bannlyst
Citat:
Från DN.
Sara Landström, expert på barnförhör och docent i psykologi (ang. upprepade förhör):

Vad har du för källa (annat än SÅC) på att det är rätt metod att pressa barn till erkännande via många förhör?

inte pressa till erkännande givetvis.
läs detta i stället
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/kan-vara-enda-sattet-att-fa-dem-att-beratta

han jobbar kliniskt med barn, sara är en teoretisk tramsa på universitet.
det handlar om hur man gör det och att man ska inte göra det för ofta. inget fel att ha uppföljningar när det de säger inte stämmer
Citera
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superfluent
Fast stämmer verkligen det? Enligt SvD som granskat den oh så citerade journalisten som skrev en av polisen betald artikel om fallet så var det såhär:

"Sedan Kevins femårige kompis efter en knapp vecka berättade att han sett Kevins mördare, intensifierade polisen arbetet med barnspåret."

Bara ytterligare ett exempel på denna smörja och att vi inte kan ta SÅC på allvar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in