2017-05-09, 22:12
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Nej, nej, nej! Så små knoddar är inte "typen" av någonting, allra minst mördartypen. Alldeles oavsett personlighet så har småbarnshjärnor inte förmågan som behövs för att stypa/gömma/hålla tyst (dvs uthållighet/operationellt tänk/tålamod) det saknas helt och utvecklas först flera år senare.
Dock verkar det vara jävligt många trögsomfan-typer i denna tråd. Gah!
Orkar inte med er.

Helt sant. Och detta gör det märkligt att det nästan tagit 20 år innan någon kikat på det. Det enda som stör mig är det här med att barnen skall ha berättat för föräldrarna samma dag. Vi får se vad Josefsson presenterar. Faller det indiciet är jag benägen att att tro att de är helt oskyldiga.
Senast redigerad av Van Nostrand 2017-05-09 kl. 22:15.
Citera
2017-05-09, 22:14
Medlem
bpjans avatar
Att SÅC tror att han har någon karaktär kvar att mörda säger allt. Hans förtroendekapital har för fan varit negativt i åratal.

Dåren Lambertz ska vi inte ens gå in på.
Citera
2017-05-09, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Sven Å Christianson visar hur okunnig, alternativt förljugen, han är: "All erfarenhet visar att oro, rädsla, lojalitet, skam och skuld hos barnen gör att de endast successivt kan närma sig det svåra och ofta sker detta fragmentariskt".

Inte alls! Exempelvis de två 6-åriga pojkarna som dödade 5-åriga Silje i Trondheim, ett fall Arvika använde som referens och exempel i sin egen utredning, behövde bara förhöras av polis en gång i 15 minuter för att få dem att erkänna: http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/correspondent/803151.stm

Han har helt rätt där, se även
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/kan-vara-enda-sattet-att-fa-dem-att-beratta

barn tar oftast tid på sig att berätta, ffa till en okänd..
i ditt fall gick det typ 30 min efter händelsen vilket är mycket ovanligt, ju långre tid det tar, ju längre tid att få fram det.
du vet ingenting om barntrauma du.
Citera
2017-05-09, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
http://www.dn.se/debatt/hansynsfullt-med-upprepade-barnforhor/

Påståendet att det är ”helt oacceptabelt” att hålla fler än ett förhör med barn är definitivt inte i enlighet med evidensbaserad forskning.
Hade det inte varit för alla drabbade och det lidande han orsakat dem så hade jag tyckt att det är stor humor att SÅC refererar till evidensbaserad forskning när han själv torgfört rakt igenom absurda, ounderbyggda och på alla sätt motbevisade teorier i industriell skala under i alla fall ett par årtionden...
Citera
2017-05-09, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Han har helt rätt där, se även
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/kan-vara-enda-sattet-att-fa-dem-att-beratta

barn tar oftast tid på sig att berätta, ffa till en okänd..
i ditt fall gick det typ 30 min efter händelsen vilket är mycket ovanligt, ju långre tid det tar, ju längre tid att få fram det.
du vet ingenting om barntrauma du.

Jag har skrivit en uppsats om barn som dödar andra barn, så jag är förhållandevis väl inläst i ämnet. Och SÅC har helt fel om att "all" erfarenhet säger att det tar lång tid för barn att erkänna, vilket jag bevisade ovan.

För övrigt är jag övertygad om att du trollar, så jag ids inte diskutera mer med dig. Du förstör en tråd om ett viktigt ämne.
Citera
2017-05-09, 22:23
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja, men det fanns nog inte på kartan för 20 år sedan.
"– Men jag kan säga så mycket att när beslutet (att lägga ner förundersökningen) fattades i november 1998 var det här för mig fullständigt klart, säger han.

Det bedömdes så klart att en bevistalan – att pröva skuldfrågan juridiskt – inte ens kom på tal."

http://nwt.se/arvika/2017/05/09/aklagaren-i-kevinfallet-la-sig
Citera
2017-05-09, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av superfluent
Hade det inte varit för alla drabbade och det lidande han orsakat dem så hade jag tyckt att det är stor humor att SÅC refererar till evidensbaserad forskning när han själv torgfört rakt igenom absurda, ounderbyggda och på alla sätt motbevisade teorier i industriell skala under i alla fall ett par årtionden...

Han har helt rätt på den punkten, det görs idag regelbundet flera förhör med både offer och gm. det är polisen som inte uppdaterat sina kunskaper. hur ska du annars kunna dubbelkolla saker när folk ljuger. det är inga problem så länge man förhör på rätt sätt.

Citera
2017-05-09, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Jag har skrivit en uppsats om barn som dödar andra barn, så jag är förhållandevis väl inläst i ämnet. Och SÅC har helt fel om att "all" erfarenhet säger att det tar lång tid för barn att erkänna, vilket jag bevisade ovan.

För övrigt är jag övertygad om att du trollar, så jag ids inte diskutera mer med dig. Du förstör en tråd om ett viktigt ämne.

jag skrev oftast. och en aphjärna fattar att jag har rätt då många våldtäkter-övergrepp på barn oftast kommer fram efter månader/år. all forskning betyder givetvis medelväärdet, betyder inte att det inte finns undantag. men det gäller alla medelvärden.
Citera
2017-05-09, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Mer angående barnförhör

"Dagens metoder för att förhöra barn utgår från att de är offer, inte förövare. Psykoterapeuten Börje Svensson anser att kritiken mot Kevinutredningen är orättvis. – För att få ett barn som gjort något förbjudet att börja berätta räcker det sällan med öppna frågor, säger han."

Tja, antar att den där tomten snackar om en lite annan typ av utredningar? Eller?
"Men detta bygger förstås på att att man verkligen är övertygad om att barnet gjort något", säger han.
Dvs om det finns bevis, vittnen, en trovärdig målsägare osv osv och man vill ha ett barn att erkänna så menar han att det kan vara bra att ställa ledande frågor. Kanske, kanske inte. Jag tror psykoterapeuter ska hållas borta från polisutredningar. De kan sköta sitt jobb i stället, nämligen psykoterapi.
Citera
2017-05-09, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Tja, antar att den där tomten snackar om en lite annan typ av utredningar? Eller?
"Men detta bygger förstås på att att man verkligen är övertygad om att barnet gjort något", säger han.
Dvs om det finns bevis, vittnen, en trovärdig målsägare osv osv och man vill ha ett barn att erkänna så menar han att det kan vara bra att ställa ledande frågor. Kanske, kanske inte. Jag tror psykoterapeuter ska hållas borta från polisutredningar. De kan sköta sitt jobb i stället, nämligen psykoterapi.

vilka ska då utbilda barnförhörarna? vilka har absolut mest erfarenhet av traumatiserade barn? för barnet spelar det ingen roll, inget straff väntar ändå.
Citera
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard

Det känns som SÅC motsäger berättelsen i Kevin-fallet.

SÅC:
Citat:
Som en av flera externa rådgivare kontaktades jag den 9 september av utredarna en tid efter att det så kallade barnspåret hade initierats.
[..]
Jag bekräftade polisens antagande om att det pojkarna sagt kunde betyda att de hade bevittnat eller varit delaktiga i våldet.

Kevin-fallet:
Citat:
Rolf Sandberg hade bara tystnad. Och efter ett tag mycket motsägande information som var direkt vilseledande.

Förundersökningen i Kevin-fallet sökte hjälp utanför den egna organisationen. Polisen behövde mer professionell kunskap på området i utredningsarbetet och kontaktade därför barnpsykologer och vittnespsykologer vid olika sjukhus och universitet.
[...]
Rolf Sandberg lyckades däremot engagera professor Sven-Åke Christianson vid Stockholms Universitet
[...]
Man skickade de videofilmade förhören och rekonstruktioner med femåringen och sjuåringen till professor Christianson eftersom de förhören hittills givit mest detaljerad information; femåringen hade till och med uppgivit att han hade sett mördaren.
[...]
Professor Sven-Åke Christianson kunde utifrån sin kunskap konstatera att barnen hade mer att berätta om själva gärningen. Han kom relativt snabbt fram till att de två bröderna, fem och sju år gamla, inte bara var vittnen utan att det var högst troligt att de på något sätt medverkat i själva brottet.

SÅC säger alltså att polisen redan misstänkte pojkarnas inblandning i mordet. Enligt Kevin-fallet är det däremot SÅC som konstaterar barnens inblandning.

Vilken version stämmer?
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkurtCobain
Orkar du klistra in texten? Betalvägg..

(Om någon orkar skulle det vara mysigt om alla DN:s betalartiklar kunde samlas på nå sätt så man kunde läsa dem)

DN:s betalvägg är inte så avancerad.
Tryck på reload av sidan och sedan på "stopp" ("rött kryss") medan omladdning sker (med rätt tajming)
Voilá! Bara att läsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in