Nej, nej, nej! Så små knoddar är inte "typen" av någonting, allra minst mördartypen. Alldeles oavsett personlighet så har småbarnshjärnor inte förmågan som behövs för att stypa/gömma/hålla tyst (dvs uthållighet/operationellt tänk/tålamod) det saknas helt och utvecklas först flera år senare.
Dock verkar det vara jävligt många trögsomfan-typer i denna tråd. Gah!
Orkar inte med er.
Helt sant. Och detta gör det märkligt att det nästan tagit 20 år innan någon kikat på det. Det enda som stör mig är det här med att barnen skall ha berättat för föräldrarna samma dag. Vi får se vad Josefsson presenterar. Faller det indiciet är jag benägen att att tro att de är helt oskyldiga.
Senast redigerad av Van Nostrand 2017-05-09 kl. 22:15.
Sven Å Christianson visar hur okunnig, alternativt förljugen, han är: "All erfarenhet visar att oro, rädsla, lojalitet, skam och skuld hos barnen gör att de endast successivt kan närma sig det svåra och ofta sker detta fragmentariskt".
Inte alls! Exempelvis de två 6-åriga pojkarna som dödade 5-åriga Silje i Trondheim, ett fall Arvika använde som referens och exempel i sin egen utredning, behövde bara förhöras av polis en gång i 15 minuter för att få dem att erkänna: http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/correspondent/803151.stm
barn tar oftast tid på sig att berätta, ffa till en okänd..
i ditt fall gick det typ 30 min efter händelsen vilket är mycket ovanligt, ju långre tid det tar, ju längre tid att få fram det.
du vet ingenting om barntrauma du.
Påståendet att det är ”helt oacceptabelt” att hålla fler än ett förhör med barn är definitivt inte i enlighet med evidensbaserad forskning.
Hade det inte varit för alla drabbade och det lidande han orsakat dem så hade jag tyckt att det är stor humor att SÅC refererar till evidensbaserad forskning när han själv torgfört rakt igenom absurda, ounderbyggda och på alla sätt motbevisade teorier i industriell skala under i alla fall ett par årtionden...
barn tar oftast tid på sig att berätta, ffa till en okänd..
i ditt fall gick det typ 30 min efter händelsen vilket är mycket ovanligt, ju långre tid det tar, ju längre tid att få fram det.
du vet ingenting om barntrauma du.
Jag har skrivit en uppsats om barn som dödar andra barn, så jag är förhållandevis väl inläst i ämnet. Och SÅC har helt fel om att "all" erfarenhet säger att det tar lång tid för barn att erkänna, vilket jag bevisade ovan.
För övrigt är jag övertygad om att du trollar, så jag ids inte diskutera mer med dig. Du förstör en tråd om ett viktigt ämne.
Ja, men det fanns nog inte på kartan för 20 år sedan.
"– Men jag kan säga så mycket att när beslutet (att lägga ner förundersökningen) fattades i november 1998 var det här för mig fullständigt klart, säger han.
Det bedömdes så klart att en bevistalan – att pröva skuldfrågan juridiskt – inte ens kom på tal."
Hade det inte varit för alla drabbade och det lidande han orsakat dem så hade jag tyckt att det är stor humor att SÅC refererar till evidensbaserad forskning när han själv torgfört rakt igenom absurda, ounderbyggda och på alla sätt motbevisade teorier i industriell skala under i alla fall ett par årtionden...
Han har helt rätt på den punkten, det görs idag regelbundet flera förhör med både offer och gm. det är polisen som inte uppdaterat sina kunskaper. hur ska du annars kunna dubbelkolla saker när folk ljuger. det är inga problem så länge man förhör på rätt sätt.
Jag har skrivit en uppsats om barn som dödar andra barn, så jag är förhållandevis väl inläst i ämnet. Och SÅC har helt fel om att "all" erfarenhet säger att det tar lång tid för barn att erkänna, vilket jag bevisade ovan.
För övrigt är jag övertygad om att du trollar, så jag ids inte diskutera mer med dig. Du förstör en tråd om ett viktigt ämne.
jag skrev oftast. och en aphjärna fattar att jag har rätt då många våldtäkter-övergrepp på barn oftast kommer fram efter månader/år. all forskning betyder givetvis medelväärdet, betyder inte att det inte finns undantag. men det gäller alla medelvärden.
"Dagens metoder för att förhöra barn utgår från att de är offer, inte förövare. Psykoterapeuten Börje Svensson anser att kritiken mot Kevinutredningen är orättvis. – För att få ett barn som gjort något förbjudet att börja berätta räcker det sällan med öppna frågor, säger han."
Tja, antar att den där tomten snackar om en lite annan typ av utredningar? Eller?
"Men detta bygger förstås på att att man verkligen är övertygad om att barnet gjort något", säger han.
Dvs om det finns bevis, vittnen, en trovärdig målsägare osv osv och man vill ha ett barn att erkänna så menar han att det kan vara bra att ställa ledande frågor. Kanske, kanske inte. Jag tror psykoterapeuter ska hållas borta från polisutredningar. De kan sköta sitt jobb i stället, nämligen psykoterapi.
Tja, antar att den där tomten snackar om en lite annan typ av utredningar? Eller?
"Men detta bygger förstås på att att man verkligen är övertygad om att barnet gjort något", säger han.
Dvs om det finns bevis, vittnen, en trovärdig målsägare osv osv och man vill ha ett barn att erkänna så menar han att det kan vara bra att ställa ledande frågor. Kanske, kanske inte. Jag tror psykoterapeuter ska hållas borta från polisutredningar. De kan sköta sitt jobb i stället, nämligen psykoterapi.
vilka ska då utbilda barnförhörarna? vilka har absolut mest erfarenhet av traumatiserade barn? för barnet spelar det ingen roll, inget straff väntar ändå.
Utredningen av 4-årige Kevins död i Arvika 1998 används av DN och SVT/Dan Josefsson för att angripa mig i min profession. Det påstås att min inblandning i utredningen och de många förhören ledde till att en 7-årig pojke och hans yngre bror falskeligen medgav att de var direkt inblandade i Kevins död.
Som en av flera externa rådgivare kontaktades jag den 9 september av utredarna en tid efter att det så kallade barnspåret hade initierats. Syskonparet hade redan samma dag som Kevin avlidit kommit hem och berättat om händelsen, men de blev aktuella i polisutredningen först när föräldrarna tog med dem till polisstationen sex dagar efter berättandet.
Jag bekräftade polisens antagande om att det pojkarna sagt kunde betyda att de hade bevittnat eller varit delaktiga i våldet. Jag hänvisade till internationell forskning och vetenskapliga fallstudier med det övergripande rådet att barn som har bevittnat våld, utsatts för sexuella övergrepp eller själva begått dödligt våld eller övergrepp behöver tid för att kunna berätta. All erfarenhet visar att oro, rädsla, lojalitet, skam och skuld hos barnen gör att de endast successivt kan närma sig det svåra och ofta sker detta fragmentariskt.
Frågan är om det var hänsynsfullt eller hänsynslöst att hålla de upprepade förhören, 13 per barn samt fem spaningsuppslag, under drygt två månaders tid.
Ett råd jag gav var att utredarna skulle bygga en relation med barnen, vilket just tar tid. Det är väl känt att barn kan påverkas av ledande frågor och att de tenderar att anpassa sig efter auktoriteter. Men även om upprepade förhör innebär en suggestiv situation där barn kan fantisera ihop svar visar forskningen att med tillit i intervjusituationen berättar barn vad de faktiskt har upplevt snarare än vad de tror vuxna vill höra. I min återkoppling till polisen hänvisar jag bland annat till min bok ”Avancerad förhörs- och intervjumetodik” från 1998, vilken just tar upp denna problematik.
Att som den förre justitieministern Thomas Bodström påstå att det är ”helt oacceptabelt” att hålla fler än ett förhör med barn (TV 4 den 5 maj) är definitivt inte i enlighet med evidensbaserad forskning. Med en sådan arbetsmetod skulle dödligt våld som barn kan ha varit orsak till aldrig kunna utredas och de inblandade barnen följaktligen inte få hjälp. Samhället skulle inte heller få den kunskap som behövs för att bygga upp erfarenhet, lära av tidigare händelser, och därmed förhindra att något liknande händer igen.
Utredningen utgick från ett barnperspektiv, precis tvärtemot Josefssons och DN:s utgångspunkt om att barnen pekats ut av polisen och pressats i förhör till falska erkännanden. Och efter det första förhöret tog föräldrarna återkommande kontakt med polisen för att pojkarna lämnat ytterligare information i samtal med dem. De två barnpsykologer som följde förhören från ett angränsande rum för att säkerställa att barnen mådde bra var samstämmiga med förhörsledaren om att förhören kunde fortsätta så som skedde.
Jag uppfattar att det huvudsakliga syftet med DN:s och SVT:s/Dan Josefssons försök att karaktärsmörda mig ligger i förlängningen av den debatt som fördes om min roll i Quickutredningarna. Även då initierades drevet och angreppet av Dan Josefsson. Nu har detta utvecklats till vad som kan betraktas som ett socialt accepterat våld mot mig och andra.
Att koppla in externa personer för att bistå polisutredningen (bland annat två barnpsykologer, en vuxenpsykolog, personal från socialtjänsten, riksmordkommissionen och gärningsmannaprofilgruppen) var i själva verket korrekta åtgärder som polisen i Arvika vidtog för att säkerställa en rättssäker utredning. Det har nu gått 20 år sedan dödsfallet, och en hel del har förändrats sedan dess. Upprepade intervjuer med barn där man misstänker övergrepp är nu legio, liksom att barn har ett juridiskt biträde vid förhör (vilket inte var lagstiftat 1998). Nu är också rågången mellan externa experter och operativt polisarbete tydligare.
Det är angeläget och bra med mediegranskningar av rättsfall och av de personer som har medverkat. Man bör till exempel undersöka om det har förekommit så kallad konfirmeringsbias i brottsutredningar, alltså att utredare och externa rådgivare/experter drar åt samma håll och endast söker och tar till sig information som stöder ett antagande att den misstänkte begått den aktuella brottsliga handlingen. Det är viktigt att blottlägga om det finns utredningsmässiga brister samt att de som medverkat rannsakar sig själva. Den konfirmeringsbias som till del förelåg i Quick-utredningarna är således viktig att lyfta fram, vidare att en sakkunnig expert inte ska ha flera olika roller. Men detta ändrar inte i sak den forskningsunderbyggda input jag gav polisen i såväl Kevin-utredningen som Quick-utredningen.
Det känns som SÅC motsäger berättelsen i Kevin-fallet.
SÅC:
Citat:
Som en av flera externa rådgivare kontaktades jag den 9 september av utredarna en tid efter att det så kallade barnspåret hade initierats.
[..]
Jag bekräftade polisens antagande om att det pojkarna sagt kunde betyda att de hade bevittnat eller varit delaktiga i våldet.
Kevin-fallet:
Citat:
Rolf Sandberg hade bara tystnad. Och efter ett tag mycket motsägande information som var direkt vilseledande.
Förundersökningen i Kevin-fallet sökte hjälp utanför den egna organisationen. Polisen behövde mer professionell kunskap på området i utredningsarbetet och kontaktade därför barnpsykologer och vittnespsykologer vid olika sjukhus och universitet.
[...]
Rolf Sandberg lyckades däremot engagera professor Sven-Åke Christianson vid Stockholms Universitet
[...]
Man skickade de videofilmade förhören och rekonstruktioner med femåringen och sjuåringen till professor Christianson eftersom de förhören hittills givit mest detaljerad information; femåringen hade till och med uppgivit att han hade sett mördaren.
[...]
Professor Sven-Åke Christianson kunde utifrån sin kunskap konstatera att barnen hade mer att berätta om själva gärningen. Han kom relativt snabbt fram till att de två bröderna, fem och sju år gamla, inte bara var vittnen utan att det var högst troligt att de på något sätt medverkat i själva brottet.
SÅC säger alltså att polisen redan misstänkte pojkarnas inblandning i mordet. Enligt Kevin-fallet är det däremot SÅC som konstaterar barnens inblandning.
(Om någon orkar skulle det vara mysigt om alla DN:s betalartiklar kunde samlas på nå sätt så man kunde läsa dem)
DN:s betalvägg är inte så avancerad.
Tryck på reload av sidan och sedan på "stopp" ("rött kryss") medan omladdning sker (med rätt tajming)
Voilá! Bara att läsa.