2017-05-09, 16:36
Medlem
OldWolfs avatar
Inget av de fallen som finns med i Wikipedia bidrog han till att lösa. I Arboga-morden pekade han t o m ut fel gärningsman först. Misstänkte att du inte hade nått mer på fötterna

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sven_%C3%85._Christianson
Citera
2017-05-09, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Har du sett alla programmen? Vilka fakta har hittills vinklats?

Varför nämns det inte HUR pojkarna kom in i utredningen och VARFÖR blev de misstänkta?
Citera
2017-05-09, 16:44
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Varför nämns det inte HUR pojkarna kom in i utredningen och VARFÖR blev de misstänkta?

Det är två program kvar.
Citera
2017-05-09, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Dokumentet Kevin-fallet som många här refererar till är också skrivet av en journalist, Nina Hjelmgren. Skillnaden är att de granskningar DJ och DN gjort av samma material är betydligt mer kritiska och tar upp information som tidigare inte varit känd för allmänheten.

Rolf Sandberg har hävdat att pojkarna erkänt och levererat en detaljerad och sammanhängande berättelse för hur mordet gick till. Nu visar det sig att det inte finns något erkännande och att den "detaljerade" berättelsen består av fragment som framkommit efter ledande frågor under långa förhör.

Det är mer skrämmande att folk tror så okritiskt på Sandberg. Mot bakgrund av hur en handfull här inne resonerar och obstinat förbiser fakta som inte stödjer deras tes är jag dock alls inte förvånad över att pojkarnas bedömdes skyldiga för snart 20 år sedan.

Dra inte alla över en kam. Jag tycker inte Hjälmgrens rapport är bra, framför allt är den väldigt konstigt skriven och innehåller massa saker som är helt irrelevanta.

Jag tror inte okritiskt på polisen eller åklagaren heller. Men det är just fakta som man behöver för att kunna dra slutsatser, och det går helt enkelt inte nu. Bara för att det finns ett vittne betyder ju inte det att bröderna inte har befunnit sig där, precis som att den yngre brodern var vittne till mordet så behöver han ju inte haft något med Kevins död att göra. Vad är det som säger att en beskrivning av en gärning/erkännande inte får vara utdragen? I dag och i domstol finns vissa krav på hur berättelserna ska vara, men detta skulle inte leda till åtal. Det är väldigt svårt att få sammanhängande, klara och koncisa berättelser av barn. Det är mycket möjligt stt polisen utifrån dagens kunskap satte för stor tilltro till barnens berättelser.
Senast redigerad av Pynkis 2017-05-09 kl. 16:51.
Citera
2017-05-09, 16:50
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Eftersom avtrycket inte är kopplat till en person förstår jag inte hur man med säkerhet kan säga att det kommer från ett barn. Kan du?

Det har visat sig att små barn har mindre händer / fingrar än ungdomar och vuxna. Det skall dessutom inte tillhöra vetenskapens nyare rön, att så är fallet.
Citera
2017-05-09, 17:00
Medlem
Det va ÅKLAGAREN som ledde utredningen som valde att lägga ner fallet när han ansåg att händelseförloppet va nog klarlagt. Så förstår inte varför RS eller någon annan polis skulle haft en egen agenda med detta fall då ÅKLAGAREN tog beslutet att de bevis som fanns va nog. Bara sjukt att Dan Josefsson försöker påstå de.
Citera
2017-05-09, 17:02
Medlem
SkurtCobains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis

Varför kom pappan med pojkarna till polisen som vittnen till kevins död om det finns andra vittnen som kan bekräfta att de inte har befunnit sig där? Jag vet inte, eftersom vi endast har fått information om det ena än så länge.

Känns som väldigt rimligt agerande att höra av sig till polisen om ett mord begåtts nära ens hem och ens son som varit ute den dagen säger sig ha sett något.
Detta ÄVEN om pojkens utsaga stämmer dåligt överens med vad andra sagt om dagen.

De flesta tänker nog att det är polisens sak att kontrollera alibin och utsagor, inte anhöriga.
Citera
2017-05-09, 17:14
Medlem
SkurtCobains avatar
Citat:
Det va ÅKLAGAREN som ledde utredningen som valde att lägga ner fallet när han ansåg att händelseförloppet va nog klarlagt. Så förstår inte varför RS eller någon annan polis skulle haft en egen agenda med detta fall då ÅKLAGAREN tog beslutet att de bevis som fanns va nog. Bara sjukt att Dan Josefsson försöker påstå de.

Det finns absolut ingen motsättning i att det var åklagaren som avslutade FU och att FU var dåligt/slarvigt skött, eller att polisen agerade utifrån fastlåsta föreställningar om förloppet.
Citera
2017-05-09, 17:15
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:

Åklagarens beslutsunderlag hade skrapats ihop av Rolf Sandberg.
Citera
2017-05-09, 17:19
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Du tror inte åklagaren litade på Rolf Sandberg? Åklagaren höll inte i förhören och deltog inte i det praktiska arbetet. Det sköttes av Rolf Sandberg, som rapporterade till Åklagaren.
Jag förmodar att DJ drar sina slutsatser utifrån att ha läst 6000 sidor FUP och tittat på minst ett dygn videoinspelningar, vilket varken du eller jag gjort
Citera
2017-05-09, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Du tror inte åklagaren litade på Rolf Sandberg? Åklagaren höll inte i förhören och deltog inte i det praktiska arbetet. Det sköttes av Rolf Sandberg, som rapporterade till Åklagaren.
Jag förmodar att DJ drar sina slutsatser utifrån att ha läst 6000 sidor FUP och tittat på minst ett dygn videoinspelningar, vilket varken du eller jag gjort

Han höll inte i förhören det gjorde förhörsledarna, mycket möjligt han deltog i nåt enstaka förhör. Och sen när åklagaren tog över utredningen då va det ju RS och flera andra poliser
Som ledde arbetet tillsammans. Men vi får vänta och hoppas FUP släpps där finns sanningen.
Citera
2017-05-09, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Åklagarens beslutsunderlag hade skrapats ihop av Rolf Sandberg.

Han jobbade ju inte ensam med det utan flera andra med samma uppdrag delade på arbetet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in