2017-05-09, 15:06
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Hur är det med kvinnans mentala status? Jag läste att hon genomgått en sk liten sinnesundersökning. Det med att be folk mörda åt henne, samt alla hennes försök att manipulera sin omgivning och till och med att försöka få dem att ljuga är ju ganska anmärkningsvärt. Bara en sådan sak som att hon försöker få den dränkte mannens arbetsgivare att säga att de var med när livförsäkringen tecknades är ju, sett utifrån, absurt.

Citat:
Ursprungligen postat av dr.milorokonozovic
Det är just problemet, det är ju oenighet om psykopater skall klassifieras som psykotiska eller "som bara tänker lite annorlunda"
Typiska psykopater brukar mycket sällan kryssas i en större sinnesundersökning. Att kryssas (bedömas inte kunna dömas till fängelse pga en kliniskt konstaterad allvarlig psykisk störning) kräver oftast ett psykotiskt tillstånd, antingen temporärt eller permanent, dvs att inte veta vad man gjort eller varför, drivas av demoner, höra röster etc. Och vad jag förstår är det i princip omöjligt att "spela sig till" en kryssning.
Johanna kommer inte att kryssas.
Citera
2017-05-09, 15:06
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Två själar, en tanke! Det har nog varit uppe tidigare, men under dagen i dag så har jag mer och mer börjat tänka på att mordet kanske utfördes på annan plats. Död kördes sedan Aki, kanske i bagageutrymmet på en silverfärgad BMW, från mordplatsen direkt till bryggan, där han dumpades i vattnet.

Platsen för brottet bör ha varit vald så att risken för upptäckt var minimal. Att dränka någon eller att trycka ner en död person i bagageutrymmet drar ju till sig uppmärksamhet. Om någon ser.

En läkare på plats när Aki påträffades uppskattade att han varit död (minst ?) ca 8 timmar, om jag minns rätt.

Den silverfärgade, högerstyrda, från England importerade BMW´n, skrotades 2015-11-20
Citera
2017-05-09, 15:07
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
När man hör larmsamtalet och sen läser vad hon sagt så känns det rätt glasklart.

I larmsamtalet så säger hon att han gav sig ut i båten och sen på morgonen så har hon försökt ringa honom många gånger på morgonen men när 112 frågar om han har en mobil så säger hon att den ligger på bordet här. Sen läser man att mobilen inte påträffats efter det. Det är bara en av alla lögner och hon ändrar ju historien så fort den inte passar in. Hon ringer 112 vid typ 9 och då har hon varit vaken och nere vid stranden och sen ringer hon syrran och bjuder dit dom efter larmsamtalet utan att nämna att maken är borta...

Några detaljer om Akis mobil. JM har tagit med den från stugan. Den har använts från hennes hem ca en vecka efter Akis död, vilket visar att hon kunnat koden på den. Sedan har den försvunnit.

Citera
2017-05-09, 15:08
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PGUllhammar
Hennes afghanska toyboy strödde hon väl mycket kosing över ?
Visst gjorde hon det! Champagne och märkeskläder, lyxklockor etc.

Samtidigt säger hon nu kl. 14.23 i dag: "- Jag är ingen slösa, jag är väldigt ekonomisk. Jag investerar mina pengar."

Det var den motsägelsen jag lyfte fram. Hon vill alltid berömma sig själv men man kan ju inte ha alla positiva egenskaper på en och samma gång. Är man frikostig med stålar kan man ju inte direkt samtidigt vara "väldigt sparsam".

https://www.svt.se/nyheter/live/rattegang-i-arbogafallet
Citera
2017-05-09, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Tvillingarna "hjälpte" sin mor JM med att försöka få Mohamed att begå självmord, de "hejade på" i bilen som buggats av polisen.
JA de små liven-sa till honom -du är ingen bra pappa!
DEt låter inte som om barn i den åldern uttrycker sig- härmade nog någon vuxen
Citera
2017-05-09, 15:11
Medlem
dr.milorokonozovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
När man hör larmsamtalet och sen läser vad hon sagt så känns det rätt glasklart.

I larmsamtalet så säger hon att han gav sig ut i båten och sen på morgonen så har hon försökt ringa honom många gånger på morgonen men när 112 frågar om han har en mobil så säger hon att den ligger på bordet här. Sen läser man att mobilen inte påträffats efter det. Det är bara en av alla lögner och hon ändrar ju historien så fort den inte passar in. Hon ringer 112 vid typ 9 och då har hon varit vaken och nere vid stranden och sen ringer hon syrran och bjuder dit dom efter larmsamtalet utan att nämna att maken är borta...

Så kan det bli med en relativt blåst psykopat. Alltså på ett sätt mycket streetsmart i sin manipulation men samtidigt ganska dum i planeringen. De högintelligenta är mycket farligare och åker sällan fast.
Citera
2017-05-09, 15:14
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Den silverfärgade, högerstyrda, från England importerade BMW´n, skrotades 2015-11-20

Kan du se också vilken slutsiffra den hade? Kanske var det besiktning eller skrotning som gällde?
Kanske fanns det helt andra orsaker till att den skrotades?

Då kan man säga att den försvann, ungefär som Akis mobil lite tidigare under året.
Vem vet vad man hade kunnat hitta i dessa om dom funnits kvar? Eller om någon hade letat efter dom i rimlig tid efter mordet...

Citera
2017-05-09, 15:14
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Visst gjorde hon det! Champagne och märkeskläder, lyxklockor etc.

Samtidigt säger hon nu kl. 14.23 i dag: "- Jag är ingen slösa, jag är väldigt ekonomisk. Jag investerar mina pengar."

Det var den motsägelsen jag lyfte fram. Hon vill alltid berömma sig själv men man kan ju inte ha alla positiva egenskaper på en och samma gång. Är man frikostig med stålar kan man ju inte direkt samtidigt vara "väldigt sparsam".

https://www.svt.se/nyheter/live/rattegang-i-arbogafallet
Ja, många motsägelser är det här under eftermiddagen!

Ena stunden skryter hon om sin ekonomi och sitt affärssinne, t ex hon har sålt fastigheter och investerat vinsterna i nya fastigheter, mm:

Citat:
Helena Zachariasson (SVT)
- Jag har tjänat extra pengar från fastighetsförsäljningar för att försörja mina barn så att det ska vara som att jag hade en familj med två inkomster, säger kvinnan.
idag 14.37

För att en stund senare, när hon får frågor om hon jobbat som call girl, svara att hon att hade tänkt att ge sin i den branschen för att försörja sina barn, men sedan ändrat sig.
Citera
2017-05-09, 15:15
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Några detaljer om Akis mobil. JM har tagit med den från stugan. Den har använts från hennes hem ca en vecka efter Akis död, vilket visar att hon kunnat koden på den. Sedan har den försvunnit.

Aki´s telefonlista, sidan 45 alt 165 https://www.d0pe.se/domarpdf/Sommarstugemordet-Arboga/Tillagsprotokoll/Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_2__2_.pdf
Citera
2017-05-09, 15:15
Medlem
Citat:
Det är just problemet, det är ju oenighet om psykopater skall klassifieras som psykotiska eller "som bara tänker lite annorlunda"

I lagens mening så ger psykopati inte fängelseförbud, vilket innebär att JM mest troligt döms till livstids fängelse.
Citera
2017-05-09, 15:16
Medlem
dr.milorokonozovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Typiska psykopater brukar mycket sällan kryssas i en större sinnesundersökning. Att kryssas (bedömas inte kunna dömas till fängelse pga en kliniskt konstaterad allvarlig psykisk störning) kräver oftast ett psykotiskt tillstånd, antingen temporärt eller permanent, dvs att inte veta vad man gjort eller varför, drivas av demoner, höra röster etc. Och vad jag förstår är det i princip omöjligt att "spela sig till" en kryssning.
Johanna kommer inte att kryssas.

Jo men det jag menar är att generellt så föreligger ingen konsensus om psykopater skall betraktas som psykotiska i sin manipulation, pedofili, mordlystnad etc, eller inte. Psykisk störning föreligger ju men frågan är om det är regelrätt psykos eller bara "annorlunda beteende" det skall betraktas som
Citera
2017-05-09, 15:16
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Så kan det bli med en relativt blåst psykopat. Alltså på ett sätt mycket streetsmart i sin manipulation men samtidigt ganska dum i planeringen. De högintelligenta är mycket farligare och åker sällan fast.

Så har jag också tänkt om båda morden. Planerade under lång tid, men ändå genomförda i hög grad som om de vore impulshandlingar.

Streetsmart kanske, men någon criminal mastermind kommer hon aldrig att bli!

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in