2017-05-09, 10:22
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Tidslinje från giftermål till mord
Jag tycker tidslinjen inte tecknas tydligt nog i rättegången:
– Giftermål i december 2014.
– Förfalskad livförsäkring i januari.
– Troligt mordförsök i Egypten i februari.
– Aki flyttar hem till föräldrarna i april eftersom han är rädd för JM.
– Hotet om att han skulle dödas med hjälp av vänner minns jag inte datering av.
– Aki säger att han aldrig skulle åka frivilligt till stugan. JM säger att dom skulle "ha trevligt"/ha sex.
– Hittas drunknad i Hjälmaren i augusti 2015, med vatten i lungor som inte kommer från Hjälmaren.

Stark indiciekedja. Räcker det?

Det finns naturligtvis mer än jag noterat här, men jag tycker tidslinjen är central.

Vi borde utöka tidslinjen med när hon blir gravid med tvillingarna och de föds samt notering om när de köper resp. säljer huset (Skogvaktaren 6 / Kungsladugårdsgatan 7). Samt när han vill skiljas och träffar N*dja osv.

En annan sak jag inte får in i tidslinjen är när han bor i JM's lägenhet resp. hos sina föräldrar.
Citera
2017-05-09, 10:23
Bannlyst
Den anhöriga berättar att Arbogakvinnan ville att mannen (Aki) skulle kremeras, de anhöriga ville att han skulle gravsättas.

Varför ville hon att skulle kremeras ? Jo då hade dom inte kunnat öppna graven igen och ta prover
Citera
2017-05-09, 10:24
Medlem
dr.milorokonozovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr.milorokonozovic
Sammanfattningsvis:

Incestfamilj från mellansverige möter sitt slutgiltiga öde och får med sig ett par andra ned i avgrunden.

Kan bara hoppas att maken var psykopat han också och inte en varm, snäll finne med god intentioner som uppoffrat sig.

Kanske bra för barnen att det tog slut där det gjorde.

Sedan kan det ju också vara så att föräldrarna varit friska och J är ett "djävulsbarn", men okok jag pratar bara med mig själv här så jag lämnar tråden..
Citera
2017-05-09, 10:24
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
1) det har tydligen undgått dej att resonemanget i tråden handlar om AM/CMs YRKE : alltså vad hon JOBBADE med där på banken 2.1) eftersom jag har varit blodgivare utesluter det att jag är aktiv inom religiösa grupperingar såsom " jehovas vittnen " 2.2 ) jag deklarerade öppet min trosuppfattning så fort jag blivit myndig och flyttat hemifrån : jag är " pragmatisk agnostiker " och som sådan har jag, rent analytiskt alltså ej värdesättande, iakttagit att just t.ex. missionskyrkan skickar v-i-s-s-a av sina " barn " till sociala studier Det kan alltså TILLFÖRA utredningen en infallsvinkel om vi kan få veta vem/vilka som rekommenderade studievalet till JM ( dvs som kände henne ) eftersom det kan vara en " kraft " som " styrt " henne för övrigt : trots allt är JM ingen " pastor " och häri ligger en miss i liknelsen med Knutbymorden DVS var är " pastorn " dvs den/ de som format och till viss del styrtt JM ? Det behöver iochförsig inte vara en pastor i ordets rätta bemärkelse utan en "kraft " som väl känner till HUR religiösa grupperingar är uppbyggda och samt hur de fungerar

Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
Ja, förhoppningsvis kommer den här rättegången en gång för alla att avskaffa kategoriseringar såsom " förtjusande äldre damer " eller en annan role model " miss marple " Du har förmodligen sett musikvideon på Youtube jag rekommenderade häromdagen : Eurythmics med deras HIT : ( dont mess with a ) MISSIONARY MAN $$$ ( vi såg ju åklagarens mycket korrekta, och NOGGRANT BEVISADE infallsvinkel igår gällande drivkraften för denna sekt : våld och $$$

Ett studiebesök i din lilla bubbla vore nog en fascinerande upplevelse.

OnT: ligger lite efter i tråden, har det kommit fram varifrån de pengar hon spenderat kommer ifrån? Alltså var kommer de 6 miljoner hon spenderat de senaste 6 åren, husförsäljning och lön kan bara täcka en bråkdel av denna summa (hon hade så vitt jag vet modesta inkomster innan asyldegen började flöda och den vinsten verkar främst kommit när bolaget avvecklades då hon hade bankmedel för kvarstaden).

Har svårt att se att föräldrarna kunnat bistå med de summorna i kontanta medel, de verkade mer ge bilar, finansera bostadsrätt osv.

Om det är horeri så måste det varit mkt omfattande för att nå upp i de summorna. Om hon som jag tror profiterat på kriminell verksamhet i samma sfär som Jafar, typ drogdistribution, finns det säkert gott om fiender och gravade katter i denna historia.

Tyvärr gör alla mer än lovligt tveksamma typer runt hennes person att det finns utrymme för rimligt tvivel åt alla håll och kanter. Många verkar ha en svåröverskådlig historia, multipla identiteter och otydliga intentioner.

Ödets ironi är ändå att, vad som rimligtvis måste vara, Sveriges mest dysfunktionella familj är produkten av en soc-tant som inte utmärker sig utan upplevs som alla andra på soc-kontoret. Det känns tryggt!
Citera
2017-05-09, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Contant
Säger inte MR i senare förhör när fh tar upp detta, att han hade ljugit/skämtat (?) för sin vän eller har jag snurrat till det?

Mycket möjligt. Har avstått från att läsa FUP tv men föll för frestelsen ett ögonblick. Låter märkligt att man skulle hitta på en sådan historia men vi kanske har att göra med en vanelögnare till? Inte lätt att sitta i rätten i det här målet.
Citera
2017-05-09, 10:32
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Vi borde utöka tidslinjen med när hon blir gravid med tvillingarna och de föds samt notering om när de köper resp. säljer huset (Skogvaktaren 6 / Kungsladugårdsgatan 7). Samt när han vill skiljas och träffar N*dja osv.

En annan sak jag inte får in i tidslinjen är när han bor i JM's lägenhet resp. hos sina föräldrar.

Aki flyttade från JM till sina föräldrar i april 2015, som jag uppfattade Akis mamma.

Du har rätt! Det behövs fler kompletteringar. Det du påpekar och även:
– När JM sa till sin pappa att Aki misshandlade henne och därigenom fick pappan att köpa lägenhet åt henne.
– När JM sparkade ut sin son DB för att kunna ta in fler ensamkommande hemma (viss relevans).

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-09 kl. 11:05.
Citera
2017-05-09, 10:32
Medlem
Citat:
Nyckelpersonen där förefaller ju vara JJ, med en "full mapp" hos polisen med bl.a. narkotikabrott och olovliga körningar, troligen efterlyst för mord i Afghanistan och nu suttit häktad sex veckor som på sannolika skäl misstänkt för att ha mördat Aki. Sedan släppt p.g.a. brist på bevis.
Känns som en minst sagt driven förbrytare. Kommer han att visa en mänsklig sida och berätta sanningen? Låter som en dröm! Troligen för bra för att vara sann...

DB verkar mer labil, han kanske bryter ihop och berättar. Han har ju ingen som försörjer honom med pengar längre. Ingen anledning att vara lojal mot henne längre. Kanske inte så rädd för följderna heller, ung som han är, och med ett trassligt liv.
Citera
2017-05-09, 10:33
Medlem
dr.milorokonozovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Ett studiebesök i din lilla bubbla vore nog en fascinerande upplevelse.

OnT: ligger lite efter i tråden, har det kommit fram varifrån de pengar hon spenderat kommer ifrån? Alltså var kommer de 6 miljoner hon spenderat de senaste 6 åren, husförsäljning och lön kan bara täcka en bråkdel av denna summa (hon hade så vitt jag vet modesta inkomster innan asyldegen började flöda och den vinsten verkar främst kommit när bolaget avvecklades då hon hade bankmedel för kvarstaden).

Har svårt att se att föräldrarna kunnat bistå med de summorna i kontanta medel, de verkade mer ge bilar, finansera bostadsrätt osv.

Om det är horeri så måste det varit mkt omfattande för att nå upp i de summorna. Om hon som jag tror profiterat på kriminell verksamhet i samma sfär som Jafar, typ drogdistribution, finns det säkert gott om fiender och gravade katter i denna historia.

Tyvärr gör alla mer än lovligt tveksamma typer runt hennes person att det finns utrymme för rimligt tvivel åt alla håll och kanter. Många verkar ha en svåröverskådlig historia, multipla identiteter och otydliga intentioner.

Ödets ironi är ändå att, vad som rimligtvis måste vara, Sveriges mest dysfunktionella familj är produkten av en soc-tant som inte utmärker sig utan upplevs som alla andra på soc-kontoret. Det känns tryggt!

Det är väl hor och drogförsäljning. Man får intrycket av att hon upprepat manipulerat och utnyttjat flyktingpojkarna för sina egna deviser. Kanske var detta ursprungsmotivet med att överhuvudtaget jobba med invandringsboendet från början, att skapa sig manpower till grovarbetet.
Citera
2017-05-09, 10:34
Medlem
Citat:
Kiselalger - igen...
Jag har inte heller hittat det i FUP, men jag har inte läst allt tillräckligt noggrannt.

Jag uppfattade i intervjuer med åklagarna från i fredags, att
– Det fanns tre (stycken?) kiselalger som påtråffats i Akis lungor.
– Om han hade drunknat i Hjälmaren så skulle det ha varit minst 20 (stycken?) kiselalger.
– Det hade bl.a. tagits prover från lungor, Hjälmaren vid bryggan och brunnen vid huset.
– Åklagarna avsåg att visa att Aki (med stor sannolikhet?) inte drunknat i Hjälmaren.
– Vi skulle få veta mer om detta i samband med rättegången.

Med reservation för att jag inte uppfattade det som sades korrekt.
Jag gissar och hoppas att ett expertvittne dyker upp senare och förklarar.

Det vore även intressant att få information om i vilket skick lungorna var.
Citera
2017-05-09, 10:40
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
DB verkar mer labil, han kanske bryter ihop och berättar. Han har ju ingen som försörjer honom med pengar längre. Ingen anledning att vara lojal mot henne längre. Kanske inte så rädd för följderna heller, ung som han är, och med ett trassligt liv.

De tre äldsta blomsterbarnen är mentalt skadade och de kommer fortsatt att skydda Johanna till 300%
Tror inte att de kan inse att de har trassliga och minst sagt spektakulära liv, för dem är det helt normalt och de kommer nog leva vidare med i detta trassel
Citera
2017-05-09, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Då har vi samma information samma källa, synd att källan inte är FUP bara. Ville gärna se formuleringarna från Rättsmedecin (eller vilka som nu gjort labbprovningen, Tyskland?).

20 st kiselalger är gränsvärdet för kontamination alltså, färre än 20 st kan vara felmätning och eller skräp från tidigare mätningar. Själv jobbar jag med renhetsmätning (i partikelfilter) i vissa fall och då resonerar man lika, man får en viss mängd friskriven p.g.a det kan ligga kvar rester från tidigare mätningar. 3 st är alltså i princip lika med 0 st.

Hjälmaren i Augusti detta år skulle haft betydande mer kiselalger (algblommning) och skulle alltså vara mångdubbelt om jag förstod en tidigare formulering i tråden rätt.

Men det skulle varit intressant att faktiskt få läsa rapporten istället för en tolkning.

I renrumssammanhang antar jag att man använder sig av partikelräknare med slangar och detektorer. Här handlar det troligen om mikroskopi och då blir jämförelsen nog inte helt relevant. Däremot kan prover naturligtvis kontamineras ändå.
Citera
2017-05-09, 10:51
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
I renrumssammanhang antar jag att man använder sig av partikelräknare med slangar och detektorer. Här handlar det troligen om mikroskopi och då blir jämförelsen nog inte helt relevant. Däremot kan prover naturligtvis kontamineras ändå.

Sant, det köper jag, men resonemanget kring kontaminering tror jag används på samma sätt att det finns gränsvärden för en felmarginal (under detta värdet räknas det som t.ex. noll).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in