2017-05-09, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Var finns den bästa liverapporteringen?

SVT mobilapp

//ox
Citera
2017-05-09, 08:53
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Det som skrevs i expressen, delcitat;
Citat:
– Ungefär hälften av kvinnor som dödar kommer ur en grupp med lägre socioekonomisk ställning. Den här kvinnan kommer ur den grupp som har högre socioekonomisk ställning, och hon var till och med socialsekreterare. Att ha det yrket och begå dödligt våld är väldigt avvikande.
Det kan vara ett påstående som inte stämmer helt. Jag tror att kvinnor ur den högre ställningen har bättre förutsättningar att komma undan med det. Hade inte mamman överlevt och pekat ut dottern direkt så polisen hade ett klart spår att rikta in sig på hade hon kunnat komma undan med detta också.

btw, en så "bildad" kvinna som inte ens kan skriva korrekt svenska i sina brev, bara att hon inte kan "de" "dem" och "dom" korrekt, dohh.
Citera
2017-05-09, 08:56
Medlem
Finns det inte någon media som live-sänder ljud från rättegången?
Citera
2017-05-09, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dildopullan
Finns det inte någon media som live-sänder ljud från rättegången?

knappast någon som sänder liveljud från rättegångssalen

//ox
Citera
2017-05-09, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ox86
SVT mobilapp

//ox
Tack ! Den får det bli. Sen hoppas jag att det kommer ut lite ljudfiler från de här dagarna med JM. Vi får hjälpas åt att hitta.
Citera
2017-05-09, 09:10
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Är det någon som har svar på denna raka enkla fråga, var i FUP:en finns uppgifterna om (mängden) Kiselalger i AP:s kropp och om detta gjordes vid den andra obduktionen (2016)?

Jag tycker att jag letat kors och tvärs, men har mest hittat delar om tarminnehåll samt analys av turkost material på framtänderna (ingen träff).

Detta ska ju ha stor bäring på själva sakframställan, borde det inte vara med i FUP:en då, eller är det sekretessat av någon anledning?
Citera
2017-05-09, 09:20
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Är det någon som har svar på denna raka enkla fråga, var i FUP:en finns uppgifterna om (mängden) Kiselalger i AP:s kropp och om detta gjordes vid den andra obduktionen (2016)?

Jag tycker att jag letat kors och tvärs, men har mest hittat delar om tarminnehåll samt analys av turkost material på framtänderna (ingen träff).

Detta ska ju ha stor bäring på själva sakframställan, borde det inte vara med i FUP:en då, eller är det sekretessat av någon anledning?

Kiselalger - igen...
Jag har inte heller hittat det i FUP, men jag har inte läst allt tillräckligt noggrannt.

Jag uppfattade i intervjuer med åklagarna från i fredags, att
– Det fanns tre (stycken?) kiselalger som påtråffats i Akis lungor.
– Om han hade drunknat i Hjälmaren så skulle det ha varit minst 20 (stycken?) kiselalger.
– Det hade bl.a. tagits prover från lungor, Hjälmaren vid bryggan och brunnen vid huset.
– Åklagarna avsåg att visa att Aki (med stor sannolikhet?) inte drunknat i Hjälmaren.
– Vi skulle få veta mer om detta i samband med rättegången.

Med reservation för att jag inte uppfattade det som sades korrekt.
Jag gissar och hoppas att ett expertvittne dyker upp senare och förklarar.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-09 kl. 09:22.
Citera
2017-05-09, 09:21
Medlem
Det här med JMs telefons positioner ska bli intressant att höra hennes förklaringar till.

Från Aftonbladet:
"• Vad gjorde hon egentligen mellan klockan 21 och 22 på mordkvällen?
Själv säger hon att hon gick upp till huset för att lägga barnen.
När de sov skulle hon gå ned till maken på bryggan igen, för att ha sex, men hon somnade i huset och gick aldrig ned igen.
Enligt åklagarens bevisning kopplades hennes mobiltelefon under samma tid upp mot en mast på andra sidan sjön – en mast som inte nås inifrån huset.
Klockan 20.55 skickade hon ett sms till sin make inifrån huset – den följande minuten skickade hon ytterligare tre sms till honom ute på tomten.
Klockan 20.56 skickade hon igen ett sms inifrån huset – och sedan under den följande timmen ytterligare två, från någonstans nere vid sjön.
Klockan 21.52 är hon inne i huset och skickar ännu ett sms till maken – totalt skickar hon
16 stycken."

Akis telefons positioner:

20.19-20.56 Grythem
21.52-21.54 Götlunda (3 SMS fr JM)
21.54-dagen efter Grythem
Citera
2017-05-09, 09:22
Medlem
Jag har precis lyssnat på ljudupptagningen från larmsamtalet. Det är några saker som är mycket märkliga och som jag tycker "bevisar" att det är hon som vet vad som har hänt. 1. Hon svarar väldigt snabbt på frågorna, som om hon övat in svaren på frågor som hon vet att hon kommer att få. T ex svarar hon att hon tror att han hade shorts och t-shirt, för att sedan snabbt och detaljerat ange hur kläderna ser ut. 2. Hon verkar onödigt orolig för att något ska ha hänt honom bara för att båten har drivit i land. Det kan ju lika gärna betyda att båten slitit sig. 3. Om hon försöker få tag på sin man och hittar mobilen i huset, varför har man då inte funnit mobilen? 4. Eftersom mobilen ligger i huset är det inte så troligt att han lämnar huset levande. 5. Hon tror att han åkt ut för att fiska. Gillade han att fiska? Om jag vore i samma situation (och varit oskyldig) så tror jag att jag hade misstänkt sjukdom och att han virrat iväg i skogen eller att han blivit överfallen när han gick ut för att röka (om han nu röker). Jag skulle knappast misstänka att min inte så berusade vältränade simkunniga man hade drunknat. Alltså skulle jag inte se kopplingen till den båtens läge. 6. I hennes uppdiktade drama ser hon båten precis under samtalet. Hon har sökt honom på kvällen och på morgonen men har inte sett båten, men precis under samtalet "lägger hon märke" till den. Precis som om det vore i en film.
Citera
2017-05-09, 09:28
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BokmakareF
Jag har precis lyssnat på ljudupptagningen från larmsamtalet. Det är några saker som är mycket märkliga och som jag tycker "bevisar" att det är hon som vet vad som har hänt. 1. Hon svarar väldigt snabbt på frågorna, som om hon övat in svaren på frågor som hon vet att hon kommer att få. T ex svarar hon att hon tror att han hade shorts och t-shirt, för att sedan snabbt och detaljerat ange hur kläderna ser ut. 2. Hon verkar onödigt orolig för att något ska ha hänt honom bara för att båten har drivit i land. Det kan ju lika gärna betyda att båten slitit sig. 3. Om hon försöker få tag på sin man och hittar mobilen i huset, varför har man då inte funnit mobilen? 4. Eftersom mobilen ligger i huset är det inte så troligt att han lämnar huset levande. 5. Hon tror att han åkt ut för att fiska. Gillade han att fiska? Om jag vore i samma situation (och varit oskyldig) så tror jag att jag hade misstänkt sjukdom och att han virrat iväg i skogen eller att han blivit överfallen när han gick ut för att röka (om han nu röker). Jag skulle knappast misstänka att min inte så berusade vältränade simkunniga man hade drunknat. Alltså skulle jag inte se kopplingen till den båtens läge. 6. I hennes uppdiktade drama ser hon båten precis under samtalet. Hon har sökt honom på kvällen och på morgonen men har inte sett båten, men precis under samtalet "lägger hon märke" till den. Precis som om det vore i en film.
Ang. det fetmarkerade. Jag fattade som att hans mobil låg på ett bord nere på bryggan ?
Citera
2017-05-09, 09:28
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Lite från Akis mammas vittnesmål just nu i rätten;

Citat:
Nu berättar mamman om hotet. – Hon hade sagt att det kommer komma ett gäng hit som ska hänga dig i det där trädet. Det var under våren 2014, berättar mamman.

Mamman beskriver hur Aki var rädd för Arbogakvinnan efter dödshotet.

Mamman berättar hur Aki ringde och bad familjen att komma och hämta honom därifrån och ta med ett släp. Det var i mars 2015. Aki ville ha med sig sina saker.

– När vi höll på att lasta släpet tittade Aki hela tiden runt om sig. Han var rädd att Arbogakvinnan skulle komma, hon var hela tiden i närheten. Och han sa "nu är det bråttom". Han var rädd för henne, jag vet inte varför men jag var rädd, säger mamman.

– Jag kommer aldrig någonsin längre att åka till den sommarstugan, berättar mamman att Aki Paasila sa i samband med flytten.

Rättelse: det var i april som Aki Paasila larmade familjen om att komma och hämta honom. Inte mars.

Giftermålet var inget som mamman hade förväntat sig. – Nej, det var en total överraskning för mig, för oss, säger mamman.

Mamman får frågan om hon hört Aki Paasila prata om någon livförsäkring. Ska ha berättat i maj/juni när han bodde hos dem att han skulle ta en livförsäkring hos Folksam. Mamman frågade då varför och han hade svarat, "om det händer något". Hon vet inte vem som skulle skyddas.

Hur var det med Akis förhållande till alkohol? frågar åklagare Jessica Wenna mamman. – Under den tiden, när han bodde hos oss, så använde han inte alkohol. En gång hade han med sig en vinflaska som han drack halva av under en måltid. Och den halvan fanns kvar i flera veckor, säger mamman.

– Det var på våren, det kanske var i juni. Så sa han så här att "det går inte att bo med henne, för säger hon något så säger hon sen att jag menade inte så jag menar så här", säger mamman.

Får frågan om hon hört något om dom skulle skilja sig. På våren 2015, kanske juni, så sa han "det går inte att bo med henne". Ville han skilja sig frågar åklagaren? "Ja, han skrev ansökan om skilsmässa och jag erbjöd mig att posta brevet".

Brage Åhman frågar om Egyptenresan i början av 2015.
– Ja, han berättade att han var väldigt sjuk hela tiden under resan och att han inte kunde hålla nycklar i handen, säger mamman.

– Ja, han sa att Arbogakvinnan hade stuckit honom med något i armen när han var så dålig, säger mamman.

Brage Åhman frågar om det var en spruta?
– Ja, det var det nog för hela armen svullnade upp, säger mamman.

– Han berättade efteråt att Arbogakvinnan hade haft droger med sig. Men han visste inte hur hon hade lyckats få dem genom tullen. Han visste inget om de sakerna förrän de var framme i Egypten, säger mamman.

Aki Paasila visste inte vad sprutan som Arbogakvinnan ska ha gett honom.
– Den där sprutan hamnade ute i sopkärlen, säger mamman.

– Efter att han hamnat på sjukhus hade han frågat Arbogakvinnan om hennes avsikt var att "döda mig?". Och på det hade inte Arbogakvinnan gett något svar, säger mamman

Under flera dagar efter att Aki Paasila kom tillbaka från Egyptenresan så kunde mamman och den andra familjen inte få tag på Aki.

– Jag skickade sms att om du inte svarar nu så kontaktar vi polisen, säger mamman.

Då hörde Aki av sig. Han gav ingen förklaring till varför han inte hört av sig tidigare

Vad tyckte Aki egentligen om Arbogakvinnans föräldrars sommarställe? frågar Åhman, som alltså är målsägandebiträde för Akis anhöriga.
– Han tyckte att det låg bra till. Att det var ett fint ställe, säger mamman.

Brage Åhman nämner en uppgift från förhörsprotokollen om att han sagt att stugan är "ett farligt ställe".

Arbogakvinnan viskar något till sin advokat och visar upp vad som verkar vara en blyertsanteckning hon gjort.

Nu är det advokat Amanda Hikes som frågar ut mamman, bland annat om vilket språk som Akis minnesgudstjänst hölls på?
– Hon som höll i minnesgudstjänsten pratade både svenska och finska, säger mamman.

Akis mamma är finsktalande och en tolk sitter med under förhöret.

Många frågor om Akis släktingar i Finland.

Nu bryter åklagare Johan Fahlander in och frågar om familjefrågorna har någon relevans i utredningen?

Nu frågar Amanda Hikes istället om när under 2012 mamman fick veta att hennes son träffat Arbogakvinnan?
– Jag hade inte träffat Arbogakvinnan förrän vid jultid ungefär, och då var hon gravid med hennes och Akis barn, säger mamman.

En annan släkting till Aki Paasila torkar sina fuktiga ögon. Arbogakvinnan visar ingen synbar känslomässig reaktion.

Amanda Hikes frågar hur ofta Aki Paasila träffade parets barn efter att han flyttade ifrån Arbogakvinnan våren 2015?
– I början var det varje helg. Och han berättade att han hämtade barnen och lekte med dem, säger mamman.

Fyi; Brage Åhman är målsägarbiträde
Källa: Expressen
Senast redigerad av Youfuckingbitch 2017-05-09 kl. 10:27.
Citera
2017-05-09, 09:32
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youfuckingbitch
Lite från Akis mammas vittnesmål just nu i rätten;

Källa: Expressen

Citat:
Mamman får frågan om hon hört Aki Paasila prata om någon livförsäkring. Ska ha berättat i maj/juni när han bodde hos dem att han skulle ta en livförsäkring hos Folksam. Mamman frågade då varför och han hade svarat, "om det händer något". Hon vet inte vem som skulle skyddas.
det här har väl inte varit med tidigare ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in