2017-05-07, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Du kan ju inte lyfta moms på något som inte är betalt. Om du betalar 75000 i kontantinsats så är det den summan som du får räkna momsen på, blir alltså 15000, men inget alls i förväg. Du lär inte kunna få ett kvitto av handlaren där det framgår att du har en avlyftningsbar moms utan att verkligen ha betalt in beloppet.

Du lyfter ju inte moms på hela köpeskillingen, det görs löpande vid varje amortering.

Var inte leasing ett rimligt alternativ? Då finns ingen kontantinsats att hantera.

Fel,

Utav egen erfarenhet och det jag har hört av åkare som jobbar inom taxibranschen så vet jag att säg att Man köper en bil för 100k ink moms , betala kontantinsats på 20%.

Vid momsperioden så lyfter man moms på hela bilkostnaden , därefter betalar man Av krediten som vanligt .

Det gör jag även nu med mina bilar inom godstransport.

När det gäller leasing är det inte det bästa lösningen inom taxibranschen tycker jag , eftersom att man betalar en fast månadsavgift varje månad för bilen , efter tre år så får man alternativet att köpa ut bilen eller lämna tillbaka för ett restvärde . Istället för att betala säg exempel 5k varje månad under 36 månader och därefter antingen köpa eller lämna tillbaka så kan man köpa bilen genom kredit , betala av hela skulden på 36 månader därefter sälja bilen eller använda privat och ta ut en ny för bolaget.
Citera
2017-05-07, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashisking111
Fel,

Utav egen erfarenhet och det jag har hört av åkare som jobbar inom taxibranschen så vet jag att säg att Man köper en bil för 100k ink moms , betala kontantinsats på 20%.

Vid momsperioden så lyfter man moms på hela bilkostnaden , därefter betalar man Av krediten som vanligt .

Det gör jag även nu med mina bilar inom godstransport.

När det gäller leasing är det inte det bästa lösningen inom taxibranschen tycker jag , eftersom att man betalar en fast månadsavgift varje månad för bilen , efter tre år så får man alternativet att köpa ut bilen eller lämna tillbaka för ett restvärde . Istället för att betala säg exempel 5k varje månad under 36 månader och därefter antingen köpa eller lämna tillbaka så kan man köpa bilen genom kredit , betala av hela skulden på 36 månader därefter sälja bilen eller använda privat och ta ut en ny för bolaget.

Ok, du menar att du bokför hela kostnaden, fördelar den sedan mellan ett skuldkonto och ett tillgångskonto (för den del som erläggs vid leveransen)? Ok, då är ena problemet löst, men inte att få skjuta på kontantinsatsen.

Finansiell leasing och avbetalning för ett företag skiljer sig inte så mycket egentligen, med ett leasingavtal så är det oftast ett restvärde som bestäms vid köpet som du är tvungen att köpa bilen för när tiden gått ut, eller lämna igen bilen med avräkning på detta estimerade restvärde.
Däremot blir bilen inte en inventarie, du hyr den under den tid som är avtalad.

Vill du låna upp medel privat kan du i sin tur låna ut dem till ditt företag, eventuellt som villkorat aktieägartillskott. Låna rån dit egna AB får du däremot aldrig göra.

Kan tillstå att det blev en hopblandning mellan avbetalning och leasing, med leasing uppstår ju inte någon skuld, det är en månatlig hyra som betalas, därav givetvis ingen moms att lyfta förrän varje inbetalning har verkställts.
Senast redigerad av Nordiad 2017-05-07 kl. 13:00.
Citera
2017-05-07, 13:07
Medlem
Citat:
Ok, du menar att du bokför hela kostnaden, fördelar den sedan mellan ett skuldkonto och ett tillgångskonto (för den del som erläggs vid leveransen)? Ok, då är ena problemet löst, men inte att få skjuta på kontantinsatsen.

Finansiell leasing och avbetalning för ett företag skiljer sig inte så mycket egentligen, med ett leasingavtal så är det oftast ett restvärde som bestäms vid köpet som du är tvungen att köpa bilen för när tiden gått ut, eller lämna igen bilen med avräkning på detta estimerade restvärde.
Däremot blir bilen inte en inventarie, du hyr den under den tid som är avtalad.

Vill du låna upp medel privat kan du i sin tur låna ut dem till ditt företag, eventuellt som villkorat aktieägartillskott. Låna rån dit egna AB får du däremot aldrig göra.

Kan tillstå att det blev en hopblandning mellan avbetalning och leasing, med leasing uppstår ju inte någon skuld, det är en månatlig hyra som betalas, därav givetvis ingen moms att lyfta förrän varje inbetalning har verkställts.

Pratade precis med en bekant till mig som har ganska många bilar ute och kör.

Han hade just en kontakt person på veho bil , han nämnde att om jag hade uppnåt en viss årsinkomst summa så skulle man inte behöva betala något för bilen alls utan att betala momsen till företaget efter att man lyft , så har han gjort iallafall med hans bilar . Så visst hade jag rätt men vi får se

Om någon har erfarenhet av teoriproverna för åkeriet samt legget kan man dela med sig lite hör samt körprovet vad det går på
Citera
2017-05-07, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashisking111
Pratade precis med en bekant till mig som har ganska många bilar ute och kör.

Han hade just en kontakt person på veho bil , han nämnde att om jag hade uppnåt en viss årsinkomst summa så skulle man inte behöva betala något för bilen alls utan att betala momsen till företaget efter att man lyft , så har han gjort iallafall med hans bilar . Så visst hade jag rätt men vi får se

Om någon har erfarenhet av teoriproverna för åkeriet samt legget kan man dela med sig lite hör samt körprovet vad det går på

Skall du lägga in taxidelen i samma bolag som du har sedan tidigare eller börja med ett nytt?

Det där med krav på legitimation för taxi mm har jag absolut ingen koll på, det får någon annan ta hand om!

Du får återkoppla i tråden hur det gått efter förhandling med bilfirman!
Citera
2017-05-07, 13:18
Medlem
Citat:
Skall du lägga in taxidelen i samma bolag som du har sedan tidigare eller börja med ett nytt?

Det där med krav på legitimation för taxi mm har jag absolut ingen koll på, det får någon annan ta hand om!

Du får återkoppla i tråden hur det gått efter förhandling med bilfirman!

Idag har jag en EF, med sni inom gods och taxi . Så det kommer bli samma bolag men jag går i tankarna om att går det bra inom verksamheten så startar jag upp ett AB och därefter utöka med en bil till inom taxi branschen . Godstransporten är helt död och ingen idé att fortsätta med när man jobbar så mycket som jag och tjänar så lite .

Jag återkopplar gärna efter det kommer ta ett tag då processen är bara i början . Först måste jag göra legget samt åkeriet därefter invänta trafiktillståndet men kommer va på dem som fan som tidigare så kommer gå fortare förhoppningsvis och därefter kommer jag köpa bilen vi får hoppas på det bästa !
Citera
2017-05-07, 14:39
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Får mig att tänka på en chaufför som hade hoppat in extra då det krisade med bilbrist på ett lokalt bolag. När han hämtade kunden var det fullt med jord liggandes på sopsäckar i bakluckan och hans hund satt i framsätet eftersom han använde taxibilen för att fixa till i trädgården när dom frågade om han var tillgänglig vilket han ansåg sig vara.

Man ska väl aldrig förvånas.

Förresten eftersom uppdrag granskning kollat upp Tsab efter sexhandeln på Malmskillnadsgatan undra vafan de finns i vissa säten typ gammal sperma eller någe annat snusk man vet ju aldrig
Citera
2017-05-07, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kom och tänka på en argsint kärring jag körde för något år sen. Brrr... tack för att jag inte kör för Taxi Stockholm längre. Ni kan ha era idiotiska 08or som kunder.

Och så slipper man skämmas för idioter till kollegor. Vet inte hur många gånger jag har fått hämta kunder där den första föraren har lämnat adressen efter någon minut eller inte ens åkt till adressen. Amatörer.

Idioter finns väl överallt men jag förstår vad du menar.

Vidare tycker jag att har man tagit sig an en körning så har man fan tagit på sig det ansvaret att utföra den.
Citera
2017-05-07, 23:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
På nyheterna klagade folk att de inte fanns taxibilar ute , Stockholm har ungefär 6500 taxibilar o knappt någon fanns vid terror attentatet

Riskera livet för folk som föraktar en - och betalar så dåligt att man knappt kan leva på det? Aldrig!
Citera
2017-05-08, 12:02
Medlem
JustZlatans avatar
Hälften av taxiförarna firade väl terrorattacken. De hade inte tid att jobba.
Citera
2017-05-08, 15:50
Medlem
Hur funkar det med a-kassa inom taxi hur räknar dem ut vad man ska få i månaden ?
Citera
2017-05-08, 22:30
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hälften av taxiförarna firade väl terrorattacken. De hade inte tid att jobba.

Såg du klippet med Stefan Löfven o taxichaffisarna.

De handlade väl om någe avtal fast lön o reglerade tider. Tror ja

Det sista Löfven så var ja med socialdemokraterna i regeringen blir det förändring (största lögnen)
- tack för mig o jobba inte ihjäl o kör hårt.
-Taxigubben haha kör hårt.....
-löfven höhö kör hårt de va inte så ja mena men med mig blir det förändring på riktigt
Citera
2017-05-08, 22:39
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Såg du klippet med Stefan Löfven o taxichaffisarna.

De handlade väl om någe avtal fast lön o reglerade tider. Tror ja

Det sista Löfven så var ja med socialdemokraterna i regeringen blir det förändring (största lögnen)
- tack för mig o jobba inte ihjäl o kör hårt.
-Taxigubben haha kör hårt.....
-löfven höhö kör hårt de va inte så ja mena men med mig blir det förändring på riktigt

Nej, det klippet har jag inte sett. Sossar bara lovar och ljuger. Valfläsk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in