Citat:
Ursprungligen postat av
cashisking111
Fel,
Utav egen erfarenhet och det jag har hört av åkare som jobbar inom taxibranschen så vet jag att säg att Man köper en bil för 100k ink moms , betala kontantinsats på 20%.
Vid momsperioden så lyfter man moms på hela bilkostnaden , därefter betalar man Av krediten som vanligt .
Det gör jag även nu med mina bilar inom godstransport.
När det gäller leasing är det inte det bästa lösningen inom taxibranschen tycker jag , eftersom att man betalar en fast månadsavgift varje månad för bilen , efter tre år så får man alternativet att köpa ut bilen eller lämna tillbaka för ett restvärde . Istället för att betala säg exempel 5k varje månad under 36 månader och därefter antingen köpa eller lämna tillbaka så kan man köpa bilen genom kredit , betala av hela skulden på 36 månader därefter sälja bilen eller använda privat och ta ut en ny för bolaget.
Ok, du menar att du bokför hela kostnaden, fördelar den sedan mellan ett skuldkonto och ett tillgångskonto (för den del som erläggs vid leveransen)? Ok, då är ena problemet löst, men inte att få skjuta på kontantinsatsen.
Finansiell leasing och avbetalning för ett företag skiljer sig inte så mycket egentligen, med ett leasingavtal så är det oftast ett restvärde som bestäms vid köpet som du är tvungen att köpa bilen för när tiden gått ut, eller lämna igen bilen med avräkning på detta estimerade restvärde.
Däremot blir bilen inte en inventarie, du hyr den under den tid som är avtalad.
Vill du låna upp medel privat kan du i sin tur låna ut dem till ditt företag, eventuellt som villkorat aktieägartillskott. Låna rån dit egna AB får du däremot aldrig göra.
Kan tillstå att det blev en hopblandning mellan avbetalning och leasing, med leasing uppstår ju inte någon skuld, det är en månatlig hyra som betalas, därav givetvis ingen moms att lyfta förrän varje inbetalning har verkställts.