2017-05-08, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Erika stod upp för A:s lillasyster -- och jo, det är mycket lättare att protestera när det gäller andra än när det gäller en själv.

Dessutom handlar det om ETT frustrationsutbrott -- hur många hade mamman och Alex på den tiden?

Hans mamma berättar:

HP – Eh Ja vi kan säg så här att dom åkte ut med huvet före.
FL – Mm.
HP – Ja.
FL – Berätta om det.
HP – Då fick jag nock.
FL – Mm.
HP – Asså va som hände från början det va nånting att Wilma höll på o tjata.
FL – Mm
HP – Asså hon hade tjatat i timmar.
FL – Mm.
HP – O till slut så blev jag arg på henne o mena på att nu är det bra.
FL – Mm
HP – Nu lägger du ner.

FL – Mm
HP – O då kommer Erika o ska lägga sig i o menar ah men vi kan göra det som hon har tjatat
om i flera timmar…

FL – Mm
HP - …jag har sagt nej till. O då tyckte jag liksom att varför lägga sig i när jag säger nej.
FL – Mm.
HP – Jag menar det är min dotter.
FL – Mm
HP – Det är jag som bestämmer.
FL – Mm.
HP – O då hade hon o Alexander gått ut på balkongen o sen hade det väl bltt nåt tjafs bla bla
bla.
FL – Mm
HP – O Wilma hade hört det här.
FL – Mm
HP – Så Wilma kom ut till mig o sa mamma nu sitter dom på balkongen o bråkar. O då bara ,
då fick jag nobk.

FL – Mm.
HP – O då sa jag till dom att nu är det bra.
FL – Mm.
HP – Jag kan, jag kan väl inte slänga ut Alexander. Han är min son.
FL – Mm
HP – Ja. Men eh henne kunde jag slänga ut.
[...]
HP – O jag kan säg att jag va ju inte mycket finare i munnen än va hon va. Men det
eskalerade så hemskt mycket så till slut så ringde grannarna polisen. O när det ringde på
dörren så sa Wilma, mamma äntligen nu kommer dom. Där står hon mitt i allt detta.

Erika tar alltså ställning för Wilma - det leder till bråk, Erika och Alexander går ut på balkongen och grälar .. och vad gör "lilla mamma då"?

FL – Eh, hur v a Alexander när allt detta sker mellan dig o Erika?
HP – Han va, han försökte hålla, när vi inte lyssnade när han försökte få fram nånting…
FL – Mm
HP - …o vi inte lyssnade då höjde han ju rösten o blev liksom aghr o jag menar han är ju
dock en kille o dom har mycket grövre röst än va vi har. Så han hördes ju i hela Kristianstad.
FL – Mm.
HP – Men eh han försökte väl mest hålla så att v i inte slog ihjäl varnadra.
FL – Mm
HP – Jag o Erika då.
FL – Mm. Var, va det på det viset att ni liksom kom nära varandra, du o Erika?
HP – Aa för då när vi började diskutera så satt hon o höll på med sin mobil. Så jag gick bara
fram o tog mobilen från henne.
Jag mena på att ska vi diskutera det här så sitter du inte o
håller på med din mobil. O då tog det hus i helsike.

Det sista .. men "oj" vad konstigt .. Hur hade du reagerat om någon slitit mobilen ur händerna på dig?
Om du sitter i din mobil och någon står och gabbar på dig .. vem är då aggressor?

Erika går in och förstör på toaletten -- hur är det mer aggressivt än när Alex slänger saker, slår nävar i dörrar och väggar etc?
Stog upp? Erika klöste wilma över magen när wilma ville fråga om något...erika blev arg för att hon blev störd när hon läste...såg märkena o erika gömde sig i bilen...skämdes. Polisen vet om detta!
Citera
2017-05-08, 18:23
Medlem
Citat:
Självklart har du rätt -- amningsnapp finns på marknaden för att föräldrar som misshandlar sina små barn skall ha en möjlighet att amma de också..

Så är det ju -- "alla" kan amma ...

Vet inte vad du menar. Det var inte min åsikt, utan jag skrev det amningshjälpen, psykologer etc brukar anföra, alla kan amma och då är amningsnapp en god hjälp naturligtvis, men uppenbart klarade inte mamman det heller. även om det som sagt, ofta verkade funka bra på sjukhuset. Och när saker fungerar olika bra i olika miljöer brukar det sällan handla om fysiska förutsättningar, utan om något annat.
Citera
2017-05-08, 18:28
Medlem
Ennummerillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cris7209
Stog upp? Erika klöste wilma över magen när wilma ville fråga om något...erika blev arg för att hon blev störd när hon läste...såg märkena o erika gömde sig i bilen...skämdes. Polisen vet om detta!

Tror det du pratar om är ett annat tillfälle än det som Micro menar. Vilket är förståeligt, det har förekommit våld från Erika mot Wilma flera gånger.

Ett tips, tänk på att vara försiktig när du kommenterar om du inte vill outa din identitet.
Citera
2017-05-08, 18:29
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
De skulle behöva tvångsförflyttas till stödboende och vara omgivna av kompetent personal allihop.
Det här fallet visar verkligen upp brister i det sociala skyddsnätet.
När de bor hemma hos Alex mamma bråkar gravidpsykot och farmorpsykot + senare pappapsykot tills grannarna ringer snuten, den gravida förstör toaletten och mitt i allt detta finns en stackars elvaåring som förmodligen kommer fortsätta på den inslagna vägen ner i avgrunden fy fan vad alla barn i hela jävla släkten borde omhändertas asap.

Ingen är felfri som förälder men det här är fubar. Ctrl+delete. Låta barnen växa upp i sunda hem i andra änden av landet.

En extremt dysfunktionell familj. Wilma var förövrigt 8-9 år eftersom detta hände förra sommaren och Wilma i år fyller 10 någon gång i år. Sen utelämnade du även att Alex jagat Martina nedför fem våningar och skrek att han skulle döda henne. Om jag inte rört ihop allt så ska det också ha varit någon gång runt det här jättebråket. Minns inte vem som kom med uppgiften, men jag tror det är från Erika.

Alex version av bråket är att hans mamma alltid spelar martyr och man får tassa på tå (i den biten instämmer Erika) och det störde Erika sig på. Att alla tassar på tå. Hon störde sig på att mamman alltid var så sur. Sen har vi Wilma som förmodligen får för lite uppmärksamhet. Hon verkar vara ett sladdbarn som ingen egentligen orkar ta tag i (inte fysiskt alltså, utan omvårdnad, umgås, uppfostra osv), så hon är bortskämd, odräglig och ingen orkar säga ifrån.

Det störa bråket började i bilen med att Wilma skulle kasta en boll i ansiktet på Erika och Erika flög på henne. Mitt i detta när hon ska ta bollen så river hon Wilma på magen.

Tuula kan inte släppa detta, utan sen kommer något som får bägaren att rinna över. Jag tror att det var att Wilma kom och sa att Erika slagit henne (enligt Alex en lögn för uppmärksamhet) och då flyger Tuula upp och börjar skrika på Erika om detta och Erika börjar skrika tillbaka och de hamnar i ett jättegräl där de häver ur sig allt de samlar på sig. Tuula kallar Erika för socfall med mera och Erika kallar Tuula för horfitta. Erika låser in sig på toa och trashar allt. Alex kommer in och försöker lugna.

I detta blir han osams med sina storasyskon för de tar Tuulas sida och Alex tar Erikas sida och där skiljs de åt och Erika och Alex flyttar ut. De återupptar kontakten sedan efter 1-2 månader när Hailey föds.
Citera
2017-05-08, 18:29
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Fast jag är ju på rekonstruktionen precis nu och där säger han att han tagit ut en isbit. Här är de i lägenheten och han får visa:

ÅK - …som jag skulle gärna vilja förstå lite bättre. O en fråga är isbiten här inne.
HP – Mm.
ÅK – Eh (harklar sig) Den förvarades ju i frysen.
HP – Yes.
ÅK – O det va en ispåse.
HP – Yes.
ÅK – Var har du Haley när du går till frysen?
HP – Jag har henne i famnen.
ÅK – Du har henne i famnen.
HP – Ja under ena armen så här liksom, har jag henne. Så.
ÅK – Ja.
HP – O sen så lägger jag isbit på magen.
ÅK – O det jag egentligen undrade över, det va när du tar ut, så förstod jag det som att du
menar att du tog hela den här påsen med olika isbitar i.
HP – Ja.
ÅK - Va gör, kan du komma hit o visa hur du gör? Ta med dig dockan o visa hur du gör. Om
vi lägger in den igen.
HP – Ja.
ÅK – Så att du kan visa precis hur du gör här.
HP – Ja det, öppnar så här. Drar jag ut den bara.
ÅK – Ja.
HP – Sen så trycker jag med all kraft jag har så att den trycks ut. Funkar nu inte naturligtvis
inte men i alla fall så tog jag isbiten så, så här o la den på magen liksom.
ÅK – Så du klämde o tryckte med en hand på påsen o fick ut en isbit.
HP – Ja möjligtvis kan jag tatt o (isbit faller i golvet) tatt o dragit liksom.
ÅK – Mm.
HP – Hel, helt hundra är jag inte, helt hundra på nu men jag kan ha dragit i sönder samtidigt
som jag tryckt liksom.
ÅK – Ja. Hur gick det för dig, när du kämpade där för o få ut isbiten?
HP – Det gick ganska lätt för att det va flera i denna liksom.
ÅK – Mm.
HP – Då. O då gick det lätt o bara trycka liksom.
ÅK – Okej. Så det va en sån liten iskub som du fick tag i.
HP – Ja precis.
ÅK – O la på Haley.
HP –Yes.
ÅK – Var gjorde du av själva ispåsen?
HP – Slängde den. Bara här inne i fr, liksom.
ÅK – Ja. Okej.
HP – Lät den vara.
ÅK – Okej. O var la du själva isbiten när den inte va på Haley?
HP – Slängde den.
ÅK – Du bara slängde.
HP – Jag bara slängde den.
ÅK – O sen in till Erika.

Du får allt lära dig skillnad på förhör och rekonstruktion

Edit
Ursäkta fel av mig. Har minnet av fotot där han håller ispåse. Minns inte utdraget där han berättar det. Förlåt
Senast redigerad av kentolle 2017-05-08 kl. 18:48.
Citera
2017-05-08, 18:33
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
Du får allt lära dig skillnad på förhör och rekonstruktion

Ja, lär mig då, tack. För det jag saxat in är i vart fall en beskrivning av vad som görs och sägs när de vallar Alexander på brottsplatsen. Dvs de är hemma i lägenheten och han får visa med en docka precis hur allt gick till. Rubriken för detta protokoll är "Förhörsutskrift av rekonstruktionsförhör".
Citera
2017-05-08, 18:42
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ja, lär mig då, tack. För det jag saxat in är i vart fall en beskrivning av vad som görs och sägs när de vallar Alexander på brottsplatsen. Dvs de är hemma i lägenheten och han får visa med en docka precis hur allt gick till. Rubriken för detta protokoll är "Förhörsutskrift av rekonstruktionsförhör".

Efter dialogutskriften kommer foton från rekonstruktionen också och där finns en bild på Alexander och dockan vid frysen. Bildtexten lyder:
"Alexander visar hur han lägger isbiten mot Hailey, som han precis har tagit fram ur en påse med iskuber i frysen. "

Ja, jag vet att den som skrivit faktiskt har skrivit att Alexander tagit fram Hailey ur en påse med iskuber ur frysen, men man får anta att det som menas är att isbiten är framtagen ur ispåsen, inte Hailey, utan att det rör sig om ett syftningsfel.
Citera
2017-05-08, 18:42
Medlem
En petitess kanske, men tror Tuula överdriver duktigt. Tror t ex inte ett skit på att Tuula ens haft parfym och krämer för 8000 kr i badrummet som Erika slog sönder. Nu är jag kanske fördomsfull, men tror det rör sig om ett par Axe"parfymer" och annat billigt krafs. Det gör givetvis inte själva händelsen bättre och förmodligen är urladdningen också resultatet av graviditetshormoner, även om det inte ursäktar nåt. Tuula var väl i klimakteriet och Erika höggravid, ingen vidare kombo.
Citera
2017-05-08, 18:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cris7209
. Erika tänkte slänga en glasskulptur på tv.n....hon skrek horjävel till mamman....hon förstörde parafymer och krämer o dyl. Flr 8000 kr. Slängde en kastrull på dörren ....m.m. Konstigt om mamman blir arg. Hon lånade pengar som hon aldrig betalade tillbaka....drack upp all mjölk o åt upp maten. Så hon får skylla sig själv.
Enligt mamman lät hon ju bli TV:n ... Ljuger mamman?
I så fall - vad har hon mer ljugit om?

HP – Det kan jag lova dig. O jag hade, ja hon skulle slå sönder min tv om min särbo, det är
hans tv jag har. Eller jag har fått den av honom.
FL – Mm, mm.
HP – Men så sa han till henne för han va ju också där.
FL – Ja
HP – O sa till henne att du det där är min tv. Jag men då rör vi inte den, sa hon. För att hela
han är ju jättesnäll o…
Citera
2017-05-08, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
En petitess kanske, men tror Tuula överdriver duktigt. Tror t ex inte ett skit på att Tuula ens haft parfym och krämer för 8000 kr i badrummet som Erika slog sönder. Nu är jag kanske fördomsfull, men tror det rör sig om ett par Axe"parfymer" och annat billigt krafs. Det gör givetvis inte själva händelsen bättre och förmodligen är urladdningen också resultatet av graviditetshormoner, även om det inte ursäktar nåt. Tuula var väl i klimakteriet och Erika höggravid, ingen vidare kombo.

exakt!!!!!! gjorde en liknande kommentar ang detta. tror verkligen inte denna familj har så dyra produkter, och kan man överdriva om det så är de enkelt att överdriva om annat oxå.
Citera
2017-05-08, 18:51
Medlem
kentolles avatar
Citat:

Ursäkta fel av mig. Har minnet av fotot där han håller ispåse. Minns inte utdraget där han berättar det. Förlåt
Citera
2017-05-08, 18:52
Medlem
Citat:
Erika stod upp för A:s lillasyster -- och jo, det är mycket lättare att protestera när det gäller andra än när det gäller en själv.

Dessutom handlar det om ETT frustrationsutbrott -- hur många hade mamman och Alex på den tiden?

Hans mamma berättar:

HP – Eh Ja vi kan säg så här att dom åkte ut med huvet före.
FL – Mm.
HP – Ja.
FL – Berätta om det.
HP – Då fick jag nock.
FL – Mm.
HP – Asså va som hände från början det va nånting att Wilma höll på o tjata.
FL – Mm
HP – Asså hon hade tjatat i timmar.
FL – Mm.
HP – O till slut så blev jag arg på henne o mena på att nu är det bra.
FL – Mm
HP – Nu lägger du ner.

FL – Mm
HP – O då kommer Erika o ska lägga sig i o menar ah men vi kan göra det som hon har tjatat
om i flera timmar…

FL – Mm
HP - …jag har sagt nej till. O då tyckte jag liksom att varför lägga sig i när jag säger nej.
FL – Mm.
HP – Jag menar det är min dotter.
FL – Mm
HP – Det är jag som bestämmer.
FL – Mm.
HP – O då hade hon o Alexander gått ut på balkongen o sen hade det väl bltt nåt tjafs bla bla
bla.
FL – Mm
HP – O Wilma hade hört det här.
FL – Mm
HP – Så Wilma kom ut till mig o sa mamma nu sitter dom på balkongen o bråkar. O då bara ,
då fick jag nobk.

FL – Mm.
HP – O då sa jag till dom att nu är det bra.
FL – Mm.
HP – Jag kan, jag kan väl inte slänga ut Alexander. Han är min son.
FL – Mm
HP – Ja. Men eh henne kunde jag slänga ut.
[...]
HP – O jag kan säg att jag va ju inte mycket finare i munnen än va hon va. Men det
eskalerade så hemskt mycket så till slut så ringde grannarna polisen. O när det ringde på
dörren så sa Wilma, mamma äntligen nu kommer dom. Där står hon mitt i allt detta.

Erika tar alltså ställning för Wilma - det leder till bråk, Erika och Alexander går ut på balkongen och grälar .. och vad gör "lilla mamma då"?

FL – Eh, hur v a Alexander när allt detta sker mellan dig o Erika?
HP – Han va, han försökte hålla, när vi inte lyssnade när han försökte få fram nånting…
FL – Mm
HP - …o vi inte lyssnade då höjde han ju rösten o blev liksom aghr o jag menar han är ju
dock en kille o dom har mycket grövre röst än va vi har. Så han hördes ju i hela Kristianstad.
FL – Mm.
HP – Men eh han försökte väl mest hålla så att v i inte slog ihjäl varnadra.
FL – Mm
HP – Jag o Erika då.
FL – Mm. Var, va det på det viset att ni liksom kom nära varandra, du o Erika?
HP – Aa för då när vi började diskutera så satt hon o höll på med sin mobil. Så jag gick bara
fram o tog mobilen från henne.
Jag mena på att ska vi diskutera det här så sitter du inte o
håller på med din mobil. O då tog det hus i helsike.

Det sista .. men "oj" vad konstigt .. Hur hade du reagerat om någon slitit mobilen ur händerna på dig?
Om du sitter i din mobil och någon står och gabbar på dig .. vem är då aggressor?

Erika går in och förstör på toaletten -- hur är det mer aggressivt än när Alex slänger saker, slår nävar i dörrar och väggar etc?

Den här Tuula alltså....snacka om triggervarning på tanten. Inte konstigt att hennes son haft svår ADHD så som hon beter sig. Hon vet ju om att Erika också har ADHD och ändå så beter hon sig extremt omoget för att vara runt 50. Erika har säkert haft sina fel och brister i hennes hem, men dessa brister har säkerligen triggats till utbrott av Tuula.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in