2016-12-11, 17:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Återigen så är du fel ute. Om en moder döms för barnadråp så är maxstraffet 6 års fängelse, så att säga att en närstående alltid straffas hårdast är alltså fel.

Fast det där är ju enda undantaget också, och det gäller bara om mamman dödar barnet strax efter födelsen. Detta har anledningar som du som är man och följaktligen inte fött barn, aldrig kan förstå.
Citera
2016-12-11, 17:53
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det där är ju enda undantaget också, och det gäller bara om mamman dödar barnet strax efter födelsen. Detta har anledningar som du som är man och följaktligen inte fött barn, aldrig kan förstå.
Så vad har du för källa på att alla anhöriga straffas hårdare? Vore intressant att få läsa den statistiken. Sen vad jag som man kan, eller inte kan förstå, hör knappast hit.

Edit: ändrade ett ord.
Citera
2016-12-11, 17:57
Medlem
why123s avatar
Citat:
15 procent är en siffra jag har från min kusin som är läkare, och tidigare arbetade med transplantationer. (Frågan uppkom alltså när en förälder ville donera t.ex. en njure till ett barn, eller tvärtom ett vuxet barn till sin förälder.) Detta var dock på 1970-80-talet, så jag vet inte om den statistiken fortfarande stämmer. Med dagen efter-pillren, de enklare tidiga medicinska aborterna, och de moderna graviditetstesten som ger besked bara ett par veckor efter befruktningen, kanske kvinnor som varit otrogna i större utsträckning väljer att avlägsna en graviditet innan maken ens behöver märka den.

Det är irrelevant för fallet. Som du själv skriver så kan det i samband med donation upptäckas att det man trott vara pappan inte är det. Här handlar det om ett litet barn, skulle det upptäckas att han inte är pappa till barnet skulle det ske efter barnets död i samband med rättsläkarundersökningen.

Citat:
Jo. Han kan ta ut ilskan över att ha blivit pålurad en unge som inte är hans, på det sättet.

Det sista stämmer ju inte heller, han kan omöjligt bli pålurad en unge som inte är hans. Han kunde ju i så fall bara ta sina pinaler och sticka. Han skulle inte bli underhållsskyldig utan kunde fortsätta livet som innan han träffade mamman.

Det finns ännu så länge inte det minsta belägg för att han inte skulle vara pappan,
Citera
2016-12-11, 18:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Det är irrelevant för fallet. Som du själv skriver så kan det i samband med donation upptäckas att det man trott vara pappan inte är det. Här handlar det om ett litet barn, skulle det upptäckas att han inte är pappa till barnet skulle det ske efter barnets död i samband med rättsläkarundersökningen.

Det sista stämmer ju inte heller, han kan omöjligt bli pålurad en unge som inte är hans. Han kunde ju i så fall bara ta sina pinaler och sticka. Han skulle inte bli underhållsskyldig utan kunde fortsätta livet som innan han träffade mamman.

Det finns ännu så länge inte det minsta belägg för att han inte skulle vara pappan,

Han kan ju ha fått reda på det på något annat sätt. Han kan plötsligt ha hittat något i mammans mobil eller på Facebook, eller en fråga hon skrivit anonymt på Familjeliv t.ex.. Eller en väninna till henne kan ha försagt sig. Eller så kan det ha varit något i barnets utseende som gjorde att polletten plötsligt trillade ned.

Jo, så resonerar ju normala människor. Men detta var WT, eventuellt knarkare till och med. Sådana kan få tokspel och sakna alla hämningar.

Jag kan i och för sig förstå att man känner vrede (men absolut inte att man slår ett barn för det), när man upptäcker att man lurats till något under ganska många månader - tänk serva mamman när hon mår illa och har ont i ryggen, följa med på MVC och ultraljud, köpa och snickra ihop skötbord och vagga, åka ut och köpa mat till mamman mitt i natten när hon har cravings efter något, ställa upp på fåniga gravidbilder som den beskyddande fadern... Han kanske inte ville bli pappa från början, men hade kommit runt och börjat gilla tanken... när han plötsligt fick veta. Sedan kommer säkert tanken på hur utskämd han ska bli, hur andra män ska håna honom för att han "inte räckt till" och liknande. Och för att han varit så korkad att han gick på det. Lägg till detta om den riktige fadern är en vän eller släkting till honom, t.ex..
Citera
2016-12-11, 18:49
Medlem
why123s avatar
Citat:
Han kan ju ha fått reda på det på något annat sätt. Han kan plötsligt ha hittat något i mammans mobil eller på Facebook, eller en fråga hon skrivit anonymt på Familjeliv t.ex.. Eller en väninna till henne kan ha försagt sig. Eller så kan det ha varit något i barnets utseende som gjorde att polletten plötsligt trillade ned.

Jo, så resonerar ju normala människor. Men detta var WT, eventuellt knarkare till och med. Sådana kan få tokspel och sakna alla hämningar.

Jag kan i och för sig förstå att man känner vrede (men absolut inte att man slår ett barn för det), när man upptäcker att man lurats till något under ganska många månader - tänk serva mamman när hon mår illa och har ont i ryggen, följa med på MVC och ultraljud, köpa och snickra ihop skötbord och vagga, åka ut och köpa mat till mamman mitt i natten när hon har cravings efter något, ställa upp på fåniga gravidbilder som den beskyddande fadern... Han kanske inte ville bli pappa från början, men hade kommit runt och börjat gilla tanken... när han plötsligt fick veta. Sedan kommer säkert tanken på hur utskämd han ska bli, hur andra män ska håna honom för att han "inte räckt till" och liknande. Och för att han varit så korkad att han gick på det. Lägg till detta om den riktige fadern är en vän eller släkting till honom, t.ex..

Allt är möjligt, visst! Det finns dock inget som pekar på att han inte är den biologiska fadern. Det finns ingen bäring i spekulationerna, de är gripna i luften. Mamman borde i så fall vara behjälplig i fallet och se till så att hon blir friad och att dottern får upprättelse.

Att båda sitter häktade efter såhär lång tid betyder ju att även hon är misstänkt och hennes biologiska koppling till dottern är ju odiskutabel.
Citera
2016-12-11, 21:31
Medlem
Jag får känslan av att det bara är den ena som gjort något. Ponera att det är pappan, som sedan fått panik, skrivit om det till modern (därav IT-arbetet) och att modern kanske i sin tur drabbats av panik och att de chattat och på något vis försökt dölja. Kanske mer att modern inte varit hemma när han t.ex. skakat barnet varpå hon ifrågasatt hur dottern verkat må osv osv osv. Något säger mig att mamman inte har gjort det fysiska våldet, men mer varit delaktig för att hon vetat om det.

Nu är det inte så många som kanske väljer att lämna sin lilla nyfödda bebis hemma med pappan första tiden pga amning etc, men det är ju inget konstigt egentligen om hon gjort det, så jag tror inte hon varit hemma.
Citera
2016-12-11, 22:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vivamama
Jag får känslan av att det bara är den ena som gjort något. Ponera att det är pappan, som sedan fått panik, skrivit om det till modern (därav IT-arbetet) och att modern kanske i sin tur drabbats av panik och att de chattat och på något vis försökt dölja. Kanske mer att modern inte varit hemma när han t.ex. skakat barnet varpå hon ifrågasatt hur dottern verkat må osv osv osv. Något säger mig att mamman inte har gjort det fysiska våldet, men mer varit delaktig för att hon vetat om det.

Nu är det inte så många som kanske väljer att lämna sin lilla nyfödda bebis hemma med pappan första tiden pga amning etc, men det är ju inget konstigt egentligen om hon gjort det, så jag tror inte hon varit hemma.

WT brukar inte amma, så hon kan mycket väl ha lämnat barnet med pappan (eller "pappan" om det är så), ja.
Citera
2016-12-11, 23:05
Medlem
allegragellers avatar
Citat:

Även män kan få förlossningspsykos. Vill inte försvara någon, bara förstå.
Citera
2016-12-11, 23:33
Medlem
Citat:

Varför får du känslan att det bara är den ena när båda sitter häktade misstänkta för samma brott, både grov misshandel och mord?
Då menar du att den ena gjort det en gång och sen skrivit om det och sen igen och skrivit igen och berättat? För nu är det ju konstaterat att det inte är en enstaka incident utan misshandel från det att barnet bara var någon dag och sedan till sist mord när hon var fyra veckor.
Bara att skriva det får det att vända sig i magen på mig, så ofattbart grymt!
Så av den anledningen kan jag förstå att du bara tror att den ena är skyldig, svårt nog att tänka att en kan vara så grym, och så är det två som utfört dessa handlingar på sitt eget lilla barn.
Citera
2016-12-11, 23:34
Medlem
Citat:
En närstående straffas alltid hårdare, för brottet anses mer avskyvärt då. Rättsskipningen måste ju stämma med vårt allmänna rättsmedvetande, och nästan alla människor (alla?) blir mer upprörda när de hör att någon har dödat sitt eget barn, sin egen mor, sin egen syster o.s.v. - än en icke-närstående.
Har du något belägg för det du skriver? Lagtext eller statistik?
Citera
2016-12-11, 23:36
Medlem
Citat:

Detta med att han inte skulle vara biologisk pappa är verkligen bara en gissning från rakt ut i luften så tror inte det ska dras för stora växlar på det.
Citera
2016-12-12, 00:04
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Återigen så är du fel ute. Om en moder döms för barnadråp så är maxstraffet 6 års fängelse, så att säga att en närstående alltid straffas hårdast är alltså fel.

Nu är väl Erika Abrahamsson misstänkt för mord på sin dotter Hailey och inte dråp. Vad tror du då att hon får för straff i förhållande till om hon inte var mor till offret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in