Citat:
Ursprungligen postat av
Ignoramibus
Herregud, vad spelar det för roll?
Okej, gör en långsiktig och en kortsiktig prognos.
Att du ändrar din bergsäkra tidshorisont väldigt snabbt och enkelt visar ju på en väldigt dåligt underbyggd åsikt Så det är av rätt stor vikt när man ska avgöra om du bör tas på allvar eller inte.
Kortsiktiga prognosen är väl att det fortsätter ticka på, dock långsammare och långsammare på årsbasis, detta så länge inget ändras i vare sig folks inställning till boende eller dom rent praktiska ekonomiska spelreglerna kring bostadsmarknaden.
Långsiktigt är svårare, hade jag vetat hur det ser ut på lång sikt hade jag inte haft tid att tjafsa med dig på FB, då hade jag nog varit upptagen med att göra prognoser åt någon regering eller större företag.
Det som dock är klart är att våra löner i Sverige inte har ökat i takt med priset på våra bostäder, i detta finns såklart en generöst utrymme som förklaras av låga kostnader både för att låna pengar men också för att bo och äga en fastighet. Skattelättnader inom andra områden än direktverkande på bostadsmarknaden påverkar såklart också i stor utsträckning.
Summa summarum kan man väl säga att det är rätt trevligt att vara vit medelålders man, gift och med två gemensamma barn, stimulerande arbeten och med lågt belånad villa i attraktivt område i Sverige idag.
Den stora frågan är bara om omvärlden kommer forma sig efter hur jag har det just nu eller om jag kommer tvingas omforma mig efter omvärlden, förr eller senare, just nu talar det mesta för senare.