2017-05-08, 14:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Många haters som lurkar här.

Sanningen är att jag lever livet och ni inväntar något som ej kommer att ske inom överskådlig tid.

FYI: man kan leva livet utan att ta blancolån för saker man egentligen inte behöver.
2017-05-08, 14:23
Medlem
Citat:
Många haters som lurkar här.

Sanningen är att jag lever livet och ni inväntar något som ej kommer att ske inom överskådlig tid.

Haters?

Lurkar?

Drar ganska snabbt slutsatsen att du är född på 90-talet eftersom du så tvärsäkert kan förutspå "överskådlig tid", och dessutom använder du ett språk som skulle få vilken anständig arbetsgivare som helst att rynka på näsan.

Sedan ett litet avslöjande.

Vi lever vi också, rätt behagligt dessutom.
2017-05-08, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Haters?

Lurkar?

Drar ganska snabbt slutsatsen att du är född på 90-talet eftersom du så tvärsäkert kan förutspå "överskådlig tid", och dessutom använder du ett språk som skulle få vilken anständig arbetsgivare som helst att rynka på näsan.

Sedan ett litet avslöjande.

Vi lever vi också, rätt behagligt dessutom.

Dina antaganden om mig är lika träffsäkra som din prediktion av bostadsmarknaden.
2017-05-08, 15:14
Medlem
Trillskes avatar
Bättre gissning är avdankad surgubbe, då det inte finns brist av typen.

Sen har han ju halvrätt i sak: jag skulle tycka jättesynd om dem som är avundsjukna på en fattiglapp som måste ta ett dyrt blancolån för att köpa bil. Så de som är det är säkert bittra.
2017-05-08, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Bättre gissning är avdankad surgubbe, då det inte finns brist av typen.

Sen har han ju halvrätt i sak: jag skulle tycka jättesynd om dem som är avundsjukna på en fattiglapp som måste ta ett dyrt blancolån för att köpa bil. Så de som är det är säkert bittra.

Du har fel, min herre.

Okej, låt oss säga så här:

Vilka variabler talar för att en bostadsbubbla föreligger och att den spricker inom en snar framtid?

Seså, övertyga mig.
2017-05-08, 15:34
Medlem
Citat:
Vilka variabler talar för att en bostadsbubbla föreligger och att den spricker inom en snar framtid?

Nyss var det överskådlig tid, nu är det snar framtid ?

Hur ska du ha det?
2017-05-08, 15:36
Medlem
Citat:
Nyss var det överskådlig tid, nu är det snar framtid ?

Hur ska du ha det?

Herregud, vad spelar det för roll?

Okej, gör en långsiktig och en kortsiktig prognos.
2017-05-08, 15:42
Medlem
Citat:
Dina antaganden om mig är lika träffsäkra som din prediktion av bostadsmarknaden.

Sen blir jag ju nyfiken, vad har jag givit för prediktioner av bostadsmarknaden?

och då kommer såklart följdfrågan, var det en dålig affär när jag köpte vår villa i början av 2000 talet i Stockholm närförort? om nu mina prediktioner var så felaktiga menar jag?
2017-05-08, 15:54
Medlem
Citat:
Herregud, vad spelar det för roll?

Okej, gör en långsiktig och en kortsiktig prognos.

Att du ändrar din bergsäkra tidshorisont väldigt snabbt och enkelt visar ju på en väldigt dåligt underbyggd åsikt Så det är av rätt stor vikt när man ska avgöra om du bör tas på allvar eller inte.

Kortsiktiga prognosen är väl att det fortsätter ticka på, dock långsammare och långsammare på årsbasis, detta så länge inget ändras i vare sig folks inställning till boende eller dom rent praktiska ekonomiska spelreglerna kring bostadsmarknaden.

Långsiktigt är svårare, hade jag vetat hur det ser ut på lång sikt hade jag inte haft tid att tjafsa med dig på FB, då hade jag nog varit upptagen med att göra prognoser åt någon regering eller större företag.

Det som dock är klart är att våra löner i Sverige inte har ökat i takt med priset på våra bostäder, i detta finns såklart en generöst utrymme som förklaras av låga kostnader både för att låna pengar men också för att bo och äga en fastighet. Skattelättnader inom andra områden än direktverkande på bostadsmarknaden påverkar såklart också i stor utsträckning.

Summa summarum kan man väl säga att det är rätt trevligt att vara vit medelålders man, gift och med två gemensamma barn, stimulerande arbeten och med lågt belånad villa i attraktivt område i Sverige idag.

Den stora frågan är bara om omvärlden kommer forma sig efter hur jag har det just nu eller om jag kommer tvingas omforma mig efter omvärlden, förr eller senare, just nu talar det mesta för senare.
2017-05-08, 16:26
Medlem
Citat:
Att du ändrar din bergsäkra tidshorisont väldigt snabbt och enkelt visar ju på en väldigt dåligt underbyggd åsikt Så det är av rätt stor vikt när man ska avgöra om du bör tas på allvar eller inte.

Kortsiktiga prognosen är väl att det fortsätter ticka på, dock långsammare och långsammare på årsbasis, detta så länge inget ändras i vare sig folks inställning till boende eller dom rent praktiska ekonomiska spelreglerna kring bostadsmarknaden.

Långsiktigt är svårare, hade jag vetat hur det ser ut på lång sikt hade jag inte haft tid att tjafsa med dig på FB, då hade jag nog varit upptagen med att göra prognoser åt någon regering eller större företag.

Det som dock är klart är att våra löner i Sverige inte har ökat i takt med priset på våra bostäder, i detta finns såklart en generöst utrymme som förklaras av låga kostnader både för att låna pengar men också för att bo och äga en fastighet. Skattelättnader inom andra områden än direktverkande på bostadsmarknaden påverkar såklart också i stor utsträckning.

Summa summarum kan man väl säga att det är rätt trevligt att vara vit medelålders man, gift och med två gemensamma barn, stimulerande arbeten och med lågt belånad villa i attraktivt område i Sverige idag.

Den stora frågan är bara om omvärlden kommer forma sig efter hur jag har det just nu eller om jag kommer tvingas omforma mig efter omvärlden, förr eller senare, just nu talar det mesta för senare.

Impressive, du är kunnig. Ska nog inte ta blancolånet, trots allt.
2017-05-08, 18:07
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Du har fel, min herre.

Okej, låt oss säga så här:

Seså, övertyga mig.
Jag är upptagen med att håna ditt blancolån.
2017-05-08, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Förklara hur länge kredittillväxten kan vara större än reallöneökningen? När når vi punkten när det blir ohållbart?
??
Varför i all världen skulle det inte kunna vara det?

Är det inte dags att du tar och slaktar alla bisarra vanföreställningar som du släpar runt på.

Bara för att påtala hur förvirrad du är:
Under 70 och 80-talen hade vi i snitt ca 0% reallöneökning. Men kredittillväxten var enorm. Skulle inte bli förvånad om den ökade med 300% eller så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in