2017-05-08, 09:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Jag upprepar det jag tidigare skrivit:
"Jag har inget emot låga nominella räntor men när hela det politiska och finansiella etablissemanget kämpar för att få upp inflationen så kommer det antagligen bli knapert för t.ex. pensionärerna med ständigt högre levnadsomkostnader samtidigt som värdet på sparandet bara behåller sitt nominella värde."

Jag har redan bemött detta och sagt att det är trams utan verklighetskoppling. Riskfritt sparande har aldrig varit något som kan trygga pensionerna. Det är istället sparande i börsen som har kunnat skapa avkastning över tid som ger en god pension och låga räntor är ingen nackdel där, snarare tvärtom.
2017-05-08, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Räntor påverkar även konjunkturen.

Vid högkonjunktur har det varit brukligt att genom höjd ränta dämpa /kyla konsumtionen, för att sedan göra det motsatta vid lågkonjunktur dvs sänka räntan för att få hjulen att snurra snabbare.

Men Sverige gör precis tvärt om numera, dvs i högkonjunktur är räntan sänkt så mycket det går, och när (inte om) det blir lågkonjunktur så går det inte längre att stimulera genom att sänka räntan.

Men kanske kommer sverige befinna sig i en evig högkonjunktur numera, pga svenskarna har världens mest hjärndöda politiker och ledare?

Räntorna är extremt låga på global nivå, orsaken är att finanssystemet höll på att krascha och för att stimulera ekonomin tvingades man ösa på för allt vad tygen höll, kosta vad det kosta vill. Ingen vet hur det ska gå till med återgång till "normala räntenivåer". Skulle vi idag ha det som riksbanken bedömer som normala räntenivåer så skulle hjulen stanna.

"Riksbankens samlade bedömning är nu att reporäntan på lång sikt kan väntas ligga mellan 2,5 och 4,0 procent. Det är lägre än Riksbankens tidigare publicerade intervall på 3,50-4,50 procent för den långsiktigt normala reporäntan. Det framgår av en fördjupning i den penningpolitiska rapporten."
http://www.privataaffarer.se/borsguiden/rb-reviderar-ned-bedomning-av-langsiktig-reporanta-ny-898819
2017-05-08, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag har redan bemött detta och sagt att det är trams utan verklighetskoppling. Riskfritt sparande har aldrig varit något som kan trygga pensionerna. Det är istället sparande i börsen som har kunnat skapa avkastning över tid som ger en god pension och låga räntor är ingen nackdel där, snarare tvärtom.

Pensionskapitalet har tidigare haft räntebärande instrument som bas för sina placeringar. Att satsa allt på börsen riskerar att ge oss ett pensionärskollektiv som får uppleva fattigdom på allvar.

Börskurserna är uppumpade av billiga krediter, både för aktieköp och genom att folk kunnat konsumera över sin förmåga. P/E-talen har också höjts i takt med att kapital sökt sig till börsen, t.ex. när jag lärde mig innebörden av p/e-tal så handlades Volvo till ca 4, idag är p/e drygt 20 för den del av Volvo som finns kvar på svenska börsen.
2017-05-08, 10:15
Medlem
Citat:
Där har du fel, det rena sparandet på sparkonton är rekordstort trots den låga räntan.

Rekordstort jämfört med vad? Noll?

"Trots den låga räntan" ? Är det förvånande att folk kan spara pengar när man har låga ränteutgifter?
2017-05-08, 12:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Där har du fel, det rena sparandet på sparkonton är rekordstort trots den låga räntan.

Du verkar vara lite förvirrad och knappt läskunnig. Hittar du något där som motsäger något som jag har påstått eller varför tycker du jag ska kommentera detta? Du besvarade heller inte frågan hur länge det rena sparandet kan fortsätta slå nya rekord, varför smiter du från den frågan?

Men som svar på din fråga "hur länge kan nuvarande prisutveckling fortsätta?", bokostnaderna är väldigt låga så många skulle klara av betydligt högre bokostnader. Det som främst begränsar priserna är bankernas hårda krav för att få låna samt att en del inte är övertygad om att dessa låga räntor kommer bestå under överskådlig tid. När den insikten når allt fler driver det på priserna ännu mer.

Men hur lång tid prisutvecklingen kan fortsätta är en i det närmaste korkad fråga men inte oväntat att du formulerar dig så korkat eftersom det motsvarar din förmåga. Det beror förstås till stor del på hur snabbt marknaden anpassar till det jag skrev ovan. Skulle alla redan imorgon inse att de låga räntorna är här för att stanna under överskådlig tid skulle vi få se en kraftig prisökning omedelbart som tar oss till den nivå som är rimlig med tanke på detta och då har vi omedelbart rätt nivå. Sjunker insikten in mer långsamt tar det längre tid.

Med andra ord, istället för att fundera hur lång tid något kan fortgå borde ni istället fundera vilken nivå det kan stiga till. Men som jag tidigare skrivit är också mark en ändlig resurs och på attraktiva platser där allt fler vill bo är det rimligt att det stiger mer än de genomsnittliga prisökningarna över tid. Speciellt när mycket annat som vi konsumerar sjunker i pris och ger utrymme för att lägga mer av vår lön på t.ex. boende.
Så the sky is the limit, alltid intressant se en lallare lägg ut texten av ordbajseri.
" Bankernas hårda krav", trollar du? Kraven för att låna pengar och återbetala dessa är sjukt slappa. Det är en av orsakerna att vi ligger på en skuldkvot nära 200 i snitt sett till hela riket,inkluderat Lesjöfors, Skorped, Ockelbo, Hälleforsnäs och andra Peter med högtryck.
Titta på länder med spruckna bubblor och vilka krav de ställer, återbetalning av lånen på 40 år alt senast till pensioneringen. Tror du prisläget varit detsamma med lite mer uppstyrd utlåning?

7 % kredittillväxt räknar man med i år , dvs betydligt högre än lönehöjningar och BNP utvecklingen, BNP per capita ska vi bara inte tala om.

Men ligger bara räntan still sticker priserna? Skulderna för bolånen allena närmar sig 70 % av BNP ca 66-67 %.
Vi är inne i en högkonjuntur och svensken har jobb, vad tror du händer med folks sparande och jobben vid nästa lågkonjuntur? När börserna dyker? You

Baaa öööh ba! räntan sänks baaaa? Inga problem baa!
Ursäkta jag svarade åt dig, någon djupare analys från en lallare kommer inte komma.
2017-05-08, 12:19
Avslutad
De samlade inteckningarna på fastigheterna i Sverige uppgår enligt den här artikeln till ca fem biljoner kronor

http://www.dn.se/ekonomi/svenskarna-lanar-for-biljoner-pa-sina-fastigheter/

Hushållens skulder ca 3,7 biljoner

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/finansrakenskaper/sparbarometern/pong/statistiknyhet/sparbarometern-4e-kvartalet-2016/

Inlåningen till bankkonto var 1,5 biljoner för ett år sen. Låt oss säga 1,6 nu för att vara snälla.

Sammantaget har svensken lånat betydligt mer än den sparat de senaste åren, även om trenden verkar ha vänt.

Att låna 100 kr och sedan sätta in 50 av dessa på ett sparkonto innebär inte att man ökat sitt sparande, det innebär bara ökad skuldsättning.

Rikedom och välstånd i ett samhälle byggs upp genom att man konsumerar mindre än man producerar - ett sparande, kapitaluppbyggnad. Ett samhälle där man konsumerar mer än man producerar leder till fattigdom och känslighet för påfrestningar (sociala, politiska, ekonomiska). I dessa fall är det ingen större skillnad på ett enskilt hushåll och samhället i stort.
2017-05-08, 12:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Pensionskapitalet har tidigare haft räntebärande instrument som bas för sina placeringar. Att satsa allt på börsen riskerar att ge oss ett pensionärskollektiv som får uppleva fattigdom på allvar.

Börskurserna är uppumpade av billiga krediter, både för aktieköp och genom att folk kunnat konsumera över sin förmåga. P/E-talen har också höjts i takt med att kapital sökt sig till börsen, t.ex. när jag lärde mig innebörden av p/e-tal så handlades Volvo till ca 4, idag är p/e drygt 20 för den del av Volvo som finns kvar på svenska börsen.

Har någonsin riskfritt sparande gett någon betydande avkastning över tid, svar nej. Har börsen gett betydande avkastning över tid, svar ja definitivt.

Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Rekordstort jämfört med vad? Noll?

"Trots den låga räntan" ? Är det förvånande att folk kan spara pengar när man har låga ränteutgifter?

Har du inte hängt med i debatten? Detta har vi sett åtskilliga rapporter om de senare åren, banksparandet är rekordhögt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så the sky is the limit, alltid intressant se en lallare lägg ut texten av ordbajseri.
" Bankernas hårda krav", trollar du? Kraven för att låna pengar och återbetala dessa är sjukt slappa. Det är en av orsakerna att vi ligger på en skuldkvot nära 200 i snitt sett till hela riket,inkluderat Lesjöfors, Skorped, Ockelbo, Hälleforsnäs och andra Peter med högtryck.
Titta på länder med spruckna bubblor och vilka krav de ställer, återbetalning av lånen på 40 år alt senast till pensioneringen. Tror du prisläget varit detsamma med lite mer uppstyrd utlåning?

7 % kredittillväxt räknar man med i år , dvs betydligt högre än lönehöjningar och BNP utvecklingen, BNP per capita ska vi bara inte tala om.

Men ligger bara räntan still sticker priserna? Skulderna för bolånen allena närmar sig 70 % av BNP ca 66-67 %.
Vi är inne i en högkonjuntur och svensken har jobb, vad tror du händer med folks sparande och jobben vid nästa lågkonjuntur? När börserna dyker? You

Baaa öööh ba! räntan sänks baaaa? Inga problem baa!
Ursäkta jag svarade åt dig, någon djupare analys från en lallare kommer inte komma.

Mycket ordbajseri från dig men faktum är att de flesta bankerna kräver att låntagarna klarar räntor på 7-8% och det är mycket långt över både dagens räntor men även den bundna 10-års räntan .

Kostnadsmässigt klarar alltså låntagarna betydligt högre priser än vad som gäller idag. I takt med att vi får allt mer otrygghet i sämre områden kommer folk prioritera boendet betydligt högre än idag. En trygg miljö fler familjen kommer få väldigt hög prioritet.
2017-05-08, 12:59
Medlem
Ännu en dag utan bostadskrasch. Ahh, livet är skönt.

Hur mår alla skeptiker idag då? När spricker den så kallade bubblan?

Ska nog ta ett extra blancolån för att finansiera bilköp. So long suckers!
2017-05-08, 13:12
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus

Verkar gå bra för dig som måste blancolåna till en bil.

Den vanligen cirkusen.
2017-05-08, 13:13
Medlem
Citat:

Spontant tror jag ingen egentligen vill ha en bostadskrasch, men att vilja något och tro att det blir så bara för den sakens skull är barnsligt naivt.
2017-05-08, 13:45
Avslutad
Citat:

Man kan köra sin bil ganska länge efter att bensinlampan börjat lysa rött. Exakt hur länge är svårt att sia om, men vad som händer om man inte tankar är inte svårt att fatta.

Som det ser ut nu har vi åkt på ångorna i flera år. Det går bra ända tills det inte går bra alls.

Ändå kommer folk bara bli så chockade. Det kom som en blixt från klar himmel osv.

En rolig analogi är "the turkey problem". http://www.businessinsider.com/nassim-talebs-black-swan-thanksgiving-turkey-2014-11?r=US&IR=T&IR=T

Misstaget vi gör är att ta tidigare erfarenheter och extrapolera dem i framtiden. Säg att det varit värmebölja i tio dar. Då är det frestande att tro att det kommer vara varmt och soligt i morgon också. Vilket det blir. Då har det varit varmt och soligt i elva dar, vilket får oss att anta att det kommer vara likadant den tolfte dan. Och så vidare. Efter, säg, tre veckor kommer många tro att det aldrig mer kommer regna. De som hävdar att det visst finns en teoretisk chans att något blött kommer ur något mörkt oformligt fenomen på himlen, och som berättar anekdoter om att de blev blöta på 90-talet, avfärdas som konspirationsteoretiker.
Senast redigerad av BenitoPolymem 2017-05-08 kl. 13:59.
2017-05-08, 14:08
Medlem
Många haters som lurkar här.

Sanningen är att jag lever livet och ni inväntar något som ej kommer att ske inom överskådlig tid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in