Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Där har du fel, det rena sparandet på sparkonton är rekordstort trots den låga räntan.
Du verkar vara lite förvirrad och knappt läskunnig. Hittar du något där som motsäger något som jag har påstått eller varför tycker du jag ska kommentera detta? Du besvarade heller inte frågan hur länge det rena sparandet kan fortsätta slå nya rekord, varför smiter du från den frågan?
Men som svar på din fråga "hur länge kan nuvarande prisutveckling fortsätta?", bokostnaderna är väldigt låga så många skulle klara av betydligt högre bokostnader. Det som främst begränsar priserna är bankernas hårda krav för att få låna samt att en del inte är övertygad om att dessa låga räntor kommer bestå under överskådlig tid. När den insikten når allt fler driver det på priserna ännu mer.
Men hur lång tid prisutvecklingen kan fortsätta är en i det närmaste korkad fråga men inte oväntat att du formulerar dig så korkat eftersom det motsvarar din förmåga. Det beror förstås till stor del på hur snabbt marknaden anpassar till det jag skrev ovan. Skulle alla redan imorgon inse att de låga räntorna är här för att stanna under överskådlig tid skulle vi få se en kraftig prisökning omedelbart som tar oss till den nivå som är rimlig med tanke på detta och då har vi omedelbart rätt nivå. Sjunker insikten in mer långsamt tar det längre tid.
Med andra ord, istället för att fundera hur lång tid något kan fortgå borde ni istället fundera vilken nivå det kan stiga till. Men som jag tidigare skrivit är också mark en ändlig resurs och på attraktiva platser där allt fler vill bo är det rimligt att det stiger mer än de genomsnittliga prisökningarna över tid. Speciellt när mycket annat som vi konsumerar sjunker i pris och ger utrymme för att lägga mer av vår lön på t.ex. boende.
Så the sky is the limit, alltid intressant se en lallare lägg ut texten av ordbajseri.
" Bankernas hårda krav", trollar du? Kraven för att låna pengar och återbetala dessa är sjukt slappa. Det är en av orsakerna att vi ligger på en skuldkvot nära 200 i snitt sett till hela riket,inkluderat Lesjöfors, Skorped, Ockelbo, Hälleforsnäs och andra Peter med högtryck.
Titta på länder med spruckna bubblor och vilka krav de ställer, återbetalning av lånen på 40 år alt senast till pensioneringen. Tror du prisläget varit detsamma med lite mer uppstyrd utlåning?
7 % kredittillväxt räknar man med i år , dvs betydligt högre än lönehöjningar och BNP utvecklingen, BNP per capita ska vi bara inte tala om.
Men ligger bara räntan still sticker priserna? Skulderna för bolånen allena närmar sig 70 % av BNP ca 66-67 %.
Vi är inne i en högkonjuntur och svensken har jobb, vad tror du händer med folks sparande och jobben vid nästa lågkonjuntur? När börserna dyker? You
Baaa öööh ba! räntan sänks baaaa? Inga problem baa!
Ursäkta jag svarade åt dig, någon djupare analys från en lallare kommer inte komma.