2017-05-08, 07:45
Medlem
Citat:
Nya mordplanen – efter sexskandalen

Arbogakvinnan var omgiven av män som hon försökte styra.
Men i själva verket föraktade hon män.
Och i förundersökningen framkommer det uppgifter om att hon försökt få ytterligare en man dödad - efter att sexskandalen med flyktingpojkarna blivit offentlig.

Citat:
Pojkvännen Mohammad Rajabi har sagt till polisen att hon försökte få en anhörig att mörda en man som hjälpt flykting*pojkarna i samband med sexskandalen.

http://www.expressen.se/nyheter/nya-mordplanen--efter-sexskandalen/
Citera
2017-05-08, 07:54
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Men var hade han tänkt vara under helgen då? Systern säger att han inte skulle vara hos föräldrarna, där han bodde. Hon lovade vattna där då föräldrarna var i Finland. Hon trodde han skulle ta med barnen till Nadja men den uppfattningen får i alla fall inte jag, sett från deras kontakter.

And dubbelspel, såg i farten att Aki, i varje fall under 2014, var med på Firstdate.com. Kollade inte hans kontoutdrag så noga, han kan ju ha varit med där sedan långt tidigare o att medlemskapet bara "löpt på".

Likaså har jag funderat på det här med livförsäkringar. Aki har ju bevisligen varit på 2 hälsoundersökningar (för Folksamförsäkringen) kan ju ge stöd för JM.

Får hoppas att man kan bevisa bortom rimligt tvivel att Aki inte dränktes i Hjälmaren. Lät ju på pk som att Fahlander hade något "ess" i ärmen ang hur det hela gått till o som kommer redovisas nu under förhandlingen.
Dubbelspelet jag syftar på är att han bestämt med Nadja att vara i Flen fredag - söndag. Han skulle hämta tvillingarna torsdag å sen komma till N.
Aki hävdade till Nadja att han var magsjuk. Hon blev misstänksam. Han har försvunnit/undvikt henne flera tidigare.
Aki ringer inte av sig som utlovat, han svarade inte i telefon. Fredag kväll smsar han. De skulle inte fiska han å Nadja.
Senast redigerad av Pandalina4 2017-05-08 kl. 08:21.
Citera
2017-05-08, 07:56
Medlem
Gittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Även om jag i stort sett följer tråden så erkänner jag gärna att jag inte läser alla inlägg...
Jag hade missat ditt i detta ämne...

Jag är varken metallurg eller forensiker, men jag bara gissar att med metallsammansättning, analys av föroreningar och isotopanalys så borde man kunna få fram en hel del. Kanske är det dyrt? Kanske är det ändå osäkert vad det ger?
När det gäller vissa foreniska metoder kan man ju hitta nischer där några laboratorier har specialkompetens, men jag hittade inget sådant om stål.
Kanske någon här är "initierad"? Det finns några olika encyklopedier om forensiska metoder.
Kanske ska man ha några i hyllan (eller som ebooks) om man ska platsa i tråden.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=Encyclopedia+of+Forensic+Science
Stål verkar dock inte finnas med på "tio-i-topp"-listan där...

En annan "knivdetalj". JM höll upp en påse med tre knivar och handskar till MR. Han tog handskarna och en kniv. En plastpåse med två köksknivar som var gömda i ett buskage hittades av hund nära E20/Eskilstunaån/McDonalds. Vilken relevans har dessa?
Huvudprotokoll_2017-02-06.pdf, sid 188.

Angående att hitta i FUP så:
– Jag önskar att allt var sökbart, men det är så mycket "bilder" av text som måste "ocr"-as.
– Jag saknar och började göra en "innehållsförteckning", men det är en hel del jobb om det ska bli bra...

Den avbrutna knivspetsen matchar inte kniven,som hittades i JM:s kökslåda enligt FUP.
Citera
2017-05-08, 07:56
Medlem
jackflashs avatar
Kommer det att gå att lyssna på rättegången någonstans?
Citera
2017-05-08, 08:04
Medlem
På de senaste bilderna av JM ser man att hon lagt på sig; en del kan var brist på motion en del kan vara medicinering.
Jag tycker att hon ser påverkad ut, dämpad, väldigt dämpad och kanske lite uttryckslös.
Nu blir jag lite orolig att hon blivit så dämpad att hon inte är i stånd att medverka i rättegången på ett godtagbart sätt.
Finns det risk för något sådant tror ni?
Citera
2017-05-08, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash

Ex pressen tycker jag är en bra rapportör från rättegångar.
Citera
2017-05-08, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
http://www.vlt.se/blaljus/brott/sommarstugemorden-nu-startar-23-dagars-rattegang-vi-ar-pa-plats-varje-dag
Citera
2017-05-08, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
På de senaste bilderna av JM ser man att hon lagt på sig; en del kan var brist på motion en del kan vara medicinering.
Jag tycker att hon ser påverkad ut, dämpad, väldigt dämpad och kanske lite uttryckslös.
Nu blir jag lite orolig att hon blivit så dämpad att hon inte är i stånd att medverka i rättegången på ett godtagbart sätt.

Finns det risk för något sådant tror ni?

Ser ut som hon är uppsvullen av kortison eller något annat läkemedel.
Citera
2017-05-08, 08:07
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
http://www.vlt.se/blaljus/brott/sommarstugemorden-nu-startar-23-dagars-rattegang-vi-ar-pa-plats-varje-dag

Visst, textrapporter ja. Talar om direktsänt ljud.
Citera
2017-05-08, 08:10
Medlem
Bymyselfs avatar
ekuriren.se sänder live
Citera
2017-05-08, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Ser ut som hon är uppsvullen av kortison eller något annat läkemedel.
Ja, av kortison blir man ballongaktig, men det påverkar inte mentalt.
Hon ser så slö ut på bilderna, men det kan vara en tillfällighet
Citera
2017-05-08, 08:14
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Är det verkligen så att man försöker bevisa att han dränkts med brunnsvatten ? Är det inte så att man vill bevisa, att han inte dränkts med sjövatten och att brunnsvatten kunde ha använts ? Det kanske kan ha varit vattenledningsvatten någonstans också ?

Av någon outgrundlig anledning känns avlivning i en hink som ännu mera utstuderat ondskefull.

Vi får se under rättegången, men så här har jag uppfattat det. Det kan vara fel:
– Den låga mängd kiselalger som fanns i Akis lungor är för låg för att det ska kunna vara sjövatten.
– Den typ av kiselalger som fanns i lungorna var av en speciell typ som kan spridas via luft. Den typen var just den typen som prov visat att den fanns i brunnen.

Hink verkar "udda", IMO också. Ondska verkar ju finnas så att det räcker, men jag noterar att JM sällan håller i "verktygen" själv när hennes avrättningar ska utföras. Det är något som hantlangare/torpeder får utföra.

Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det är ett engelskt lånord, incapacitate. Vanligt i krimdokumentärer.

Jag kollade min "språkbibel" SAOL och där finns det inte. Ordet används, men är ovanligt. Detta är den betydelse jag hittar:

Inkapaciteringen metodik att nedbringa brottsligheten genom att på olika sätt skapa fysiska hinder som motverkar att den enskilde brottslingen begår brott (inspärrning, isolering, elektronisk övervakning mm).

Jag tror inte att det var så Leif GW menade när han talade om att Aki var inkapaciterad.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-08 kl. 08:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in