Citat:
Ursprungligen postat av
Addhoc
Exakt vad jag har frågat tidigare i tråden men då var det ingen som intresserade sig, frånsett en som svarade att JM aldrig köpt några knivar.
Jag tänker att de borde kunna se om knivbladet som gick av, matchar knivarna som köptes på Willys.
Även om jag i stort sett följer tråden så erkänner jag gärna att jag inte läser alla inlägg...

Jag hade missat ditt i detta ämne...
Jag är varken metallurg eller forensiker, men jag bara gissar att med metallsammansättning, analys av föroreningar och isotopanalys så borde man kunna få fram en hel del. Kanske är det dyrt? Kanske är det ändå osäkert vad det ger?
När det gäller vissa foreniska metoder kan man ju hitta nischer där några laboratorier har specialkompetens, men jag hittade inget sådant om stål.
Kanske någon här är "initierad"? Det finns några olika encyklopedier om forensiska metoder.
Kanske ska man ha några i hyllan (eller som ebooks) om man ska platsa i tråden.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=Encyclopedia+of+Forensic+Science
Stål verkar dock inte finnas med på "tio-i-topp"-listan där...
En annan "knivdetalj". JM höll upp en påse med tre knivar och handskar till MR. Han tog handskarna och en kniv. En plastpåse med två köksknivar som var gömda i ett buskage hittades av hund nära E20/Eskilstunaån/McDonalds. Vilken relevans har dessa?
Huvudprotokoll_2017-02-06.pdf, sid 188.
Angående att hitta i FUP så:
– Jag önskar att allt var sökbart, men det är så mycket "bilder" av text som måste "ocr"-as.
– Jag saknar och började göra en "innehållsförteckning", men det är en hel del jobb om det ska bli bra...
–