2017-05-05, 05:57
Medlem
Om jag påstår att det finns en oskjutbar kråka, hur många skott måste ni bonddrular egentligen avfyra i luften innan ni inser att det inte bevisar ett dugg!?

Jeezuz...!
Citera
2017-05-05, 11:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
du kan ju inte skilja sanning från "sanning med modifikation"...

Jodå. I sannolikhets-grad ... eftersom jag inte opererar med "absoluter".
Citera
2017-05-05, 14:06
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jodå. I sannolikhets-grad ... eftersom jag inte opererar med "absoluter".
Jag vet, därför kan du aldrig urskilja sanningen.
Citera
2017-05-05, 14:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
I sannolikhets-grad ... eftersom jag inte opererar med "absoluter".

Citat:
Jag vet, därför kan du aldrig urskilja sanningen.

Nu påstår jag inte heller, att jag kan presentera nån absolut sanning, men bara mycket stora sannolikheter.
Citera
2017-05-05, 15:50
Medlem
526s avatar
Citat:
Nu påstår jag inte heller, att jag kan presentera nån absolut sanning, men bara mycket stora sannolikheter.
Vad har du för legitima belägg för det? Vilka stora sannolikheter är det du pratar om?

En rolig sak med dig är att när andra har teser så är det "icke legitima påståenden"
När du har teser är det "legitima axiom"
Du är en lallare av rang
Citera
2017-05-05, 17:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Vad har du för legitima belägg för det?

Citat:
Vilka stora sannolikheter är det du pratar om?

Dom sannolikheter som kan nås med hjälp av nutidiga, västliga, akademiska, verklighets-sökande/-beskrivande verktyg. (1)

Citat:
En rolig sak med dig är att när andra har teser så är det "icke legitima påståenden"

Se (1) för mina premisser omkring legitimitet.
Citera
2017-05-06, 06:43
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Sanningen är alltid absolut, inte ens det kan du verifiera – enligt ditt tankemönster. Du kan inget veta, det vet du däremot (på något inavlat vis).
Citera
2017-05-06, 11:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Sanningen är alltid absolut,

I "absolut filosofi", ja. Inte annars.

Sen återstår bara problemet med att validera "absolut filosofi".
Citera
2017-05-08, 01:08
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
I "absolut filosofi", ja. Inte annars.

Sen återstår bara problemet med att validera "absolut filosofi".
Nej, annars också... en agnostiker menar exempelvis att sanningen är något ouppnåeligt, ett ständig tvivlare alltså.
Citera
2017-05-08, 01:46
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Sanningen är alltid absolut, inte ens det kan du verifiera – enligt ditt tankemönster. Du kan inget veta, det vet du däremot (på något inavlat vis).

Kolla upp "induktionsproblemet" eller "Humes problem"... Sanning är alltid absolut tills den slutar att vara det och det är alltid absolut sant.

Citat:
Nej, annars också... en agnostiker menar exempelvis att sanningen är något ouppnåeligt, ett ständig tvivlare alltså.

En annan agnostiker menar exempelvis att sanningen är något uppnåeligt, men att h*n inte nått fram till den ännu och därför fortfarande är ovetande; en för tillfället ovetandes alltså.

Att vara agnostiker handlar om att inse sina egna begränsningar och därmed erkänna, för sig själv och eller andra, att man rent faktiskt inte vet. Det handlar inte om att vara medveten om ifall sanningen är ouppnåelig eller att vara ständigt tvivlande. Agnostiker är ovetandes vid det tillfälle de klassificeras som agnostiker inte nödvändigtvis i all oändlighet...

En agnostiker vet inte och en ateist tror inte. Det är två linjer som går utmärkt att kombinera då en agnostisk ateist inte vet om det finns någon gud men tror att det inte att gör det.
Citera
2017-05-08, 02:03
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Kolla upp "induktionsproblemet" eller "Humes problem"... Sanning är alltid absolut tills den slutar att vara det och det är alltid absolut sant.
Den slutar aldrig vara absolut då den aldrig är induktiv – det kanske skulle ha varit sensmoralen av det "problem" du ville framföra...?!?

Då du läste om det 1:a gången?

Är det Humes som menar att du inducerar att sanningen är induktiv då – och du är dumförklarad av honom? Eller hade Humes problem, enligt någon som visste var det "slog slint" i hans tankegångar?

Fantasier tycks du i varje fall ha/leva i och med.
Senast redigerad av MattiasBeming 2017-05-08 kl. 02:17.
Citera
2017-05-08, 02:26
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
En agnostiker vet inte och en ateist tror inte. Det är två linjer som går utmärkt att kombinera då en agnostisk ateist inte vet om det finns någon gud men tror att det inte att gör det.
Du lockar till stupiditet... det du omtalar är vetenskapens analytiskt skeptiska tänkesätt (det som "borrar" sönder autentiska jaget till ngt svagt).

Agnostikern sönderdelar (med hårklyveri) och ateisten misstror – kombineras dessa är du en ytterst destruktiv varelse på voor Jord. Inte tillförande någon något konstruktivt alls.

Se dessa korta videos om saken kombinerad:
https://youtu.be/xZ9Z_eIu7bY
https://youtu.be/DLK7r8A_oGo
Senast redigerad av MattiasBeming 2017-05-08 kl. 02:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in