2017-05-07, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseJackie
Jag reagerar på två olika anteckningar i journal från BIVA?

I den ena står att pappan varit uppe strax före sex och gjort mat, men den blir för varm så han går ut o röker. När han kommer in hör han konstiga ljud och upptäcker att flickan andas konstigt. s. 232

På sid 234 kan man läsa att pappan strax före sex matat flickan med 90 ml som vanligt, sedan lade henne i sängen och gick ut för att röka och kom tillbaka efter ytterligare ca 5 minuter.

Vad jag kunnat läsa mig till så verkar det ju i alla fall inte som flickan haft något vidare med mat i magen.

Man blir ju lite snurrig av allt läsande.

Många uppgifter går ju isär på flera ställen ifrån olika personer, men hur lyckades han få ersättningen för varm om han använde sig av kranvatten? Kranvatten brukar inte direkt vara kokhett vatten, utan är ju lätt att få 37 grader bara man känner med fingret på vattenstrålen. Å andra sidan förstår jag inte hur man kan få pulvret att lösa sig bra med kranvatten, så han kanske alltid körde med så hett vatten som möjligt och inte hade lärt sig att man spolar med kallvatten på utsidan av flaskan för att få temperaturen att sjunka snabbt.
Citera
2017-05-07, 23:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseJackie
Jag reagerar på två olika anteckningar i journal från BIVA?

I den ena står att pappan varit uppe strax före sex och gjort mat, men den blir för varm så han går ut o röker. När han kommer in hör han konstiga ljud och upptäcker att flickan andas konstigt. s. 232

På sid 234 kan man läsa att pappan strax före sex matat flickan med 90 ml som vanligt, sedan lade henne i sängen och gick ut för att röka och kom tillbaka efter ytterligare ca 5 minuter.

Vad jag kunnat läsa mig till så verkar det ju i alla fall inte som flickan haft något vidare med mat i magen.

Man blir ju lite snurrig av allt läsande.

Står även att flickan ramlat från skötbordet, ej soffan??
Fast det är ju inte en direkt återgivning av förhör -- utan en sammanställning av någon som gör en journalanteckning.
Två olika läkare har uppfattat en återgivning/överlämning på lite olika sätt - det läser de sedan in på band, och sen skrivs det in i journalen/alternativt skriver de själva in -- men det är fortfarande inte en direkt återgivning av föräldrarnas ord/version..
Citera
2017-05-07, 23:05
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, din jävla nolla - jag har haft barn i behov av akut vård, och att återge detaljer om vad som hände innan, under tiden och precis efter är fan inte lätt.

Tro gärna att det är skadligare att få andningshjälp av en rökare än att inte få syre ... Det är dock helt skilt från verkligheten.

Att hans historia inte går ihop har nog alla redan fattat - utan att haka upp sig på hunden.

Jag skulle INTE klara av att i detalj redovisa kvällen och natten mot igår. Toalettbesök, råkar, vad och när jag åt eller om jag ev. tog en runk...och framförallt inte i vilken ordning och på vilka tider allt skett. No fucking way.
Men att hans historia inte alls går ihop håller jag också med om.
Angående hunden har han väl sagt att han trodde den låg utanför sovrumsdörren...men var inte säker. OM hunden när kommit in efter röken hade hoppat upp i vagnen på Hailey BORDE han väl med tanke på vad han är anklagad för berätta det. Han har ju inte mycket att förlora på det känns det som.
Ang HLR Ja, även ett riktigt litet undernärt barn med andningstillstånd tar nog mindre skada av inblåsningar av en rökareän Inga alls.
Citera
2017-05-07, 23:05
Medlem
NurseJackies avatar
Citat:
Fast det är ju inte en direkt återgivning av förhör -- utan en sammanställning av någon som gör en journalanteckning.
Två olika läkare har uppfattat en återgivning/överlämning på lite olika sätt - det läser de sedan in på band, och sen skrivs det in i journalen/alternativt skriver de själva in -- men det är fortfarande inte en direkt återgivning av föräldrarnas ord/version..

Nej det förstår jag också, dock en viss skillnad i om han har, eller inte har matat henne.
För övrigt är det inte lätt att läsa och minnas allt.
Var bara en reaktion som sagt.
Citera
2017-05-07, 23:06
Medlem
Citat:

"Lite olika sätt"?, det är ju diametralt olika sätt där maten inte ens finns med i det ena scenariot, så det troliga är väl ändå att pappan sagt olika saker till två olika läkare?

Som vanligt är det svårt att hålla sig till en story om man inte riktigt håller sig till det som verkligen hände, så tänker jag.
Citera
2017-05-07, 23:10
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
"Lite olika sätt"?, det är ju diametralt olika sätt där maten inte ens finns med i det ena scenariot, så det troliga är väl ändå att pappan sagt olika saker till två olika läkare?

Som vanligt är det svårt att hålla sig till en story om man inte riktigt håller sig till det som verkligen hände, så tänker jag.

Och där tänker du nog helt rätt
Citera
2017-05-07, 23:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Fast det är inte hans story som återges -- den som gör journalanteckningen gör en sammanfattning utifrån hur denna uppfattat situationen.

De har inte hållit något förhör med honom, de har inte spelat in och skriver av det han sagt -- de sammanfattar ur minnet.
Det är inte ens säkert att båda läkarna ens pratat med föräldrarna -- utan de kan vara en nedteckning av den information de fått via t ex ambulans, vid överlämning av annan läkare/personal osv..
Citera
2017-05-07, 23:16
Medlem
kentolles avatar
Citat:

Många gånger svarar han ju också på direkta frågor om den specifika kvällen med -Vanligtvis bla bla bla, -Ibland bla blabla, -Vi brukar bla bla bla.
Inte bara på frågor om sista natten. Svarar påfallande ofta liknande om andra tillfällen med
Citera
2017-05-07, 23:20
Medlem
Citat:
Fast det är inte hans story som återges -- den som gör journalanteckningen gör en sammanfattning utifrån hur denna uppfattat situationen.

De har inte hållit något förhör med honom, de har inte spelat in och skriver av det han sagt -- de sammanfattar ur minnet.
Det är inte ens säkert att båda läkarna ens pratat med föräldrarna -- utan de kan vara en nedteckning av den information de fått via t ex ambulans, vid överlämning av annan läkare/personal osv..

Jag är gift med en läkare så jag vet hur diktering går till. Och jo, läkare antecknar vid behov viktiga stödord på block inför dikteringen.
Citera
2017-05-07, 23:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
Många gånger svarar han ju också på direkta frågor om den specifika kvällen med -Vanligtvis bla bla bla, -Ibland bla blabla, -Vi brukar bla bla bla.
Inte bara på frågor om sista natten. Svarar påfallande ofta liknande om andra tillfällen med
Jag kan nog tänka mig att återgivningen av vad som händer precis vid andningsstoppet/hjärtstoppet är ärligt återgivet som han minns det vid olika förhör -- och det är sällan man är exakt när man skall upprepa ett händelseförlopp.

Den stora frågan är väl snarare vad som hänt INNAN den akuta situationen uppstår, tidigare den kvällen, andra dagar etc.
Det handlar ju om en blödning i hjärnan -- det innebär ju att det akuta skedet sannolikt inte uppstått i direkt anslutning till traumat, utan att påverkan kommer när blödningen blivit tillräckligt stor för att påverka t ex andning.
Citera
2017-05-07, 23:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag är gift med en läkare så jag vet hur diktering går till. Och jo, läkare antecknar vid behov viktiga stödord på block inför dikteringen.
Stödord -- ja (och "en del" läkare gör det - andra inte), de återger INTE ordgrant vad personen säger. Personen får inte heller kontrollera att läkaren förstått rätt och godkänna/rätta journalanteckning -- för att det skall ske måste man begära ut journalen och sedan lägga till en egen rättelse.

Och är du gift med en läkare borde du också veta att varje journalanteckning inte innebär ens att de pratat med aktuell patient/anhörig.
Senast redigerad av micro113 2017-05-07 kl. 23:30.
Citera
2017-05-07, 23:29
Medlem
kentolles avatar
Men på tal om nåt helt annat så måste jag lyfta på hatten för alla inblandade förhörsledare. Reagerade i början på att de var rätt lama och aldrig direkt ifrågasatte något. Men efter att ha läst alla förhör måste jag erkänna att de på ett otroligt skickligt sätt lyckats spela ut Alexander och Erika mot varandra och brutit alla eventuella lojalitetband mellan dom, samtidigt som de har en stor mängd motstridiga uppgifter, något jag tror kan komma bli av stor vikt vid rättegången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in