2017-05-07, 17:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
[/b]

Jag hör vad du säger, vet vad du menar men det går inte att argumentera med vissa när väggarna är höga och dörren låst inifrån.

Nej, hur man än vrider och vänder på det, i slutändan faller skulden på förbrytaren, i det här fallet Martin och samhället misslyckades att vidta åtgärder ÅR sedan, med denna loser.

Tack!
Trevligt med en medmänniska som har öppna sinnen.
Citera
2017-05-07, 17:53
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jag är varken politiker eller lagstiftare, tack och lov, jag har inga bra svar vad som ska göras, men jag anser nog att den här mannen skulle haft ögonen på sig mer än vad han har haft. Om jag minns rätt, Martin hade väl inte bara misshandlat en tunnelbaneförare, som senare avled, men också kastat sig ur en bil och sparkat ner en kille våldsamt, i alla fall har jag för mig det.

Nja För 13 år sedan slog och hoppade Martin på huvudet på en vilt främmande kille - 30-årige Niklas som han träffade mitt i natten när Martin var ute med några andra, Martin var 21 år gammal. Niklas fick mycket svåra skador och avled efter några månader på sjukhus. Martin dömdes till 8 års fängelse för grov misshandel. Därtill misshandlade Martin och en kompis en spärrvakt - Martin var 19 år och hoppade på spärrvaktens huvud så att denne bl a förlorade synen på ett öga. Ovanpå detta har Martin flertal domar på sig för misshandel av lindrig till normalgradsart framförallt riktat mot kvinnor som han varit tillsammans med liksom kvinnofridskränkning av dessa. Dessutom narkotikadomar.

Men karln har suttit inne i 12 år av sitt vuxna liv - inte många ostraffade fria år!

Dock verkar det som domstolar mest tittar på begångna "grova" våldsbrott. Och det har inte Martin gjort några som han dömts för sista decenniet. Ser man det så har han "bättrat sig". Fram till mordet på Lotta.

Men denne kriminelle kåkfarare skulle naturligtvis inte släpps ut vind för våg i samhället som skedde hösten 2015 när han blev villkorligt frigiven. Han stoppade sig full med anabola, började snorta kokain och anlagligen också langa, festa supa träna och ragga brudar - utan att någon enda person från frivården eller liknande brydde sig. De visste inte ens var han bodde! Han flöt omkring! Och blev allt högre på sitt missbruk - stoppade i sig sju olika sorters anabola varje dag, började få psykoser och sökte hjälp på psyk flera gånger - utan att få hjälp, fr a dagarna innan han slog ihjäl Lotta. Han till och med uppgav på psyk att han såg syner av främmande män och var rädd för vad han kunde ställa till med av svartsjuka. Precis det som sedan hände när han anklagade Lotta för att ha haft en främmande karl där och slog ihjäl henne 4/6 2016.
Citera
2017-05-07, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nja För 13 år sedan slog och hoppade Martin på huvudet på en vilt främmande kille - 30-årige Niklas som han träffade mitt i natten när Martin var ute med några andra, Martin var 21 år gammal. Niklas fick mycket svåra skador och avled efter några månader på sjukhus. Martin dömdes till 8 års fängelse för grov misshandel. Därtill misshandlade Martin och en kompis en spärrvakt - Martin var 19 år och hoppade på spärrvaktens huvud så att denne bl a förlorade synen på ett öga. Ovanpå detta har Martin flertal domar på sig för misshandel av lindrig till normalgradsart framförallt riktat mot kvinnor som han varit tillsammans med liksom kvinnofridskränkning av dessa. Dessutom narkotikadomar.

Men karln har suttit inne i 12 år av sitt vuxna liv - inte många ostraffade fria år!

Dock verkar det som domstolar mest tittar på begångna "grova" våldsbrott. Och det har inte Martin gjort några som han dömts för sista decenniet. Ser man det så har han "bättrat sig". Fram till mordet på Lotta.

Men denne kriminelle kåkfarare skulle naturligtvis inte släpps ut vind för våg i samhället som skedde hösten 2015 när han blev villkorligt frigiven. Han stoppade sig full med anabola, började snorta kokain och anlagligen också langa, festa supa träna och ragga brudar - utan att någon enda person från frivården eller liknande brydde sig. De visste inte ens var han bodde! Han flöt omkring! Och blev allt högre på sitt missbruk - stoppade i sig sju olika sorters anabola varje dag, började få psykoser och sökte hjälp på psyk flera gånger - utan att få hjälp, fr a dagarna innan han slog ihjäl Lotta. Han till och med uppgav på psyk att han såg syner av främmande män och var rädd för vad han kunde ställa till med av svartsjuka. Precis det som sedan hände när han anklagade Lotta för att ha haft en främmande karl där och slog ihjäl henne 4/6 2016.

Så var det ja, tack för infon. Man baxnar över hur lättvindigt myndigheterna trots allt har tagit hand om allt kring Martin, det gör mig faktiskt jävligt upprörd. Livsfarlig människa!
Citera
2017-05-07, 18:15
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Så var det ja, tack för infon. Man baxnar över hur lättvindigt myndigheterna trots allt har tagit hand om allt kring Martin, det gör mig faktiskt jävligt upprörd. Livsfarlig människa!

Men då, med denna information om Martins historik som är sökbar på internet. Vi får anta att Lotta kände till detta då hon var med Martin runt på olika samhällskontakter och kontakt med polis osv osv. Har hon inget ansvar alls att ta emot samhällets skydd när det erbjuds? När hon vänder samhällets insatser ryggen och går tillbaka, ska hon få ta beslutet på egen risk eller spärras in på psyk för att hon enligt polisen anses knäpp som gör så? Vilken linje kör du på?

Undvik gärna "gängse praxis", "de insatser som krävs" osv utan konkreta handlingar som samhället bör vidta i en situation som denna.
Citera
2017-05-07, 19:24
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Lotta har inte gjort något brottsligt.

Finns AA, antabus, campral, alkoholmottagningar, kuratorer, psykologer, terapeuter, stödgrupper, missbruksvård och en massa annat för att hjälpa. Det räcker med att du är orolig för att din konsumtion har ökat för att du ska få hjälp. Du behöver inte vara klassad alkis.
Vi borde ha samma möjligheter för utsatta kvinnor.

Det är ingen som omyndigförklarar henne för att hon var kär. Men har man själv haft turen att få uppleva känslan, så har man full förståelse för att man inte agerar rationellt eller som "man borde" i alla lägen.

Det är ingen ursäkt, utan en förklaring.

Men vill man inte ha förklaringar, så kör man givetvis på med att alla borde veta bättre. "Borde" talar ju också sitt tydliga språk. Ja, man borde, men ingen av oss gör alltid det man borde. Och i de lägena så brukar det finnas förklaringar till att det inte blev som det borde.

Orkar inte älta detta en omgång till.
Tråden är full av tjurskallar som borde kunna förstå, men vägrar att vidga sina vyer.

Men herregud, vad fan ska vi (samhället) göra när individen som måste ha hjälp inte vill ha den hjälp som erbjuds?

Fortfarande gäller det enkla faktumet, du kan hjälpa en alkoholist som vill sluta dricka men om den personen inte vill bryta sitt missbruk så kommer den att fortsätta till "the bitter end".

Samma gällde Lotta, hon ville inte avsluta sitt destruktiva förhållande med Martin, alltså kunde vi (samhället) inte göra något, järnkoll på Martin hade inte hjälpt, de hade uppfunnit sätt att träffas ändå i och med att Lotta inte kunde släppa taget.
Citera
2017-05-07, 20:00
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Har hon inget ansvar alls att ta emot samhällets skydd när det erbjuds? När hon vänder samhällets insatser ryggen och går tillbaka, ska hon få ta beslutet på egen risk eller spärras in på psyk för att hon enligt polisen anses knäpp som gör så?

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men herregud, vad fan ska vi (samhället) göra när individen som måste ha hjälp inte vill ha den hjälp som erbjuds?
...
Samma gällde Lotta, hon ville inte avsluta sitt destruktiva förhållande med Martin, alltså kunde vi (samhället) inte göra något, järnkoll på Martin hade inte hjälpt, de hade uppfunnit sätt att träffas ändå i och med att Lotta inte kunde släppa taget.

Ja vad ska samhället göra? Postare här anklagar ju samhället för att inte ha gjort mer för Lotta - det är därför de tjatar om LexLotta och Europadomstolen. Lottas anhöriga och vänner tyckte samhället skulle gjort mer.

Men vad???

På vilket sätt kunde samhället erbjudit Lotta något mer? Eller ens kunnat förstå att Lotta kunde behöva någon mer hjälp eftersom hon uppgav att hon inte längre hade kontakt med Martin?
Citera
2017-05-07, 21:16
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja vad ska samhället göra? Postare här anklagar ju samhället för att inte ha gjort mer för Lotta - det är därför de tjatar om LexLotta och Europadomstolen. Lottas anhöriga och vänner tyckte samhället skulle gjort mer.

Men vad???

På vilket sätt kunde samhället erbjudit Lotta något mer? Eller ens kunnat förstå att Lotta kunde behöva någon mer hjälp eftersom hon uppgav att hon inte längre hade kontakt med Martin?

Ja det är helt obegripligt, när den person som behöver hjälp och stöd inte vill ta emot något utan ljuger och slingrar sig konstant just för att kunna fortsätta att träffa den person som är skadlig, vad förväntas av samhället egentligen?

Enda lösningen tycks ju att vara att omyndighetsförklara dessa personer och ta total kontroll över deras liv och den vägen är inte framkomlig av flera skäl.

Om det rörde sig om en trotsig tonåring så kunde man ju trots allt känna någon form av förståelse och skylla på omognad och brist på erfarenhet, men en kvinna som passerat 40?

Där går fan min gräns i alla fall, förvuxna tonåringar har ingen charm.
Citera
2017-05-07, 21:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja det är helt obegripligt, när den person som behöver hjälp och stöd inte vill ta emot något utan ljuger och slingrar sig konstant just för att kunna fortsätta att träffa den person som är skadlig, vad förväntas av samhället egentligen?

Enda lösningen tycks ju att vara att omyndighetsförklara dessa personer och ta total kontroll över deras liv och den vägen är inte framkomlig av flera skäl.

Om det rörde sig om en trotsig tonåring så kunde man ju trots allt känna någon form av förståelse och skylla på omognad och brist på erfarenhet, men en kvinna som passerat 40?

Där går fan min gräns i alla fall, förvuxna tonåringar har ingen charm.

Helt enig med dig!
Totalt ocharmigt med en 40+ kvinna med tonårdfasoner som ljuger och luras och gör tvärt emot sunt förnuft och sina egna utsagor. Tyvärr straffades hon hårt för sitt beteende.

Jag förstår bara inte varför det ska inrättas en LexLotta (Silbersky och Alhem förstod inte heller).
Vad skulle en sådan regel/lag göra som kunde räddat Lotta från sitt öde?
Eller att ta upp fallet i Europadomstolen???

Om vi tvärtom hade sytt in Lotta och förhindrat hennes umgänge med Martin - ja då behövde antagligen Europadomstolen se över det hela och en lag mot att göra så kunde införas - men den finns ju redan.

Skulle vi låtit polisen övervaka Lotta, avlyssna hennes telefon för att se att hon inte ljög om kontakterna med Martin? Och om hon nu ljög - vad skulle polisen göra? Det var ju inte förbjudet att träffa Martin, varken för Lotta eller för någon annan.

Jag förstår inte vad personer som förespråkar LexLotta och Europadomstolen menar att samhället skulle gjort mer. Vari låg samhällets felaktiga handlande?

Rent semantiskt kan man ju också undra över när individens ansvar upphör och samhällets skyldigheter tar vid. Tycker inte att Lotta ens var nära den gränsen. Hon hade ansvaret och mandat att bestämma vad hon ville - och hon ville ha Martin. Endast hon själv kunde ha satt stopp.
Citera
2017-05-07, 22:18
Medlem
Tr4mss avatar
Hela den här tråden är ett bevis hur snett Sverige blivit. Ifrågasätter man Lottas agerande är man i maskopi med Martin, är man kritisk till asylkaoset är man nazist osv.

Ska bli intressant att se hur denna period av Sveriges historia kommer skildras om 20-30 år.
Citera
2017-05-07, 22:18
Medlem
PeterNosters avatar
Jag kan godkänna besök av en kvinna, hans mor.
Citera
2017-05-07, 23:12
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Hela den här tråden är ett bevis hur snett Sverige blivit. Ifrågasätter man Lottas agerande är man i maskopi med Martin, är man kritisk till asylkaoset är man nazist osv.

Ska bli intressant att se hur denna period av Sveriges historia kommer skildras om 20-30 år.

I mina ögon är det kvinnohatare som fördömer Lottas beteende. Medelålders män som inte nådde hela vägen fram, som själva blev svikna. Och nu tar dom ut sina aggressioner på en stackars ihjälslagen tjej. Och hennes syster som försöker öppna ögonen på oss andra. Jag tror att den här perioden kommer att skildras som en period då det var svårt att vara brottsoffer.
Citera
2017-05-08, 01:29
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jag kan godkänna besök av en kvinna, hans mor.

Martins mor har varit avliden sedan länge.
Han har en far och två bröder i livet. En brorson som han uppges vara väldigt förtjust i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in