2017-05-07, 16:35
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Den där jämförelsen med alkoholister var inte så dum faktiskt.
Man skulle kunna säga att Lotta tullade på flaskan. De flesta av oss dricker ju lite ibland, trots att vi vet att det inte är nyttigt. Hon har inte några alkoholister i släkten och trodde att hon var safe. Men så trillade hon dit och blev sjuk/alkoholist, trots allt.

Lotta har alltså inte med berått mod gett sig i lag med Martin. Hon trillade dit.

Citat:
Var har jag påstått att man kan rädda dem?
Är väl solglittret som vill rädda dem genom att tala om att de "borde vetat bättre".
Att veta bättre när kärlekshormonerna flödar i kroppen är bevisat svårt. Finns forskning på hur konsekvenstänk och rationella tankar påverkas. Har du aldrig varit dingdongkär någon gång?

Nä, du har google, så du kan söka själv.

Nu är ju just alkoholismen en sjukdom med rent kemiskt beroende av alkohol. Men det gäller samma sak där. Just behandling av alkoholberoende bygger på att man först måste erkänna problemet. Stigmatiseras som alkoholist. Först efter den insikten kan man försöka hjälpa och behandla.

Lottas anhöriga, vänner och postare här - vill ju inte ens erkänna Lottas kärlek till Martin! Lika lite som Lotta själv erkände att de sågs varje dag och planerade för en gemensam framtid - hon ljög ju om detta till polisen, anhöriga, vänner, arbetsgivaren, läkaren etc.

Och än idag håller man på och förnekar - allt för att inte "stigmatisera" Lotta som kär i en sådan som Martin! För det vore ju att erkänna att hon betett sig som en idiot och dessutom ljugit till höger och vänster. Och då hamnar hennes gloria på sned!

Att därtill förklara hennes beroende av Martin med kärlekshormonernas svallningar som tar över förståndet är ju lite märkligt. Dels var hon ingen tonårstjej utan en medelålders kvinna som haft flera kärleksförhållanden tidigare och dels borde smärtan och blåmärkena från hans upprepade misshandel dämpat effekten av hennes kärlekshormoner - det skulle skett hos de flesta av oss! Trots att han började misshandla henne tre veckor in i deras bekantskap fortsatte kärleken att spira och hon planerade för deras gemensamma barn och framtid. Hjärnsläpp

Att lägga energi på något så märkligt som "LexLotta" eller överklagande till Europadomstolen är rent vansinne. Det borde finnas betydligt bättre saker att lägga resurser på.
Kvinnan Lotta bidrog alldeles själv till att hon inte fick någon hjälp - hon tackade nämligen nej till alla hjälperbjudanden, upprepade gånger. Hon bidrog själv till att ingen trodde att hon var utsatt för någon fara - för Lotta ljög och påstod att hon inte hade någon kontakt med Martin längre.
Hon vägrade gå vidare med polisanmälan, nekade sjukhusjournaler och ljög för målsägarbiträden, polisen vänner och anhöriga.

Så vad i helsike är det vi ska utreda i Europadomstolen? Vad ska LexLotta innebära? Att man sätter tvångströja och syr in Lottorna på psyk? Att Lottorna omyndigförklaras, sätts under en förslagsvis manlig förmyndare som kontrolllerar deras umgänge? Så ser det redan ut i delar av världen.
Är det dit man vill komma - ja, då vill ialla fall inte jag vara med längre.
Citera
2017-05-07, 16:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Exakt, men hon dog. Då delar du min uppfattning att hon gjorde ett aktivt val trots alla varningstecken, alla hjälpförsök från samhället osv och hur tråkigt det än är så får "kroppen lida om huvudet är dumt"? Någon stans måste man avväga integritet mot beskydd.

Aktiva val gör vi hela tiden, varje sekund. Medvetna val, genomtänkta val, kloka val, korkade val, mindre genomtänkta val.....
Lotta gjorde många val under sin tid med Martin. En del bra, andra mindre bra.
Citera
2017-05-07, 16:38
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Därför att samhällskontraktet som varje individ har innebär att om du är vuxen och myndig så är du ansvarig för dina handlingar, du kan inte komma då och hävda att individen var så "kär" att den inte visste bättre, i så fall måste vi införa tvångsvård för dessa individer och frånta dem rätten att fatta beslut i vissa frågor, de kan ju uppenbarligen inte hantera det beroende på att de har blivit "kära".

Om en alkoholist håller på att supa ihjäl sig så blir det tvångsvård i bästa fall och uppenbarligen så är det enda utvägen för alla dessa "Lottor", själva kan de ju tydligen inte fatta något vettigt beslut.

Jag ömkar verkligen dessa sorgliga individer men så fan att jag ställer upp på att de ska vara i princip omyndigförklarade för att de har blivit "kära", det är ju helt absurt.

Ja, att skylla på att man är så in i helvete kär håller inte. Jag var så in i helvete sugen på mer öl så jag körde på fyllan, är jag förlåten?
Citera
2017-05-07, 16:43
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Aktiva val gör vi hela tiden, varje sekund. Medvetna val, genomtänkta val, kloka val, korkade val, mindre genomtänkta val.....
Lotta gjorde många val under sin tid med Martin. En del bra, andra mindre bra.

Ja, hon tog risken och fick betala priset. Det är inte mitt fel, inte ditt fel utan hennes eget fel.
Observera att jag inte förringar Martins huvudfel, bara att det inte händer kvinnor som har den minsta lilla känsla för risk.

Och som solglittret skriver, det är orimligt att samhället ska gå in och granska de män solglittret date'ar för att undvika att hon blir mördad. Då kan vi köra Saudi style hela vägen.
Senast redigerad av Tr4ms 2017-05-07 kl. 16:46.
Citera
2017-05-07, 16:47
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Tja om du läser vad användaren jag citerar tillsammans med dig svarar så är det väl tvångsvård för dessa "Lottor" som gäller för du kan ju inte räkna med att de ska kunna ta ansvar för sina val, de är ju "kära" och då är man tydligen inte ansvarig för något.

Citat:
Precis, och då hamnar man osökt in på gränsdragningar. Vem ska avgöra om kvinnan inte förstår sitt eget bästa? När ska samhället ha rätt att direkt ta till tvångsmedel mot en person som inte har begått brott. Hur ska detta behandlas rent medicinskt?

Citat:
Jag upplever att du svarar på fel saker, ingen tycker att Martin är en trevlig grabb eller att det finns något förmildrande i situationen.

Rent konkret, vad skulle samhället ha gjort för att hindra det inträffade? I detta fall har Lotta haft tillgång till hela samhällsapparaten med psyk, polis, kvinnojour osv men avböjt. Vad ska staten då göra anser du?

Det blir ju så - antingen tvångsvårdar vi kvinnor som Lotta och räddar dem. Eller så anser vi dem vuxna nog att bestämma över sig själva. Däremellan finns inget.
Förutom detta kan man ju ägna sig åt upplysning och information och använda ex Lottas öde som ett varnande exempel. Men då "förtalar vi tydligen Lotta".
Blir inte mycket kvar att göra mer då.
Citera
2017-05-07, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nu är ju just alkoholismen en sjukdom med rent kemiskt beroende av alkohol. Men det gäller samma sak där. Just behandling av alkoholberoende bygger på att man först måste erkänna problemet. Stigmatiseras som alkoholist. Först efter den insikten kan man försöka hjälpa och behandla.

Lottas anhöriga, vänner och postare här - vill ju inte ens erkänna Lottas kärlek till Martin! Lika lite som Lotta själv erkände att de sågs varje dag och planerade för en gemensam framtid - hon ljög ju om detta till polisen, anhöriga, vänner, arbetsgivaren, läkaren etc.

Och än idag håller man på och förnekar - allt för att inte "stigmatisera" Lotta som kär i en sådan som Martin! För det vore ju att erkänna att hon betett sig som en idiot och dessutom ljugit till höger och vänster. Och då hamnar hennes gloria på sned!

Att därtill förklara hennes beroende av Martin med kärlekshormonernas svallningar som tar över förståndet är ju lite märkligt. Dels var hon ingen tonårstjej utan en medelålders kvinna som haft flera kärleksförhållanden tidigare och dels borde smärtan och blåmärkena från hans upprepade misshandel dämpat effekten av hennes kärlekshormoner - det skulle skett hos de flesta av oss! Trots att han började misshandla henne tre veckor in i deras bekantskap fortsatte kärleken att spira och hon planerade för deras gemensamma barn och framtid. Hjärnsläpp

Att lägga energi på något så märkligt som "LexLotta" eller överklagande till Europadomstolen är rent vansinne. Det borde finnas betydligt bättre saker att lägga resurser på.
Kvinnan Lotta bidrog alldeles själv till att hon inte fick någon hjälp - hon tackade nämligen nej till alla hjälperbjudanden, upprepade gånger. Hon bidrog själv till att ingen trodde att hon var utsatt för någon fara - för Lotta ljög och påstod att hon inte hade någon kontakt med Martin längre.
Hon vägrade gå vidare med polisanmälan, nekade sjukhusjournaler och ljög för målsägarbiträden, polisen vänner och anhöriga.

Så vad i helsike är det vi ska utreda i Europadomstolen? Vad ska LexLotta innebära? Att man sätter tvångströja och syr in Lottorna på psyk? Att Lottorna omyndigförklaras, sätts under en förslagsvis manlig förmyndare som kontrolllerar deras umgänge? Så ser det redan ut i delar av världen.
Är det dit man vill komma - ja, då vill ialla fall inte jag vara med längre.

Det där är inte kärlek. Inga förhållanden med misshandel involverat är kärlek. Det är en dragningskraft mellan skadade individer som dras till en människa med samma energinivå som en själv. På det viset följer du ett psykologiskt mönster du har inom dig, lika barn leka bäst kan man säga. Kärlek är något helt annat. Inkluderar INGENTING som är nedvärderande, våldsamt osv osv.
Citera
2017-05-07, 16:50
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ja, hon tog risken och fick betala priset. Det är inte mitt fel, inte ditt fel utan hennes eget fel.
Observera att jag inte förringar Martins huvudfel, bara att det inte händer kvinnor som har den minsta lilla känsla för risk.

Och som solglittret skriver, det är orimligt att samhället ska gå in och granska de män solglittret date'ar för att undvika att hon blir mördad. Då kan vi köra Saudi style hela vägen.

Älskar din formulering! Vill verkligen inte ha Saudi style där jag lever.
Citera
2017-05-07, 16:51
Avslutad
Citat:
Därför att samhällskontraktet som varje individ har innebär att om du är vuxen och myndig så är du ansvarig för dina handlingar, du kan inte komma då och hävda att individen var så "kär" att den inte visste bättre, i så fall måste vi införa tvångsvård för dessa individer och frånta dem rätten att fatta beslut i vissa frågor, de kan ju uppenbarligen inte hantera det beroende på att de har blivit "kära".

Om en alkoholist håller på att supa ihjäl sig så blir det tvångsvård i bästa fall och uppenbarligen så är det enda utvägen för alla dessa "Lottor", själva kan de ju tydligen inte fatta något vettigt beslut.

Jag ömkar verkligen dessa sorgliga individer men så fan att jag ställer upp på att de ska vara i princip omyndigförklarade för att de har blivit "kära", det är ju helt absurt.

Lotta har inte gjort något brottsligt.

Finns AA, antabus, campral, alkoholmottagningar, kuratorer, psykologer, terapeuter, stödgrupper, missbruksvård och en massa annat för att hjälpa. Det räcker med att du är orolig för att din konsumtion har ökat för att du ska få hjälp. Du behöver inte vara klassad alkis.
Vi borde ha samma möjligheter för utsatta kvinnor.

Det är ingen som omyndigförklarar henne för att hon var kär. Men har man själv haft turen att få uppleva känslan, så har man full förståelse för att man inte agerar rationellt eller som "man borde" i alla lägen.

Det är ingen ursäkt, utan en förklaring.

Men vill man inte ha förklaringar, så kör man givetvis på med att alla borde veta bättre. "Borde" talar ju också sitt tydliga språk. Ja, man borde, men ingen av oss gör alltid det man borde. Och i de lägena så brukar det finnas förklaringar till att det inte blev som det borde.

Orkar inte älta detta en omgång till.
Tråden är full av tjurskallar som borde kunna förstå, men vägrar att vidga sina vyer.
Senast redigerad av Pripps3.5 2017-05-07 kl. 16:54.
Citera
2017-05-07, 17:03
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Det blir ju så - antingen tvångsvårdar vi kvinnor som Lotta och räddar dem. Eller så anser vi dem vuxna nog att bestämma över sig själva. Däremellan finns inget.
Förutom detta kan man ju ägna sig åt upplysning och information och använda ex Lottas öde som ett varnande exempel. Men då "förtalar vi tydligen Lotta".
Blir inte mycket kvar att göra mer då.

Och med dessa kloka ord är vi tillbaka där vi var igår och kan fortsätta på en konstruktiv nivå.

I min bok är huvudproblemet med Sverige idag att vi medborgare inte anses kunna hantera sanningen om ting. Alla har rätt att följa sitt hjärta och sin övertygelse, går det åt helvete är det samhällets fel.

Skulle jag påstå att det är direkt osmart att som ensam tonårstjej efterfesta med ett gäng afganska flyktingbarn ses det som inskränkt när det är fakta. De kan vara världens gulligaste killar men risken är större än om hon inte gör det. Bedömer hon att värdet av festen är högre än den statistiska risken är det bara att köra på. MEN går det illa, skyll inte på samhället, det var hennes eget val.

Men så kommer vi till det som solglittret skrivit mycket om.. Om samhället hela tiden propagerar för att det är ofarligt och hon kan göra allt utan risk så flyttas ansvaret mot samhället. Hon handlade utifrån den information hon fått helt korrekt, men då informationen inte var helt transparant hamnade hon i trubbel. Då blir skuldfrågan suddig och där är vi i dag. Skriver inte mer då solglittret redogjort allt väsentligt i sina inlägg.
Citera
2017-05-07, 17:08
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Det där är inte kärlek. Inga förhållanden med misshandel involverat är kärlek. Det är en dragningskraft mellan skadade individer som dras till en människa med samma energinivå som en själv. På det viset följer du ett psykologiskt mönster du har inom dig, lika barn leka bäst kan man säga. Kärlek är något helt annat. Inkluderar INGENTING som är nedvärderande, våldsamt osv osv.

Ja det är ju en aspekt att se på det hela.
Men om det nu inte är kärlek utan "dragningskraft mellan skadade individer" , vilket jag kanske kan hålla med dig om till viss del. Vad ska vi göra åt det? Martin och Lotta försökte ju skaffa barn. Misshandeln eskalerade. Han slog ihjäl henne.
Hon var ju vuxen nog att bestämma över sitt liv. Skulle vi ha hindrat henne från att träffa honom?
Träffa andra män överhuvudtaget om hon var en "skadad individ".

Skulle vi hindrat honom att träffa kvinnor - han hade inte begått något grovt våldsbrott på 12 år och suttit av sitt straff för lindrig misshandel av sin tidigare kvinna. Kastrerat karln?

Allt är kanske möjliga lösningar, men inget som passar in i ett civiliserat samhälle. Så det enda vi kanske kan göra är att upplysa och informera framtida Lottor om att tänka efter och agera förnuftigt, använda denna Lottas öde som exempel. Några kommer gå åt men det kan vi inte förhindra med legala medel.
Citera
2017-05-07, 17:17
Medlem
Citat:
Lotta har inte gjort något brottsligt.

Finns AA, antabus, campral, alkoholmottagningar, kuratorer, psykologer, terapeuter, stödgrupper, missbruksvård och en massa annat för att hjälpa. Det räcker med att du är orolig för att din konsumtion har ökat för att du ska få hjälp. Du behöver inte vara klassad alkis.
Vi borde ha samma möjligheter för utsatta kvinnor.

Det är ingen som omyndigförklarar henne för att hon var kär. Men har man själv haft turen att få uppleva känslan, så har man full förståelse för att man inte agerar rationellt eller som "man borde" i alla lägen.

Det är ingen ursäkt, utan en förklaring.

Men vill man inte ha förklaringar, så kör man givetvis på med att alla borde veta bättre. "Borde" talar ju också sitt tydliga språk. Ja, man borde, men ingen av oss gör alltid det man borde. Och i de lägena så brukar det finnas förklaringar till att det inte blev som det borde.

Orkar inte älta detta en omgång till.
Tråden är full av tjurskallar som borde kunna förstå, men vägrar att vidga sina vyer.

Jag hör vad du säger, vet vad du menar men det går inte att argumentera med vissa när väggarna är höga och dörren låst inifrån.

Nej, hur man än vrider och vänder på det, i slutändan faller skulden på förbrytaren, i det här fallet Martin och samhället misslyckades att vidta åtgärder ÅR sedan, med denna loser.
Citera
2017-05-07, 17:21
Medlem
Citat:
Ja det är ju en aspekt att se på det hela.
Men om det nu inte är kärlek utan "dragningskraft mellan skadade individer" , vilket jag kanske kan hålla med dig om till viss del. Vad ska vi göra åt det? Martin och Lotta försökte ju skaffa barn. Misshandeln eskalerade. Han slog ihjäl henne.
Hon var ju vuxen nog att bestämma över sitt liv. Skulle vi ha hindrat henne från att träffa honom?
Träffa andra män överhuvudtaget om hon var en "skadad individ".

Skulle vi hindrat honom att träffa kvinnor - han hade inte begått något grovt våldsbrott på 12 år och suttit av sitt straff för lindrig misshandel av sin tidigare kvinna. Kastrerat karln?

Allt är kanske möjliga lösningar, men inget som passar in i ett civiliserat samhälle. Så det enda vi kanske kan göra är att upplysa och informera framtida Lottor om att tänka efter och agera förnuftigt, använda denna Lottas öde som exempel. Några kommer gå åt men det kan vi inte förhindra med legala medel.

Jag är varken politiker eller lagstiftare, tack och lov, jag har inga bra svar vad som ska göras, men jag anser nog att den här mannen skulle haft ögonen på sig mer än vad han har haft. Om jag minns rätt, Martin hade väl inte bara misshandlat en tunnelbaneförare, som senare avled, men också kastat sig ur en bil och sparkat ner en kille våldsamt, i alla fall har jag för mig det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in